دلیل انفجار موشک فالکون 9 مشخص شد

دلیل انفجار موشک فالکون 9 مشخص شد ؛ مشکلی غیرمنتظره و بی‌سابقه

همانطور که می‌دانید، اواسط شهریورماه بود که یک عدد موشک فالکون 9 متعلق به شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) بنا به دلایل نامعلومی بر روی سکوی پرتاب خود منفجر شد. حال ایلان ماسک (Elon Musk) مدیرعامل این شرکت فعال در زمینه هوافضا روز گذشته و در مصاحبه‌ای با CNBC اعلام کرد که محققین این شرکت بالاخره دلیل انفجار موشک فالکون 9 را کشف کردند. بنا به گفته ماسک، دلیل انفجار این موشک «یک مشکل کاملا غیرمنتظره بود که در تاریخ پرتاب موشک بی‌سابقه است».

دلیل انفجار موشک فالکون 9 انجماد اکسیژن مایع در مخازن سوخت است

هفته گذشته، مسوولین این شرکت گفتند که به احتمال زیاد دلیل انفجار موشک فالکون 9 به علت بروز مشکل فنی در یکی از مخازن هلیوم این موشک است که از فیبرکربن ساخته شده و در مرکز مخزن اصلی سوخت قرار دارد. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، یخ زدگی سوخت اکسیژن مایع که باید در مرحله دوم پرتاب وارد موشک شود، دلیل اصلی این انفجار است. البته ایلان ماسک جزییات بیشتری در خصوص اینکه چگونه اکسیژن منجمد شده بر عملکرد مخزن سوخت تاثیر می‌گذارد، نداد و فقط به این نکته بسنده کرد که مهندسین اسپیس ایکس به زودی این مشکل را حل خواهند کرد و با ارایه توضیحاتی مبهم، وعده داد که در آینده نزدیک مجددا شاهد پرتاب موشک فالکون 9 خواهیم بود:

ترکیبی از هلیوم مایع، کامپوزیت‌های پیشرفته فیبر کربن و اکسیژن جامد باعث بروز این مشکل شده است. اکسیژن به قدری سرد شد که عملا به فاز انجماد رسید.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود عنوان کرد که اکسیژن مایع در دمای منفی 362 درجه فارنهایت (219- درجه سلسیوس) یخ می‌زند در حالی که که آخرین موشک فالکون 9 از اکسیژنی با دمای منفی 340 درجه فارنهایت (207- درجه سلسیوس) در سیستم سوخت‌رسانی خود استفاده می‌کند. از طرف دیگر، هلیوم موجود در مخزن سوخت فیبر کربن این موشک تا دمای منفی 452 درجه فارنهایت (269- درجه سلسیوس) پایین می‌آید که در اثر نقص فنی این مخازن، اکسیژن مایع با دمای بسیار پایین‌تری از دمای انجماد خود مواجه شده و یخ زده است و این فرایند، دلیل انفجار موشک فالکون 9 است.

با وجود اتفاقات اخیر، ناسا از همکاری با اسپیس ایکس جهت ارسال محموله‌های فضایی خود به ایستگاه بین‌المللی فضایی دست کشیده و به رقیب این شرکت؛ Orbital ATK روی آورده است. اما با این حال، ایلان ماسک قصد دارد پس از رفع اشکال موشک فالکون 9 ، پرتاب دیگری در اواسط ماه دسامبر (آذر ماه) داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*