یو اس بی کیلر

تماشا کنید: یو اس بی کیلر چیست و چگونه سیستم کامپیوتری را کاملا از کار می‌اندازد؟

سیستم‌های الکترونیکی امروز تبدیل به مخزن اسرار کاربران شده و اطلاعات بسیار مهم آنان را در خود نگه می‌دارند. کمترین چیز با ارزش می‌‍‌تواند فایل‌های چند رسانه‌ای شخصی اعم از ویدیوها و عکس‌ها باشد که پخش شدن آن‌ها می‌تواند یک فرد را تا حد مرگ با مشکل مواجه کند. خوشبختانه یا متاسفانه به همان میزانی که امنیت این سیستم‌ها افزایش پیدا می‌کند، از طرف دیگر ابزارهای قدرتمندتری نیز برای نفوذ به آن‌ها توسعه پیدا می‌کنند. البته، مشکل همیشه افشا شدن فایل‌ها نیست، بلکه از بین رفتن آن‌ها نیز سبب می‌شود نه خود کاربر نه هیچ شخص دیگری نتواند استفاده‌ای از آن‌ها داشته باشد، پس برای حفظ سیستم کامپیوتری خود از گزند این خطرات، با یو اس بی کیلر (USB Killer) و نحوه کار آشنا شوید.

یو اس بی کیلر چیست؟

یکی از مهمترین و ابتدایی‌ترین قانون‌ها برای حفظ امنیت سیستم‌های کامپیوتری، که اکثریت کاربران نیز از آن اطلاع دارند، کلیک نکردن بر روی یک لینک مشکوک است، لینکی که مبدا (سازنده آن) و مقصد آن (محلی که بعد از کلیک به آن ارجاع داده می‌شوید) به درستی مشخص نیست. البته، قانون دیگری نیز وجود دارد که در صورت رعایت نشدن، صدمات به مراتب بدتری به سیستم وارد می‌کند، چرا که این بار بر خلاف خرابکاری نرم افزاری مثل یک لینک ویروسی، به طور مستقیم سخت افزار شما را از رده خارج می‌کند؛ هرگز هر فلش مموری که به دستتان می‌رسد را به سیستم کامپیوتری متصل نکنید، چرا که ممکن است آن یک یو اس بی کیلر باشد.

شاید در مورد یو‌ اس‌ بی کیلر (USB killer) تا کنون شنیده باشید؛ وسیله‌ای 49 دلاری که می‌تواند بعد از اتصال، یک رایانه را ظرف مدت چند ثانیه به طور کامل بسوزاند. نحوه کار یو اس بی کیلر به این صورت است که پس از وصل شدن، یک ولتاژ منفی 220 ولت را به درگاه USB‌ اعمال کرده تا به این وسیله تمام مادربورد را از کار بیندازد. البته، برخی از یو اس بی کیلر ها منحصر به رایانه‌ها نبوده و می‌توانند ولتاژ منفی را به هر دستگاه دارای پورت USB وارد کنند.

یو اس بی کیلراگر که با خواندن این مطلب نسبت به هر فلش مموری بدبین شده‌ و قصد دارید تا آن را به طور کلی از لیست وسایل نقل و انتقال اطلاعات خود حذف کنید، بد نیست بدانید که صدمات وارده به رایانه منحصر به بورد اصلی شده و با وجود انفجار الکتریکی 220 ولتی، احتمال آسیب وارد کردن به هارد دیسک کمتر است. نحوه کار یو اس بی کیلر بسیار ساده است؛ وقتی که آن را به یک پورت USB وصل می‌کنیم، یک تبدیل‌کننده‌ی DC/DC معکوس‌کننده اجرا شده و خازن‌ها را به میزان 110 ولت شارژ می‌کند. زمانی‌که ولتاژ به حد مورد نظر می‌رسد، DC/DC خاموش شده و در همان زمان، ترانزیستور FET روشن می‌شود، ترانزیستوری که برای اعمال 110 ولت به خط‌های سیگنال از واسط USB مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی‌که ولتاژ خازن‌ها به 7 ولت افزایش می‌یابد، ترانزیستور خاموش شده و DC/DC شروع به کار می‌کند. این حلقه تا زمانی که همه‌چیز نابود شود ادامه پیدا می‌کند، فرآیندی که با وجود طولانی به نظر رسیدن، ثانیه‌ای بیش زمان نمی‌برد.

یکی از کاربران فعال یوتیوب با نام توماس کیم (Thomas Kim)، نشان داده که درست کردن یک یو اس بی کیلر به صورت دستی و بدون نیاز به پرداخت 49 دلار که می‌تواند عواقب بدی برای سیستم داشته باشد، چندان هم سخت نیست! با ترکیب قطعات فلاش دوربین به یک باتری AA (باتری قلمی)، یو اس بی کیلر شما با انتقال 300 ولت به صورت یکجا به دستگاه قربانی، با افزایش نیرو آن را به طور کلی از سرویس دهی مرخص می‌کند. بسیاری از قطعات در برابر چنین فشارهایی توانایی مقاومت دارند، اما باس‌های یو اس بی برخلاف آن‌ها چنین مقاومتی ندارند، در نتیجه نیروی وارده بیش از حد را از خود عبور داده و به جان بقیه قطعات سیستم می‌اندازند. یو اس بی کیلر ، سیستم کامپیوتری شما را کیل (به قتل رساندن) می‌کند!

همانطور که بیشتر افراد، مطالب مرتبط با هک و امنیت را برای افزایش سطح دانش و جلوگیری از هک شدن سیستم خودشان فرا می‌گیرند، آگاهی دادن درباره وسیله‌ای به نام یو اس بی کیلر نیز هدف مشابهی دارد، به این معنی که با آگاهی از خطرات اتصال یک فلش مموری ناآشنا، حواس خود را بیشتر جمع کنید. توصیه می‌کنیم از ساخت این وسیله خودداری کنید، اما اگر که شخص بسیار کنجکاوی بوده و حتی حاضرید هزینه یک سیستم را برای تماشای نابود شدن آن توسط یو اس بی کیلر پرداخت کنید، حتما سیستم شخصی‌تان را مورد آزمایش قرار داده و چنین شوخی‌های بی مزه‌ای با دوستان خود، به بهانه دادن فایل موزیک نداشته باشید! در این ویدیو مشاهده می‌کنید که به محض اتصال یو اس بی کیلر ، سیستم در عرض چند ثانیه از سرویس دهی خارج می‌شود. در نظر داشته باشید که احتمال از بین رفتن اطلاعات هارد در این اتفاق پایین است، اما ناممکن نیست:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. من یه دونه ساخت سادشو بلدم اونم کار سازه هرکی خواست می تونم از تلگرام فیلمشوبراش بفرسم

  2. فقط 49 دلار من فکر کردم یه ثانیه 49000

  3. آخ جوووون الان لب تاپ داداشمو میپوکونم

  4. با سلام
    خیلی خوبه که در مورد این نوع یو اس بی های مخرب بحث کردید چون همه با اونا آشنایی نداشتن.
    اما در ویدیو که نحوه ساختن اون رو نشون میده به نظرم باید حذف میشد چون ممکن سوء استفاده بشه.
    با سپاس

  5. از کجا میتونم تهیه کنم؟