بازار گوشی همراه سال 2016

بازار گوشی همراه سال 2016 از نظر آمار و ارقام

سازمان تحقیقاتی آماری Strategy Analytics به تازگی جدیدترین گزارش خود را منتشر کرده است که در آن به تفکیک هر قاره، میزان استفاده از گوشی همراه و یا شرکت‌های موفق در عرضه این محصول در سطح جهانی را معرفی می‌کند. در همین راستا ما را در ادامه همراهی کنید تا نگاهی بیندازیم به بازار گوشی همراه سال 2016 از نظر آمار و ارقام ارائه شده توسط این موسسه.

ناگفته نماند اطلاعات زیر، بر اساس دقیق‌ترین گزارش‌های میدانی از کشورهای آمریکای شمالی، اروپای غروبی، آسیا و اقیانوسیه، آمریکای لاتین، مرکز و شرق اروپا، آفریقا و بازار خاورمیانه گردآوری شده و از این رو جامعیت خواهند داشت.

چشم‌انداز بازار گوشی همراه سال 2016

اگرچه آمار ارقام ارائه شده حاکی از آن است که بازار گوشی همراه سال 2016 همچنان برای فعالان آن سود‌ده بوده، با این حال موسسه Strategy Analytics معتقد است بازار کشورهای آسیایی که بیشترین تقاضا برای گوشی‌های همراه در آن‌ها وجود دارد، کم کم به حالت اشباع می‌رود و حتی این احتمال وجود دارد که سال آینده شاهد عدم رشد تقاضا بازار این کشورها باشیم.

بر این اساس در سه ماه نخست سال 2016، برآورد می‌شود 333 میلیون انواع موبایل به بازار عرضه شده باشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 درصد کاهش داشته است، زیرا در مدت مشابه سال 2015، 345 میلیون گوشی همراه به بازار عرضه شده است. همان‌طور که در نمودار فوق نیز نشان داده می‌شود، تقاضا برای گوشی‌های همراه تنها در بازار افریقا و کشورهای خاورمیانه با 10 درصد رشد داشته و سهم سایر بازارها نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا یا یکسان بوده و یا کاهش یافته است.

بازار گوشی همراه سال 2016

نمودار میزان عرضه گوشی های هوشمند در 6 سال اخیر

به طور دقیق‌تر مردم ایالات متحده به همان میزان سال گذشته تلفن همراه خریداری کرده‌اند، سهم بازار کشورهای آسیایی در این مدت 2 درصد کاهش یافته و در سوی دیگر تقاضا برای خرید گوشی همراه در بازار کشورهای غرب اروپا نیز نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش یافته است. شاید بتوان از کشورهای اروپای و آمریکای مرکزی به عنوان نامناسب‌ترین بازارهای گوشی همراه در سه ماه نخست سال 2016 نام برد، زیرا هرکدام از این بازارها به ترتیب با کاهش 13 و 15 درصدی نسبت به سال پیش مواجه بوده‌اند.

بازار گوشی همراه سال 2016

با وجود کاهش تقاضا در بازار گوشی همراه سال 2016، سامسونگ همچنان عنوان فعال‌ترین تولید‌کننده گوشی همراه را یدک می‌کشد، به طوری که این شرکت در مدت مذکور توانسته با عرضه 79 میلیون انواع گوشی، 24 درصد بازار را در اختیار داشته باشد. اپل نیز همچنان با عرضه 52.1 میلیون گوشی همراه توانسته است 16 درصد بازار را در اختیار بگیرد. هرچند این دو کمپانی بازار ایالات متحده را اصلی‌ترین بازار رقابت خود می‌دانند، با این حال هیچ‌کدام از بازار رو به رشد کشورهای آسیایی غافل نیستند.

گوشی‌های مقرون به صرفه و با مشخصات بالا، اصلی ترین محرک بازار کشورهای آسیایی بوده است

علاوه بر این هرچند اپل در بازار آمریکایی شمالی محبوبتر از سامسونگ بوده، با این حال کره‌ای‌ها در اغلب بازار کشورهای آسیایی و آفریقایی که در آن‌ها برند سامسونگ با لوازم خانوادگی باکیفیت این شرکت شناخته می‌شود، با فاصله‌ای فاحش از شرکت اپل سبقت گرفته‌اند. علاوه بر این شاید جالب باشد که بدانید با مطرح شدن تولید‌کنندگان چینی گوشی همراه در سطح جهانی، به‌کار‌گیری بازاریابی بی‌نقص و استراتژی کاهش قیمت‌ تمام‌شده‌ی محصولات، شرکت‌هایی همچون اوپو، شیائومی و ویوو به جمع 10 تولید‌کننده برتر بازار گوشی همراه سال 2016 راه یافته‌اند.

در سوی دیگر با روز کار آمدن این شرکت‌ها، دیگر خبری از نام تولید‌کنندگان مطرحی همچون اچ تی سی، بلک بری و سونی در این لیست نیست. عرضه گوشی‌هایی با کارایی بالا و قیمت مقرون به صرفه طی یک چند سال اخیر توانسته چرخ بازار گوشی همراه کشورهایی آسیایی را به چرخش درآورد. این نیرو محرکه به قدری جذاب بوده که بازار سایر کشورها را هم تحت تأثیر قرار داده، به طوری که حتی شرکت‌های مطرحی همچون سامسونگ نیز برای افزایش فروش محصولات خود، مجبور به پیروی از این خط و مشی شده‌اند.

بازار گوشی همراه سال 2016

نمودار سهم هر شرکت از بازار گوشی همراه سال 2016

البته وضعیت کره‌ای‌ها طی چند سال اخیر با افت و خیزهایی در بازار گوشی همراه رو به رو بوده‌ است، به طوری که سهم این شرکت در سه ماه دوم سال 2013 به بیش از 33 درصد رسید، با این حال اواخر سال گذشته به 20 درصد افت کرد و امروز نیز همان‌طور که گفته شد به مرز 24 درصد رسیده است. در هر حال عدم رشد سالانه بازارهای جهانی بر روی فروش سامسونگ نیز به طور مستقیم تأثیر گذاشته است، به طوری که فروش محصولات این شرکت در این مدت در بازار اروپا و آمریکایی شمالی بین 4. تا 5.5 درصد کاهش یافته است.

در سوی دیگر اپل که اواخر سال گذشته به 17.34 درصد بازار تسلط داشت، برای اولین بار طی چند سال اخیر با کاهش فروش گوشی‌های هوشمند خود در همان مناطقی که سامسونگ توانسته گوشی‌های هوشمند بیشتری را به بازار عرضه کند، رو به رو بوده است. البته ناگفته نماند بسیاری از تحلیل‌گران بازار بر این عقیده‌اند که هرچند فروش گوشی‌های اپل در سه ماه چهارم سال 2016 کاهش یافته، با این حال با توجه به مشکلات به وجود آمده برای سری گلکسی نوت سامسونگ و از طرفی تجهیز آیفون 8 به نمایشگر دو لبه خمیده و بدون حاشیه کناری، ممکن است بار دیگر در سال آینده میلادی شاهد اوج گرفتن فروش گوشی‌های آیفون در بازار باشیم.

اهمیت بازار گوشی همراه چین

بدیهی است که کشور چین با جمعیت معادل یک هفتم جمعیت کل جهان، بزرگ‌ترین بازار تلفن همراه در جهان محسوب می‌شود و همین امر نیز باعث شده که شرکت‌های تولید‌کننده موبایل، برای موفقیت در بازار این کشورهای سرمایه‌گذاری کنند.

در این بین هرچند در چند سال اخیر شرکت‌هایی همچون اچ تی سی و سونی بازار این کشور را در اختیار داشتند، با این حال با شکوفا شدن قدرت تولید‌کنندگان چینی، شرکت‌های تایوانی و ژاپنی دیگر جایی در بازار چین ندارند.

در این مدت هواوی نه تنها با بازاریابی مناسب و عرضه طیف وسیعی از محصولاتی خود توانسته 9 درصد بازار جهانی را تصاحب کند، بلکه میزان فروش محصولات این شرکت در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در بازار کشورهای اروپایی 64 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این هرچند عمده فعالیت هواوی در بازارهای آسیایی بوده، با این حال این شرکت کماکان سودای افزایش عرضه محصولات خود در بازار آمریکا را در سر می‌پروراند.

بازار گوشی همراه سال 2016

نمودار سهم شرکت های آسیایی از بازار گوشی همراه سال 2016

در سوی دیگر ال‌جی را می‌توان یکی از شرکت‌های با ثبات در بازار گوشی همراه دانست که طی سال‌های اخیر تقریبا سهم خود را با استراتژی مناسب حفظ کرده است. البته این شرکت برخلاف هواوی در بازارهای آسیایی سرمایه‌گذاری زیادی انجام نداده و تمرکز خود را بر روی بازار آمریکای شمالی و مرکز معطوف کرده است.

همان‌طور که گفته شد بازار گوشی‌های هوشمند طی چند سال اخیر و با رشد روز افزون شرکت‌های چینی تغییرات محسوسی را به خود دیده است، به طوری که اکنون Lenovo ،Xiaomi ،TCL-Alcatel ،Vivo و OPPO جای شرکت‌های شناخته شده‌ای همچون سونی و اچ تی سی را در بازار پر کرده‌اند.

از 10 تولید کننده بزرگ گوشی همراه سال 2016، تنها 6 شرکت در سطح جهانی فعالیت میکنند

اما در سوی دیگر می‌توانیم از اوپو به عنوان موفق‌ترین تولید‌کننده گوشی همراه چینی در سه ماه نخست سال 2016 یاد کنیم، به طوری که این شرکت نه تنها اکنون به عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گوشی همراه در کشور چین شناخته می‌شود، بلکه توانسته با پشت سر گذاشتن شیائومی به چهارمین عرضه‌کننده گوشی موبایل در سطح جهانی تبدیل شود. اوپو با تولید گوشی‌های بالا‌رده و مجهز به دوربین سلفی قدرتمند و بازاریابی مناسب در کشورهای آفریقایی و البته بازار چین توانسته به این موفقیت دست پیدا کند.

بازار گوشی همراه سال 2016

نمودار میزان عرضه محصولات شرکت های فعال در بازار گوشی همراه سال 2016

علاوه بر این شیائومی نیز که این روزها تمرکز خود روی بازارهای پرمخاطب و پتانسیل بالای کشورهای آسیایی همچون هند و چین معطوف کرده، هرچند نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان گوشی همراه کمتری را در سطح جهانی عرضه کرده، با این حال کماکان توانسته است که نام خود را در زمره پنج شرکت برتر فعال در بازار گوشی همراه سال 2016 قرار دهد.

محبوب‌ترین برندها

بدیهی است که استقبال از محصولات هر برند در مناطق مختلف جهان متفاوت است. در همین رابطه جدول زیر نشان می‌دهد که شرکت اپل در بازار آمریکای شمالی از محبوبیت بیشتری نسبت به برند سامسونگ برخوردار بوده، اما این رویه در بازارهای اروپایی و آسیایی برعکس است. نکته دیگر اینکه علی‌رغم فروش مناسب ال‌جی در ایالات متحده، این شرکت کره‌ای نتوانسته فروش خوبی را در بازارهای آسیایی و اروپایی تجربه کند.

بازار گوشی همراه سال 2016

میزان عرضه موبایل شرکت های شناخته شده در مناطق ختلف جهان

این نمودار همچنین مشخص می‌کند که استقبال از گوشی‌های ویندوزی که اغلب توسط مایکروسافت تولید می‌شوند در بازار کشورهای اروپایی بیشتر است. در سوی دیگر هرچند که این روزها از اوپو می‌توان به عنوان چهارمین تولید‌کننده بزرگ گوشی همراه در جهان یاد کرد، با این حال جدول فوق حاکی از آن است که این موفقیت صرفا با توجه به بازار کشورهای آسیایی شکل گرفته و اوپو عملا محبوبیتی در بین کاربران آمریکایی ندارد. به طور کلی می‌توان گفت که در حال حاضر، ده برند تولید‌کننده گوشی همراه در سطح جهان وجود دارد و بر اساس نمودار فوق بازارهای جهانی را میان خود تقسیم کرده‌اند.

بازار گوشی همراه سال 2016

میزان محبوبیت برندهای مختلف در بازار گوشی همراه غرب اروپا

به طور کلی نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که فروش گوشی‌های هوشمند در سطح جهانی به ویژه در کشورهای اروپایی نسبت به سال گذشته با کاهش رو به رو شده‌اند و کاربران این کشورهای اکنون ترجیح می‌دهند که محصولاتی مقرون‌به‌صرفه‌تر را خریداری نمایند. همین نکته نیز باعث شده که علی‌رغم افت سهم اپل در این بازار، هواوی بتواند نسبت به مدت مشابه سال گذشته عملکرد بهتری را در بازارهای اروپایی از خود به جای گذارد.

اما در بازار ایالات متحده سهم هر دو شرکت اپل و سامسونگ با کاهش مواجه شده است. بدین ترتیب سهم اپل از بازار گوشی همراه سال 2016 ایالات متحده اکنون به زیر 61 درصد رسیده است و این در حالی‌ست که این رقم در سه ماه نخست سال 2013 بالای 66 درصد بوده است. البته سهم اپل در بازار کشورهای شرق اروپا نیز نسبت به سال 2013 دست کم 7 درصد کاهش یافته است.

بازار گوشی همراه سال 2016

میزان محبوبیت برندهای مختلف در بازار گوشی همراه آمریکای شمالی

هرچند به مرور زمان برندهای مشهوری همچون اچ تی سی، بلک بری و یا لنوو از بازار ایالات متحده حذف شده‌اند، اما شرکت‌هایی همچون BLU و یا ZTE توانسته‌اند با سیاست عرضه محصولاتی با قیمت رقابتی، در این بازار برای خود اسم و رسمی ایجاد کنند.

به طور کلی گزارش فوق نشان می‌دهد که هرچند سامسونگ و اپل با فاصله‌ای زیاد همچنان به عنوان سلاطین بازار گوشی همراه سال 2016 شناخته می‌شوند، با این حال سهم هر دو شرکت در تقریبا تمام بازارها و به دلیل رشد روز‌افزون تولید‌کنندگان چینی کاهش یافته است. در این بین شاید بتوان از اوپو و هواوی به عنوان جدی‌ترین رقبای سامسونگ و اپل یاد کرد که احتمالا شاهد حضور پررنگ‌تر این شرکت‌های چینی در بازار سال آینده ایالات متحده خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*