پخش ویدیوهای آنلاین

پس از مذاکره وزارت ارتباطات با صداوسیما اتفاق افتاد؛ حل مشکل پخش ویدیوهای آنلاین

معاون وزارت ارتباطات از حل مشکل پخش ویدیوهای آنلاین خبر داد. چندی پیش به دلیل مخالفت سازمان صداوسیما، پخش سرویس ویدیویی آنلاین متوقف شده بود و پس از مذاکراتی که بین وزارت ارتباطات و صداوسیما صورت گرفت، این مشکل حل شد.

اخیرا سازمان صداوسیما از یک رسانه دیجیتالی و یکی از سرویس‌دهندگان پخش ویدیوی آنلاین شکایت کرده بود. محمد جواد آذری جهرمی در خصوص فعالیت شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی سرویس ویدیوی آنلاین اظهار کرد که به نمایندگی از وزیر ارتباطات با ریاست سازمان صداوسیما مذاکراتی داشته و به این مقوله رسیدگی کرده است.

معاون وزیر ارتباطات بیان کرد که این موضوع به زمان مدیریت سابق صداوسیما مربوط می‌شد که این سازمان به دلیل استفاده از محتواهای صداوسیما، از یک سایت ویدیوی آنلاین کشور شکایت کرده بود. اکنون ریاست فعلی سازمان صداوسیما با این مسئله به صورت شفاف و باز برخورد کرد و قول رسیدگی به این موضوع را داده است.

آذری جهرمی در ادامه گفت:

توسعه‌ی سرویس پخش ویدیوهای آنلاین در جهت ایجاد فضا برای توسعه شبکه ملی اطلاعات الزامی است و به همین منظور مقرر شد تا مشکل سرویس‌دهی این شرکت‌ها حل شود. در همین راستا مذاکراتی با سازمان صداوسیما انجام شد و نتیجه‌ی این مذاکرات نیز مثبت بود.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت همچنین عنوان کرد که وزارت ارتباطات در رابطه با شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات ویدیویی آنلاین نقشی ندارد و متولی این سرویس‌ها در بخش ویدیوی درخواستی (VOD) وزارت ارشاد و در حوزه‌ی برودکستینگ سازمان صداوسیما هستند؛ اما با توجه به اینکه این سرویس‌ها از جمله سرویس‌های کاربردی در مقوله شبکه ملی اطلاعات محسوب می‌شوند، وزارت ارتباطات از این موضوع حمایت می‌کند و برای آسان شدن خدمات‌دهی در این حوزه ورود کرده است.

آذری جهرمی افزود که وزارت ارتباطات وظیفه‌ای برای ورود به قانون‌گذاری در حوزه‌ی محتوای آنلاین ندارد و این موضوع باید توسط مرکز ملی فضای مجازی و با مشارکت سازمان صداوسیما و وزارت ارشاد حل شود. وزارت ارتباطات نیز به این فرایند کمک می‌کند تا هرچه سریع‌تر مشکل پیش آمده حل شود.

وی تاکید کرد که اختلاف نظرهایی میان سازمان صداوسیما و وزارت ارشاد در خصوص قانون‌گذاری در این حوزه وجود دارد که این موضوع نیز باید در مرکز ملی فضای مجازی به بحث گذاشته و راه‌حلی برای آن پیدا شود.

رشد محتوای داخلی با حل مشکل پخش ویدیوهای آنلاین

معاون وزیر ارتباطات از شرایط به وجود آمده که مانع سرمایه‌گذاری و ورود بخش خصوصی به این حوزه شده است، انتقاد کرد و گفت که این مشکلات در رشد شبکه ملی اطلاعات وقفه ایجاد کرده و لازم است تا با همدلی نهادها این اختلافات به پایان برسد و ما شاهد رشد محتوای داخلی در سرویس پخش ویدیوهای آنلاین باشیم.

امروزه میزان ترافیک ویدیوی در اپراتورهای موبایل به طور متوسط حدود 60 درصد است که در ایران در بهترین حالت، ترافیک ویدیویی 10 درصد از شبکه را تشکیل می‌دهد. این سرویس‌ها از پتانسیل بالایی در کشور برخوردار هستند. آذری جهرمی اظهار امیدواری کرد که با حل مشکل‌های پیش آمده، بخش خصوصی به سرویس پخش ویدیوهای آنلاین ورود کرده و جایگاه رگولاتوری نیز در این حوزه مشخص شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. صدا و سیما بهتره به جای فکر کردن به این جور مسائل یکم به فکر پخش فیلم های خوب و با کیفیت باشه و فیلم های فسیلیشو نگه داره واسه باباش.