هر آنچه که در مورد بوگاتی شیرون باید بدانید؛ این وحشی دوست‌داشتنی!

حداکثر سرعت با موتور درون‌سوز

وقتی نام بوگاتی در میان باشد، اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد سرعت فوق‌العاده‌ی آن است. سایر ابرخودروهای فوق‌سریع جهان مانند فراری لافراری، پورشه 918 اسپایدر و مک لارن P1 از موتورهای الکتریکی در کنار موتورهای درون‌سوز استفاده کرده‌اند اما بوگاتی تنها به موتور غول‌آسای درون‌سوز خود بسنده کرده است. رانندگان شیرون پس از رسیدن به سرعت 421 کیلومتر در ساعت می‌توانند با زدن یک کلید سرعت خودرو را تا 460 کیلومتر در ساعت افزایش دهند و طعم سرعت واقعی Chiron را بچشند. البته نقاط زیادی در دنیا برای دستیابی به چنین سرعتی وجود ندارد.

یکی از مهندسان ارشد بوگاتی این نکته را یادآوری کرده که برای توقف کامل خودرویی با این میزان سرعت، به مسافت ترمز بالای نیاز است و به همین دلیل پیست گروه خودروسازی فولکس واگن در نزدیکی ولفسبورگ آلمان با مسیر مستقیم و طولانی خود برای این کار بسیار مناسب به نظر می‌رسد.بوگاتی شیرون

مشتریان خاص بوگاتی

خودروهای بوگاتی مشتریان خاص خود را دارد. اکثر مشتریان بوگاتی حداقل 42 خودرو را در گاراژ خود نگه‌داری می‌کنند و برخی از آنها صاحب 10 خودروی فراری، مدل‌های مک لارن و چندین ابرخودروی دیگر هستند؛ اما معمولا خودروی بوگاتی گل سرسبد کلکسیون خودروها محسوب می‌شود.

به طور متوسط مالکان بوگاتی حدود 2600 کیلومتر در سال را با خودروی خود رانندگی می‌کنند. پرکارکردترین خودروی بوگاتی ویرون که ده سال در بازار حضور داشت، تنها 40 هزار کیلومتر حرکت کرده بود و خودروی تست و سرویس خود کمپانی با 90 هزار کیلومتر، بیشترین کارکرد را به خود اختصاص داده بود.بوگاتی شیرون

موارد ناموفق بوگاتی

بوگاتی شیرون یک ابرخودروی بی‌نظیر در تاریخ صنعت خودروسازی است اما مواردی نیز وجود دارد که کمپانی بوگاتی قصد انجام آن را داشته اما به سرانجام نرسید. به عنوان مثال در ابتدا قرار بود یک دستگیره نامرئی برای درب و همچنین آینه‌های دیجیتال در شیرون به کار گرفته شود اما مشکلات قانونی مانع از انجام آنها شد. علاوه بر این آچیم آنشیت (Achim Anscheidt)، مدیر طراحی بوگاتی اظهار کرد:

چند سال پیش در حال رانندگی و تست خودروی آینده‌نگرانه‌ی فولکس واگن با نام XL1 بودیم و متوجه شدیم که آینه‌های دیجیتالی در هنگام بارندگی، استانداردهای مورد نیاز برای بوگاتی را ارائه نمی‌کنند و این موضوع در کنار بحث‌های قانونی ما را از انجام این طرح منصرف کرد.

بوگاتی شیرون

چراغ جلوی هشت چشم

طراحی چراغ جلوی «هشت چشم» از بارزترین المان‌های طراحی بوگاتی شیرون و به نوعی امضای این خودرو محسوب می‌شود. به گفته‌ی ساشا سلیپانوف (Sasha Selipanov)، طراح اصلی بدنه‌ی شیرون، این شکل طراحی از سال 2011 برای ایجاد ظاهری هدفمند و جذاب در نظر گرفته شده بود. در هر چراغ، چهار لامپ LED وجود دارد و نوعی ادراک افقی عرضی را ایجاد کرده است. این شیوه‌ی طراحی موجب عریض‌تر دیده شدن Chiron شده در حالی که شیرون تنها چند میلی‌متر عرض بیشتری از ویرون دارد.

این چراغ‌ها فقط جنبه‌ی زیبایی ندارند و یک دریچه هوای فعال نیز در داخل چراغ موجود است. چراغ‌های عقب نیز با طول 1.6 متری به عنوان طولانی‌ترین چراغ‌های LED خودرو شناخته می‌شود و داخل پنل آن 82 عدد لامپ LED نصب شده است.بوگاتی شیرون

آزمون نهایی بوگاتی شیرون

بوگاتی شیرون از نیرو و گشتاور فوق‌العاده بالایی برخوردار است و به همین دلیل باید تست نهایی خودرو در مولشایم (Molsheim) انجام شود. کریستوف پیوچون (Christophe Piochon)، مدیر تولید و تدارکات بوگاتی گفت:

ما این موتور را برای ویرون توسعه داده بودیم اما گشتاور خروجی آن برای آزمایشی که قصد انجامش را داشتیم بسیار زیاد بود.

هر کدام از شیرون های تولید شده، علاوه بر تست نهایی رانندگی به مسافت 60 کیلومتر، 350 کیلومتر بیشتر در جاده‌های واقعی از جمله مناطق کوهستانی مورد آزمایش قرار گرفتند. همچنین تست‌های شتاب و ترمز در یکی از باندهای فرودگاه کولمار (Colmar) صورت گرفت و آخرین مرحله‌ی تست در هنگام بازگشت بود که با سرعت 130 کیلومتر در ساعت جهت خنک‌سازی موتور انجام می‌شد.

بوگاتی شیرون

کمپانی بوگاتی 30 دستگاه خودروی مخصوص آزمایش دارد که در جاده‌ها به گشت‌وگذار می‌پردازند. این خودروها برای بازاریابی و نشان دادن به مشتریان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. خودروهای آزمایشی بوگاتی شیرون تاکنون بیش از 460 هزار کیلومتر مسافت را طی کرده‌اند و هزار عدد تایر آن تعویض شده است.

تیم طراحی بدنه‌ی شیرون باید مطمئن می‌شدند که مسئله‌ی آیرودینامیک و سیستم خنک‌کننده می‌توانند از پس قدرت بالای موتور خودرو بر بیایند. فرانک هیل (Frank Heyl)، رئیس تیم طراحی بدنه‌ی شیرون توضیح داده که این تیم در تمامی اسکچها، 25 درصد بیشتر را در نظر گرفته است. از نظر آماری می‌توان 25 درصد بیشتر را در 1500 اسب بخار نیروی شیرون در برابر 1200 اسب بخار نیروی ویرون مشاهده کرد.

طراحان بوگاتی شیرون تلاش کردند تا خوی تهاجمی و وحشی را به این خودرو ببخشند و در کنار آن ظاهر لوکسی را در طراحی کابین خودرو ایجاد کنند.

ویدیویی از بوگاتی شیرون در برابر بوگاتی ویرون

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. سلام و خسته نباشید

    ممنون از مقاله زیباتون

    سرعت این ماشین در حالت محدود شده 420 کیلومتر هست

    اگر محدودیت برداشته بشه سرعت واقعی این ماشین

    حدود 450 کیلومتر در ساعت خواهد بود

    خیلی ممنون