ترفندهای دوربین ال جی وی 20

بررسی تخصصی دوربین جدیدترین پرچمدار LG ؛ با قابلیت‌های دوربین ال جی وی 20 آشنا شوید

——–صفحه چهارم ——– صفحه قبل

تعادل رنگ سفید (White balance)

آیا تاکنون عکسی را دیده‌اید که در رنگ‌های خود سرد، مایل به آبی و غیرطبیعی به نظر برسد؟ این چنین تصویری معمولا نتیجه‌ای از White balance ناصحیح است. این تنظیم بسیار مهم در دوربین گوشی در حالت طبیعی بر اساس محیط اطراف و منظره مقابل لنز به طور خودکار تنظیم می‌شود. حین استفاده از ال جی وی 20، مشاهده می‌شود مخصوصا در هوای ابری (مثل عکس پایین) و یا زمانی که منابع نوری مختلفی در محیط وجود دارند، گوشی در حفظ تعادل رنگ سفید ضعیف عمل می‌کند. خوشبختانه تنظیم دستی این قسمت ممکن بوده و کاربر قادر است تا شخصا با ورود به صحنه، White Balance را به دست گیرد. با این کار، تصاویر در بحث رنگ واقع‌ بینانه‌تر ظاهر شده و کاربر قادر می‌شود تا گرمی یا سردی مورد نظرش را برای افزودن افکتی خاص به صورت دستی تنظیم کند. (تصویر سمتی چپ نتیجه White balance اتوماتیک و تصویر سمت راست نتیجه White balance دستی است)

ترفندهای دوربین ال جی وی 20

فوکوس دوربین

چیز زیادی در مورد این بخش نمی‌توان گفت، هر چند نقشی اساسی نه تنها در V20، بلکه در دنیای عکاسی ایفا کرده و مهم را از غیرمهم در تصویر مشخص می‌کند. این قسمت در واقع مشخص می‌کند کدام اشیا در چشم‌انداز دوربین می‌بایست در نقطه تمرکز دوربین باشند و کدام یک به دلیل بی‌اهمیت بودن، باید نادیده گرفته شوند. بیشتر وقت‌ها، تنها زدن یک ضربه کوچک بر روی صفحه به منظور مشخص کردن نقطه فوکوس کافی است، اما در برخی شرایط برای ثبت بهترین عکس باید کمی فراتر از این رفت. به منظور سازگاری بیشتر و آسان‌سازی کارها برای عکاس، ال جی قابلیت فوکوس پیکینگ (Focus Peaking) را به V20 افزوده که سبب می‌شود تا فضای موجود در بخش فوکوس را به طور واضح مشخص کند، از همین رو می‌بینیم با اعمال افکت بوکه جسم داخل منطقه فوکوس کاملا واضح نشان داده شده و قسمت‌هایی جلویی و مخصوصا پشتی آن مات می‌شوند. در ادامه تصویری را از Focus Peaking و نحوه نمایش آن خواهید دید. بخش‌های قرارگرفته در نقطه فوکوس به صورت سبز رنگ دیده می‌شوند.

ترفندهای دوربین ال جی وی 20در ادامه دو تصویر مشاهده می‌کنید که به کمک قابلیت فوکوس دستی دوربین ال جی وی 20 حاصل شده‌اند. بخش مورد تمرکز نور محیط را تماما به سمت خود جلب کرده و به صورت خاصی چشم نوازی می‌کند.

ایزو و سرعت شاتر

این دو قسمت تاثیر کاملا مستقیمی بر روی تصویر نهایی دارند؛ ایزو و سرعت شاتر تصمیم می‌گیرند تا چگونه روشنی یا تیرگی در عکس تعیین شوند. تنظیمات ایزو (ISO)، حساسیت دوربین را کمتر یا بیشتر می‌کند و مقادیر بیشتر برای حساسیت، به معنی نویز دیجیتال بیشتر بر روی عکس خواهد بود.

سرعت شاتر (تعیین شده به ثانیه) زمان لازم برای ثبت تصویر توسط دوربین است. برای مناظر دارای روشنایی کافی، این زمان ممکن است بین صدم یا حتی هزارم ثانیه متغیر باشد، اما در شرایط نوری کم، شاتر مجبور است تا برای کسب نور بیشتر، مدت زمان بیشتری را باز بماند، از همین رو سرعت شاتر کاهش پیدا خواهد کرد. دقیقا به همین دلیل شاهد تار شدگی تصاویر در تاریکی هستیم.

وظیفه یک عکاس مصمم برای در دست‌گرفتن کنترل این دو بخش، پیدا کردن تعادل میان آن‌ها است. در نظر داشته باشید نوردهی زمانی در حالت تعادل است که میزان آن (Exposure Value) بر روی 0.0 قرار داده شده باشد، اما بالا رفتن یا پایین آمدن از این میزان هرگز قدغن نشده است. هیچ بهتری و یا بدتری در این زمینه وجود نداشته و همه چیز به نحوه نمایش تصویر نهایی مورد نظر عکاس بستگی دارد.

به عنوان نمونه، با کاهش سرعت شاتر و قرار دادن آن بر روی 2 ثانیه، تصویر مشاهده‌شده در زیر (عکس کشتی) ثبت شد. در حالت اتوماتیک، این تصویر به صورت کامل تاریک می‌افتاد. در یک امتحان دیگر، سرعت شاتر شدیدا افزایش یافته و به میزان 1/800 ثانیه رسید تا این بار برای عکس‌برداری از تنفگ آبی مورد استفاده قرار بگیرد. در یک تلاش دیگر، سعی شد تا به کمک تنظیمات دستی و جلوگیری از وارد شدن نور کافی، تصویری از غروب آفتاب به منظور ثبت رنگ‌های زیبای آسمان گرفته شود.

RAW: این خصیصه چیست و چرا از آن استفاده می‌کنیم؟

به طور خلاصه تصاویر خام (RAW) شامل دیتای “فشرده‌سازی نشده” عکس بوده و نسبت به JPEG برای ویرایش بسیار بسیار مناسب‌تر به نظر می‌رسند، چرا که هنوز پردازشی بر روی آن‌ها صورت نگرفته است. در مثال زیر (عکس با LG V20 گرفته نشده) یک عکس RAW، برای بهبود وضعیت کلی تصویر یک منظره استفاده شده است. در نظر داشته باشید تصاویر خام فضای بیشتری را اشغال کرده و ممکن است تا سرعت دوربین را کاهش دهند (افزایش زمان ثبت فایل بر روی حافظه گوشی). همچنین هر اپلیکیشنی قادر به باز کردن آن‌ها نیست و باید به وسیله برنامه‌های خاصی آن‌ها را باز کرد. بهتر است تا اگر در زمینه ویرایش تصاویر و مخصوصا نرم افزارهای موجود در این زمینه (مثل فوتوشاپ و کورل) سررشته ندارید، این قسمت را همینطور غیرفعال رها کنید (تصویر سمت چپ متعلق به فرمت عادی JPEG و سمت راست متعلق به عکس RAW ویرایش شده است).