اسکرول موس

مخترع اسکرول ماوس: تمامی شما از این قطعه به طور اشتباه استفاده می‌کنید!

کار کردن با کامپیوتر بدون استفاده از ماوس می‌تواند یک کابوس باشد! همین الان موس خود را از درگاهش خارج کرده و سعی کنید تا هر پوشه‌ای را با کیبورد باز کنید و یا حین نیاز به راست کلیک و باز کردن پنجره آپشن‌ها، از کلیدهای ترکیبی بر روی کیبورد بهره ببرید. این کار به طرز وحشتناکی خسته‌کننده خواهد بوده و از همین رو ما اکثریت کارهای خود را به کمک موس انجام می‌دهیم. با توجه به کاربردی‌بودن این وسیله، تاکنون چقدر به ساختار آن فکر کرده‌اید؟ اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، اسکرول ماوس است که طبق گفته‌های سازنده آن همگی ما به طور اشتباهی از آن استفاده می‌کنیم؛ در واقع کاربرد اسکرول ماوس در ابتدا چیز دیگری بوده است!

کاربرد اسکرول ماوس چیزی نیست که ما فکر می‌کنیم

ماوس‌های ابتدایی فاقد قطعه‌های چرخان بوده و در بهترین حالت، به جای آن یک وسط کلیک داشته‌اند! شاید هیچ ایده‌ای درباره کاربرد اصلی این کلیک وسط نداشته باشید، اما این دکمه کاملا هم بدون استفاده نبوده است؛ هرچند که مطمئنا کاربرد آن قابل قیاس با اسکرول ماوس نیست.

اسکرول موسبدون شک همه ما حین استفاده از ماوس، برای کاربردهای مختلف از اسکرول آن استفاده می‌کنیم؛ بالا و پایین کردن صفحه در ویندوز و یا در مرورگر در زمان وب‌گردی، ابتدایی‌ترین کاربردی است که به نظر می‌رسد فلسفه اسکرول ماوس تماما در آن جای گرفته باشد. متاسفانه همه ما تاکنون در گمراهی به سر می‌بردیم، چرا که جک مکالی (Jack McCauley) به عنوان مخترع اسکرول ماوس در یک مصاحبه ویدیویی گفته است:

اسکرول ماوس برای کاری که من در ابتدا در ذهن داشته و به آن منظور طراحی کردم، امروز مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. من تصمیم داشتم تا به طور مستقیم با چرخاندن این قطعه، کاربر را درون اپلیکیشن راهنمایی کنم. شما با نشانه‌گر به نقاط مختلف در صفحه نمایش می‌روید، اما من قصد داشتم تا به داخل آن بروم.

اسکرول موسالبته در انتها بد نیست به این نکته اشاره کنیم که جک مکالی مخترع احتمالی این قطعه است. اگرچه این فرد در دنیای تکنولوژی سرشناس بوده و در کنار تاسیس Oculus به عنوان شرکتی خلاق در زمینه تولید هدست‌های واقعیت مجازی، ثبت اختراع قطعات زیادی را در پرونده کاری خود دارد، اما با یک گشت و گذار ساده در وب می‌توان پدیدارشدن قطعه‌ای چرخان در وسط ماوس را به افراد مختلفی نسبت داد. برای اسکرول ماوس مخترعین زیادی در وب پیدا می‌شود که نام جک مکالی در لیست آنان نیست، اما به هر حال بعید به نظر می‌رسد این فرد سرشناس بخواهد با نسبت دادن یک قطعه نه چندان تکنولوژیک به خود به صورت دروغین، چهره عمومی خود را خراب کند.

گفتنی است منظور از “رفتن به داخل اپلیکیشن” به طور واضح مشخص نیست، چرا که ما هیچ زمان چنین کاربردی را از اسکرول ندیده‌ایم. نکته مهم اینجاست که امروزه به طور کاملا متفاوت از کاربرد تعیین‌‌شده برای آن استفاده می‌کنیم:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*