خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنت در سال 2016 چه کسانی بوده‌اند؟

خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنت در سال 2016 چه کسانی بوده‌اند؟

سالیان نه چندان دور، اینترنت به منظور سر و سامان دادن خرابکاری‌ها توسط تبهکاران مورد استفاده قرار گرفته و لیست خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنت معمولا مملو از نام افراد سرکشی بود که از دنیای مجازی برای به دست گرفتن قدرت در دنیای واقعی استفاده می‌کردند. به عبارت دیگر افراد متمرد و شورشی در اینترنت، جزو طبقه ضعیف جامعه بوده و دورادور سعی در تفرقه‌افکنی و به نوعی گرفتن قدرت بودند، اما اکنون روال کاملا تغییر پیدا کرده است.

چند سالی است که شبکه جهانی اطلاعات در گوشه گوشه زندگی فردی و اجتماعی ما رخنه کرده و همواره ردپایی از آن را شاهد هستیم. با توجه به این گستردگی، دولت‌ها و مخصوصا چهره‌های سیاسی به این نتیجه رسیده‌اند که باید به دنیای مجازی ورود پیدا کرده و در آن کند و کاش کنند. اکنون شاهد این موضوعیم که برخلاف گذشته، خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنت در واقع قدرتمندترین افراد بوده و نیازی به تصاحب قدرت با استفاده از دنیای مجازی ندارند و بالعکس، با استفاده از قدرت خود آن را به محلی ناامن تبدیل می‌کنند.

یک دیکتاتور روسی تاکتیک خود از سرکوب مخالفان اینترنت را تکامل بخشیده و از رسانه‌های آنلاین به منظور نشر اطلاعات غلط و استراتژی‌های کذب استفاده کرده است. یک شخص با نفوذ در دنیای رسانه که در موجی از نفرت و کینه به محبوبیت رسید، اکنون دست راست رییس جمهور یک کشور شده است. و در آخر، شخصی که تا یک سال پیش تنها یک سوپر استار تلویزیونی و فردی محبوب در شبکه اجتماعی توییتر به خاطر توییت‌های جذابش بود، اکنون تبدیل به رهبر جهان آزاد شده است!

ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin)

خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنتاز وقتی متخصصین، افشای اطلاعات کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا در مرداد ماه سال جاری را به دو تیم هکر پشتیبانی‌شده از سمت دولت روسیه نسبت دادند، امنیت سایبری و اتحاد انجمن اطلاعاتی این کشور نسبت به قبل افزایش یافته است: روسیه در حال استفاده از اینترنت به منظور به هم ریختن دیپلماسی انتخاباتی آمریکا بوده است. هک کمیته ملی حزب دموکرات و کمیته مبارزات کنگره دموکراتیک توسط روسیه که با افشای ارتباطات خصوصی افراد گروه‌های یاد شده همراه بود، هرج و مرج و حواس‌پرتی را در حزب دموکرات در لحظه‌ای حیاتی حین فصل انتخابات تزریق کرد. بعید نیست این حادثه در پیشی گرفتن ترامپ از رقیب خود تاثیرگذار بوده باشد!

حتی پیش از اینکه این دسته از فعالیت‌های گروه‌های هکر روسی به صورت علنی منتشر شود، دولت پوتین سخت‌کوشی فراوانی را در مسموم‌سازی گفتمان سیاسی آنلاین در دستور کار داشت. گروهی از ارتش مزدوران وی سخت مشغول پراکنده‌کردن داستان‌هایی غلط در فروم‌های بحث و تبادل نظر آنلاین بوده و حمله به منتقدان کرملین در توییتر و همچنین در قسمت نظرات وب‌سایت‌های خبری را در دستور کار داشتند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که پراکنده‌کردن اخبار غلط، نقش بسیار عمده‌ای را در پیروزی ترامپ ایفا کرده است و درست به همین دلیل بسیاری از منتقدان، فیس بوک را از دیگر عاملان مهم پیروزی دونالد ترامپ با پخش اخبار دروغین می‌دانند.

روی هم رفته، هک گسترده توسط دو گروه سایبری و همچنین مسموم‌سازی جو آرام محیط‌های بحث و تبادل نظر آنلاین، پوتین را تبدیل به یکی از خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنت و دولت وی را به یکی از نیروهای بدخواه، تفرفه‌افکن و منتشرکننده اطلاعات کذب به صورت آنلاین تبدیل کرده است.

دونالد ترامپ (Donald Trump)

خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنتدر بررسی خطرناک ترین افراد دنیا در سال 2015، دونالد ترامپ به عنوان فردی عوام فریب نام برده شد که به تحریک اذعان عمومی علاقه‌مند بوده و نقشی مهم را در تبعیض و غرض‌ورزی دولت آمریکا ایفا می‌کند، به جای اینکه چاره‌ای برای حل مشکلات جهانی بیندیشد. هیچ کدام از این رفتارها اکنون که وی به ریاست جمهوری آمریکا رسیده تغییری نکرده است. ترامپ هنوز وعده سرسختانه خود برای ممنوعیت مهاجرت مسلمانان به ایالات متحده آمریکا را به صورت رسمی انکار نکرده و هنوز هیچ عذرخواهی‌ای بابت «متعرضِ جنسی خطاب کردن مهاجرین مکزیکی» ارائه نداده است! همانطور که می‌بینید نژادپرستی از سر و روی وی می‌بارد. از امروز، هفته‌ها تا تبدیل‌شدن وی به رییس جمهور رسمی آمریکا زمان باقی مانده است.

رفتارهای بی‌مهابای ترامپ در شبکه اجتماعی توییتر بر هیچکس پوشیده نیست. به عنوان نمونه، وی پیش‌تر در جنجال با رقیب هم‌حزبش، تد کروز (Ted Cruz)، وی را به افشا اسراری درباره همسرش تهدید کرد. مدتی قبل از این اتفاق یک عکس برهنه از همسر ترامپ در اینترنت منتشر شد که مردم را به رای دادن به تد کروز تشویق کرده بود، در حالی که تد کروز مدعی بود روحش از این موضوع خبر ندارد. در توییتر، بالغ بر 282 مورد توهین و اهانت به افراد و مکان‌ها و چیزهای مختلف توسط وی تنها در دوره آماده‌سازی برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر شده و لیستی از آن‌ها را روزنامه نیویورک تایمز (New York Times) تهیه کرده است.

بعد از انتخاب‌شدن به عنوان رییس جمهور، وی به رفتار تفرقه‌افکنانه آنلاین خود به عنوان یکی از قدرتمندترین سیاست‌مداران دنیا ادامه داد. وی به هفده میلیون دنبال‌کننده خود در توییتر گفت هر شخصی که اقدام به سوزاندن پرچم آمریکا کند، باید برخلاف قانون اساسى زندانی شده و حق و حقوق شهروندیش ملقی گردد. ترامپ در یک توییت مدعی شد میلیون‌ها رای جعلی، در انتخاباتی که وی پیروز آن بوده، وجود داشته است.

توییت‌های منتشرشده در حساب کاربری دونالد ترامپ در توییتر عملا نادیده‌گرفتن قانون توسط وی را به تصویر کشیده و موجی از اطلاعات غلط و کذب را در مقیاسی گسترده منتشر می‌کنند. این اقدامات به صورت بی‌اساس فرآیند و روال انتخابات ایالات متحده آمریکا را به طور کلی زیر سوال می‌برد. در هر صورت رده دوم خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنت نیز مجددا به یک سیاست‌مدار اختصاص پیدا می‌کند.

استیو بنن (Steve Bannon)

خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنتپیش از اینکه استیو بنن به کمپین دونالد ترامپ به عنوان مدیر اجرایی بپیوندد، وی باز هم گوشه‌ای از فعالیت‌های ترامپ را بر گردن داشته و مسئولیت خطیر تولید متحوا برای وب‌سایت او در حین انتخابات را عهده‌دار بود. در زمان در دست داشتن قدرت و مدیریت آن وب‌سایت، استیو بنن مطالبی با محتوای نژادپرستانه، ضدیهودی و به صورت آشکارا مخالف با زنان را منتشر کرد و خود را به عنوان یک حاشیه سیاسی جدید و متعصب به همه شناساند. استیو به این وسیله، مستندی مکتوب از این چنین عقاید را در اختیار دیگران قرار داد. اکنون به عنوان استراتژیست ارشد تیم انتقال ترامپ که به سمت گرفتن قدرت پیش می‌روند، وی آمده تا دیدگاه‌های فاشیستی را در کاخ سفید جامه عمل بپوشاند.

جیمز کومی (James Comey)

خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنتهفته‌ها پیش از فرارسیدن زمان انتخابات ایالات متحده آمریکا، رئیس سازمان اف بی آی (FBI)، جیمز کومی، شهرت بحث‌برانگیز خود بر سر فعالیت‌های جاسوسی را قوت بخشید و نام خود را در زمره خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنت قرار داد. جیمز فاش کرد آژانس زیر دست او به تحقیقات خود در سرور ایمیل شخصی هیلاری کلینتون ادامه خواهد داد. این ادعا در حالی صورت گرفت که با برگشتن به چهار ماه قبل، وی تلاش‌های آژانس به منظور دست‌یافتن به ایمیل‌های شخصی، مخصوصا ایمیل هیلاری را رد کرده بود. جیمز هرگز اشاره‌ای به گنجینه‌ای ارزشمند از اطلاعات یافت‌شده در جریان این جستجوها نکرد و حتی اعلام نکرد چه چیز جالبی آن‌ها را به این کار وادار کرده و قرار است با پیداکردن چه دسته‌ای از اطلاعات، راضی و خشنود شوند. واقعیت این است هیچ چیز ارزشمندی برای یافتن وجود نداشت.

همه این صحبت‌ها بهانه‌ای بیش نبودند. کمپین ترامپ نیاز داشت تا کوله‌باری از حدس و گمان را در ذهن مردم تزریق کرده و ادعا کند که کلینتون به طور تهدیدآمیزی متهم داستان است، اما چنین چیزی واقعیت نداشت. حتی پیش از واردشدن توجیه‌نشدنی اف بی آی توسط جیمز کومی در سرنوشت‌سازترین لحظات انتخابات، وی جنگ دولت فدرال در رمزنگاری را به سمتی هدایت کرد که به نفع هیچ شخص و یا طرفی نبود: تقاضا از اپل به منظور کمک برای بازکردن یک دستگاه آیفون 5 سی قفل‌شده متعلق به ریزون فروک (Rizwan Farook)، قاتل و حمله‌کننده در شهر سن برنادینو، از جمله این موارد است.

شش هفته جنگ و نزاع بر سر آن، به کشف روشی جدید برای شکستن قفل آیفون توسط خود اف بی آی ختم شد تا به این وسیله میل و اشتیاق جیمز کومی برای سازش آمریکا با امنیت سایبری و حفظ حریم خصوصی در جهت منافع نظارتی را نشان دهد! در ادامه باید به تهدیدات وی و همچنین دونالد ترامپ برای ساکنین دره سیلیکون اشاره کرد؛ دسته‌ای که نقش برجسته‌ای را در دنیای اینترنت ایفا می‌کنند.

داعش (ISIS)

خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنتیک مذهب ساختگی و جعلی با نام دولت اسلامی که در حال بلعیدن انسانیت، دین و مذهب، اخلاق و مدنیت‌نشینی است. این گروه گسترده و پرجمعیت که اکنون گوشه‌هایی از کشور عراق و سوریه را تصرف کرده و با بیعت گرفتن از مردم به زور شمشیر در این مناطق حکم‌فرما شده‌، در پر کردن رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های مجازی از مخوف‌ترین صحنه‌های جنایی سنگ تمام گذاشته است. در سال 2016 نیز همانند سال‌های گذشته این گروه نشان داد که آن‌ سوی خشونت چه رفتارهایی در انتظار است و به این وسیله نام افراد مجری صحنه‌های دلخراش را در لیست خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنت قرار داد.

با گذر از جنایات پی در پی در کشورهای عراق و سوریه، در سال جاری تحرکات آن‌ها به اروپا نیز رسید که در جدی‌ترین آن‌ها شاهد چند انفجار مهیب در دل شهر پاریس بودیم. انتشار تصاویر بعد از وقوع این حادثه در دنیای مجازی، مخصوصا بعد از اخطار گروه یاد شده به دولت‌های اروپایی، موجی از ترس و اضطراب را در دل ساکنین تمامی شهرهای اروپایی پخش کرد. حتی با کشته‌ شدن جمعی از فرماندهان آن‌ها، حرکت‌های غیر انسانی‌شان متوقف نشد و به قوت قبلی خود باقی ماند.

انتشار ویدیوهایی شامل گردن زدن افراد و یا بدتر از آن آهسته جدا کردن سر از بدن، زنده زنده سوزاندن و یا انداختن حیوانات وحشی به جان افراد، با روح و روان کاربران اینترنت بازی کرده و موجی از ترس و دلهره را در تفکر آن‌ها می‌پروراند.

میلو یانوپولوس (Milo Yiannopoulos)

خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنتمیلو یانوپولوس، مقاله‌نویس وب‌سایتی که استیو بنن مدیر آن بود، در سال 2016 در اجرای تمامی موارد مغایر با قوانین توییتر سنگ تمام گذاشت. در کنار نقش تفرقه‌افکنانه در محیط اینترنت، وی در ایجاد مناقشه‌های شفاهی میان قومیت و نژادهای مختلف نقش مهمی ایفا کرده و در انتشار مطالب ضد زنان، غیراخلاقی و دارای مضامین شهرت‌طلبی هر چه در توان داشت مضایغه نکرد. وی در مقایسه با بقیه یک ویژگی وحشتناک دارد؛ میلو یانوپولوس افکار و عقاید خود را به صورت عملی بر روی اهداف و افراد تعیین‌شده پیاده می‌کند.

به عنوان نمونه وی از روى شادى و خوشحالى، نگاه بی‌شمار فالوور خود در توییتر را به سوی برخی افراد با سوژه کردن آن‌ها برمی‌گرداند. بازیگر کمدی زن سیاه‌پوست، لسلی جونز (Leslie Jones)، نمونه‌ای از این قربانیان است که به لطف غرق‌شدن در صحبت‌های آشکارای نژادپرستانه و همچنین آزار و اذیت‌های جنسی میلو، مجبور شد تا به طور موقت توییتر را بدرود بگوید. با دانستن این خبر که توییتر در نهایت حساب کاربری وی را معلق کرد، به اوج فعالیت‌های منفی و غیراخلاقی میلو پی خواهید برد. او پیام‌های آزاردهنده‌ای خطاب به جونز فرستاده و حتی در یکی از توییت‌های ارسالی، لسلی جونز را گوریل خطاب کرد. جونز در ادامه گفته بود وی به خاطر زن و مخصوصا سیاه‌پوست بودن مورد آزار اینترنتی قرار گرفته و پیام‌های متعددی با این مضامین آزاردهنده دریافت کرده است.

متاسفانه هنوز افرادی وجود دارند که افکار و عقاید بی‌شرمانه وی را بدون حد و مرز در توییتر نشر می‌دهند، اما مطمئنا رفتارشان به اندازه‌ای فرومایه نخواهد بود تا به برانگیختن نظر توییتر و احساسات عمومی منجر شده و جنگی روانی، همانند آن چه میلو به راه می‌انداخت ایجاد کنند. این افراد هرگز به یکی از خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنت همانند میلو یانوپولوس تبدیل نخواهند شد.

رجب طیب اردوغان (Recep Tayyip Erdoğan)

خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنتدر میان خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنت باز هم به نام یک سیاست‌مدار و مخصوصا یک رییس جمهور برخورد می‌کنیم. برای لحظه‌ای کوتاه و در یک چشم بر هم زدن، مدتی قبل جهان این ترس را احساس کرد که یک کودتای نظامی، احتمالا دولت رییس جمهور منتخب مردم ترکیه، رجب طیب اردوغان را سرنگون خواهد کرد. بعد از این اتفاق، جهان در بهت و حیرت شاهد این بود که رجب طیب اردوغان گهگاه از کودتای شکست‌خورده برای توجیه سرکوب و قطع کردن دسترسی مردم به اینترنت استفاده کرد. این اتفاقی است که در کمتر کشور طرفدار دموکراسی می‌افتد، اما وی بارها و بارها دستور فیلتر شبکه‌های اجتماعی و همچنین پیام رسان‌های موبایل معروف را به طور رسمی صادر کرد.

بیش از صدها روزنامه‌نگار ترکیه‌ای تاکنون دستگیر و روانه زندان شده‌ و دسترسی به فیس بوک، توییتر، یوتیوب و واتس آپ به طور متناوب قطع شده است، در حالی که این کشور شدیدا مدعی دموکراسی و آزادی است. در پاسخ به معترضینی که برای گرفتن حقوق خود دست به اعتراض زده بودند، اردوغان دسترسی به اینترنت را برای میلیون‌ها ترک قطع کرد تا نه تنها شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان یاد شده، بلکه کل شبکه جهانی اطلاعات از دسترس خارج شود. خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنت که نامشان در بالا ذکر شد، در شبکه‌های مجازی دست به فعالیت زده و زمینه را برای تشخیص مطالب خوب از بد برای کاربران با انتشار محتوای غلط سخت می‌کنند، اما به نظر می‌رسد اردوغان روش راحت‌تری را در مقایسه با آنان پیش گرفته است.

جولین آسانژ (Julian Assange)

خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنتجولین آسانژ، روزنامه‌نگار، برنامه‌نویس کامپیوتر و یکی از بنیان‌گذاران وب‌گاه ویکی‌لیکس و در واقع سردبیر آن است. احتمالا می‌دانید ویکی‌لیکس به عنوان یک رسانه اینترنتی افشاگر برای اخبار سیاسی و اجتماعی، به ظاهر هدفی مبنی بر شفاف‌سازی عملکرد دولت‌های مختلف دارد. وی در سال 2016 اثبات کرد حتی از دو اتاق عملا شبیه به زندان سفارت اکوادور در لندن، جابه‌جایی قدرت ممکن است.

در تحرکات فوق‌العاده با نفوذ و بحث برانگیز ویکی‌لیکس از زمان راه‌اندازی اولیه آن در سال 2010 و جلب توجه جهانی، آسانژ ایده افشای ایمیل‌های انجمن ملی دموکرات و همچنین ایمیل‌های ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون را ابداع کرد. به این موضوع اهمیت ندهید که به نظر می‌رسید این اتفاقات از سمت افشاگران داخلی صورت نگرفته و فقط هکرهای خارجی در واقع دست‌های پشت پرده این ماجرا بوده‌اند. به عقیده سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا، این اتفاقات به طور تمام و کمال بر گردن مزدوران روسی است. به نظر می‌‎رسد حمله دو گروه هکر روسی بهانه خوبی شده تا هر اتفاق و دزدی اطلاعات دیگر بر گردن آنان بیفتد.

جولین آسانژ نقش روسیه را به عنوان منبع تحرکات رد کرد، اما این یک ادعای عجیب است: ویکی‌لیکس برای تامین گمنامی و فاش‌نشدن نام منابع اطلاعاتی سنگ تمام می‌گذارد، در حالی که کار خودش چپ و راست افشاگری است. با توجه به این موضوع حتی آسانژ نیز قادر نیست تا افراد پشت پرده را شناسایی کند. وی وعده کرد منابع گمنام یاد شده، برای افشاگری‌های بیشتر هر چه در توان دارند ارائه خواهند کرد و در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا، خوش‌قولی جولین آسانژ به همگان اثبات شد.

پیتر تیل (Peter Thiel)

خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنتانتخاب پیتر تیل به عنوان شصت و دومین فرد ثروتمند در دنیای تکنولوژی در سال گذشته میلادی و همچنین و هشتصد و چهل و هفتمین میلیاردر جهان، سبب شد تا لیست خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنت به نام دومین سرمایه‌دار (بعد از ترامپ) نیز مزین شود. بعد از پشتیبانی از کمپین ترامپ هم به صورت مالی و هم به صورت زبانی، پیتر تیل سال جاری را در حالی به اتمام رساند که نامش در لیست پرنفوذترین و خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنت ، مخصوصا برای اهالی دره سیلیکون دیده می‌شود. گفته می‌شود وی حین ملاقات ترامپ در اوایل ماه جاری با اهالی صنعت و تکنولوژی، در سمت چپ رییس جمهور آتی نشسته بود.

شرکت نرم افزاری و خدماتی پالانتیر (Palantir) که توسط وی تاسیس شده است، بدون شک با قدرت گرفتن ترامپ پیشرفت کرده و برای آنالیز حریم خصوصی و اطلاعات شخصی، احتمالا به طور وسیع‌تری در سیستم‌های اطلاعاتی و سازمان‌های اجرایی قانون در آمریکا نفوذ خواهد کرد. باید منتظر ماند تا این روال مسیر خود را طی کرده و نام پیتر تیل را به دلایل یاد شده در لیست خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنت در سال 2017 بیاوریم، اما برای امسال چه؟

نمایش واقعی از قدرت پیتر تیل به عنوان یکی از خطرناک ترین افراد دنیا در اینترنت در سال 2016 حین پرونده دادخواهى هالک هوگان (Hulk Hogan) علیه گاکر (Gawker) به نمایش درآمد که بعدها مشخص شد میلیاردر دنیای تکنولوژی برای آن تامین مالی شده بود. این دادخواهی به صورتی موثر یکی از دشمنان شخصی وی را از دنیای اینترنت حذف کرد که به عقیده خود پیتر، یکی از اهداف وی در زندگی بوده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. این جولین آسانژ محترمه نه خطرناکه اما بستگی داره خطر رو از چه نگاهی دید؟ اگر منظور دولت ها و سیستم های سیاسی هست اره برای اینها خطرناکه همون طور که اسنودن خطرناک بود اما برای ما و شبیه ما محترمه

  2. اسم حاج قاسم رو نبود از بس ازش میترسن