اژدهای دریایی

برای اولین بار در تاریخ ، ویدیویی از یک اژدهای دریایی به ثبت رسید

یک اژدهای دریایی یاقوتی رنگ گریزان که تا پیش از این تنها بر اساس نمونه‌های موجود در موزه‌ها شناخته می‌شد، برای نخستین بار در زیستگاه طبیعی خود، آن هم به صورت زنده مشاهده شد. این موجود آبی قرمز رنگ مایل به زرد، که با نام فیلاپتریکس دوئیسی (Phyllopteryx Dewysea) شناخته می‌شود، برای نخستین بار به عنوان گونه‌ای متمایز و منحصربه‌فرد در سال 2015 شناخته شد، وقتی که محققین نمونه‌ای را کشف کردند که تا پیش از آن به صورتی اشتباه تشخیص داده شده بود. این کشف در زمانی اتفاق افتاد که محققین در حال مطالعه بر روی دو موجود دریایی شناخته شده با نام‌‎های اژدهای دریایی برگ نارنجی رنگ (Orange-Tinted Leafy Seadragon) و اژدهای دریایی زرد و بنفش (Yellow-And-Purple Common Seadragon) بودند.

از زمان آن اکتشاف، محققین در جستجو برای یافتن اژدهای دریایی یاقوتی رنگ مورد نظر بودند که تنها 24 سانتی‌متر اندازه دارد. اکنون، تیمی از محققین دو نمونه از این موجود دریایی یاقوتی رنگ را در یک ویدیوی تقریبا سی دقیقه‌ای مشاهده کرده‌اند. گفتنی است این ویدیو در آب‌های غرب استرالیا، در مجمع‌الجزایر ریشرشی (Recherche) ضبط شده‌ است. محققین چند روزی را برای مشاهده این موجود دریایی کمیاب و بسیار نادر منتظر ماندند، در حالی که از یک وسیله آبی بدون سرنشین و دارای کنترل از راه دور در اعماق 50 متری برای مشاهده استفاده می‌کردند. از نظر محققین، کشف این اژدهای دریایی به رنگ یاقوت، به فهم آناتومی، زیستگاه و رفتار موجودات دریایی منحصربه‌فرد کمک شایانی خواهد کرد.

اژدهای دریاییعلاوه بر رنگ یاقوتی و بسیار زیبا، موجود تازه کشف‌شده با دو عضو دیگر خانواده اژدها دریایی تفاوت‌هایی دیگری نیز دارد. در این موجود قسمت‌هایی شبیه به برگ مشاهده نمی‌شود، در حالی که هم اژدهای دریایی برگ نارنجی رنگ و هم اژدهای دریایی زرد و بنفش چنین قسمت زائدی را در ساختار کوچک خود دارند. تا پیش از مشاهده اژدها دریایی یاقوتی رنگ در طبیعت، محققان با احتمالی بالا حدس می‌زدند که این موجود نیز دارای اضافاتی در ساختار بدن خود بوده و نمونه‌های موجود در موزه‌ها، در اثر گذر زمان بخش شبیه به برگ در بدن خود را از دست داده‌اند.

اژدهای دریایی تازه کشف‌شده با دیگر اعضای خانواده خود متفاوت است

جوزفین استیلر (Josefin Stiller) به عنوان یک زیست شناس دریایی و همکار نویسنده در مطالعه جدید، لحظه کشف اژدهای دریایی به رنگ یاقوت را شگفت‌انگیز خطاب و در ادامه به دلیل این حیرت خود اشاره کرد. از نظر جوزفین، داشتن برگ استتار زیبا جزوی از ساختار تمامی اژدهاهای دریایی است و مشاهده یک موجود در این دسته‌بندی فاقد قسمت اضافی شبیه به برگ، از نظر وی حیرت‌آور است.

اژدهای دریاییدر نظر داشته باشید اژدهای دریایی یاقوتی برخلاف دیگر موجودات خانواده خود، در منطقه‌ای عمیقتر و همچنین بی‌حاصل زندگی کرده و بر اساس تحقیقات، به نظر می‌رسد که قسمت برگ مانند مشترک در خانواده اژدهای دریایی را طی گذر زمان و تکامل از دست داده است. به عنوان نمونه‌ای دیگر، رنگ یاقوتی آن را نیز می‌توان صفتی تکاملی دانست، چرا که در آب‌های عمیق و بسیار کم نور اختفا می‌کند. گفتنی است در مطالعه جدید مشخص شده که اژدهای دریایی یاقوتی برخلاف دیگر اعضای خانواده، دارای یک دم شبیه به اسب‌‌های آبی است.


پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*