تاریخچه کنسول های نینتندو

مرور تاریخچه کنسول های نینتندو از سال 1977 تا 2016

با معرفی رسمی جدیدترین نسل از کنسول بازی شرکت نینتندو با نام سوییچ (Nintendo Switch)، شایعات مربوط به نام و شکل ظاهری محصول جدید این شرکت پایان یافت. سوییچ درحقیقت چیزی بین کنسول های بازی خانگی و دستگاه های قابل حمل است که اولین نگاه، توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است. حال به بهانه معرفی سوییچ می‌خواهیم تاریخچه کنسول های نینتندو را مرور کنیم.

نباید فراموش کنیم که شرکت نینتندو یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین کمپانی‌های فعال در حوزه بازی های رایانه ای است. نینتندو در دهه‌های 1980 و 1990 به‌خوبی درخشید و بسیاری از شرکت های بازی‌سازی را نیز همراه خود بالا کشاند. اما شکست کامل و عملکرد ناامیدکننده برخی از کنسول های این شرکت باعث شد تا علاوه بر از دست رفتن اعتماد کاربران، ضربه بزرگی نیز به نینتندو وارد شود.

با این اوصاف باز هم سازندگان بر روند فعالیت خود پافشاری دارند. برای درک این موضوع بهتر است تاریخچه کنسول های نینتندو را با یکدیگر مرور کنیم.

تاریخچه کنسول های نینتندو

کالر تی‌ وی گیم (Color TV-Game)

تاریخچه کنسول های نینتندو

کالر تی‌ وی گیم نخستین کنسول اختصاصی شرکت نینتندو بود که از سال 1977 تا 1980 عرضه شد. جالب است بدانید که تنها 5 دستگاه از این کنسول تولید شده و تمام آنها در کشور ژاپن به فروش رسیده است.

در آن زمان خبری از دیسک یا فیلم بازی نبود و تنها امکان اجرای چیزی که بر روی دستگاه ذخیره شده بود، وجود داشت. اولین بازی برای کالر تی وی گیم در همکاری با شرکت میتسوبیشی و با نام “Light Tennis” ساخته شد که شاید بسیاری از افراد، آن را با نام “Pong” بشناسند.

گیم اند واچ (Game & Watch)

تاریخچه کنسول های نینتندو

نینتندو با عرضه کنسول دستی گیم اند واچ در 60 نسخه مختلف به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کرد. روی هر کدام از این کنسول ها نیز یک بازی مشخص نصب شده بود که می‌توانست شما را به خرید مدل‌های دیگر ترغیب کند.

براساس آمار موجود، تقریبا 43 میلیون دستگاه از این کنسول در سال‌های 1980 تا 1991 به فروش رسیده است.

فمیکام (Famicom)

تاریخچه کنسول های نینتندو

حالا نوبت به معرفی یک کنسول نام‌آشنا رسیده است؛ فمیکام (Famicom) نام کنسول بعدی این شرکت ژاپنی بود که دو سال بعد با نام سیستم سرگرمی نینتندو (Nintendo Entertainment System) یا ان ای اس (NES) وارد بازار کشور آمریکا شد.

با عبور از بحران اقتصادی آن دوران، عرضه ان ای اس باعث رشد دوباره صنعت بازی های کامپیوتری شد و علاوه بر هموار کردن راه برای توسعه عناوین بیشتر، نام نینتندو نیز به عنوان غول این صنعت در ذهن بسیاری از افراد نقش بست.

فمیکام بیشتر با نام‌های «میکرو» یا «میکرو جنیوس» در ایران شناخته می‌شود.

گیم بوی (Game Boy)

تاریخچه کنسول های نینتندو

سال 1989 بود که با معرفی کنسول گیم بوی، نینتندو در بالاترین جایگاه خود قرار گرفت و بازی تتریس (Tetris) یا همان خانه‌سازی را به یک پدیده میان بازی ها تبدیل کرد. همراه با عرضه این کنسول، فروش باتری‌های AA نیز به اوج خود رسید!

براساس آمارهای موجود، در زمان حیات گیم بوی نزدیک به 120 میلیون دستگاه از آن فروخته شده است که شاید بتوانید یکی از آنها در انبارهای قدیمی خانه نیز پیدا کنید.

سوپر نینتندو یا سوپر ان ای اس (Super NES)

تاریخچه کنسول های نینتندو

سوپر نینتندو ادامه‌دهنده راه کنسول بزرگ ان ای اس بود که در سال 1991 وارد بازار کشور آمریکا شد. اگرچه تفاوت‌های چندان زیادی میان این کنسول و محصولات نسل قبل وجود نداشت، اما می‌توان آن را پرفروش‌ترین کنسول نسل چهارم (16 بیتی) در نظر گرفت.

مهمتر از آن، همراه با سوپر نینتندو بود که عناوین بزرگی همچون “Super Mario World” ،”Donkey Kong Country” و حتی “Final Fantasy VI” در اختیار کاربران قرار گرفتند.

ویرچوال بوی (Virtual Boy)

تاریخچه کنسول های نینتندو

ویرچوال بوی اهمیت بسیار بالایی در تاریخچه کنسول های نینتندو دارد چرا که سازندگان با ایده سیستم واقعیت مجازی (Virtual Reality) تلاش کردند تا صنعت بازی های رایانه ای را دگرگون کنند. درواقع سازندگان از سال‌های بسیار دور همچون 1995 در اندیشه توسعه عناوین مبتنی بر واقعیت مجازی بودند. اما موضوعی که جلوی پیشرفت آنها را گرفت، اجرای روان بازی ها بود.

سرانجام مشکلات بسیار همچون محدود بودن بازی ها و پایین بودن سطح تکنولوژی باعث شد تا در کمتر از یک سال، توسعه آن متوقف شود. با این‌حال تلاش نینتندو برای توسعه این سیستم برای بسیاری از افراد قابل ستایش بود.

نینتندو ۶۴ (Nintendo 64)

تاریخچه کنسول های نینتندو

نینتندو 64 یک سال بعد عرضه شد و همانند سوپر نینتندو، سخت افزار آن ارتقا پیدا یافته بود. درواقع از نام “64” بابت پردازنده 64 بیتی آن استفاده شده است. به هر حال سیستم پیشرفته‌تر این کنسول سبب شد تا بازی های بزرگی همچون “GoldenEye 007″و “Ocarina of Time” در کنار “Mario Kart 64” وارد خانه‌ها شوند. به‌علاوه کنترلر پیچیده‌تر نینتندو 64 که خوشبختانه تاکنون توسط هیچ شرکتی کپی نشده، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفت.

جالب است اشاره کنیم که همزمان با آن، کنسول دیسک‌خور پلی استیشن 1 سونی (Sony Play Station 1) به عنوان اصلی‌ترین رقیب نینتندو 64، یک سال قبل روانه بازار شده بود که براساس آمار، در بسیاری از موارد نینتندو مغلوب سونی شد.

گیم بوی کالر (Game Boy Color)

تاریخچه کنسول های نینتندو

گیم بوی کالر را می‌توان مهم‌ترین دستگاه در تاریخچه کنسول های نینتندو در نظر گرفت. همان‌طور که حدس می‌زنید، این کنسول در سال 1998 و در طرحی رنگی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت!

اگرچه نمی‌توان رنگی بودن این کنسول دستی را مهمترین شاخصه گیم بوی کالر در نظر گرفت، اما بهتر شدن سخت افزار و امکان اجرای بازی های نسل قبل، باعث شد تا نسل جدید این کنسول به محصولی ارزشمند و مقرون به صرفه تبدیل شود.

احتمالا بسیاری از افراد میان‌سال امروزی را هم پیدا کنید که با انجام بازی پوکمون (Pokemon) روی این کنسول، خاطرات بسیاری دارند.

گیم بوی ادونس (Game Boy Advance)

تاریخچه کنسول های نینتندو

اولین تغییر اساسی در محصولات سری گیم بوی، نسخه جدید آن با نام «ادونس» بود که در سال 2001 روانه بازار شد و به موفقیت‌های بسیاری نیز دست پیدا کرد.

موردی که در نگاه اول مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفت، طراحی عریض‌تر این کنسول نسبت به دیگر محصولات سری گیم بوی بود. بازخورد خوب کاربران از این دستگاه باعث شد تا در سال‌های 2003 و 2005 شاهد عرضه کنسول های دیگری از آن با نام‌های گیم بوی ادونس SP و گیم بوی ادونس میکرو (Game Boy Advance Micro) باشیم.

گیم کیوب (GameCube)

تاریخچه کنسول های نینتندو

گیم کیوب یکی از مهمترین محصولات در تاریخچه کنسول های نینتندو بود که سازندگان، آن را اواخر سال 2001 و برای رقابت با کنسول های قدرتمند پلی استیشن 2 (Sony Play Station 2) و مایکروسافت ایکس باکس (Microsoft Xbox) به میدان فرستاده بودند. اما قدرت بسیار بالای محصولات سونی و مایکروسافت در کنار عدم پشتیبانی گیم کیوب از عناوین شخص ثالث، به شکست نینتندو منتهی شد.

اگرچه گیم کیوب محبوبیت بالایی میان طرفداران داشت، اما همین کنسول آغازگر مشکلات شرکت نینتندو بود. به‌علاوه طراحی نه‌چندان جذاب آن در قیاس با کنسول‌های زیبا و قدرتمند سونی و مایکروسافت، سازندگان را در موقعیت سختی قرار داد.

دی اس (Nintendo DS)

تاریخچه کنسول های نینتندو

به عنوان کنسول دستی بعدی، نینتندو دی اس با نمایشگری دوگانه پیش روی کاربران قرار گرفت. به‌علاوه از سال 2004 تا 2014 سازندگان موفق به فروش 154 میلیون دستگاه از دی اس شدند که باعث شد عنوان پرفروش ترین کنسول تاریخ این شرکت به آن برسد.

پیش از معرفی آیفون، دی اس به نمایشگری لمسی و البته با عملکرد محدود مجهز شده بود که سطح بالای فناوری آن، امکان عرضه بازی های بسیار خوبی را فراهم کرد. همچنین فروش این تعداد دستگاه، شکست کنسول دستی سونی در مقابل با نینتندو را نشان می‌دهد.

وی (Wii)

تاریخچه کنسول های نینتندو

نینتندو با عرضه کنسول وی در سال 2006 راه خود را از سونی و مایکروسافت جدا کرد. در آن زمان بسیاری از افراد منتظر پیشرفت‌های فنی و بالا رفتن سطح محصولات بودند. اما نینتندو به کمک کنترلرهای حرکتی خود، کاربران عادی را هدف قرار داد.

کنسول وی، دو سال پیش از اینکه چیزی به نام اپ استور (App Store) معرفی شود، وارد بازار کشورهای مختلف شده بود. در آن زمان، عرضه این محصول متفاوت توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرد. تصور اینکه در خانه و همراه با اعضای خانواده خود به مشغول بازی‌های دسته جمعی بپردازید، بسیار شیرین است.

نینتندو را می‌توان تنها شرکت موفق در زمینه عرضه کنسول هایی با کنترلر حرکتی دانست.

تری دی اس (3DS)

تاریخچه کنسول های نینتندو

در ادامه مرور تاریخچه کنسول های نینتندو به کنسول دستی تری دی اس و نسخه‌های مختلف آن می‌رسیم که در سال 2011 وارد بازار شدند. در نگاه اول تفاوت زیادی میان این کنسول و برادر کوچکتر آن یعنی «دی اس» دیده نمی‌شد. اما توانایی دستگاه در نمایش سه‌بعدی محتوا، مورد توجه بسیاری از کارشناسان قرار گرفت.

اگرچه نینتندو به عرضه کنسول های دستی خود ادامه داد، اما سونی نیز بیکار ننشست و با توسعه نسخه‌ای قدرتمندتر از کنسول دستی خود با نام پی اس ویتا (Sony PS Vita)، به جنگ تری دی اس رفت. اما تکنولوژی های پیشرفته سونی با توسعه کنسول‌های قدرتمند در برابر نینتندو شکست خورد و فروش کلی تری دی اس بیشتر از پی اس ویتا بود.

وی یو (Wii U)

تاریخچه کنسول های نینتندو

بهتر است بدانید که دوران افول نینتندو از جایی آغاز شد که این شرکت راه خود را از سونی و مایکروسافت جدا کرد. فروش وی یو نوامبر سال 2012 آغاز شد، نه زمانی‌که کنسول وی یو در اختیار کاربران قرار گرفت. اما آیا واقعا این کنسول توانایی رقابت با پلی استیشن 4 (Sony Play Station 4) و ایکس باکس وان (Microsoft Xbox One) را دارد؟ وی یو پیشرفت زیادی نسبت به قبل داشت و کنترلر تبلت‌مانند (با وزنی نسبتا بالا) امکان اجرای بازی ها در هر جایی از خانه را فراهم می‌کرد.

وی یو یکی از بدترین محصولات در تاریخچه کنسول های نینتندو به حساب می‌‌آید چراکه از سال 2012 تاکنون، کمتر از 12 میلیون دستگاه از وی یو به فروش رسیده است. همان‌طور که پیشتر نیز اشاره کردیم، بسیاری از بازی های بزرگ امروزی ریشه در اولین کنسول های نینتندو دارند. ولی آیا راهی برای بازگشت به دوران اوج وجود دارد؟

سوییچ (Switch)

تاریخچه کنسول های نینتندو

جدیدترین کنسول شرکت نینتندو که روز جمعه شاهد رونمایی رسمی آن بودیم، بر پایه وی یو طراحی شده و سازندگان امید زیادی به آن دارند. سوییچ کنسولی هیبریدی‌ است؛ به این معنی که کاربران می‌توانند تبلت مرکزی و اصلی را روی داک مخصوص قرار داده و یا در صورت تمایل، با اتصال آن به کنترلرهای مخصوص، به عنوان یک کنسول دستی از سوییچ استفاده کنند.

اگرچه کارشناسان امید زیادی به موفقیت این کنسول و تبدیل آن به نقطه عطفی در تاریخچه کنسول های نینتندو دارند، اما موارد مختلفی همچون عدم پشتیبانی کافی شرکت‌های شخص ثالث از سوییچ می‌تواند راه برای بازگشتن به دوران اوج سخت کند. همچنین باید منتظر عملکرد سرویس آنلاین و پولی جدید نینتندو نیز باشیم. هرچند در این میان نباید بازی های بسیار محبوب این شرکت همچون “The Legend of Zelda” را فراموش کنیم.

نینتندو سوییچ قرار است از تاریخ سوم مارس (13 اسفند) و با قیمت 300 دلار وارد بازار شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*