سیاره فراخورشیدی

تماشا کنید: در جستجوی حیات روی سیاره فراخورشیدی همسایه

امروزه که صحبت‌های زیادی از مسکونی سازی سیاره مریخ می‌شود، چرا مرز رویا پردازی خود را گسترش ندهیم و در فکر سیاره‌های زیست‌پذیر در خارج از منظومه شمسی نباشیم؟ دکتر استفان کان (Stephen Kane) و تیم همراهش در دانشگاه سان‌فرانسیسکو، در جستجوی امکان زیست پذیر بودن یک سیاره فراخورشیدی در فاصله 14 سال نوری از ما هستند.

Wolf 1061، ستاره‌ای است که در مقیاس‌های ستاره‌شناسی همسایه ما محسوب می‌شود، اما حتی نور هم 14 سال زمان نیاز دارد تا از خورشید ما به آن برسد. این ستاره، دارای سیاره‌ای به نام Wolf 161c است که مشخص شده در محل کمربند حیات ستاره قرار گرفته است. یعنی ناحیه‌ای که در آن شرایط جو یک سیاره به گونه‌ای است که آب مایع در سطح آن می‌تواند جریان یابد. با این حال، Kane می‌گوید اگر هر نوع حیاتی روی این سیاره بخواهد وجود داشته باشد، بایستی شرایط بسیار سختی را تحمل کند. چرا که این سیاره در لبه داخلی کمربند حیات قرار گرفته است و تقریبا به ستاره میزبان خود نزدیک است و ازین نظر شرایطی مشابه سیاره زهره را دارد.

Kane می‌گوید:

این سیاره از این نظر بسیار برای ما مهم است که با توجه به فاصله نزدیکش از ما، فرصت خوبی برای ما مهیا است تا آن را به صورت دقیق‌تر مطالعه کنیم. اینگونه می‌توانیم در آینده مشخص کنیم که واقعا حیاتی بر روی این سیاره وجود دارد یا خیر.

سیاره فراخورشیدی

تصویری خیالی از سیاره فراخورشیدی Wold 1061c

تجزیه و تحلیل جو سیاره Wolf 1061c، یک نمونه مطالعاتی بسیار خوب برای دانشمندانی است که در جستجوی سیارات زیست‌پذیر هستند. اما در حالی که افرادی چون Kane به دنبال پاسخ به این پرسش‌اند که آیا چنین سیاراتی قابلیت میزبانی از حیات را دارند، گروه‌های دیگری چون METI (مخفف Messaging Extraterrestrial Intelligence) گام‌های فراتری برداشته‌اند. این گروه به جستجوی نشانه‌های احتمالی از وجود حیات پیشرفته روی چنین سیاراتی هستند. سرپرست این گروه به نام Doug Vakoch می‌گوید که آنها سیاره فراخورشیدی Wolf 1061c را در چهار نوبت رصد کرده‌اند، اما تا به حال  نشانه‌ای مبنی بر وجود حیات هوشمند مشاهده نکرده‌اند.

با این حال این گروه به جستجوی خود برای یافتن نشانه‌های حیات هوشمند، چه در این سیاره و چه در دیگر سیاراتی که شرایط لازم برای شکل‌گیری حیات را داشته باشند، ادامه خواهند داد. در مورد Wolf 1061c نیز، گروه METI ماه دیگر با ابزاری پیشرفته‌تر این سیاره را رصد خواهند کرد.

Vakoch اضافه می‌کند:

اگر امروزه ما یک سیگنال رادیویی به سوی سیاره Wolf 1061c ارسال کنیم و تمدن هوشمند احتمالی موجود در این سیاره بلافاصه به آن پاسخ دهد، در اوایل سال 2045 می‌توانیم پاسخ آنها را دریافت کنیم. زمانی بسیار طولانی از دید ما ساکنین زمین، اما مانند یک چشم بر هم زدن در ابعاد کیهانی.

ویدیوی کوتاه زیر، ستاره Wolf 1061 و سه سیاره کشف‌شده در اطرافش را شبیه‌سازی کرده است. جرم میانی، سیاره Wolf 1061c است و همانطور که می‌بینید در لبه داخلی بخش سبزرنگ قرار گرفته است. بخشی که کمربند حیات اطراف این ستاره را مشخص می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. تا حالا کل یوتیوب گشتم هیچ فیلم واقعی که انیمیشن نباشه درباره سیارات پیدا نکردم. یه فیلم بود که مثلا از دور چرخش مشتری نشون میداد که انگار با این همه تکنولوژی توسط گوشی با دوربین 1 مگاپیکسلی ضبط شده.
    یه عکسی هم از اونور منظومه شمسی از زمین گرفته شده که یک نقطه میگه زمین هست. یا ناسا اعلام میکند طبق یک تحقیق بسیار پیچیده فهمیده سن ماه 4 میلیارد سال است!!!!
    جالب فیلمهایی که از ایستگاه فضایی گرفته شده چندین بار حباب آب نشان می‌دهد. ایستگاه چین هم این سوتی رو داده. البته گفته میشه بالای سرمون این آبی آسمون همان High Water اشاره شده در انجیل است. در قرآن هم گفته شده آسمان بالای سر شما سقف محکمی است!!!

    • دوست عزیز در مورد سیارات منظومه شمسی تقریبا از تمامی شون عکس‌های با کیفیت زیادی موجوده… مسلما فیلم به اون صورت که شما فکرشو میکنی نیست، چون رصدخانه های فضایی برای گرفتن بهترین تصاویر مجهز میشن که بیشترین اطلاعات رو میشه ازشون استخراج کرد و نه فیلمی که بیشتر ارزش زیبایی شناسانه داره تا علمی. در مورد سیارات خارج از منظومه شمسی هم به خاطر فاصله زیاد و نور شدید ستاره میزبانشون بیشتر از 90 درصدشون رو نمیشه اصلا مستقیم تصویربرداری کرد و تعداد خیلی کمی ازونا هستن که با روش مستقیم کشف شدن.
      زمین هم اونقد کوچیک هست که وقتی به نزدیکی های لبه منظومه شمسی برسیم به صورت نقطه ای بیشتر دیده نشه و نمیدونم منظورتون ازین جمله چی بوده…
      سوتی؟!! میشه لطف کنید سوتی را موشکافانه اعلام کنین تا ما هم در جریان قرار بگیریم؟!
      در مورد مطالب انجیل و قرآن هم نظری ندارم و باز هم منظورتون رو نفهمیدم!

      در کل از هر موضوعی چند کلمه ای نوشتین و مشخصا معلوم نشد که چی رو میخاین برسونین…اگر امکانش هست واضح تر بگین منظور یا سوالتونو…ممنون میشم.

      • شما که متخصصی برو تمام اینترنت و کسانی که تو این زمینه سر رشته دارند ازشون بپرس بعنوان مثال عکسی که از مشتری ارسال میشود با چه فرمتی کدینگ شده؟
        اینطور فرمتی که بتونه ازون فاصله عکس و فیلم ارسال کند وجود خارجی داره یا نه؟
        چرا عکسی که آپولو بروی ماه از زمین گرفت زمین کوچک بود در حالی که مقایسه سایز زمین و ماه باید طوری باشه که در عکس زمین بسیار بزرگ میفتاده. همین الان ما بروی زمین بعضی مواقع ماه رو بسیار بزرگ میبینیم ولی زمانی که از ماه تصاویر زمین گرفته شد زمین بسیار کوچک بود!!!!
        چرا برای تمرین فضانوردان تمام تجهیزات به استخر برده میشود؟ گفته شده بخاطر شباهت جو زمین و فضا به آب استخر است و شرایط بی وزنی تمرین میشود در حالی که در تمرینات تجهیزات به طور کامل برای شرایط درون آب فراهم شدند!!!
        چرا فضانوردان به شکلی در ایستگاه فضایی قرار میگیرند که شبیه به بندبازی است و دائماً در حال بالا پایین رفتن هستند. موهای زن های فضانورد به شکل سیخ شده هست که اصلاً ربطی به بی وزنی ندارد. در یکجا مرد فضانورد روس میگفت تجهیزات ایستگاه به آب بسیار حساس هستند و برخورد آب با اونها خیلی خطرناک است اما در جایی فضانورد زن آمریکایی با بیخیالی تمام آبو نوشید و قطرات آبو به اطراف پرت کرد. در این زمینه ساعت ها فیلمهای خوده ناسارو دیدم. در یکجا تیشرت مرد فضانورد که سر کچل داره و معروفه خودش و برادش به حالت گیرکردن به طناب بالا اومد ولی تصویر گلیچ شد و حالت پارازیتی میشد.
        بارها فیلم‌هایی از ناسا دیدم که صدای آب هنگام پیاده روی فضایی شنیده میشود. انگار از درون استخر فیلم گرفته شده. در ناسا ساختمان مجزایی به کمک دیزنی برای تصاویر CGI ساخته شده. شکل زمین از اولین پرواز آپولو تا الان در حال تغییر است و رنگ آبی آسمانی به آبی غلیظ تغییر پیدا میکند. به آرم سازمان ملل توجه کنید خوده جوامع مخفی اعتقادی به زمین گرد ندارند. اگر زمین مثل توپ تنیس دائماً و با سرعت بالا به دور خودش بچرخد باید تمام آب زمین در گوشه های زمین جمع شوند و اگر علتش جاذبه است پس چرا این جاذبه یک قسمت از اقیانوس که پایین زمین و بسمت قطب جنوب است رو با فشار زیاد نگه میدارد بعد همین جاذبه با این قدرت آبهای به سمت قطب شمال بدون فشار مضاعف حفظ میکند. جاذبه با این قدرت شگفت انگیز باید استخوان های مارو خرد کند و زمین با این جاذبه قدرتمند که آب اقیانوس هارو نگه داشته باید مثل پرتقال له شود.
        و سوال آخر اگر فضا خلا و بی وزنی هست انجین های فضاپیما با وارد کردن نیرو به چه ماده یا عنصری ایجاد اصطکاک میکنند و به سمت جلو حرکت میکنند؟

        • اول قصد داشتم همه مواردی که گفتین رو پاسخ بدم ولی بعدا پشیمون شدم که علتشو اخر میگم.
          فقط در مورد سوال اخر:
          دوست عزیز شما در مورد اصول ساده فیزیکی هنوز اطلاعات کافی ندارین و اگر میخواین سوال های مناسب تری مطرح کنین بهتره با مطالعه کتاب هایی مثل فیزیک مکانیک هالیدی دید بهتری نسبت به این مسایل پیدا کنین.
          در فضا درسته هیچ اصطکاکی نیس ولی ما چیزی به نام پایستگی ممنتوم داریم. موشکی که در فضا قرار داره اگر سوختش رو بسوزونه و اون رو به سمت عقب هدایت کنه، اون سوخت به خاطر سرعت زیادی که داره ممنتوم زیادی هم با خودش حمل میکنه و اینجوری جرم کمی که سرعت زیادی داره (و این یعنی ممنتوم زیاد) به عقب پرتاب میشه و طبق اصل پایستگی ممنتوم باید موشک در جهت مخالف (یعنی رو به جلو) پرتاب بشه تا اصل پایستگی حفظ بشه.

          اگر چیزی رو نمیدونید خیلی خوبه که بپرسین، ولی پرسشتون نباید با پیش داوری و نتیجه ای که از قبل تو ذهنتون اماده کردین باشه. سوال هایی که پرسیدین (غیر از مورد اخر) همه با یک نوع تعصب خاصی روی اینکه همه سازمان های فضایی و دانشمندان و … دروغ میگن، پرسیده شده بود که من ترجیح میدم پاسخ ندم، چون میدونم پاسخ دادنشون در نتیجه گیری از پیش تعیین شده شما تاثیری نداره. سوال اخر فقط این حس رو نداشتین و به همین دلیل فقط به اون پاسخ دادم.
          موفق باشید و بیشتر کتاب مطالعه کنید…

          • در اینکه شما با سواد هستی شکی نیست چون کتاب هالیدی(تعطیلات) فیزیکو خوندی.
            کمربندی باسم کمربند “ون آلن” هست که باعث جلوگیری ورود اجرام آسمانی به زمین میشود که عبور از این کمربند غیر ممکن است. نام دینی و انجیلی گنبد آسمانی و قرآنی سقف آسمان است. اما نام علمیش کمربند ون آلن میباشد.
            در مستندی که بروبچ ناسا برای سرکار گذاشتمون ساخته بودند به این کمربند مرموز اشاره میشه و برای من خیلی عجیب بود که خوده تکنسین اینکار میگفت تنها چالش ما برای سفر به مریخ(توهم یا سفر به سوراخ خرگوش آلیس در سرزمین عجیاب) همین کمربند است و ما باید براش فکری بکنیم. جالب اینجاست در آمریکا گروهی که به جامعه زمین تخت گرایان معروف هستند و ترامپ فاشیست هم ازشون حمایت کرده گفتند چطور امکان داره که در زمان سفر آرمسترانگ به ماه آمریکا این چالشو نداشته؟!!!!!
            بعد به مسخره میگفتند که تکنولوژی آمریکا حدود 45 سال پیش بالاتر از الان بوده.
            وقتی سفینه از روی سطح ماه لانچ میکنه ازش فیلم دارند در حالی اصلا کسی روی ماه نبوده بعد اگر از پرواز آپولو هم تصاویر مخابره شده اصلا اون تکنولوژی وجود خارجی نداشته در اون زمان و جالب تر حرکت دوربین همراه با سفینه است که به سمت بالا میره. یعنی استنلی کوبریک و دوستانش مردم دنیارو چی فرض کردند؟ چرا مردم آمریکا جلوی خونه دختر استنلی کوبریک جمع شدند و به انجیل قسمش میدادند که راستشو بگو واقعا به ماه رفتید؟
            استنلی کوبریک در فیلم The Shining با بازیگری جک نیکلسون در قسمتی از فیلم بروی پیراهن پسر بچه آرم آپولو 11 نشون میده و خودش غیر مستقیم به کنترل ذهن سازمان سیا اشاره میکنه.

            • اگر کتاب نمیخونین حداقل ویکی پدیا رو یه نگاه بندازین!
              ویکی پدیا، کمربند ون آلن: این کمربند ذرات کیهانی مضری را که به سوی زمین می‌تابند جذب می‌کند.
              شما هنوز فرق ذرات کیهانی و اجرام آسمانی رو نمیدونید دوست گرامی! اگه هیچی نمیتونه از این کمربند رد بشه پس اینهمه شهاب سنگی که به زمین میخوره از مرکز زمین میان نکنه؟!! این کمربند ذرات (پرتوها) ی کیهانی رو جذب میکنه نه اجرام! عبور از این کمربند خطراتی داره ولی نه که غیرممکن باشه.
              شما درست میگید، زمین تخته، انسان هیچوقت روی ماه قدم نذاشته، ناسا هم یک سازمان فراماسونریه و بقیه موارد.

              خیلی خیلی موفق باشید! 🙂

              • چطور ذرات مخرب کیهانیو جذب میکنه بعد یک ماهواره اونور منظومه شمسی به سمت زمین پیغام میفرسته و امواج از این کمربند رد میشود؟!!!!
                جاذبه اینقدر قدرتمنده که آب اقیانوس ها و عظیم الجثه ترین تخته سنگهارو بروی زمین میخکوب میکند ولی یه مرغ مگس خوار میتونه بر این جاذبه غلبه کند!!!
                خورشید چندین برابر ماه هست ولی در نگاه مستقیم چشم به یک اندازه دیده میشوند و علتشو دوریه خورشید میدونن!!!
                چند شب پیش برای صرف آبگوشت رفتم از بقالی سر کوچمون دوغ بخرم نگاهم به ماه افتاد و در کمال بهت و حیرت دیدم ابر پشت ماه میرفت و گفتم واووو مگه میشه!!!!
                یک نقطه روی سطح زمین با سرعت ۱۶۷۵ کیلومتر بر ساعت یا ۴۶۵ متر بر ثانیه در حال حرکت است در حالیکه اگر روزها و ساعت ها بروی یک بالن ثابت در هوا بمانیم یک میلیمتر هم حرکت نمیکنیم و در جای خود می ایستیم.
                درباره شکل آب اقیانوس ها شبیه به آبی درون کاسه است. چطور کروچر یا خمیدگی زمین آب رو هم با خودش خمیده میکند در یا حالی که هر مدل خمیدگی که باشد آب به شکل کاسه ای که درونش هست در میاد.
                آب هم که دیگه خمیده نمیشه