مقایسه تیپ های مختلف پژو 206

مقایسه تیپ های مختلف پژو 206 : کدام مدل را بخریم؟

پژو 206 (Peugeot 206) امسال، شمع پانزدهمین سال ورود خود به بازار ایران را فوت کرد. طی این مدت، مدل های مختلفی از این خودرویی با ظاهر زیبا و جوان پسند روانه بازار شده است و همین قضیه موجب آن شده که خریداران در هنگام خریداری سردرگم شوند. در حال حاضر 6 تیپ مختلف از کلاس هاچ بک پژو 206 ، 4 تیپ مربوط به مدل صندوق‌دار آن است و همچنین 2 مدل دیگر نیز مربوط به نسخه مدرن شده آن، پژو 207 خواهد بود. قابل توجه است که در حال حاضر تیپ های 1، 3، 4 و 6 مدل هاچ بک این خودرو از رده تولید خارج شده‌اند و اگر می‌خواهید یکی از آن‌ها را خریداری کنید، باید مدل کارکرده‌ای از آن را خریداری کنید.

در ابتدا، بد نیست بدانید که تعمیرکاران و بنگاه‌های فروش اتومبیل چه نظری بر روی این مدل‌ها دارند. به طور کلی آن‌ها بر این عقیده‌اند که مدل های صندوق‌دار پژو 206 دارای کیفیت بهتری نسبت به مدل های هاچ بک موجود در بازار هستند و مدل به‌روز شده 207 با تمام تغییراتی که در طراحی و داشبورد خود دیده است، ارزش خرید بالایی ندارد. اگر علاقه‌مند به خرید مدل‌های هاچ بک این خودرو هستید، تیپ های 5 و 2 به جهت شتاب مناسب‌تر و سهولت در تعمیر قطعات می‌توانند ارزش بیشتری از خرید را داشته باشند.

مقایسه تیپ های مختلف پژو 206

در سمتی دیگر از میان مدل های 206 صندوق‌دار SD، تیپ V8 با توجه به آپشن‌هایی بیشتر و البته از آن مهم‌تر کیفیت مونتاژ بهتر نسبت به سایر مدل‌ها می‌تواند بهترین انتخاب از دیدگاه این افراد باشد. به عقیده این افراد، اگر علاقه‌مند به خرید مدل 207 باشید نیز بهترین گزینه‌ی پیش روی شما مدل مجهز به گیربکس دستی آن است؛ چرا که گیربکس اتوماتیک به کار رفته در پژو 207 دقیقا همان گیربکس نسبتا ضعیف به کار رفته در تیپ 6 مدل هاچ بک پژو 206 است که دارای ایراداتی از جمله تولید صدای اضافی و ضربه زدن در دنده 2 است.

مقایسه تیپ های مختلف پژو 206

پیش درآمد

اواخر سال 1998 میلادی شرکت پژو یک اتومبیل آپشنال و مدرن به نام 206 را جایگزین نسل قبلی آن، یعنی پژو 205 کرد. این اتومبیل نسبت به نسل قبل خود از بهبودهای طراحی فوق‌العاده‌ای برخوردار بود و یک اتومبیل کاملا عالی جوان پسند در زمان خود به حساب می‌آمد. در کنار طراحی چشم نواز، این ارگونومی مناسب کابین، دینامیک حرکتی کم‌نقص، مصرف سوخت مناسب و همچنین تجهیز بودن به سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم برث مالتی پلکس بود که باعث شد در عرض 10 سال، چیزی حدود 5 میلیون خودرو پژو 206 در سراسر جهان به فروش برسد. پژو در سال 2010 میلادی تولید این خودرو را متوفق کرد، اما پس از 17 سال همچنان در کشورهایی از جمله ایران شاهد تولید آن هستیم.

در زیر بیشتر با مدل های قابل عرضه از این خودرو در کشورمان آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

پژو 206 هاچ بک

مقایسه تیپ های مختلف پژو 206

تیپ 1

اوایل دهه 80 هجری خورشیدی بود که چرخ‌های پژو 206 خاک خیابان‌های تهران را به خود دید. این اتومبیل در آن زمان، یکی از مدرن‌ترین وسایل نقلیه‌ای بود که در بازار خودرو می‌توانستیم بیابیم. در مجموع 12 هزار و 217 دستگاه از این مدل خودرو در ایران به تولید رسید. تیپ یک به واسطه یک فرمان دوشاخه، ساعت دیجیتالی روی داشبورد و همچنین سیستم صوتی قدیمی پشتیبانی کننده از کاست قابل شناسایی است؛ هرچند این روزها به لطف لوازم یدکی مختلف شما می‌توانید ظاهر خودرو خود را به هر شکلی که می‌خواهید درآورید. این مدل از یک موتور TU3 با توان تولید 75 اسب بخار و یک گیربکس 5 سرعته دستی برخوردار است.

تیپ 2

تیپ 2 در حقیقت نسخه‌ی بهبود یافته تیپ 1 است. تیپ 2 تقریبا مشابه تیپ 3 بوده که از تجهیزات کمتری برخوردار است. سیستم برق این خودرو بر خلاف مدل اولیه 206 مالتی پلکس است، اما همچنان آینه‌های کناری و شیشه بالابر پشتی دستی هستند. خوشبختانه از سال 1390 سیستم ترمز ABS نیز به این خودرو اضافه شد تا امنیت بیشتری را به خود ببیند. تا سال 1390 تیپ 2 پژو 206 پرفروش‌ترین مدل در بین تمامی مدل‌های موجود در بازار بود، اما پس از آن تیپ 5 این خودرو بود که جایگزین برادر ارزان قیمت‌تر خود شد. از نظر موتوری، این مدل نیز مشابه تیپ 1 به یک موتور 1.4 لیتری TU3 با توان 74 اسب بخار و یک گیربکس 5 سرعته دستی مجهز شده است.

تیب 3

206 تیپ 3 را به نوعی می‌توان نسخه‌ی ضعیف شده تیپ 5 دانست. این مدل اغلب تجهیزات تیپ 5 را با خود یدک می‌کشد، اما همان موتور TU3 دو نسل پیشین همراه با همان گیربکس در زیر کاپوت آن قرار گرفته است. زمانی که 206 تیپ 3 وارد بازار شد، همراه با یک سیستم تهویه مطبوع خودکار، گرم کن آینه برقی، دو کیسه هوا، سیستم های ترمز EBD و ABS، سیستم صوتی بهبود یافته کلاریون و غیره یکی از آپشنال‌ترین اتومبیل های موجود در بازار بود که با قیمتی خوب روانه بازار شد.

تیپ 4

در این مدل دیگر خبری از موتور TU3 نیست و این پیشرانه جای خودش را به یک موتور با حجم 1.6 لیتر و مدل TU5 داد. این موتور کاملا نسبت به TU3 متفاوت است و تولید توان بیشتر 110 اسب بخار را خواهد داشت. علاوه بر این، یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک به نام AI4 نیز در آن استفاده شده است. حدود 200 اتومبیل 206 تیپ 4 نیز مستقیما از کمپانی پژو وارد بازار کشورمان شد که با ارائه برخی از ویژگی‌ها مختص معلولین و جانبازان طراحی شده است.

تیپ 5

محبوب‌ترین مدل هاچ بک از بین تیپ‌های مختلف 206، تیپ 5 آن است. این مدل به‌صرفه‌تر و آپشنال‌تر از تیپ های قبلی است و در اوایل عرضه یکی از بهترین‌های بازار به حساب می‌آمد. یک موتور 1.6 لیتری TU5 با توان تولید 110 اسب بخار، گیربکس 5 سرعته دستی، ترمزهای ABS دیسکی 4 کاناله و ارتفاعی کمتر در سیستم تعلیق همگی باعث شده است تا حتی امروزه روز هم تیپ 5 پژو 206 یکی از پرفروش‌ترین اتومبیل های موجود در بازار ایران باشد.

مقایسه تیپ های مختلف پژو 206

تیپ 6

شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد تیپ 6 پژو 206 از محبوبیت کمتری نسبت به تیپ 5 برخوردار باشد. اتومبیلی با موتور 1.6 لیتری و گیربکس اتوماتیک به کار رفته در تیپ 4 همراه با آپشن‌های موجود در تیپ 5.

ایران خودرو چندی بعد گیربکس این اتومبیل را عوض کرد و از یک گیربکس قدرتمندتر تیپ ترونیک بر روی آن استفاده کرد تا به فروش بیشتر آن کمک کند، اما این اتفاق رخ نداد و ضربه‌های وارده به بدنه خودرو در هنگان تعویض دنده باعث شد این تیپ به دل کاربرانش ننشیند.

پژو 206 اس دی (صندوقدار)

مقایسه تیپ های مختلف پژو 206

از آن جایی که مدل هاچ بک پژو 206 گزینه مناسبی برای مسافرت های یک خانواده نبود، بنابراین توسط بسیاری از خریداران ترد می‌شود و آن‌ها علیرغم علاقه خود به این خودرو ناچارا به خرید یک سدان دیگر روی می‌آوردند. از همین رو ایران خودرو با همکاری پژو فرانسه دست به عرضه اتومبیلی مبتنی بر پلتفرم اصلی خود پژو 206 هاچ بک، اما مجهز به صندوق عقب کرد. اتومبیلی که در ابتدا «آریان» نامیده می‌شد، اما پس از مدتی به 206 اس دی (206 SD) تغییر نام یافت. این اتومبیل با حضور در نمایشگاه خودرو فرانکفورت در سال 2005 به جهانیان نیز معرفی شد. اتومبیلی که در دو مدل با موتورهای TU5 و TU3 تولید شده است. حتی مدل دوگانه سوز این خودرو نیز در بازار موجود است.

تعلیق پشتی این اتومبیل صندوق‌دار با تغییراتی همراه شد تا خریدار بتواند بار بیشتری را با خود به همراه داشته باشد و به طور کلی خودرو نسبت به مدل هاچ بک تحمل وزن بیشتری را داشته باشد. فضای بار صندوق عقب این خودرو 325 متر مکعب است. هرچند این صندوق در ابتدا به دلیل نامتعارف بودن با قسمت جلویی کمی غیرقابل درک بود، اما پس از مدتی به خوبی توانست خودش را به خریداران بقبولاند.

به اعتقاد برخی، مدل اس دی پژو 206 سواری نرم تری را ارائه می‌کند و نسبت به مدل هاچ بک از کیفیت مونتاژ بهتری برخوردار است. در هر صورت، مدل V9 آپشنال‌ترین و کامل‌ترین مدل در بین این محصولات صندوق‌دار است.

بیشتر بخوانید:

با پول 206 چه خودروهای خارجی می‌توان خرید؟

پژو 207i

مقایسه تیپ های مختلف پژو 206

پژو 207 در واقع چه از نظر پلتفرم و چه از نظر مشخصات فنی دقیقا مشابه تیپ 5 و تیپ 6 پژو 206 است. اما تغییرات ظاهری که با هدف هرچه مدرن‌تر کردن این اتومبیل انجام شده است، باعث شده تا به طور کلی نام این خودرو متفاوت باشد. اینک 207 از نظر داخلی تفاوت‌های زیادی را با مدل قبلی خود دارد تا کاربر بسته به سلیقه خود یکی از این پژو‌ها را انتخاب کند.

مقایسه تیپ های مختلف پژو 206

از نظر بخش بیرونی نیز چراغ‌ها کمی متفاوت‌تر از قبل شده‌اند، اما در اکثر مواقع نمی‌توانیم تفاوت زیادی را بین 207 و 206 ببینیم.

 

سخن پایانی

بسیاری از کارشناسان معتدند از سال 1385 به بعد و با اعمال تحریم‌ها بر ایران، شرکت خودروسازی ایران خودرو بسیاری از قطعاتی که ماهیتی فرانسوی داشتند را از برخی مدل‌های 206 که حاوی موتور TU3 هستند (بیشتر تیپ 2 پژو 206) حذف کرد و برخی از قطعات چینی و هندی را جایگزین آن‌ها کرد که با توجه به هزینه کم‌تر، از کیفیت کمتری نیز برخوردار هستند. این افراد همچنین ادعا می‌کنند بسیاری از مدل‌های ارزان قیمت 206 از تودوزی‌ها و صندلی‌هایی با کیفیت پایین برخوردارند که اغلب این ایرادات در تیپ 2 پژو 206 به چشم می‌خورد. بسیاری از این صندلی‌ها دارای ایراداتی هستند که باعث ایجاد صداهای تو ذوق زننده‌ای در داخل کابین خودرو می‌شوند.

هرچند در این بین، خود خریدار نیز باید اتومبیل خود را به تعمیرگاه‌های مجاز ببرد تا با مشکلاتی نظیر تعویض قطعات اصلی خودرو با قطعات نامرغوب و تقلبی مواجه نشود. همچنین خودروهای تولید سال 95 به بعد ضعف‌هایی در جلو بندی دارند که گاها کاربران را به مشکلاتی دچار می‌کنند.

با تمام این تفاسیر صاحبان بنگاه‌های خودرو، پژو 206 هاچ بک تیپ 5 را بهترین گزینه برای فروش می‌دانند و پس از آن تیپ 2 هاچ بک و مدل V8 اس دی را گزینه‌های مناسب از بین مدل‌های مختلف پژو 206 می‌دانند. در سمتی دیگر تعمیرکاران از نظر فنی در ابتدا V8 اس دی ، 207 و سپس پژو 206 تیپ 5 را بهترین گزینه برای خریداران می‌دانند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

17 دیدگاه

  1. سلام خدمت همه دوستان اگ ناشر یا یکی از کاربران نظری میده نباید ب کسی ک دارنده اون ماشین بر بخوره که،بنده خدا ناشر ک داره با اسم و اسطلاح و مدرک میگه که!حالام 206همه جاها شنیدم تا قبل 90میگن خوبه الان یه تیپ 5هم دارم،اما اگه میخوای لذت از زندگی ببری ال90 تا قبل 96بخرین حالا اگ کسی میگه اپشن پارس تندر مانیتور دار چراغ جدید بخره معرکس بخدا چ زیر پایی!!!؟؟؟یا حق.

  2. سلام.
    من یک 206 تیپ 2 مدل 88 دارم که قبل من پدرم و الانم من به مدت 8 ساله داریم ماشینو استفاده میکنیم. الان با یک ماشین خشک از نظر سرو صدا و نرمی برابری میکنه. جز خرجا مصرفیش مشکل دیگه نداشته و موتور دست نخوردس. و ماشین دیگری هم بخرم اینو نخواهم فروخ. چون هیچ وقت اذیتم نکرده. پیشنهاد میکنم خواستین بخرین مدل 89 به قبل خریداری کنین

  3. ماشین رو نگه دار؛زنت رو رد کن…!!!

  4. چرا چرت می گین ملت. من ۵ ساله ۲۰۶ تیپ پنج دارم قبلش پدرم تیپ ۲ شو داشت. ی ماشین توپیه ک عالی هیچ خرجی هم نداره. والا من و تو ایت ۵ سال ب جز روغن و بنزین خرج دیگه ای نکردم

  5. واقعا چرا پراید و 206 صندوقدار شدن که برن تو جاده؟!! آخه ماشین نازک نارنجی دانشجویی داخل شهری رو چه به جاده

  6. اخه خودتون سلیقه ندارین واس چی الکی نام ماشینو را بد میکنید .اونقد206رو بی ارزش کردین من دوساله خریدم تیپ دو اصلا بجز اب روغن خرج دیگری نداشته .مردم حرف اینا رو گوش ندین .همش دروغه .وسلام

  7. سلام
    یه سمند داشتم قبل از ۲۰۶
    سمندم پرمصرف و لش
    ۲۰۶تیپ ۲ بود خیلی اذیتم کرد و ضرر
    الان یه تیبا ۲ خریدم تا الان بد نبوده اما عاشق sd هستم و تصمیم به خریدش گرفتم

  8. سلام بهمه هموطنهای عزیز من تابحال ۲۰۶نداشتم سال۹۰یدونه تندرال۹۰ای۲پارسخودرویی خریدم العان که ازدواج کردم همسرم ۲۰۶دوست داره سوالم اینه بنظرشمابزرگان کدوم یکی ازمدلهای پژو۲۰۶وباچه سال تولیدی پرطرفداروبهتروپرفروشتره؟
    باسپاس

    • بزرگوار متاسفانه کیفیت پژو ۲۰۶ مدل روز به شدت افت کرده بنابراین اگه دوست داشتی مدل ۹۲ به پایین بخر هاچ بک تیپ ۵ ترجیحا که موتور قویتری داره و اس دی وی هشت که موتور و آپشن بهتری داره

    • داداش تیپ پنج بخر ولی اگر خانواده ۴نفره یا ۵ نفره هست بیخال ش باشر چون فضای عقبش کمه ولی اگر ۲ نفر هستید بخر چرا که نه ماشین کم خرجی هست بجز روغن بنزین دیگه خرجی ندار ولی اگر خوانواده پرجمعیتی هستید پژو ۴۰۵ SLXTU5 پژو پارس‌ TU5 یا دنا پلاس دیگه به سلیقه خودت ربط داره مپفق باشی انشالا یک ماشین خوشگل می خری انشلا سانتافه

  9. با سلام . من تارنج 25 میلیون میخوام یک پژو 206 تمیز مدل 90 تیپ 5 بخرم . به نظرتون انتخابم درست هست ؟ با توجه به حجمه زیاد اعتراضات نسبت به مدل های بالاتر تصمیم گرفتم مدل 90 بخرم که احتمالا کیفیت قطعاتش اصل تر و مونتاژ بهتری داره . میخوام راهنماییم کنین آیا درست فکر میکنم و تصمیمم درسته ؟ ممنون میشم از راهنماییتون

  10. پژو206که دیگه طراحیش قدیمی شده به فکرخرید خودروهای خارجی باشید

  11. چرا در مورد 206 RC و206 cc چیزی نگفتید؟

  12. اگه صفر بخرید خیلی دردسر داره
    من سال 95 گرفتم و واقعا ناراحت کنندست ماشین صفر خراب باشه
    استارت خراب، موتور نامیزان، گیربکش فاجعه و کابین هم بعد 5 هزار تا به صدا در اومد

    • ممنون از اشتراک دیدگاهتون
      کدوم تیپ رو خریداری کردین؟

    • منم سال 89 تیپ 2 رو خریدم با کارت طلایی! که یادم هستش دقیقاً بعد از دو هفته استفاده از ماشین انواع و اقسام صدا ها از ماشین بلند شدش ، از صدای کابین گرفته تا صدای بلند شدن هواپیما و جلوبندی داغون و چند تا ایراد دیگه! یادم هستش که بعد از تقریبا یک ماه استفاده از همچین محصول مزخرفی اون رو فروختم و تو اون چند وقت استفاده جز خرج گذاشتن رو دستم چیزه دیگه ای نداشت! کارت طلایی و این مزخرفات هم همش مسخره هستش و دروغ… یا حق