طرح مفهومی آیفون 8

جدیدترین طرح مفهومی آیفون 8 بدون حاشیه‌ صفحه نمایش؛ زیباست نه؟!

در تاریخ نهم ژانویه سال 2007 میلادی، مدیرعامل وقت کمپانی اپل در رویداد اختصاصی این شرکت بر روی صحنه رفت تا محصولی را رونمایی کند که عرصه فناوری و تلفن‌های همراه را وارد دوره جدیدی کند؛ دوره‌ای که زندگی مردم در آن به لطف گجت‌های هوشمند رنگ دیگری به خود بگیرد. آیفون اپل توانست به این مهم دست یابد و با ویژگی‌های منحصر به فرد خود زندگی همه ما را دستخوش تغییرات بزرگی کرد. حالا نیز طرح مفهومی آیفون 8 خبر از ورود به عصر دیگر از گوشی‌های هوشمند می‌دهد.

سال 2017 میلادی که به تازگی وارد آن شدیم دهمین سالگرد رونمایی از اولین نسل آیفون‌های اپل به شمار می‌رود. به همین دلیل کارشناسان مختلف منتظر تغییرات بزرگ و انقلابی در طراحی و امکانات پرچمدار جدید اهالی کوپرتینو هستند و تاکنون چندین طرح مفهومی آیفون 8 (Apple iPhone 8) را در فضای مجازی مشاهده کرده‌ایم.

اهالی کوپرتینو همیشه به مخفی‌کاری‌ شهرت داشته‌اند و به سادگی نمی‌توان اطلاعات زیادی را قبل از رونمایی محصولاتشان در فضای مجازی مشاهده کرد. با این حال همه امیدوارند اپل برای دهمین سالگرد عرضه گوشی‌های هوشمند خود، به جای تولید دو گوشی معمولی آیفون 7 اس و آیفون 7 اس پلاس، برنامه‌های ویژه‌ای در سر داشته باشد؛ یک انقلاب بزرگ در طراحی و ویژگی‌های گوشی دوست‌داشتنی آیفون.

البته کماکان امکان عرضه نسخه‌های ویرایش شده از گوشی آیفون 7 اپل (Apple iPhone 7) با پسوند s و کمترین تغییرات ممکن در سال جاری وجود دارد؛ اگر این اتفاق بیوفتد، رونمایی و عرضه آیفون 8 این شرکت نیز خود به خود به سال 2018 میلادی موکول می‌گردد. اما در اینجا می‌خواهیم این فرضیه را نادیده بگیریم و با توجه به طرح مفهومی آیفون 8 و ویژگی‌های جذاب آن، پیش‌بینی‌هایی را در این زمینه داشته باشیم.

طرح مفهومی آیفون 8

شایعات و گزارشاتی که این روزها در فضای مجازی منتشر می‌شوند، خبر از طراحی متفاوت و منحصر به فرد گوشی آیفون 8 این شرکت می‌دهند؛ اوج جذابیت این خبرها به طرح مفهومی آیفون 8 که توسط کاربران و کارشناسان مختلف ترسیم می‌شود، برمی‌گردد. چیزی که ارزش دارد برای آن هیجان داشته باشیم.

امسال دو کمپانی کره‌ای کار خود را با پرچمدارانی جدید و منحصر به فرد آغاز کرده‌اند. ال جی جی 6 (LG G6) که چندی پیش در رویداد شهر بارسلونا رونمایی شد، به لطف پنل 9:18 صفحه نمایش خود، کمترین حاشیه‌های کناری را به همراه دارد و همچنین بدون تغییر در ابعاد محصول، شاهد بزرگتر شدن صفحه نمایش پرچمدار ال جی بودیم. طبق تصاویر و گزارشات لو رفته از گلکسی اس 8 (Samsung Galaxy S8) و نسخه پلاس آن، شاده اتفاقی مشابه در پرچمداران سال 2017 سامسونگ نیز خواهیم بود. حالا اهالی کوپرتینو راهی جز رقابت و نزدیک شدن به این دو رقیب بزرگ پیش روی خود ندارند.

بدون شک با کنار هم قرار دادن پرچمداران امسال کره‌ای‌ها و آیفون‌ 7 اپل، حاشیه‌های کناری پرچمدار سال گذشته اهالی کوپرتینو بسیار آزاردهنده به نظر می‌رسد. بنابراین استفاده بهینه از پنل جلویی آیفون‌ها باید سیاست جدید اپل باشد.

یک سیاست همیشگی و بسیار خوب مهندسان اپل، توجه به ظرافت محصولات است. طراحی جدید و منحصر به فرد اپل در آیفون 8 خود قطعا موجب بزرگتر شدن دستگاه نخواهد شد و پرچمداری ظریف و زیبا در ماه سپتامبر معرفی می‌شود؛ این موضوعی است که اکثر ما با توجه به سابقه اهالی کوپرتینو به آن ایمان داریم. با این حال موضوع مهم در حال حاضر طراحی بدنه محصولات نیست، بلکه باید شاهد بزرگتر شدن صفحه‌نمایش در همان ابعاد بدنه باشیم. بسیاری از کارشناسان معتقدند اپل برای دست یافتن به این هدف، دکمه هوم را از بخش انتهایی حذف کرده و آن را با صفحه نمایش یکپارچه می‌سازد؛ اتفاقی که سامسونگ موفق به انجام آن نشد و حسگر اثر انگشت گلکسی اس 8 را به پنل پشتی دستگاه منتقل کرد.

اما و اگرهای فراوانی در مقطع کنونی پیرامون طراحی پرچمدار جدید اپل وجود دارند و ما در این مقاله به لطف چندین طرح مفهومی آیفون 8 به بررسی و تحلیل آنها می‌پردازیم. در اینجا به رابط کاربری iOS، دکمه فیزیکی هوم و جایگاه آن در بدنه گوشی و سایر ایده‌های ممکن (یا غیرممکن!) می‌پردازیم.

طرح مفهومی آیفون 8 : یک دستگاه کاملا بدون حاشیه با صفحه نمایش OLED بزرگ و فاقد دکمه فیزیکی هوم

طرح مفهومی آیفون 8

همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم، این طرح مفهومی، آیفونی بدون دکمه فیزیکی هوم در بخش جلویی را ترسیم می‌کند. این دکمه گرد و دوست داشتنی که ده ساله شده است را نمی‌توان به سادگی از یاد هواداران اپل و گوشی‌های آیفون برد، در همین راستا یک دکمه هوم گرد با همان سبک و استایل، اما این بار مجازی، در آیفون 8 قرار خواهد گرفت که کاربردی مشابه با همان دکمه فیزیکی را ارائه می‌کند. چنین دکمه مجازی به لطف فناوری فورس تاچ و لمس حساس به فشار اپل می‌تواند میزان مختلف فشار دست کاربر را تشخیص داده و عکس‌العمل‌های متعددی از خود نشان دهد؛ در واقع دکمه هوم مجازی همچون یک دکمه فیزیکی بازخورد خواهد داشت.

علاوه بر این هنگامی که در صفحه هوم اسکرین هستید، چندین دکمه شخصی‌سازی نظیر ورود به دوربین، حالت پرواز، وای‌فای و… می‌تواند در همین نوار پایینی دستگاه قرار گیرند.

مشابه با نوار لمسی جدیدی که در مک‌بوک پرو امسال اپل مشاهده کردیم، این دکمه‌های مجازی پایین صفحه، بسته به اپلیکیشنی که در آن قرار دارید، تغییر کاربری می‌دهند. بدین ترتیب باید شاهد تغییرات گسترده‌ای در طراحی اپلیکیشن‌های iOS برای گوشی آیفون 8 اپل باشیم. به عنوان مثال هنگام ویرایش یک تصویر، نواری شبیه به آنچه در اپلیکیشن اینستاگرام دیده‌ایم، در همان بخش نمایش داده می‌شود که در آن افکت‌های متعدد برای شما نمایش داده خواهند شد. در این حالت دکمه هوم دستگاه نیز ناپدید می‌شود.

در یک طرح مفهومی دیگر، این نوار حاوی ایموجی‌های متعددی است که در حین پیام‌ دادن نمایش‌ داده می‌شوند و بدون نیاز به تغییر زبان و حالت کیبورد می‌توان از آنها بهره برد. بدین ترتیب در حین ارسال پیام و تایپ به محبوب‌ترین ایموجی‌های خود دسترسی سریعتری خواهید داشت.

طرح مفهومی آیفون 8

طرح مفهومی آیفون 8

به محض اینکه توسعه‌دهندگان با مفهوم این نوار کاربردی آشنا شوند، مطمئنا کاربردهای متعددی برای آن تعریف خواهد شد؛ دیگر بحث استفاده بهینه از بدنه آیفون مطرح نیست و سازندگان اپلیکیشن‌ها گامی به سمت استفاده بهینه از صفحه‌نمایش گوشی بر‌می‌دارند؛ به عنوان مثال قرار گرفتن ابزار ویرایش ویدیو و تصویر در اپلیکیشن‌های مربوطه و مدیریت‌ تب‌ها در مرورگر سافاری یا کروم. کافیست نگاهی به مک‌بوک پرو جدید اپل بیاندازیم.

علاوه بر این، صفحه نمایش OLED جدیدی که در طرح مفهومی آیفون 8 مشاهده می‌کنیم دیگر شامل نسبت ابعاد متداول 9:16 نمی‌شود و طبق گزارشات مختلف، کشیده‌تر از قبل خواهد بود. شاید مشابه با چیزی که در ال جی جی 6 و گلکسی اس 8 سامسونگ دیدیم. بنابراین بدون بزرگ شدن ابعاد بدنه دستگاه، شاهد افزایش چشمگیر اندازه صفحه نمایش آن خواهیم بود.

آیفون 8 در واقع ابعادی مشابه با آیفون 7 اپل با صفحه نمایش 4.7 اینچی خواهد داشت که صفحه نمایش آن 5.8 اینچی خواهد بود. همچنین آیفون 8 پلاس نیز با صفحه نمایش 6.2 اینچی از راه می‌رسد.

طرح مفهومی آیفون 8

طرح مفهومی آیفون 8

البته باید توجه داشته باشیم که بخشی از ابعاد صفحه‌نمایش مربوط به همان نوار کاربردی پایین می‌شود که پیش‌تر در مورد آن بحث کردیم. بنابراین صفحه نمایش قابل استفاده آیفون 8 حدود 5.1 اینچ خواهد بود. با این حال احتمالا در حالت تمام صفحه و نمایش ویدیو این نوار نیز از بین می‌رود تا تمامی صفحه را در اختیار داشته باشید. با این حال در حالت نمایش معمولی ویدیو، احتمالا نواری جهت جابجایی بین زمان‌های مختلف آن در پایین شکل خواهد گرفت.

طرح مفهومی آیفون 8

استفاده هر اپلیکیشن از این فضای جدید آیفون 8 می‌تواند بسته به کاربرد آن متفاوت باشد؛ در اینجا باید منتظر غافلگیری توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها باشیم. اما در ادامه توجه شما را به تصویری از رابط کاربری اپل موزیک در این حالت جلب می‌نماییم. دکمه‌های کاربردی این اپلیکیشن در نوار پایینی قرار گرفته و همیشه در دسترس هستند.

طرح مفهومی آیفون 8

همانطور که در بالا گفتیم، انقلاب اپل در طراحی آیفون‌ها اتفاقی است که دیر یا زود باید رخ دهد. چه امسال و چه سال بعد هنوز مشخص نیست. گفته می‌شود اپل در حال حاضر بین 10 مدل مختلف از آیفون 8 قرار دارد که در هر کدام ویژگی‌های خاصی بر روی دستگاه اعمال شده‌اند. بنابراین حدس زدن طراحی نهایی آیفون 8 کاری غیرممکن به نظر می‌رسد. با این حال با توجه به گزارشات لو رفته از منابع قابل اعتماد و همچنین پیشرفت رقیبان اصلی اهالی کوپرتینو باید منتظر یک غافلگیری از سوی اپل باشیم.

نظر شما در مورد این طرح مفهومی آیفون 8 چیست؟ آیا موافقید پرچمداری با چنین شکل و شمایلی در اواخر سال جاری وارد فروشگاه‌ها شود؟ چنین محصولی را خریداری خواهید کرد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خب چه کاریه بجاش گلکسی اس هشت بزنن با لوگوی اپل
    اینطور ک بوش میاد گلکسی اس هشت با سیستم آی او اس میخوان بزنن این چه وضعشه؟ :/
    کلن این اواخر اپل خیلی آزار دهنده شده بطرز عجیبی نمیتونم تحملش کنم
    البته من برای طرفدارای محترم اپل ارزش زیادی قائلم چون خودم و دایی گرامی از طرفدار هاییم ولی این اواخر با دیدن اپل حس خفگی بهم دست میده انگار این کمپانی دیگه واقعا ایده ای نداره فقط داره یه دیوایس تکراریو توی قالب های مختلف عرضه میکنه