همکاری سایبری ایران و روسیه

همکاری سایبری ایران و روسیه در زمینه‌های تجارت الکترونیک و نرم‌افزار

وزیر ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه از همکاری سایبری با ایران خبر داد. اخیرا محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و روسیه با نیکولای نیکیفروف، وزیر ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه دیدار و گفتگو کرده بود. بر این اساس، همکاری سایبری ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت الکترونیک و نرم‌افزار اتفاق خواهد افتاد.

چندی پیش وزیر ارتباطات ایران و روسیه با هم دیدار و گفتگو کردند. نیکولای نیکیفروف در این جلسه عنوان کرد که یکی از اهداف این دیدارها و گفتگوهای دو جانبه در روسیه، ایران و مجامع بین‌المللی، فراهم کردن زمینه‌های همکاری میان تهران و مسکو است. وی در ادامه در خصوص همکاری سایبری ایران و روسیه افزود:

هدف ما این است که شرکت‌ها و مراکز علمی، تحقیقاتی و نوآوری ایران و روسیه با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند و طرح‌های ارتباطاتی مشترکی را مانند پروژه‌های مختلف اینترنتی، طراحی نرم‌افزار، امنیت اطلاعاتی، تجارت الکترونیک و مواردی از این دست انجام دهند.

اهداف همکاری سایبری ایران و روسیه

وزیر ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه همچنین تاکید کرد که امروزه حق حاکمیت هر دولتی بدون حاکمیت بر عرصه اطلاعاتی غیرممکن است و با توجه به این واقعیت، درک روشن و واضحی از اهداف همکاری سایبری ایران و روسیه داریم. به گفته‌ی نیکیفروف، در آینده نزدیک شاهد ایجاد موسسه‌های مشترک کاری و سرمایه‌گذاری میان تاجران روسی و ایرانی از جمله در بخش طرح‌های علمی و تحقیقاتی خواهیم بود. این طرح‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها، پایه خوبی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه اطلاعات است.

همکاری سایبری ایران و روسیه

چندی پیش یک هیات ایرانی به ریاست محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در سفری دو روزه به مسکو رفت. هدف این سفر، توسعه روابط، انجام مقدمات حضور حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و مذاکره سران در مسکو اعلام شده است. طبق برنامه پیش‌بینی شده، مذاکره سران در اوایل فروردین ماه انجام خواهد شد.

محمود واعظی در این سفر به همراه مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه با نیکیفروف (وزیر ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه)، الکساندر نوواک (وزیر انرژی و همتای واعظی در کمیسیون مشترک) و ایگور شووالف (معاون اول نخست وزیر روسیه) دیدار و گفتگو کرد. در این دیدارها، دستورهای کار سفر رئیس جمهور ایران به روسیه مورد بررسی قرار گرفت.

روسای جمهور این دو کشور تاکنون 6 بار در نشست‌های بین‌المللی از جمله اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرده‌اند و 2 مذاکره نیز در تهران و شهر اوفا (پایتخت جمهوری باشقیرستان فدراسیون روسیه) برگزار شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*