نگاه نزدیک به گلکسی اس 8

نگاه نزدیک به دو گوشی گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس سامسونگ

برای برخی هواداران عرصه تلفن‌های هوشمند، سال نو هنوز شروع نشده است، چرا که پرچمداران کمپانی سامسونگ هنوز از راه نرسیده‌اند! پرچمداران سری گلکسی اس سامسونگ (Samsung Galaxy S) از جمله محبوب‌ترین محصولات بازار به شمار می‌روند و هر ساله در فصل بهار مشتاقانه شایعات و مطالب لو رفته پیرامون نسل‌های جدید این سری از محصولات را دنبال می‌کنیم. امروز انتظارات ما در ماه‌های اخیر به سر رسیده و کره‌ای‌ها پرچمداران جدید خود را رونمایی کردند. با نگاه نزدیک به گلکسی اس 8 (Samsung Galaxy S8) و گلکسی اس 8 پلاس (+Samsung Galaxy S8) همراه ما باشید.

با معرفی پرچمداران نسبتا مشابه توسط تولیدکنندگان مختلف در سال‌های گذشته، خریداران به دنبال یک تغییر بزرگ و انقلابی بودند. مسئولان کمپانی‌های بزرگی نظیر ال جی و سامسونگ نیز متوجه این موضوع شدند و پرچمداران جدیدشان را با ویژگی و امکانات منحصر به فردی رونمایی کردند.

با توجه به انتظارات بالایی که همه از شرکت سامسونگ دارند، مسئولان این کمپانی هر ساله در برآورده کردن نیازها و انتظارات کاربران خود تلاش بی‌وقفه‌ای داشته و امسال نیز پرچمدارانی با طراحی و امکانات متفاوت را معرفی کردند.

اما آیا گلکسی اس 8 و نسخه پلاس آن واقعا مطابق با سلیقه کاربران طراحی شده‌اند؟ آیا سامسونگ در طراحی محصولی متفاوت و منحصر به فرد زیاده‌روی نکرده است؟ با نگاه نزدیک به گلکسی اس 8 و نسخه پلاس آن همراه ما باشید تا پاسخ سوال‌های خود را بدست آورید.

نگاه نزدیک به گلکسی اس 8 : طراحی

نگاه نزدیک به گلکسی اس 8

طراحی و چهره تلفن‌های هوشمند در سال جاری در حال پوست‌اندازی است و کمپانی سامسونگ نیز این تغییر را با پرچمداران جدید سری اس خود آغاز کرد. سال‌هاست که تولیدکنندگان مختلف سعی در طراحی محصولاتی با نمایشگر بی‌حاشیه داشته‌اند. حاشیه‌های پنل جلوی پرچمداران مختلف در طی این سال‌ها کمتر و کمتر شده است اما باز هم تا سال 2016 به ایده‌آل کاربران نرسید. صفحات نمایش خمیده محصولات سامی در رسیدن به این هدف نقش به‌سزایی داشته‌اند. با این حال کمپانی سامسونگ با معرفی گلکسی اس 8 و نسخه پلاس آن، قدمی به مراتب بزرگتر از قبل در این راه برداشته است.

قرار گرفتن صفحه نمایش درازتر با نسبت ابعادی متفاوت، یکی از دلایل بروز این انقلاب طراحی در محصولات سامسونگ بوده‌ است. اگر به خاطر داشته باشید، گوشی ال جی جی 6 به عنوان پرچمدار دیگر رقیب کره‌ای سامسونگ، در کنگره جهانی موبایل شهر بارسلونا با همین ویژگی رونمایی شده بود؛ قرار گرفتن یک صفحه نمایش با نسبت ابعاد 9:18 (به جای پنل‌های متداول 9:16) در ابعادی نسبتا مشابه با قبل. اما سامسونگ در پرچمداران خود یک قدم به جلوتر حرکت کرد و نسبت ابعاد پنل این گوشی‌ها را به 9:18.5 ارتقا داد. در نتیجه شاهد رونمایی از محصولاتی با حاشیه کنار نمایشگر بسیار کم هستیم.

نگاه نزدیک به گلکسی اس 8 و صفحه نمایش جدید آن تجربه‌ای منحصر به فرد و جذاب بود

در ادامه پیرامون این صفحه نمایش جدید بیشتر صحبت می‌کنیم، اما در حال حاضر بهتر است از عواقب به کارگیری چنین پنل جدیدی در پرچمداران سری اس حرف بزنیم. همانطور که در رندرهای لو رفته از این محصولات دیدید، کمپانی سامسونگ به جهت تولید محصولی با طراحی متفاوت، دکمه هوم را از پرچمداران خود حذف کرد. با اینکه تولیدکنندگان مختلفی تاکنون دکمه‌های فیزیکی را از محصولات خود حذف کرده بودند، قرار داشتن این دکمه در گلکسی‌های سامسونگ برای برخی کاربران یک نکته مثبت به شمار می‌رفت. علاوه بر این، عدم موفقیت مهندسان این شرکت در یکپارچه‌سازی حسگر اثر انگشت با صفحه نمایش موجب شد تا شاهد قرار گرفتن این سنسور در بخش پشتی دستگاه شویم؛ چیزی که هواداران این شرکت اصلا به آن عادت ندارند و تا حدی می‌توان آن را یک نکته منفی در نظر گرفت.

سامسونگ دکمه نرم‌افزاری سیستم‌عامل اندروید را جایگزین دکمه هوم کرده است که البته بازخوردی مشابه با دکمه‌های فیزیکی دارد؛‌ بدین ترتیب فقدان چنین بخشی در گوشی هوشمند خود را کمتر احساس خواهید کرد.

طراحی بدنه این محصولات نیز کاملا به سبک پرچمداران قدیمی این شرکت است و تا حدی با آن آشنایی داریم؛ کناره‌های خمیده و پنل شیشه‌ای لوکس در عقب گوشی. برخلاف اهالی کوپرتینو، طراحان کمپانی سامسونگ هنوز هم قصد حذف کردن جک 3.5 میلی‌متری هدفون از محصولات خود را ندارند. همچون گلکسی نوت 7 (Samsung Galaxy Note 7) شاهد قرار گرفتن پورت اتصال USB نسخه C هستیم. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که گلکسی اس 8 از فبلت نوت 7 به ارث برده، حسگر عنبیه چشم (آیریس) است که امکان آنلاک دستگاه با چشم‌ کاربران را فراهم می‌آورد. اما اگر علاقه‌ای به این روش ندارید، حسگر اثر انگشت هنوز هم حق انتخاب شما به حساب می‌آید، البته اینبار در بخش پشتی دستگاه.

با نگاه نزدیک به گلکسی اس 8 و نسخه پلاس آن متوجه می‌شویم که ابعاد بدنه و صفحه نمایش تنها عامل تمایز‌دهنده این دو پرچمدار از هم هستند. سال گذشته خریداران باید بین گلکسی اس 7 با صفحه نمایش تخت و اس 7 اج با صفحه نمایش خمیده، یکی را انتخاب می‌کردند؛ اما امسال تنها می‌توانید گوشی خود را با صفحه نمایش خمیده خریداری کنید؛ صفحه خمیده 5.8 اینچی یا 6.2 اینچی، حق انتخاب تنها در ابعاد آن است.

این پرچمداران در رنگ‌بندی مشکی، خاکستری، نقره‌ای، آبی و طلایی از راه می‌رسند. البته ممکن است برخی از این مدل‌ها در تمامی بازارهای جهانی عرضه نشوند.

نگاه نزدیک به گلکسی اس 8 : صفحه نمایش

نگاه نزدیک به گلکسی اس 8

کمپانی سامسونگ از پنل‌های کشیده‌تری در صفحه نمایش پرچمداران نسل هشتم سری اس خود بهره گرفته است و با اینکه این محصولات هنوز پنل جلوی کاملا بی‌حاشیه‌ای ندارند، اما در نگاه نزدیک به گلکسی اس 8 و نسخه پلاس آن طراحی بخش جلوی این محصولات توجه ما را به خود جلب کرد. تاکنون چنین پنل‌های شیشه‌ای و خمیده آمولدی را در هیچ تلفن هوشمند دیگری ندیده بودیم. دیدن این محصول با طراحی منحصر به فرد و بی‌نظیر در نگاه اول بسیار جذاب است.

هر دو پرچمدار رزولوشن صفحه 1440 در 2960 را شامل می‌شوند و همانطور که همیشه از محصولات سامی انتظار می‌رود، کیفیت تولید تصویر در آنها بسیار عالی است. البته جهت اجرای تست‌های حرفه‌ای و دقیق بر روی صفحه این محصولات باید کمی دیگر صبر کنیم، با این حال نگاه اولیه و بررسی گلکسی اس 8 ما را کاملا غافلگیر کرد.

شاید بزرگترین دغدغه کاربران در استفاده از این صفحات نمایش، نحوه دسترسی کامل به تمامی بخش‌های آن باشد. خوشبختانه گلکسی اس 8 به نسبت برادر قبلی خود، گلکسی اس 7، عرض کمتری دارد و همین موضوع موجب خوش‌دست شدن پرچمدار کره‌ای شده است. البته گلکسی اس 8 پلاس به نسبت اس 7 اج سامسونگ در سال گذشته، عرض بیشتری دارد. با این حال باز هم شاهد تفاوت چشمگیری بین آنها نیستیم و خوشبختانه صفحه نمایش بزرگتری پیش روی کاربران قرار دارد. هنگام بهره‌گیری از بخش‌های نرم‌افزاری مربوط به کناره‌های دستگاه ممکن است دچار مشکل شوید و باز کردن نوار نوتیفیکیشن این بخش با یک دست کمی دشوار به نظر می‌رسد.

شاید بهتر باشد کاربران روش جدیدی را برای به دست گرفتن گوشی‌هایی با این طراحی و مهندسی جدید مورد استفاده قرار دهند، چرا که به زودی شاهد معرفی محصولات بیشتری با این صفحات نمایش بی‌حاشیه خواهیم بود.

نگاه نزدیک به گلکسی اس 8 : تجربه کاربری

با کار کردن و نگاه نزدیک به گلکسی اس 8 و نسخه پلاس آن متوجه می‌شوید که بزرگترین تغییر کره‌ای‌ها در بخش نرم‌افزاری، از راه رسیدن بیکسبی (دستیار شخصی سامسونگ) است؛ Bixby در واقع پاسخ کره‌ای‌ها به رقیبانی همچون سیری اپل، کورتانای مایکروسافت و دستیار هوشمند گوگل است. این دستیار هوشمند جدید به شدت مورد توجه طراحان کره‌ای قرار دارد و آنها حتی یک دکمه فیزیکی اختصاصی برای آن در سمت چپ گوشی (پایین دکمه‌های ولوم) در نظر گرفته‌اند. بنابراین بیکسبی در این محصولات همیشه در دسترس خواهد بود.

بررسی گلکسی اس 8

بدون شک تجربه استفاده از دستیاران هوشمند صوتی را در تلفن‌های همراه داشته‌اید؛ دستیار گوگل تقریبا در تمامی محصولات اندرویدی حضور دارد و سایر شرکت‌ها نظیر اپل و مایکروسافت نیز دستیار اختصاصی خود را طراحی کرده‌اند. نحوه عملکرد بیکسبی نیز تقریبا مشابه با رقیبان دیگر است؛ جست و جوهای اینترنتی، پیدا کردن محصولات مورد نظر، یادآوری رویدادهای پیش رو در تقویم و… البته Bixby می‌خواهد با عملکرد بدون نیاز به لمس کاربران، گوی سبقت را از رقیبان خود پیش ببرد.

این دستیار شخصی و هوشمند جدید شامل سه بخش اصلی Home، Vision و Voice می‌شود. بخش Voice کاربردی مشابه با فرمان‌های صوتی سیری و دستیار گوگل را دارد و به کمک آن می‌توانید کارهایی از قبیل جست و جو در وب و یا به اشتراک گذاشتن تصاویر را پیگیری کنید. کارت‌های متنوع و جذاب Google Now را به خاطر دارید؟ بخش بیکسبی هوم را می‌توان به همان قسمت از دستیار دوست‌داشتنی گوگل تشبیه کرد. این بخش شامل‌ کارت‌هایی می‌شود که حاوی پیشنهادات مختلف متناسب با زمان مورد نظر هستند.

بخش Vision مشابه با سرویس Google Goggles یا Bing Vision است. این قسمت به کمک قابلیت شناسایی اپتیکال تصاویر (OCR) می‌تواند اشیاء و بارکدهای مختلف را شناسایی کند. بدین ترتیب با عکس گرفتن از کاور یک آلبوم یا کتاب می‌توانید آن را جهت خرید یا دانلود از اینترنت جست و جو کنید. این بخش به کمک سرویس گوگل ترنسلیت، متون و محتوی را به 52 زبان مختلف ترجمه می‌کند و تصاویر را در سرویس‌های گوگل و Pinterest جست و جو خواهد کرد.

سامسونگ دنیایی را تصور کرده است که کاربران می‌توانند هرآنچه که با لمس در گوشی انجام می‌دهند را با فرمان‌های صوتی اجرا کنند و با اینکه ممکن است مهندسان این شرکت هنوز این ایده را به صورت کامل اجرا نکرده باشند، اما همیشه جا برای پیشرفت وجود دارد.

بیکسبی با توجه به تاریخچه عملکرد شما در تلفن هوشمند، سعی می‌کند با پیشنهاد کارهای مختلف و محتمل، تجربه کاربری متفاوتی را برایتان رقم بزند. اگر همیشه در ساعت مشخصی کار خاصی انجام دهید یا در موقعیت مکانی مشخصی قرار داشته باشید، بیکسبی قبل از درخواست شما، آماده اجرای فعالیت همیشگی خواهد بود.

این بخش پتانسیل بالایی جهت پیشرفت و بهبود در آینده دارد و سامسونگ هم با قرار دادن آن در اولویت، انتخاب هوشمندانه‌ای داشته است.

تغییرات نرم‌افزاری به نسبت گلکسی اس 7:

  • اندروید نسخه 7.1 نوقا
  • دکمه هوم مجازی برای دستیار گوگل
  • اسلاید به سمت بالا جهت باز شدن منو
  • رابط کاربری تمیز و ساده
  • شخصی‌سازی میانبرهای نوار خمیده گوشی

هر دو گوشی از تراشه‌های 10 نانومتری در بخش سخت‌افزار خود بهره می‌برند. حافظه رم و حافظه ذخیره‌سازی این دو پرچمدار به ترتیب 4 و 64 گیگابایت است. همچنین به لطف درگاه میکرو اس‌دی قادر به ارتقاء حافظه گوشی خواهید بود.

نگاه نزدیک به گلکسی اس 8 : دوربین

بررسی گلکسی اس 8

کره‌ای‌ها در بخش دوربین و تجربه عکاسی عملکرد نسبتا خوبی داشته‌اند. گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس با دوربین 12 مگاپیکسلی و گشادگی لنز f/1.7 ، درست مثل گلکسی اس 7، از راه رسیده‌اند. اما به هر حال عملکرد دوربین در پرچمداران سال گذشته بسیار خوب بود و سامسونگ دلیلی جهت اعمال تغییرات در این بخش ندید.

با این حال تولیدکنندگان مختلف در سال جاری توجه ویژه‌ای به دوربین محصولات خود داشته‌اند و این سیاست سامسونگ می‌تواند به ضررشان تمام شود. با این حال ممکن است عملکرد نرم‌افزاری این پرچمداران جدید و همچنین کیفیت عکس‌برداری آنها در محیط‌های کم‌نور برگ برنده کره‌ای‌ها در این بخش باشد.

علی رغم کمترین تغییر در بخش پشتی دستگاه، در پنل جلو از سنسور‌های بهتر 8 مگاپیکسلی بهره گرفته شده است. فوکوس خودکار صورت یکی از مشخصه‌های بارز دوربین جلوی این پرچمداران به شمار می‌رود.

ترفندهای جدید دوربین

  • دو لمس پشت سر هم دکمه پاور جهت باز شدن بخش دوربین
  • فوکوس خودکار در دوربین جلوی 8 مگاپیکسلی
  • فیلتر و افکت‌های جدید با دسترسی سریع و راحت به آنها
  • دکمه شاتر شناور (اختیاری)

نگاه نزدیک به گلکسی اس 8 : باتری

نگاه نزدیک به گلکسی اس 8

شاید برخی از کم‌کاری‌های سامسونگ در بخش‌های مختلف پرچمداران جدیدش را بتوان با صفحه نمایش و طراحی جدید آنها توجیح کرد. این دو گوشی تنها پرچمداران جدید و همیشگی سامسونگ نیستند، بلکه قدم بزرگی در راه عرضه محصولاتی با نمایشگر‌های بی‌حاشیه برداشته‌اند و این کمپانی نمی‌تواند در اولین سال از اجرای این پروژه بزرگ خود دست به ریسک بزند.

هر سال طرح‌های مفهومی رویایی و دور از حقیقت توسط هواداران و حتی کارشناسان ترسیم می‌شوند که آنها را در فضای اینترنت می‌بینید. با این حال گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس تقریبا یکی از همان طرح‌های مفهومی رویایی هستند که به واقعیت پیوسته‌اند و نیاز به زمان دارند.

گلکسی اس 8 و همچنین گلکسی اس 7 هر دو از باتری 3 هزار میلی‌آمپری بهره می‌برند. از طرفی نسخه پلاس از پرچمداران جدید سری اس سامسونگ با باتری 3500 میلی‌آمپری خود، افت محسوسی نسبت به گلکسی اس 7 اج با باتری 3600 میلی‌آمپری داشته است. از طرفی گوشی اس 7 اکتیو از باتری بزرگی با ظرفیت 4 هزار میلی‌آمپر بهره می‌برد.

اما آیا صفحه نمایش بزرگتر این پرچمداران می‌تواند عمر شارژدهی حداقل یک روزه را برای کاربران خود به ارمغان آورد؟ صفحه نمایش ال جی جی 6 با نسبت ابعاد بزرگی از راه رسید، اما پنل صفحه این پرچمداران سامسونگ حتی از آن گوشی هم بزرگتر است. سامی از قرار ندادن یک باتری بزرگتر در پرچمدارانش پشیمان نمی‌شود؟ پاسخ این سوال را هم‌اکنون نمی‌توان داد و باید منتظر بررسی گلکسی اس 8 و نسخه پلاس آن در روزهای آینده باشیم.

همچنین ممکن است برخی کاربران از ترس بروز مشکلاتی همچون انفجار باتری که در گلکسی نوت 7 رخ داد، هنوز نگران باشند. شاید باز هم شاهد رخ دادن چنین اتفاقاتی باشیم. با اینکه در حال حاضر نمی‌توان در زمینه میزان امنیت باتری پرچمداران سامسونگ نظر قطعی داد، اما گفته می‌شود این شرکت جهت جلوگیری از بروز این اتفاقات، تست جدید 8 مرحله‌ای برای باتری‌ها در نظر گرفته است. بنابراین مسئولان کره‌ای نسبت به این قبیل مشکلات توجه ویژه‌ای داشته‌اند.

مشخصات مهم سخت‌افزاری این محصولات عبارتند از:

  • مقاومت در برابر آب با استاندارد شناخته شده IP68 (بدین معنا که می‌توان گوشی را تا عمق یک متری آب به مدت 30 دقیقه نگه داشت)
  • شارژ بی‌سیم (باید داک شارژ را به صورت جداگانه خریداری کنید)
  • تراشه قدرتمند اسنپدراگون 835 کوالکام و یا اگزینوس 8895 سامسونگ (بسته به بازار فروش)
  • اتصال LTE با پشتیبانی از اتصالات نسل پنجم اینترنت همراه (5G)
  • پشتیبانی از نسخه 2.0 فناوری شارژ سریع کوالکام (سامسونگ از میزان سرعت شارژ حال حاضر راضی است و ضرورتی جهت بهره‌گیری از نسخه 3.0 این فناوری ندید)
  • حافظه داخلی 64 گیگابایتی با قابلیت ارتقا تا 2 ترابایت به لطف درگاه میکرو اس‌دی (امکان خرید کارت‌های 256 گیگابایتی در حال حاضر فراهم است)
  • دکمه هوم مجازی و حساس به فشار (هپتیک) گوشی همیشه فعال است؛ حتی اگر صفحه نمایش دستگاه خاموش باشد.
  • رنگ‌بندی: مشکی، نقره‌ای، خاکستری، طلایی و آبی (بسته به بازار فروش در دسترس قرار خواهند گرفت)

نگاه نزدیک به گلکسی اس 8 : قیمت و بازار فروش

گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس را می‌توانید در تاریخ 30 مارس (پنج‌شنبه 10 فروردین 1396) پیش‌خرید کنید. طبق معمول فروش پرچمداران سری اس سامسونگ به صورت جهانی بوده و از تاریخ 21 آوریل در ایالات متحده آمریکا و دیگر بازارهای بزرگ آغاز می‌شود. ایربادهای AKG نیز که قیمت 99 دلاری دارند در جعبه گلکسی اس 8 قرار می‌گیرند.

در صورت پیش‌خرید گلکسی S8، گیر وی‌آر نسخه 2017 به همراه کنترلر و پکیج بازی اکولوس را به عنوان هدیه دریافت می‌کنید. همچنین ویرایش خاص و محدودی از این محصول که 99 دلار گران‌تر از نسخه‌های عادی است، شامل هدفون‌های بلوتوث AKG (و همچنین ایربادهای معمولی) و کارت حافظه 256 گیگابایتی خواهد بود.

این مقاله نگاه نزدیک به گلکسی اس 8 و نسخه پلاس آن بود. امیدواریم از اطلاعاتی که در اینجا ذکر شد نهایت بهره را برده باشید. در آینده با بررسی‌های تخصصی و دقیق در گجت نیوز همراه شما عزیزان خواهیم بود. نظرات خود پیرامون این پرچمداران را با ما و سایر خوانندگان مطلب به اشتراک بگذارید.