ردیابی آنلاین کاربران و شناسایی افراد با استفاده از اثر انگشت مرورگر

اثر انگشت مرورگر می‌تواند به ردیابی آنلاین کاربران و شناسایی افراد بی‌انجامد

سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون کامپیوتر در سراسر دنیا به فروش می‌رسد؛ با این شرایط شاید فکر کنید که ناشناس ماندن در وب و مخفی بودن در سیل کامپیوترها و آی پی هایشان امکان‌پذیر است، اما اشتباه می‌کنید! مخفی بودن در اینترنت با وجود مقوله‌ای به نام اثر انگشت مرورگر و کامپیوتر امکان‌پذیر نیست. در ادامه به بررسی این مقوله و راه‌های بهبود شرایط وبگردی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

اثر انگشت مرورگر و کامپیوتر اطلاعات و تنظیماتی هستند که مخصوص شخص شماست. این تنظیمات توسط شما اعمال شده و حالت‌های پیشفرض را به سلیقه شما تغییر داده‌اند؛ افزونه‌های نصب‌شده بر روی مرورگرها و فونت‌های مختلف نصب‌شده بر روی کامپیوتر تنها دو نمونه از این اطلاعات هستند. وبسایت های مختلف از طریق زبان‌های برنامه‌ نویسی مربوط به کاربران مانند زبان برنامه نویسی جاواسکریپت (JavaScript)، می‌توانند به این اطلاعات شما دسترسی پیدا می‌کند. برای مثال، فروشگاه‌های اینترنتی از طریق اثر انگشت مرورگر قادرند تشخیص دهند که شما در گذشته از وبسایت آن‌ها دیدن کرده‌اید یا نه. کمپانی‌های تحلیل‌گر اطلاعات هم می‌توانند این اطلاعات را از کاربران جمع آوری کرده و به خریداران مختلف بفروشند. این روش شناسایی افراد با ردیابی آن‌ها از طریق آدرس آی پی کامپیوتر و کوکی‌ها متفاوت است. شما می‌توانید از طریق وبسایت هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، اطلاعات بیشتری در مورد اثر انگشت آنلاین خود کسب کنید.

سایت‌های بررسی اثر انگشت مرورگر

Unique Machine

وبسایت Unique Machine پروژه‌ای منبع باز است که بر اساس اطلاعات پردازشگر گرافیکی (GPU)، فونت‌های نصب‌شده، پلاگین ها، منطقه زمانی و برخی اطلاعات دیگر دریافتی از مرورگری که استفاده می‌کنید، اثر انگشت مرورگر شما را تشخیص می‌دهد.

ردیابی آنلاین کاربران و شناسایی افراد با استفاده از اثر انگشت مرورگر -Unique Machine

توسعه‌دهندگان Unique Machine مقاله‌ای در مورد ردیابی کاربران و تکنولوژی مورد استفاده برای تشخیص کاربران نوشته‌اند که در این وبسایت قابل دسترسی است. در این مقاله، در مورد ردیابی افراد از طریق مرورگرهای مختلفی که بر روی یک کامپیوتر وجود دارد هم صحبت شده است. این امر نشان می‌دهد که استفاده از چند مرورگر در هنگام وبگردی، هویت آنلاین شما را مخفی نگه نمی‌دارد.

Panopticlick

وبسایت Panopticlick یک پروژه تحقیقاتی زیر نظر بنیاد مرزهای الکترونیکی (EFF) است که قابلیت تشخیص منحصر به فرد بودن هر مرورگر را دارد. در این وبسایت آزمونی برای جمع آوری اطلاعات در مورد اثر انگشت مرورگر وجود دارد که نتایج آن میزان آسیب‌پذیری شما در برابر ردیابی آنلاین را نشان می‌دهد.

ردیابی آنلاین کاربران و شناسایی افراد با استفاده از اثر انگشت مرورگر -Panopticlick

وبسایت Panopticlick پس از مقایسه نتایج با داده‌های پایگاه اطلاعاتی خود، به منحصر به فرد بودن مرورگر شما امتیازی اختصاص می‌دهد. همچنین اطلاعاتی در مورد توانایی مرورگر مورد استفاده برای بلاک تبلیغات اینترنت هم در اختیار شما قرار داده می‌شود.

اما شاید از خود بپرسید که برای حفاظت از ردیابی آنلاین، چه اقداماتی می‌توانید انجام دهید. ابزار مختلفی برای حفاظت از هویت آنلاین شما وجود دارد؛ برای مثال افزونه Privacy Badger، مخصوص مرورگر گوگل کروم و NoScript، مخصوص مرورگر فایرفاکس این امکان را فراهم می‌کنند. البته استفاده از این ابزار بازده صد درصدی ندارد و تنظیمات آن‌ها هم ممکن است کاربران کم حوصله را از نصبشان منصرف کند؛ اما با این حال، استفاده از چنین ابزاری تجربه وبگردی امن‌تری را برای شما فراهم می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*