بهترین تصاویر زمین از فضا

بهترین تصاویر زمین از فضا که تاکنون توسط بشر به ثبت رسیده است

بهترین تصاویر زمین از فضا مجموعه‌ای است که می‌خواهیم به کمک آن، نگاه شما را به سیاره مادری‌مان تغییر دهیم. سیاره ای که همچون نگینی زیبا در منظومه شمسی در حال خودنمایی‌ست.

جیم لوول (Jim Lovell) به عنوان یکی از فضانوردان ناسا در ماموریت‌های آپولو 8 و آپولو 13 در این باره می‌گوید: ما انسان‌ها از لحظه تولد در بهشت زاده شده‌ایم! برای اثبات این موضوع، توجه شما را به تماشای بهترین تصاویر زمین از فضا جلب می‌کنیم که در طول تاریخ بی سابقه بوده‌اند!

اگر به عنوان یکی از ساکنین زمین به سطح سیاره خود نگاه کنیم، آن را به مانند یک دشت حاصل‌خیز و بی حد و مرز تصور خواهیم کرد. اما این مسئله در مورد یک ناظر غیر زمینی صدق نمی‌کند، در واقع سیاره مادری ما از دیدگاه یک ناظر فضایی، تنها یک تیله‌ی آبی رنگ کوچک است! انسان‌ها همواره در این آرزو هستند که بعد از مرگ، برای همیشه در بهشت زندگی کنند.  به عقیده‌ی جیم لوول، زمین تنها شانسی است که برای حیات در اختیار ما قرار دارد، در واقع ما با سفینه‌ای آسیب‌پذیر طرف هستیم که همین حالا تعداد 7 میلیارد انسان مسافرین آن هستند. او در این باره می‌افزاید:

شما به سیاره‌ای قدم گذاشته‌اید که دارای جرمی مناسب است و با دارا بودن نیروی گرانش، آب و اتسمفری ایده‌ال برای شکل‌گیری حیات را در خود دارد. سیاره‌ی ما به دور ستاره‌ای با نام خورشید گردش می‌کند، فاصله‌ی آنان با همدیگر، به گونه‌ای تنظیم شده که برای میلیون‌ها سال متوالی، حیات در زمین جریان دارد. این شانس بزرگی‌ست که آفریننده دنیا به طور مخصوص برای انسان در نظر گرفته است.

انسان‌ها، در طی ماموریت‌هایی متنوع فضایی، بهترین تصاویر زمین از فضا را به ثبت رسانده‌اند. برخی از این تصاویر از صدها کیلومتری زمین و یا حتی فواصل میلیون کیلومتری تهیه شده‌اند که تماشای آنان شما را حیرت زده خواهد کرد. این مجموعه که با عنوان بهترین تصاویر زمین از فضا در اختیار شما بازدیدکنندگان محترم قرار می‌گیرد، شامل 25 تصویر بسیار زیبا و جذاب است که در نوع خود در طول تاریخ بی سابقه بوده‌اند.

بهترین تصاویر زمین از فضا ، شامل مجموعه‌ای از عکس‌های زمین و ماه از فواصل بسیار دور است!

این تصاویر، به دانشمندان کمک می‌کنند که ویژگی‌های یک سیاره قابل سکونت را از راه دور تشخیص دهند. انسان‌ها در جستجوی حیات فرازمینی، تاکنون سیارات بسیاری را کشف کرده‌اند که همگی خالی از سکنه بوده و از پیش زمینه‌های شکل‌گیری حیات حتی در ابتدایی‌ترین مراحل پشتیبانی نمی‌کنند. از این رو، مطالعه و مشاهده‌ی سیاره‌ای همچون زمین از فواصل دور، می‌تواند توجه ما را به جزئیاتی جدید پیرامون چنین سیاراتی جلب کند. بهترین تصاویر زمین از فضا ، ما را با سایره‌های فرازمینی با امکان پشتیبانی از حیات، به شکل بهتری آشنا می‌کند.

1- ثبت تصویری شگفت‌انگیز از نمای کامل کره زمین توسط ماهواره‌های فضایی از فاصله‌ی چند هزار یا میلیون کیلومتری

ثبت توسط: فضاپیمای Suomi NPP در مدار قطبی زمین

تاریخ: 9 آوریل 2015

NASA و NOAA این تصویر ترکیبی را با استفاده از تصاویر تهیه شده توسط Suomi NPP به نمایش گذاشته‌اند. این تصویر که در مجموعه بهترین تصاویر زمین از فضا گنجانده شده، زمین را در نمایی وصف‌ناپذیر به نمایش می‌گذارد. فضاپیمای Suomi NPP، روزانه 14 مرتبه به دور سیاره زمین گردش می‌کند. شما می‌توانید طوفان گرمسیری در اقیانوس هند را (بالا سمت راست) در تصویر مشاهده کنید.

بهترین تصاویر زمین از فضا

2- نمایی خارق‌العاده از زمین و ماه و مشاهده وضعیت سلامت سیاره مادری

ثبت توسط: ماهواره هواشناسی آمریکا با نام GOES-16

تاریخ: 15 ژانویه 2017

یکی از دیگر از بهترین تصاویر زمین از فضا ، مربوط به عکس زیر است. ماهواره هواشناسی آمریکا با نام GOES-16 در 16 نوامبر 2016 به فضا پرتاب شد. ماهواره مذکور وظیفه نظارت بر تغییرات جو، زمین و اقیانوس‌ها را در طول ساعات مختلف شبانه روز بر عهده دارد.

بهترین تصاویر زمین از فضا

3- ثبت سایه‌ی ماه بر روی زمین در طول پدیده کسوف سال گذشته

ثبت توسط: ماهواراه DSCOVR

تاریخ: 9 مارس 2016

این تصویر از فاصله چند میلیون کیلومتری زمین توسط ماهوراه DSCOVR تهیه شده است؛ ماهواره‌ای که در طول شبانه‌روز همواره سمت روشن کره زمین را تحت نظر قرار می‌دهد. این ماهواره، تعداد 13 تصویر را در کسوف سال گذشته از زمین به ثبت رساند و سایه‌ی کره ماه نیز در این تصاویر به خوبی قابل مشاهده است. این عکس، از بهترین تصاویر زمین از فضا است که سایه‌ی ماه به شکل شگفت‌آوری بر روی آن رخ نمایی می‌کند.

بهترین تصاویر زمین از فضا

4- نمای محسور کننده زمین از اعماق فضا

ثبت توسط: فضاپیمای رزتا (Rosetta)

تاریخ: 12 نوامبر 2009

رزتا در تاریخ 30 سپتامبر 2016 بر دنباله‌دار 67P/C-G فرود آمد. در این ماموریت، رزتا تصویر زیر را نیز از نمای قطب جنوب کره زمین به ثبت رسانید.

بهترین تصاویر زمین از فضا

5- سیاره ما همچون یک تیله آبی رنگ در فضا خودنمایی می‌کند، در حالی که یک لایه نازک از گاز‌های نامرئی، در حال محافظت از آن هستند.

ثبت توسط: خدمه ماموریت آپولو 17

تاریخ: 7 دسامبر 1972

خدمه آخرین ماموریت سفر به ماه (آپولو 17)، این تصویر را به عنوان “تیله آبی رنگ” به ثبت رساندند. این تصویر، از فاصله 45 هزار کیلومتری سطح زمین تهیه شده و قاره آفریقا در قسمت بالا و چپ آن به خوبی قابل مشاهده است.

بهترین تصاویر زمین از فضا

6- جسمی شناور و کاملا تنها در تاریکی مطلق

ثبت توسط: خدمه ماموریت آپولو 11

تاریخ: 20 جولای 1969

نمای زیبای آفریقا، از فاصله 98 هزار مایلی کره زمین؛ نیل آرمسترانگ، باز آلدرین و مایکل کولینز در سفر خود به کره ماه این تصویر را به ثبت رساندند.

بهترین تصاویر زمین از فضا

7- عبور ماه از مقابل زمین

ثبت توسط: ماهواراه DSCOVR

تاریخ: 16 جولای 2015

در طور هر یک سال، کره ماه دو مرتبه از بین ماهواره DSCOVR و زمین عبور می‌کند. در تصویر زیبا یکی از این لحظات شگفت‌انگیز به ثبت رسیده‌اند.

بهترین تصاویر زمین از فضا

8- ماه به عنوان بزرگ‌ترین و نزدیک‌ترین دوست آسمانی ما، این بار نمایی زیبا را از زمین هدیه می‌کند.

ثبت توسط: ویلیام آندرس (William Anders) به عنوان یکی از خدمه آپولو 8

تاریخ: 24 دسامبر 1968

تصویر معروف “طلوع زمین” که در جریان ماموریت آپولو 8 و توسط فضانوردان آن با نام‌های فرانک بورمن، جیم لاول و ویلیام آندرس به ثبت رسید. این عکس که میلیون‌ها بار منتشر شده، یکی دیگر از بهترین تصاویر زمین از فضا به شمار می‌رود. جیم لاول در این لحظه ضمن برقراری ارتباط با همکاران خود در زمین اظهار داشت: “تماشای زیبایی شگفت‌آور زمین از این فاصله‌ای بسیار دور، به ما یادآوری می‌کند که همه‌ی آن‌چه در دنیا برای ما مهم و با ارزش است، در دور دست‌ها قرار دارد.”

بهترین تصاویر زمین از فضا

9- همسایگی و خویشاوندی ماه با زمین، غیرطبیعی است! گفته می‌شود در حدود 4.5 میلیارد سال پیش سیاره‌ای به اندازه‌ی مریخ با زمین برخورد کرده و در پی این رویداد، ماه به عنوان قمر زمین، در دام سیاره ما افتاده است.

ثبت توسط: فضاپیمای Lunar Reconnaissance Orbiter

تاریخ: 12 اکتبر 2015

فضاپیمای LRO که در سال 2009 به مدار ماه ارسال شد، وظیفه جمع‌آوری اطلاعات از دهانه‌های موجود در کره ماه را بر عهده دارد. تصویر زیر نیز همانند تصویر قبل، یکی از زیباترین عکس‌های “طلوع زمین” را به نمایش می‌گذارد. این عکس نیز یکی از بهترین تصاویر زمین از فضا بوده که در طول تاریخ تاریخ به ثبت رسیده است.

بهترین تصاویر زمین از فضا

10- تصویری قدیمی مربوط به دهه 60 میلادی از کره زمین

ثبت توسط: فضاپیمای Lunar Orbiter 1

تاریخ: 23 آگوست 1966

Lunar Orbiter 1 این تصویر را به منظور کشف بهترین مکان برای فرود فضانوردان آپولو تهیه کرد. اما تکنولوژی دهه 60 میلادی اجازه دسترسی به عمق محتوای این تصویر را نمی‌داد، اما اکنون به لطف Lunar Orbiter Image Recovery Project، دانشمندان ناسا موفق به بازیابی نسخه اصلی این تصویر شده‌اند.

بهترین تصاویر زمین از فضا

11- آغاز اکتشاف در ماه؛ فتح فضا

ثبت توسط: مایکل کولینز به عنوان یکی از خدمه آپولو 11

تاریخ: 21 جولای 1969

ماژول “عقاب” از آپولو 11 در حال بازگشت از سطح ماه

بهترین تصاویر زمین از فضا

12- سیری ناپذیر بودن نژاد بشریت

ثبت توسط: ماموریت بدون سرنشین Chang’e 5-T1

تاریخ: 29 اکتبر 2014

نمایی نادر و بسیار زیبا، از نیمه تاریک ماه و تصویری جذاب از کره زمین که توسط کاوشگر سازمان ملی فضایی چین تهیه شده است. کشور چین نیز در کنار قدرت‌هایی همچون روسیه، سازمان فضایی اروپا، آژانس فضایی ناسا و هند، ماموریت‌های فضایی خود را در زمینه اکتشافات فضایی افزایش داده است. سازمان ملی فضایی چین در نظر دارد که در سال 2017، برای نمونه‌گیری از خاک ماه، به سطح این قمر بازگردد. از دهه 70 میلادی و با پایان یافتن ماموریت‌های آپولو، دیگر هیچ نمونه خاکی از سطح ماه تهیه نشده است.

بهترین تصاویر زمین از فضا

13- طلوع بسیار زیبای زمین

ثبت توسط: خدمه ماموریت آپولو 11

تاریخ: می ماه 1969

در جریان ماموریت آپولو 10 به عنوان دومین ماموریت سرنشین دار به کره ماه، فضانوردان آن با اسامی توماس استافورد (Thomas Stafford)، جان یانگ (John Young) و یوجین سرنان (Eugene Cernan)، یک ویدیوی جذاب را از “طلوع زمین” به ثبت رساندند. لازم به ذکر است که این ویدیو، در حین حرکت فضاپیمای مربوطه به ثبت رسیده و به عنوان یکی از بهترین تصاویر زمین از فضا به شمار می‌رود. لینک تماشای ویدیو

بهترین تصاویر زمین از فضا

14- فاصله بسیار زمین تا ماه

ثبت توسط: فضاپیمای Clementine 1

تاریخ: 1994

ماموریت Clementine در ژانویه 1994 با هدف ابداع یک سیستم دفاعی استراتژیک آغاز شد. تصویر زیر توسط این فضاپیما از نمای قطب شمالی ماه تهیه گردیده است.

بهترین تصاویر زمین از فضا

15- زمین و ماه از مدار سیاره زهره

ثبت توسط: کاوشگر فضایی Mariner 10

تاریخ: 3 نوامبر 1973

یک تصویر ترکیبی از فضاپیمای Mariner 10 که از مدار سیاره زهره، از زمین و ماه تهیه شده است.

بهترین تصاویر زمین از فضا

16- خانه آبی رنگ عجیب و غریب ما

ثبت توسط: فضاپیمای Galileo

تاریخ: 16 دسامبر 1992

در جریان ماموریت فضاپیمای Galileo از سیاره مشتری و اقمار آن، تصویر زیر از فاصله 3.9 میلیون مایلی کره زمین تهیه شد. ماه که درخشش آن در مقایسه با زمین به اندازه یک سوم است، از نگاه ناظری در دور دست، فاصله بسیار کمتری را با زمین دارد.

بهترین تصاویر زمین از فضا

17- تنهاتر از آنچه تصور می‌شد!

ثبت توسط: کاوشگر فضایی NEAR Shoemaker

تاریخ: 23 ژانویه 1998

فضاپیمای ناسا با نام NEAR Shoemaker، این تصویر دو قسمتی را از زمین و ماه، از فاصله 250 هزار مایلی با نمایی زیبا از قطب جنوب تهیه کرده است. در این عکس، نمایی زیبا از قطب جنوب به خوبی قابل مشاهده است.

بهترین تصاویر زمین از فضا

18- بسیاری از تصاویر، فاصله دقیق زمین و ماه را نمی‌توانند به درستی نمایش دهند.

ثبت توسط: فضاپیمای وویجر 1 (Voyager 1)

تاریخ: 18 سپتامبر 1997

بسیاری از تصاویر زمین و ماه در کنار همدیگر، حاصل ویرایش‌های کامپیوتری هستند. اما تصویر زیر، اولین عکسی‌ست که زمین و ماه را در یک قاب جای داده و فاصله آنان را به خوبی به تصویر کشانده است.

بهترین تصاویر زمین از فضا

19- تنها با سفری به مسافت میلیون‌ها کیلومتر، می‌توان فاصله 400 هزار کیلومتری زمین و ماه را درک کرد.

ثبت توسط: فضاپیمای Mars Express

تاریخ: 3 جولای 2003

تصویر زیر، در جریان ماموریت مارس اکسپرس و از مسافت 5 میلیون مایلی زمین در راه رسیدن به سیاره سرخ تهیه شده است.

بهترین تصاویر زمین از فضا

20- فاصله زمین و ماه بسیار وسیع و خالی است!

ثبت توسط: فضاپیمای Mars Odyssey

تاریخ: 19 آوریل 2001

تصویر زیر، از فاصله 2.2 میلیون مایلی زمین تهیه شده و فاصله‌ی بسیار وسیع زمین و ماه را به خوبی به نمایش می‌گذارد. فاصله زمین تا ماه، در حدود 400 هزار کیلومتر (30 برابر قطر زمین) است. این تصویر، توسط فضاپیمای Mars Odyssey و در مسیر رسیدن به سیاره سرخ ثبت گردید.

بهترین تصاویر زمین از فضا

21- تماشای زمین و ماه از فاصله‌ای بسیار دور، باز هم زمین را به عنوان یک جرم ناچیز از اعماق فضا نشان می‌دهد.

ثبت توسط: فضاپیمای جونو (Juno)

تاریخ: 26 آگوست 2011

فضاپیمای جونو، این تصویر را در مسیر 5 ساله‌ی خود برای رسیدن به سیاره‌ی مشتری به ثبت رساند. جونو یکی از جدیدترین فضاپیماهای امروزی در مدار سیاره مشتری است و در پایان ماموریت خود، در داخل ابرهای مشتری فرو خواهد رفت.

بهترین تصاویر زمین از فضا

22- از سطح سیاره مریخ، کره زمین درست همانند یک ستاره کم نور دیده می‌شود.

ثبت توسط: مریخ نورد روح

تاریخ: 9 مارس 2004

پس از گذشت 2 ماه از آغاز ماموریت، مریخ نورد روح برای پیدا کردن زمین، آسمان را به دقت تحت نظر قرار داد. جالب است بدانید که کره زمین از دیدگاه یک ناظر مریخی، تنها یک نقطه‌ی بسیار زیر و کم نور است! این تصویر که از فاصله 161 میلیون مایلی از زمین تهیه شده است.

بهترین تصاویر زمین از فضا

23- تماشای زمین از دور دست و نمای زحل، آن را همچون نقطه‌ای گم شده در میان حلقه‌های یخی این سیاره نشان می‌دهد!

ثبت توسط: فضاپیمای Cassini

تاریخ: 15 سپتامبر 2006

فضاپیمای کاسینی، تعداد 165 تصویر فوق‌العاده را ازاین سیاره غول پیکر به ثبت رسانده و در یکی از این عکس‌ها، کره زمین به طور اتفاقی همچون نقطه‌ای گم شده در میان حلقه‌های زحل دیده می‌شود. این تصویر از فاصله 928 میلیون مایلی زمین تهیه شده است. یکی دیگر از بهترین تصاویر زمین از فضا ، مربوط به تصویر زیر است که زمین را در قالب نقطه‌ای بسیار کم‌رنگ در میان حلقه‌های زحل به نمایش می‌گذارد.

بهترین تصاویر زمین از فضا

24-چندین میلیارد مایل دورتر از زمین، کارل سیگن (Carl Sagan) زمین را با عنوان “نقطه آبی کم‌رنگ” توصیف می‌کند!

ثبت توسط: فضاپیمای وویجر 1 (Voyager 1)

تاریخ: 14 فوریه 1990

کارل سیگن در این باره می‌گوید: “ما موفق شدیم این تصویر را به ثبت برسانیم. اما گویی که تنها شاهد یک نقطه بسیار کم رنگ هستیم. بر روی این نقطه‌ی آبی کم‌رنگ، هران چیزی که ما میشناسیم قرار دارند. هرکسی را که در دنیا می‌شناسید، هر گونه و نژادی که بر زمین ساکن بوده‌اند بهترین سیاسیون تاریخ، اقتصاد‌دانان، رهبران دینی جهان، زنان و مردان عاشق، کودکان امیدوار به آینده، قهرمانان و ترسوها، شاه و رعیت، معلمان و مخترعان و … در همین نقطه‌ی آبی کم‌رنگ قرار گرفته‌اند!

بهترین تصاویر زمین از فضا

25- تنها یک زمین وجود دارد! پس لازم است با تمام توان خود از آن محافظت کنیم، مخصوصا از خودمان!

ثبت توسط: فضاپیمای SELENE/Kaguya

تاریخ: 5 آوریل 2008

فضاپیمای ژاپنی SELENE که با نام مستعار Kaguya هم شناخته می‌شود، در چهلمین سالروز ثبت تصویر “طلوع زمین” از سوی ناسا، ویدیوی جدیدی را از طلوع زمین، از دسته بهترین تصاویر زمین از فضا را به ثبت رساند. لینک تماشای ویدیو

بهترین تصاویر زمین از فضا