پروژه تایتان اپل

پروژه تایتان اپل : منتظر یک خودروی هوشمند نباشید!

اگرچه بسیاری از کاربران تصور می‌کنند منظور از پروژه تایتان اپل (Project Titan)، تولید خودرویی هوشمند و بدون راننده است، اما احتمالا اپل برنامه‌هایی فراتر از ماشین هوشمند خواهد داشت.

خودروی هوشمند اپل یکی مرموزترین پروژه‌های اهالی کوپرتینو محسوب می‌شود که به نظر وضعیت چندان مشخصی نیز ندارد. بعد از استخدام هزار مهندس توسط اپل به منظور توسعه پروژه تایتان که بسیاری معتقد بودند با هدف توسعه اتومبیل هوشمند اپل دنبال می‌شود، صدها نفر از آنها در اقدامی غیر منتظره از این شرکت جدا شدند. در همین زمان، برخی از کارشناسان، به کارگیری این افراد و جدا شدن آنها را از آزمایش‌های دوره‌ای اپل اعلام کردند؛ آزمایشی که به نظر تصمیم نهایی آن، عدم تولید این ماشین بدون راننده بوده است.

اخیرا وب‌سایت “Business Insider” بعد از ماه‌ها تحقیق، محل دفتر مخفی اپل در شهر برلین را پیدا کرده و مدعی شده مهندسان شرکت‌های خودروسازی مختلفی همچون ب ام و، آئودی و دایملر در حال کار بر روی برخی پروژه‌های نقشه‌برداری هستند.

پروژه تایتان اپل

حال این سوال مطرح می‌شود: آیا اپل در حال توسعه یک خودروی هوشمند است؟

در مصاحبه اخیری که به میزبانی استیون ملونویچ (Steven Milunovich)، تحلیلگر مرکز “UBS” با “Horace Dediu” و “Neil Cybart” انجام شده است، پروژه تایتان اپل مورد سوال قرار گرفت که چهار موضوع زیر از نکات اصلی این گفتگو بودند:

  • حمل و نقل، بازار بزرگ‌تری نسبت به آی تی و حوزه مراقبت‌های بهداشتی دارد؛ صنایعی که در حال حاضر اپل در آنها فعال است.
  • مالکیت خودرو با رشد و رانندگی خودروهای هوشمند، کاهش پیدا می‌کند.
  • تمرکز اصلی اپل روی توسعه موارد اساسی همچون سنسورها، تکنولوژی ها و رانندگی است.
  • به صورت خلاصه، پروژه تایتان اپل احتمالا یک پلتفرم حمل و نقل خواهد بود. در واقع اینجا تنها «خودرو» مد نظر نیست؛ بلکه تجربه کلی اهمیت دارد.

ورود به بازار 5 تریلیون دلاری حمل و نقل (یا 15 تریلیون دلاری در ابعاد گسترده‌تر) کار آسانی نیست و اگر اپل می‌خواهد در این صنعت رشد کند، باید وارد بازارهای اساسی و بزرگ شود؛ در غیر این صورت احتمالا نتیجه چیز دیگری خواهد بود.

پروژه تایتان اپل

خودروی هوشمند تسلا

پروژه تایتان اپل در واقع یک پلتفرم حمل و نقل است

مورد دیگری که اهمیت بسیار بالایی دارد، صحبت از یک پلتفرم حمل و نقل است. تصور می‌کنید اگر خودروهای آینده به صورت بدون راننده تولید شوند، ما چه کاری در خودرو انجام خواهیم داد؟ در این صورت شاید اپلیکیشن های ارتباطی، سرگرمی و سیستم های مشابه نیاز باشند تا ما سرگرم شویم. پیش از این اپل چنین مواردی را با تولید گجت های مختلف در اختیار کاربران قرار داده است. خودروها نیز به سیستم ناوبری، شبکه وای فای و احتمالا سیستم عامل اختصاصی خود نیاز خواهند داشت و خوشبختانه اپل، پیش از این کار توسعه چنین سیستم‌هایی را هم آغاز کرده است.

حال تمام این موارد را کنار یکی از شایعات اخیر قرار دهید: اپل در حال توسعه اسپیکری هوشمند و مجهز به صفحه نمایش است که مردم می‌توانند از آن در خانه خود استفاده کنند. هرچند، با کمی دقت می‌توان گفت اپل در گذشته هم چنین چیزی را با نام آیپد همراه با دستیار صوتی سیری تولید کرده است. اگر به دنبال گجتی متفاوت برای آشپزخانه نیز باشید، احتمالا “Apple Homekit” مثال خوبی برای آن خواهد بود.

هرچند، احتمالا توسعه وسیله یا سیستمی همچون آیپد، اسپیکر هوشمند یا هوم کیت با سیستم عامل آی او اس، دستاورد چندان بزرگی محسوب نمی‌شود. اما اگر واقعا اپل در حال توسعه پلتفرمی بزرگ باشد، احتمالا از این فرصت بزرگ به خوبی استفاده خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*