موجودات فضایی

آیا موجودات فضایی در خواب عمیق و طولانی مدت به سر می برند؟

موجودات فضایی در کدام قسمت از جهان هستی سکونت دارند؟ به عقیده برخی دانشمندان، فرازمینی‌ ها در بدترین زمان ممکن، به خوابی عمیق و طولانی مدت رفته‌اند!

فرآیند «خواب عمیق»، تا به امروز قسمتی از فیلم‌های علمی تخیلی بوده است و نمونه‌های آن را در فیلم‌های 2001 ادیسه فضایی (2001: A Space Odyssey) و در میان ستاره‌ای (Interstellar) دیده‌ایم. طی این فرآیند، اشخاص به خوابی طولانی مدت می‌روند و بدن آن‌ها با مصرف انرژی کمتر، تمامی نیازهای حیاتی از جمله آب و غذا را نیز توسط یک کپسول مخصوص دریافت می‌کند. دانشمندان بر این باورند که ما انسان‌ها نیز به منظور تحقق سفرهای فضایی طولانی مدت، می‌بایست رویای خواب عمیق را به واقعیت تبدیل کرده و از آن به عنوان فرصتی جهت سفر به دوردست‌های کیهان استفاده کنیم.

آیا قلمروی موجودات فضایی در فاصله‌ای بسیار دورتر از ما واقع شده است؟

بزرگی جهان هستی را در نظر بگیرید؛ دنیایی پهناور و غنی از میلیاردها کهکشان‌، ستاره‌، سیاره‌ و احتمال وجود حیات در بخش بزرگی از آنان، موجودات فضایی در کدام قسمت از آن سکونت دارند؟ چرا تاکنون موفق به کشف آثاری از آنان نشده و تمامی جستجوها، از تنها بودن ما در کل دنیا حکایت دارند؟ آیا می‌توان این موضوع را به فاصله‌ بسیار دور تمدن بیگانگان با سیاره زمین نسبت داد؟

موجودات فضایی

در آخرین تلاش برای حل این معما، گروهی از محققان فرضیه جدیدی را مطرح کردند. آن‌ها بر این باورند که موجودات فضایی ، به خواست خودشان در خواب عمیق و طولانی مدت به سر می‌برند. موجودات فضایی ، در انتظار آینده‌ای هستند که در آن، جهان در حالتی بسیار سردتر از حالا قرار دارد، جایی که تامین انرژی به شکل غیرقابل باوری آسان‌تر خواهد بود.

این مقاله جدید توسط دانشمندانی با نام‌های آندرس سندبرگ (Anders Sandberg)، استوارت آرمسترانگ (Stuart Armstrong) و میلان سرکوویچ (Milan Ćirković) آماده گردیده و سعی دارد به این معمای دیرینه، پاسخی متفاوت بدهد. آندرس سندبرگ (عصب‌شناس دانشگاه آکسفورد)، استوارت آرمسترانگ (متخصص هوش مصنوعی) و میلان سرکوویچ (دانشیار پژوهشی ارشد در رصدخانه نجوم صربستان)، استدلال می‌کنند که تمدنی بسیار پیشرفته‌تر از ما، بخش بزرگی از جهان هستی را جستجو کرده‌اند. آن‌ها با قرار گرفتن در حالت خواب عمیق و طولانی مدت، در انتظار فرا رسیدن زمانی بهتر برای ادامه زندگی هستند.

در حال حاضر، تابش زمینه کیهانی هرچیزی در جهان را داغ‌تر از 3 کلوین می‌کند. با انبساط مداوم کیهان، این دما به شکل نمایی کاهش یافته و شرایط را برای موجودات فضایی و تمدن پیشرفته آن‌ها، ساده‌تر می‌سازد.

بسیاری از دانشمندان استدلال می‌کنند که موجودات فضایی وجود ندارند؛ چرا که تلاش‌های چند ساله ما برای مشاهده اثری از آنان بی نتیجه بوده است. از طرفی، برخی دیگر بر این باورند که قلمروی موجودات فضایی در ناحیه‌ای بسیار دور واقع شده و ما امکان دسترسی به آنان را نداریم. اما این گروه از دانشمندان، با مطرح ساختن فرضیه خواب عمیق موجودات فضایی ، امکان‌پذیر بودن شانس بالای حیات در سیاره‌های مختلف را رد نکرده و سعی بر آن دارند که با حفظ این احتمال، دلیلی را برای عدم کشف آثاری از زندگی آنان ارائه کنند.

موجودات فضایی

تابستان‌ خوابی و یا «مرگ کاذب – خواب عمیق و طولانی مدت»، فرضیه‌ای است که دانشمندان حاضر در این مطالعه، با تکیه بر آن، نظرات و ایده‌های خود را مطرح می‌سازند.

همزمان با پیشرفته‌تر شدن یک جامعه از لحاظ فرهنگ و تکنولوژی، بسیاری از فعالیت‌ها جای خود را به سیستم‌های ماشینی خواهند داد. امروزه ما انسان‌ها در تلاش هستیم که با توسعه هوش مصنوعی و ساخت اعضای مصنوعی بدن، دستگاه‌هایی را بسازیم که بتواند با مغز انسان ارتباط برقرار کند. تصور کنید که چندین هزار تمدن پیش‌تر از ما، موفق به اکتشاف چنین دستاوردی شده و اکنون در حال استفاده از آن باشند.

دانشمندان ناسا در موسسه SETI، جستجوی خود برای حیات‌های بیگانه را به نشانه‌های بیولوژیکی محدود نساخته و معتقدند که موجودات فضایی ، ممکن است به علمی پیشرفته از هوش مصنوعی دست یافته و به مرزهای فراتری از گوشت و خون رسیده‌اند. ایده نهفته در پس زمینه این فرضیه، بر این واقعیت استوار است که بیگانگان فضایی، به ناکارآمدی بدن‌های خود پی برده و پیش از آنکه دیر شود، مغزهای خود را در درون سیستم‌های کامپیوتری آپلود کرده‌اند. با جمع‌آوری اطلاعات تمامی این مغزها در درون یک ماشین مصنوعی، آن‌ها موفق به ساخت ارزشمندترین منبع پردازشی شده‌اند.

موجودات فضایی

آیلان ماسک (Elon Musk) به عنوان مغز متفکر کمپانی‌های اسپیس ایکس (SpaceX)، تسلا موتورز (Tesla Motors) و نئورالینک (Neuralink)، بر این باور است که چنین واقعیتی هم‌اکنون نیز اتفاق افتاده و ما در درون یک توهم ماتریکسی زندگی می‌کنیم.

فرضیه تابستان خوابی و یا خواب عمیق می‌گوید که اگر انرژی، تنها منبع لازم برای ادامه حیات یک تمدن باشد، در این صورت فراهم شدن شرایط مناسب برای ادامه پیشرفت، از اهمیت ویژه‌ای برخودار است.

آندرس سندبرگ و میلان سرکوویچ در این باره می‌گویند:

فرآیند پردازش اطلاعات، با درجه حرارت رابطه مستقیم دارد. اگر یک سیستم کامپیوتری تا 10 بار خنک‌تر باشد، فرآیند پردازش اطلاعات نیز تا 10 بار کارآمدتر خواهد بود.

بنابراین، با انبساط دائم کیهان، جهان رو به سردی پیش‌روی می‌کند. با تکیه بر این فرضیه، می‌توان نتیجه گرفت که موجودات فضایی با قرار گرفتن در حالت خواب عمیق، سعی بر آن دارند که شرایط فعلی جهان را شت سر گذاشته و در آینده‌ای دور و در جهانی با شرایط مناسب‌تر به ادامه حیات بپردازند.

به عقیده دانشمندان، موجودات فضایی احتمالا یک بخش بزرگ از کیهان را مورد کاوش قرار داده و با استفاده از منابع ارزشمند آن، به بسیاری از یافته‌های تکنولوژیکی دست یافته‌اند. اکنون بخش بزرگی از تمرکز خود را بر بهینه‌سازی امور خود معطوف ساخته‌اند. از جمله این امور می‌توان به فرآیند پردازش اطلاعات مورد نیاز اشاره کرد، اطلاعاتی که برای افزایش بهره‌وری آن، می‌بایست منتظر آینده‌ای سردتر باشند.

موجودات فضایی

البته بسیاری از دانشمندان نیز با چنین فرضیه‌ای متقاعد نمی‌شوند! دیوید برین (David Brin) دانشمند آمریکایی و نویسنده علمی و تخیلی بر این باور است که موجودات فضایی ، میلیون‌ها سال زمان ارزشمند خود را برای یک آینده سردتر هدر نمی‌کنند؛ چرا که آنان می‌توانند در همین مدت زمان به دستاوردهای پیشرفته‌تری نیز برسند. او در این باره می‌گوید:

در جهانی خنک‌تر، محاسبات به شکل بهتری انجام خواهد شد. اما هدر دادن این زمان طولانی مدت، تا حد بسیاری دور از ذهن است.

آندرس سندبرگ برای تشریح بهتر این فرضیه، به مثال خریدن و خوردن کیک اشاره می‌کند:

یک کیف پول را تصور کنید که در آن تعداد محدودی از اسکناس‌ها (انرژی) را دارید. خرید این کیک، بعد از به اتمام رسیدن کریسمس با قیمت ارزان‌تری امکان‌پذیر است. اگر شما می‌خواهید که مقدار کیک بیشتری را تهیه کنید، لازم است که حتما تا بعد از کریسمس صبر کنید. در غیر این صورت، با اسکناس‌های فعلی مقدار کمتری از آن نصیب‌تان خواهد شد.

هوش مصنوعی و ارتباط مغز انسان با کامپیوتر ، سرانجام ما را به نقطه‌ای خواهد رساند که امکان تبادل افکار و اندیشه‌ها با سیستم‌های کامپیوتری فراهم گردد. اگر شرایط زندگی در کره زمین به جنگ و یا ویرانی‌های غیرقابل پیش‌بینی برسد، ادامه زندگی در یک هارد دیسک کامپیوتری در سیاره مریخ نیز ایده‌ی بدی نیست!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. حالم بهم میخوره از چرت و پرتا این بشر هنوز به این شعور نرسیده که ضعیف کشی نکنه حالا قبر عمشون میخوان برن مریخ ریخت وپاش کنن ،کلا تا زمین هم مثل پوست تخم مرغ نکن خیال عقب افتاده کثیفشون راحت نمیشه ، خیلی خیلی گه خوردن با این احوال نکبتشون

  2. اگر بخواهیم خیلی سریع جواب ای معما ها حل بشه باید از فیزیک کوانتوم استفاده کنیم یعنی سفر در زمانای کار هم غیر ممکنه ما هنور به سرعت نور هم دست پیدا نکردیم بهر حال تا اون موقع خدا کنده زنده باشیم ببینیم

  3. آخه بعضی ها هی میگن اگه فضائی ها هستن چرا نمیان با ما ارتباط برقرار کن …اما یه کمی فکر نمیکن که چرا و رو چه حسابی باید بیان با ما ارتباط برقرار کنند وقتی اونا 1000 سال شاید هم بیشتر از ما پیشرفته تر هستند خوب بیان بگن چی هر چیزی که ما داریم برای اونها بیمعنی و خنده داره هر چیزی هم که اونها دارن برای ما بدون کارائی خوب مگه بشینیم روبرو همدیگه رو نگاه کنیم و مسخره شون کنیم بخندیم والا وجود داشتنشون که دارن این همه یوفو تو سراسر دنیا رفت و امد میکنند ببینن چیزی بدرد بخور پیدا میکنند بخاطرش برن فک فامیلاشونم بیارن که هیچی گیرشون نمیاد .از سلول های خاکستری بیشتر استفاده کنید لطفن

  4. بعضی ها در فکر سرعت نور ان اماما تو ایران سرعت نتمون هم در بعضی جاها اونقدر کمه که حتی رسیدن به تکیه از اطلاعات عمومی اونقدر سخته که ادم حوصلش سر میره …حداقل خودمون که تووایران نمیتونیم کاری کنیم فیزیکدانان اروپایی و امریکایی رو الگو قرار دهیمتا حداقل از جهان سوم خلاص شیم…

  5. Shayad mojodate fara zamini ba pishrafte teknology tonestan be dast avard haey bishtar Az in ha beresam k betonan hata namarei bashand va hata Alan ham ro korehye zamin bashand va ma natonim onaro bebinim va ya in k ma faghat mitonim ham boòd khodemon va paeyin tar Az khodemon ro bebinim shayad ona boòdeshon Az ma bishtar bashe k ona maro bebinan Vali ma ghadet be didane onha nabashim

  6. موجودات فضایی که قطعا هستن اگه ما اونارو پیدا و یا کشف نکردیم دلایلی میشه براش در نظر گرفت

    خب بعد مسافت خیلی منطقی هستش ، این جهان با این بعد مساحت خب شما در نظر بگیرین این همه آدم تو همین جهان هست ما متولد میشیم و میمیریفم وقطعا خیلیا در طول مثلا هفتاد سال زندگی همدیگرو یکبار هم نمی بینیم ، این میتونه در مورد ما و اونا صدق کنه

    در مورد خواب هم خیلی ایده جالی هست به نظر من میتونه درست باشه البته نه به دلیی که اونا گفتن و دانشمندان دیگه گفتن این منطقی نیست
    به این دلیل که شاید الان شرایط زیست محیطی سیاره اشون مناسب نیست یا از بین رفته و برای باز سازی مجدد نیاز به زمان داره هوش مصنوعی داره این بازسازی رو انجام میده و اونا به خواب موقت رفتن
    یا مثلا هر چند قرن یکبار محور چرخش سیاره اشون از نزدیکی ستاره ای مثل خورشید ما عبور میکنه که
    مجبور به زیر زمین و خواب زمستانی برن تا اون هم جون سالم ببرن و غیره

    کلا ایده خوب وجالبی بود

  7. سلام
    میشه به سرعت نور رسید
    و حتی به چند هزار برابر سرعت نور
    شاید الان برای خیلی ها خند دار باشه ولی تو اینده برعکس میشه
    همین الانشم تو بعضی از کهکشانها تو مرکز کهکشان
    سیاه چاله ها نزدیک به سرعت تور در حال گردش هستن و مواد و اجسام نزدیک خوشان را
    با همون سرعت در حال چرخش هسنن
    اگخ بشه به 1000هزار برابر سرعت نور رسید فاصله کهکشان ها خیلی کوتا میشه
    فقد میمونه مقدار زمان عمره ما که انم با علم پزشکی درست میشه
    البته یک نوع دیگه از حرکت هم احتمالا وجود داره که اگه به ان برسیم فاصله 13 میلیارد سال نوری رو
    میشه تو 1 دقیق طی کرد فعلا این یکی خیلی زوده

    • سلام. لطفا اطلاعات غلط ندید. طبق چه منبعی این حرف رو میزنید که میشه به هزار برابر سرعت نور رسید؟ بگید خوبه ما هم بدونیم!

    • داداش ساقیت کیه ناموسن؟?
      هزار برابر سرعت نور؟?
      حالا میشه اینیکی رو در حد یه جوک دونست? ولی 13 میلیارد سال نوری تو 1 دقیقه???? اینو دیگه نمیشه اصن بهش فکرم کرد???
      با این کامنتت روح انیشتین و پیر سیمون لاپلاس و سایر فیزیکدانان و شیمی دادنان و فیلسوفان مرحوم و مرحومه تو گور لرزید دینشون گردن توه?
      فک کنم نان و یخ خوردی اتصالی زدی? “شاید الان برای خیلی ها خند دار باشه” اینو اشتباه زدی خنده دار نیست گریه داره که همچین نخبه هایی داریم و ازشون استفاده نمیکنیم? اصن به نظر من پیگیرش شی میتونی بری تو ناسا به مردم دنیا نشون که هرچیزی ممکنه حتی طی کردن مسافت 13 میلیارد سال نوری توی 1 دقیقه (البته اینکه دقیقا چرا 13 میلیارد گفتی رو نمیدونم شاید زیاد روش حساب کتاب کردی حالا یه خورده زیادتر یا کمترش مهم نیست مهم نیته) به هر حال برات آرزوی موفقیت میکنم امیدوارم هرچه زودتر درمان شی?

    • اصلا با سرعت نور هم نمیشه حرکت کرد، چون امکان برخورد وجود داره

      برخورد با یک ذره کوچک در فضا به اندازه عدس کل فضا پیما رو تکه که می کنه

    • البته رسیدن به سرعت نور هم هزینه های خودش رو داره رسیدن به سرعت نور زمان رو برای ما متوقف میکنه و اگه ما کمی فراتر از سرعت نور بریم زمان به عقب برمیگرده یعنی سفر در زمان