دلایل عدم کشف موجودات فضایی

دلایل عدم کشف موجودات فضایی ؛ چرا هیچ اثری از حیات بیگانه نیست؟

حقایقی همچون گستردگی عالم و تصور میلیاردها میلیارد ستاره در سراسر جهان، حکایت از تنها نبودن ما انسان‌ها دارند؛ اما به راستی دلایل عدم کشف موجودات فضایی تا به امروز چیست؟

در چند دهه اخیر، انسان امروزی موفق به کشف واقعیت‌های علمی بسیاری از محیط اطراف خود شده است. از جمله این واقعیت‌ها می‌توان به موقعیت کره زمین در دنیا، اکتشاف کهکشان‌هایی با فاصله 13 میلیارد سال نوری از زمین و وجود میلیاردها میلیارد ستاره و سیاره در سراسر جهان و بسیاری دیگر اشاره کرد. با این وجود، هنوز ما موفق کشف حضور موجوداتی مشابه با خود در سراسر دنیا نشده‌ایم، از این گذشته، هنوز هیچ نشانه‌ای از حیات بیگانه در سطوح بسیار پایین نیز کشف نشده است. سوال اساسی این است که دلایل عدم کشف موجودات فضایی چیست؟ آیا موجودات فضایی و گونه‌های مختلف آنان، سال‌ها پیش از بین رفته‌اند؟ آیا این احتمال وجود دارد که هم‌اکنون گونه‌هایی از آنان در حال تکامل و رشد باشند؟ این‌ها از جمله سوالاتی هستند که در این مقاله قصد داریم با ارائه 12 دلیل منطقی، به بررسی آنان بپردازیم.

انریکو فرمی (Enrico Fermi)، فیزیکدان آمریکایی ایتالیایی الاصل، در سال 1950 میلادی با مطرح ساختن موارد زیر، عرصه جستجو برای حیات بیگانه در سراسر جهان را آماده ساخت:

  • میلیاردها ستاره شبیه به خورشید در سراسر کهکشان وجود دارند که بسیاری از آنان، چندین میلیارد سال از زمین پیرترند.
  • با احتمالی بالا، برخی از این ستاره‌ها، سیاره‌هایی نظیر به زمین را دارا هستند؛ اگر زمین را نمونه‌ای مبنا فرض کنیم، از این رو بسیاری از این سیارات از حیات هوشمند پشتیبانی خواهند کرد.
  • موجودات فضایی احتمالی، با توسعه و پیشرفت در طول زمان، قادر هستند به سفرهای در میان ستاره‌ای دست پیدا کنند.
  • حتی با تصور سرعت بسیار پایین سفرهای در میان ستاره‌ای، کل کهکشان راه‌شیری را می‌توان در حدود یک میلیون سال طی نمود.

اما سوال اینجاست: چرا هیچ اثری از آنان نیست؟ دلایل عدم کشف موجودات فضایی را در چه مواردی می‌توان جستجو کرد؟

این استدلال ساده و در عین حال قدرتمند، منجر به شکل‌گیری پارادوکس فرمی (Fermi Paradox) شد؛ چرا که بیگانگان می‌بایست همین حالا در بین ما حضور داشته باشند، اما هنوز هیچ مدرک قانع‌کننده‌ای مبنی بر حضور قطعی آنان وجود ندارد. در اینجا به معرفی دلایل عدم کشف موجودات فضایی خواهیم پرداخت.

1- هیچ بیگانه‌ای برای کشف در دنیا وجود ندارد!

دلایل عدم کشف موجودات فضایی

با وجود آنکه در کهکشان راه شیری صدها میلیارد ستاره و 40 میلیارد سیاره با شرایط زیست‌پذیری مشابه زمین وجود دارد، این احتمال می‌رود که در واقع ما تنها موجودات هوشمند کهکشان خود باشیم!

2- حیات هوشمند همانند انسان، هنوز در جای دیگری شکل نگرفته است!

دلایل عدم کشف موجودات فضایی

با فرض آنکه انسان را موجودی هوشمند نام‌گذاری کنیم، این احتمال وجود دارد که حیات بیگانه، هنوز در مراحل ابتدایی خود بوده و در بهترین حالت، شامل میکروب‌ها و یا حیوانات ابتدایی می‌شود.

3- گونه‌های هوشمند، فاقد تکنولوژی‌های پیشرفته هستند!

دلایل عدم کشف موجودات فضایی

در حال حاضر، ستاره‌شناسان با کمک گرفتن از تلسکوپ‌های رادیویی، مشتاقانه به آسمان شب گوش می‌کنند. بنابراین اگر بیگانگان نتوانند با استفاده از تجهیزات خود، چنین سیگنال‌هایی را منتشر کنند، ما هیچ‌گاه از حضور آنان باخبر نخواهیم شد.

4- حیات هوشمند، منجر به نابودی خود شده است!

دلایل عدم کشف موجودات فضایی

سلاح‌های کشتار جمعی، آلودگی‌های سیاره‌ای و یا بیماری‌های بدخیم از جمله مواردی هستند که می‌توانند منجر به نابودی حیات شوند. به هر ترتیب، این احتمال نیز وجود دارد که موجودات فضایی، بعد از مدت زمان کوتاهی از حیات، از دنیا رخت بر بسته باشند.

5- جهان، مکانی مرگبار است!

دلایل عدم کشف موجودات فضایی

با فرض بازه زمانی کیهانی، زندگی می‌تواند بسیار زودگذر باشد. برخورد یک سیارک، انفجار پرتوی گاما، جرقه‌های خورشیدی و … از جمله عواملی هستند که می‌توانند موجب نابودسازی حیات از یک سیاره شوند.

6- جهان بسیار بزرگ است!

دلایل عدم کشف موجودات فضایی

کهکشان راه شیری، به تنهایی عظمتی 100 هزار ساله دارد. بنابراین، ممکن است که سیگنال‌های مورد توجه دانشمندان از موجودات بیگانه که محدود به سرعت نور هستند، هنوز به دست ما نرسیده باشد.

7- یکی دیگر از دلایل عدم کشف موجودات فضایی ، این است که ما به اندازه کافی جستجو نکرده‌ایم!

دلایل عدم کشف موجودات فضایی

عمر اختراع تسلکوپ‌های رادیویی که به ما امکان جستجوی حیات بیگانه را می‌دهند، در حدود 80 سال است. ما انسان‌ها، در حدود 60 سال به جستجوی بیگانگان بوده‌ایم. این مدت زمان بسیار بسیار کمتر از اعداد نجومی کهکشان است.

8- ما در مکان صحیحی در جستجوی بیگانگان نیستیم!

دلایل عدم کشف موجودات فضایی

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، جهان بسیار بزرگ است. از این رو، هزاران نقطه مختلف برای جستجوی سیگنال‌های رادیویی وجود دارد. اگر ما به طور دقیق، به محل انتشار سیگنال‌ها گوش نکنیم، هیچ‌گاه متوجه آنان نخواهیم شد. اندور فین (Andrew Fain) در این باره می‌گوید: این درست همانند تلاش برای صحبت کردن با دوستتان، از طریق 250 میلیارد کانال رادیویی است. شما هیچ اطلاعی از کانال فرستنده صدا ندارید، از این رو ممکن است مدت‌ها در حال تغییر کانال باشید.

9- تکنولوژی بیگانگان ممکن است فراتر از تصورات ما باشد!

دلایل عدم کشف موجودات فضایی

تکنولوژی رادیویی، بر روی زمین بسیار معمول و شناخته شده است. اما این احتمال هم وجود دارد که بیگانگان، به تکنولوژی‌هایی بسیار پیشرفته‌تر از آن هم دست یافته باشند. از جمله این سیگنال‌ها، می‌توان به سیگنال‌های نوترینو اشاره کرد که هنوز برای ما ناشناخته هستند.

10- بیگانگان، هیچ سیگنالی را منتشر نمی‌کنند!

دلایل عدم کشف موجودات فضایی

این احتمال وجود دارد که بیگانگان هیچ تلاشی برای برقراری ارتباط با ما نمی‌کنند، از این رو ما بی جهت در حال بررسی سیگنال‌های کیهانی هستیم! برای مثال، ما انسان‌ها خودمان نیز نتوانسته‌ایم حضور خود را به خوبی در جهان به اطلاع دیگران برسانیم. حتی اگر موجودات فضایی، دارای تلسکوپ‌های رادیویی همانند ما باشند، سیگنال‌ها و امواج رادیو و تلویزیون‌های ما زمینی‌ها، تنها تا 0.3 سال نوری دورتر از زمین قابل تشخیص خواهد بود. این سیگنال‌ها، به زحمت از منظومه شمسی خودمان خارج می‌شوند؛ از این رو حتی بیگانگان فضایی نیز از وجود ما بی اطلاع هستند. یکی از محتمل‌ترین دلایل عدم کشف موجودات فضایی ، به فواصل بسیار زیاد موجودات بیگانه و زمینی‌ها بازمی‌گردد.

11- موجودات فضایی، علاقه‌ای به ارتباط با زمینی‌ها ندارند!

دلایل عدم کشف موجودات فضایی

بر روی زمین، ما انسان‌ها سیاست‌های منحصر به فردی را برای ارتباط با افراد بومی داریم. این احتمال وجود دارد که بیگانگان نیز به دلایلی مشابه، علاقه‌ای به برقراری ارتباط با ما نداشته باشند. همانند چیزی که در مجموعه پیشتازان فضا (Star Trek) اتفاق افتاد، موجودات فضایی قوانینی را وضع کرده‌اند که «ارتباط» را تنها به گونه‌هایی با تکامل‌های پیشرفته محدود می‌کند.

12- بیگانگان در بین ما حضور دارند، اما ما از آن بی‌اطلاع هستیم!

دلایل عدم کشف موجودات فضایی

نظریه‌پردازان توطئه، عاشق این مورد هستند! این احتمال وجود دارد که سازمان‌های دولتی، در حال پنهان کردن حضور بیگانگان بر روی زمین هستند. یوفولوژیست‌ها بر این باورند که نژادهای بیگانه، در پوششی هوشمندانه، سال‌ها در حال مشاهده ما هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

16 دیدگاه

  1. اخرین موردو دوست دارم

  2. سلام به همه وخسته نباشید حرف دوستمون کاملأدرسته ناسا ودر کل امریکا وکل دولت هابخاطرمشکلات اقتصادی یاهرچیزی دیگه هیچوقت روی هیچ سرمایه گذاری نمیکنن مطمعنأ روی چیزی تواین این وضع نابسامان اقتصادی سرمایه گذاری کلان اونم ن یک باربلکه چندین سال متوالی انجام میدن که صددرصدبه خودشون ثابت شده باشه نتیجه بخش باشه غیرازاین بودبخش توصه وتحقیق ناسا درباره بیگانگان فضایی جمع شده بود الان شما یه طرح اقتصادی نظامی یا هرچیزه دیگه داشته باشی هرجابری هرکشوری بری هردولتی که فکرکنه چن درصد طرح شکست میخوره روش سرمایه ووقت نمیزاره مگراینکه دولتی که مطمعن باشه چیزی ازش دربیاد حالا با این حال منطقی نیست چن دهه انقدرهزینه اونم به این زیادی کنن برین هزینه هاشوببینین مغزادم هنگ میکنه ازبودجه سالانه برخی کشورهایه عقب افتاده بیشتربرایه این کارخرج میشه این ب کنار تودنیا چن تا یوفولوژیست هست چن صد یا چن هزار دانشمند چن سال درس خوندن عمرشونوگذاشتن شدن دانشمند فک کردین انقدر ادم باهوش که هرکدوم اگه یه رشته پزشکی مهندسی یا هر چیز دیگه تحصیل میکردن به جاهایه خوبی میرسیدن فقط رویه نظریه وفکروخیال اومدن تحصیل کردن ووقت گذاشتن نه اشتباهه حتمأو قطع به یقین یچیزی هست که انقدادم دارن تحصیل وتلاش میکنن امیدوارم منظورموفهمیده باشین درکل منظور اینه انقدادم باهوش ک دانشمندن اگرچیزی نبود وصرفأ بخاطر ی نظریه نمیان انقدوقت بزارن درصورتی که هرکدوم با این هوشی که دارن درباره چیز دیگه تحقیق میکردن وچیزهایی اختراع میکردن مطمعنأ ازنظرمالی وجایگاه خیلی بالاتر بودن پس واقعأچیزی هست که انقد دانشمند رفتن سمتش وهر روزم بیشترمیشن و حرف اخر بنظرمن این دانشمندان هم واقعیت وبه مردم نمیگن وبا طرح نظریه هایه الکی این موضوع رو تو هاله ای از ابهام بردن یعنی سیاست دولت های بزرگ اینه وکنترل شون میکنن میگن دو دسته چن دسته بشین یه دسته بیاد بگه هستن اون دسته بگه هستن چرا خبری ازشون نمیشه یه دسته دیگه بگه نیستن اگه بودن یه نشانه ازشون بود و همینطور نظریه که مردم رو تو کشمکش و نا اگاهی و به قول معروف تو کف بزارن اون دانشمندانی که میگن نیستن ی سوال پیش میاد که اگه نیست و ما تنهاییم که امکان نداره پس چرا وچطور دوباره تحقیق و به این راه ادامه میدن چرا ول نمیکنن ونمیرن دنبال تحقیق ومطالعه چیز دیگه این حرفاونظریه ها اگه یک مقدار واقع بین و تیز باشین واقعأ خنده داره و طابله هست همش فیلمه و همه رو با این نظریه ها دارن سردرگم میکنن فقطم بخاطراینه همه چیز تو ابهام و اسرارامیز باشه تا بدونه مشکل و سوال هایی ک مردم توذهن دارن و کلی حرفو حدیث به راحتی به کارشون ادامه بدن و مردمم بازیچه همین نظریه باشن و درکل با این نظریه ها مردمو مشغول کردن وخودشون راحت ب کارشون میرسن

  3. من فکر میکنم با توجه به وسعت کائنات وجود حیات دیگه امری بدیهی باشه. هر چند وقت یه بار یه دانشمند یه حیون رو پیدا میکنه که تا الان کسی کشفش نکرده بود. توی همین اقیانوسا کلی جونور هست که چشم هیچ بشری رو ندید. چطور میشه انتظار داشت کل کائنات رو گشت بگیم نیست.
    اگه بخوایم یه هزارم درصد احتمال بدیم تو هر کهکشان حیات هست خودش کلی میشه. بعید هم میدونم خداوندی که بخشنده و حیات بخشه قدرتش به یه زمین استیلا داشته باشه.
    از بودن فکر میکنم هست اما کشفش خیلی خیلی سخته. شاید آیندگان به حرفای امروزه ما بخندن همونطور که ما به حرفای گذشتگان (اینکه زمین صافه) می خندیم.

  4. من ترجیح میدم فکر کنم وجود دارن و بنظرم مورد 12 درسته

  5. سلام با این مطلب من واقعا گیج شدم در مطالب قبلی گفتید وجود دارند حتی یکی از بشقاب پرنده ها در امریکا سقوط کرده موجود فضایی هم اجسادش از ان بیرون کشیده اند ولی الان می گویید و جود ندارند
    http://gadgetnews.net/171607/%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%AD%DA%A9%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%AE%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D9%81/
    لینک بالا

    http://gadgetnews.net/168939/%D9%BE%DB%8C%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%86%D8%B3%D9%84-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D9%85%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C%DB%8C/
    لینک بالا

    http://gadgetnews.net/167307/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%86%D8%AF-%DA%A9%D9%87-%D8%B3%D9%87-%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%85%D8%AE%D8%AA%D9%84/

    لینک بالا

    حالا با این مطالب که گذاشتید ما کدوم باورکنیم بنظرم همه این ها باید فرضیه باشندولی با علم ثابت کنیم

  6. موجودات فضایی هستن.انسان ها موفق به کشف ان ها شدن سیارشونم میشناسن و تمامی دولت ها ههم با فضایی ها ارتباط دارن ولی به عموم چیزی نمیگن

  7. تقریبا تمام احتمالات بود خیلی خوب بود
    وقتی میگین سینگنال های ما از منظومه شمسی هم بیرون نمیره خب چه انتظاری داریم اصلا بتونیم با این تکنولوزی که داریم اطلاع بدیم ما هستیم یا بلعکس چیزی کشف کنیم

    باید یک تلسکوپ بفرستن لبه منظومه شمسی تا از اونجا افق دیدمون بالاتر بره انوقت میشه به چیزایی دست یافت

    بعدشم با این وسعت شاید اونا یک پیغام فرستاده باشن خب ا سرعت نور شاید دوهزار سال دیگه بدستمون برسه که ما دیگه نیستیم

  8. احتمال اخری زیاد هست ولی از حق نگذشته در حال حاضر هم بین انسانها ظرفیت افشای وجود بیگانگان وجود نداره.ترس و اغتشاش وسیعی رخ میده و حتی میتونه منجر به جنگهای هسته ای بشه.چون کشورهای بزرگ قبول نمیکنند که بیگانه ها در اختیار امریکا باشند که خیلی هم پیشرفته هستند.و البته شورش های مذهبی و…

  9. به نظر من موجودات فضایی وجود دارند اگه وجود نداشتن که اینقدر یوفو تو اسمان دیده نمیشد. حالا شما بگیر اکثرا ساختگی ولی همشون که نمیتونن ساختگی باشن

  10. عالی بود?
    به نظرم مورد آخر همونطور که دوست عزیزمون گفتن احتمالش خیلی بیشتر از بقیس

  11. موجودات فضایی وجود دارند وپنهان کاری دولت ها باعث شده تا مردم از آن بی خبر باشند.

  12. به تمامی موارد اشاره شد جز یک مورد
    سازمانی مثل ناسا با وجود میلیون ها و یا میلیاردها دلار هزینه برای کشف این موجودات و یا سیارات قابل سکونت و حتی با شرایط بهتر از زمین , هرگز اطلاعاتش در مورد نتایجش را در اختیار کشورهایی که نظاره گر هستن و هیچ هزینه ای نمیکنن قرار نمی دهد …
    مثل شاگردی که برای یک آزمون شب و روز تلاش کرده است با شاگردی که به جای تلاش , بازیگوشی کرده است و در زمان امتحان هیچ تقلبی به شاگرد تلاش نکرده نمی رساند …
    ناسا سال ها پیش به نتایج خوب تلاش ها و هزینه های کلان خود رسیده است .

    • دقیقا و ناسا و CIA و NSA و سازمانهای اطلاعاتی که ماها ازشون بی خبر هستیم و فوق العاده پروژه هاشون سری هست اطلاعات بسیار زیادی هم دارن که خیلی هاشون اتفاقی و یا به عمد لو رفته و مدارک مستدل کاملی هم براشون هست که کافیه مستد هاشو ببینید و یا تو اینترنت دربارشون تحقیق کنید کلا برای ترس جمعی که در دنیا اتفاق خواهد افتاد و اتفاقات مذهبی یه پروتوکل بین المللی هست که همه کشور ها اطلاعاتشون رو در این زمینه مخفی نگه میدارن

  13. مطالبتون عالی هست…???