سفر فضانوردان ژاپنی به ماه

سفر فضانوردان ژاپنی به ماه ؛ حضور دوباره بشر در قمر زمین

با اعلامیه رسمی آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA)، انسان‌ دوباره پا به ماه می‌گذارد. گفته می‌شود که سفر فضانوردان ژاپنی به ماه در سال 2030 انجام خواهد شد.

با گذشت 4 دهه از آخرین حضور انسان در کره ماه ، دیگر هیچ سفری به این قمر انجام نگرفت. یار دیرینه زمین، میلیون‌ها سال است که در مدار سیاره مادری‌مان در حال چرخش بوده و ما انسان‌ها سرانجام توانستیم به لطف ماموریت‌های آپولو بر روی آن قدم بگذاریم. ماموریت آپولو 17، آخرین پروژه سفر انسان به ماه بود که در سال 1972 میلادی انجام گرفت. اکنون با گذشت بیش از 4 دهه از آن تاریخ، آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن از سفر فضانوردان ژاپنی به ماه در سال 2030 خبر می‌دهد! این ماموریت که به سرپرستی آژانس فضایی ناسا (NASA) انجام می‌گیرد، قرار است که در سال 2030 با مشارکت فضانوردان ژاپنی انجام گیرد. گفته می‌شود که این ماموریت، در واقع پیش زمینه‌ای برای برنامه‌های فضایی آینده ناسا برای سفر به کره مریخ است.

سفر انسان به مریخ، پروژه‌ای بزرگ و بسیار مهم است. از این رو ناسا قصد دارد ماموریتی مشابه و نزدیک‌تر به کره زمین را در ابتدا مورد آزمایش قرار دهد تا تکنولوژی مورد نیاز برای ماموریت‌ سفر به مریخ را مورد بررسی قرار دهد. در سال 2019، یک کپسول Orion بدون سرنشین به ماه سفر کرده و سپس به زمین باز‌می‌گردد. ماموریت بعدی که همراه با گروهی از سرنشینان فضایی انجام می‌شود، در سال 2021 به اجرا درخواهد آمد. پس از آن، ناسا قصد دارد که ایستگاهی فضایی جدیدی را در کره ماه با نام «دروازه فضایی عمیق» (Deep Space Gateway) و با هدف گسترش سفرهای فضایی احداث نماید.

به کمک این پروژه فضایی، آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن امیدوار است که در این ایستگاه، جایگاهی برای خود به دست آورد و پرچمدار ماموریت‌های فضایی آینده باشد. سفر فضانوردان ژاپنی به ماه را می‌توان به عنوان شروعی بر پروژه‌های فضایی بسیار بزرگ در آینده به شمار آورد.

در حال حاضر، سازمان‌های فضایی اروپا، روسیه و چین قصد دارند تا در اوایل 2030، ماموریت‌های خود را برای سفر به ماه به اجرا درآورند. اما اگر این ماموریت با موفقیت به اجرا درآید، فضانوردان ژاپنی اولین کسانی هستند که بعد از چندین دهه بر سطح ماه قدم می‌گذارند.

البته برنامه‌ریزی فعلی سفر فضانوردان ژاپنی به ماه در مراحل غیررسمی قرار دارد و نتایج رسمی آن در سال آینده اعلام خواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*