دفاع از زمین در برابر میکروب های فضایی

دفاع از زمین در برابر میکروب های فضایی ؛ ناسا استخدام می کند!

به نقل از جدیدترین اخبار سازمان فضایی ناسا (NASA)، افرادی را با حقوق‌های نجومی استخدام می‌کند که بتوانند وظیفه دفاع از زمین در برابر میکروب های فضایی را به دوش بکشند!

ناسا، قصد دارد به منظور دفاع از زمین در برابر میکروب های فضایی ، افسرانی سیاره‌ای را با حقوق‌ 187 هزار دلار استخدام کند! این شغل، پس از امضای پیمان فضایی ماورای جو (Outer Space Treaty) در سال 1967 میلادی مطرح شد. استخدام افسران حفاظت سیاره‌ای، برای کسب اطمینان از عدم آلوده کردن سیاره‌ها، اقمار و سایر اجرام آسمانی توسط انسان است. همچنین از دیگر وظایف آنان می‌توان به جلوگیری از آلوده شدن سیاره زمین، به میکروب‌های فرازمینی اشاره کرد.

دانشمندان دولتی ایالات متحده آمریکا، به منظور تامین امنیت مردم به سختی تلاش می‌کنند. برخی از محققان، بیماری‌های عفونی و درمان‌های موثر برای آنان را مورد بررسی قرار می‌دهند. این در حالی است که برخی دیگر تلاش می‌کنند که مواد مخدر، مواد غذایی، وسایل نقلیه و … مطابق با قوانین موجود عمل کرده و به کسی آسیب وارد نکنند.

اما نگرانی‌ها در آژانس فضایی ناسا، به تهدیدات فرازمینی ارتباط دارد! از این جهت، ناسا یک فرصت شغلی جدید را برای علاقمندان به دفاع از زمین در برابر میکروب های فضایی ایجاد کرده است. این شغل جدید که «افسر حفاظت سیاره‌ای» نام دارد، با هدف محافظت از سیاره زمین در برابر آلودگی‌های فرازمینی و جلوگیری از آلودگی‌های انسانی در سایر سیارات و اقمار راه‌اندازی شده است.

در حالی که بسیاری از سازمان‌های فضایی، شغل افسر حفاظت سیاره‌ای را به عنوان یکی از مشاغل پاره‌وقت معرفی کرده‌اند، آژانس فضایی ناسا و آژانس فضایی اروپا قصد دارند افسران را در قالب یک شغل تمام وقت در این زمینه به استخدام خود درآورند.

کاترین ای. کونلی (Catharine A. Conley) تنها افسر فعلی ناسا در حفاظت از سیاره بوده که هنوز جزئیات دقیقی از نحوه استخدام او در این آژانس فضایی عنوان نشده است.

دفاع از زمین در برابر میکروب های فضایی

این تصمیم، بعد از امضا و تصویب پیمان فضایی ماورای جو در سال 1967 میلادی و با استناد به ماده نهم آن اخذ شده است:

کشورهای عضو معاده مذکور می‌بایست فضای بیرونی زمین از جمله کره ماه و دیگر اجرام آسمانی را به طور مداوم تحت بررسی خود قرار دهند تا از آلودگی این مکان‌ها توسط میکروب‌های زمینی جلوگیری کنند. همچنین این کشورها متعهد می‌شوند که قوانین دفاع از زمین در برابر میکروب های فضایی را به رسمیت شناخته و سیاره زمین را از این خطرات در امان نگاه دارند و در صورت وقوع این اتفاق، اقدامات لازم را انجام دهند.

به عنوان بخشی از این توافقنامه بین المللی، کشورهای عضو این معاهده متعهد می‌شوند که خطر آلوده‌سازی جهان‌های بیگانه در هر ماموریت فضایی، می‌بایست کمتر از یک ده هزارم باشد! این در حالی است که کاترین ای. کونلی مقدار مراقبت تعریف شده در این توافقنامه را بسیار اندک و ناچیز می‌‌داند. به همین جهت، افسر حفاظت سیاره‌ای ناسا می‌تواند به مراکز فضایی در سراسر جهان سفر کرده و ربات‌های آنان را مورد آنالیز و بررسی دقیق خود قرار دهد. این افسر کمک می‌کند تا از عدم آلوده‌سازی تصادفی یک دنیای بیگانه اطمینان حاصل کنیم.

دفاع از زمین در برابر میکروب های فضایی

به عنوان مثال، کنگره و رئیس جمهور آمریکا چراغ سبز خود را برای کاوش در قمر اروپا نشان داده‌اند. قمر یخی سیاره مشتری، یکی از اصلی‌ترین شانس‌های زیست فرازمینی در منظومه شمسی است. این ماموریت 2.7 میلیارد دلاری که توسط ناسا توسعه یافته «اروپا کلیپر» (Europa Clipper) نامیده می‌شود، سعی دارد که نقشه‌ها و تصاویری دقیق را از سطح این قمر تهیه و سپس آنان را به زمین مخابره کند تا به جزئیات دقیق‌تری از زیست‌پذیری این قمر دست پیدا کنیم.

با این حال، این احتمال وجود دارد که فعالیت‌های این ربات منجر به انتقال میکروب‌های زمینی به قمر اروپا شود. به همین جهت افسران حفاظت سیاره‌ای با بررسی‌ها و آنالیزهای خود، برای رفع این خطرات تلاش می‌کنند. نگرانی‌های این‌چنینی، برای سایر سفرهای فضایی نیز مطرح شده‌اند که از مهم‌ترین آنان می‌توان به ماموریت سفر به مریخ اشاره کرد.

سیاره سرخ یکی از اصلی‌ترین مقاصد انسان برای سفرهای فضایی است. مریخ به طور شگفت‌انگیزی به سیاره زمین شباهت دارد و دانشمندان معتقدند که سیاره سرخ در گذشته‌ای دور، مکانی پرآب با قابلیت میزبانی از حیات بوده است. به همین دلیل، آژانس‌ها و سازمان‌هایی فضایی مختلف سعی دارند که نمونه‌هایی از سنگ‌های این سیاره را به زمین بازگردانده و آزمایشات خود را در این زمینه بر روی آن آغاز کنند.

دفاع از زمین در برابر میکروب های فضایی

با وجود آنکه شرایط خشک و منجمد سیاره مریخ به نحوی است که احتمال وجود میکروب‌های فعال در آن را از بین می‌برد، همچنان این نگرانی وجود دارد که بازگرداندن نمونه سنگ‌های مریخی به زمین موجب فعال‌سازی روند آلودگی‌های فرازمینی در آزمایشگاه‌های دانشمندان شود.

باز هم این جایی است که افسر حفاظت سیاره‌ای و تیم او وارد عمل می‌شوند و با استفاده از تجهیزات و روش‌هایی مخصوص، چنین خطراتی را تا بیشترین حد ممکن کاهش می‌دهند. در واقع این عمل به منظور قطع زنجیره ارتباط میکروب‌ها و آلودگی‌های این دو سیاره از یکدیگر است.

چه کسانی استخدام می‌شوند؟

دفاع از زمین در برابر میکروب های فضایی

استخدام در شغل دفاع از زمین در برابر میکروب های فضایی ، نیازمند صلاحیت‌های فوق‌العاده‌ای است که پذیرش افراد را با بیشترین حساسیت ممکن مقدور می‌سازد. متقاضیان این شغل، باید حداقل یک سال سابقه کار به عنوان کارمند دولتی سطح بالا را دارا بوده و در زمینه حفاظت سیاره‌ای، تجربه و مهارتی منحصر به فرد داشته باشند.

اگر شما فاقد تجربه برنامه‌ریزی، اجرا و یا نظات بر عناصر موجود در یک ماموریت فضایی هستید، با ارسال رزومه خود زمان را تلف نکنید! این کار شامل بخش بزرگی از همکاری‌های بین‌ المللی به علت هزینه بالای سفرهای فضایی است. از این جهت، ناسا به فردی نیاز دارد که مهارت‌های برجسته‌ای در دیپلماسی و مذاکره داشته باشد و در نتیجه مذاکرات بسیار دشوار و پیچیده، به نتایجی مطلوب دست پیدا کند. البته باید توجه داشت که مهارت‌های مذکور، علاوه بر تخصص‌های اساسی متقاضیان در علوم فیزیک، مهندسی و ریاضی است؛ از این جهت شما می‌بایست مهارت‌های مذکور را نیز در رزومه خود داشته باشید.

شغل افسر محافظت سیاره ای ، از نوع مشاغل بسیار حساس است که فرد با پرونده‌هایی محرمانه در آن سر و کار خواهد داشت. از این جهت، غیرنظامیان مجاز به ارسال درخواست نیستند. این قانون، به لطف دستورالعملی است که توسط ریاست جمهور سابق ایالات متده آمریکا یعنی جرالد فورد (Gerald Ford) در سال 1976 به امضا رسید.

آژانس فضایی ناسا، از تاریخ 22 تیر لغایت 23 مرداد ماه 96، آماده دریافت درخواست‌های متقاضیان از طریق سامانه USAJobs.gov است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*