گشت و گذار نامحسوس در اینترنت کشور روسیه ممنوع شد

استفاده از فیلتر شکن و گشت و گذار نامحسوس در اینترنت روسیه ممنوع شد

استفاده از فیلتر شکن در روسیه ممنوع شد. رئیس جمهور روسیه به تازگی قوانین سفت و سختی در رابطه با استفاده از فیلتر شکن و گشت و گذار نامحسوس در اینترنت وضع کرده است.

به تازگی و با امضای رئیس جمهوری روسیه، تکنولوژی‌های دسترسی به سایت‌های ممنوعه، غیرقانونی اعلام شد. این قانون که در اول نوامبر اعمال می‌شود سرویس‌های عبور از فیلتر و دسترسی نامحسوس به اینترنت را هدف قرار می‌دهد؛ سرویس‌هایی چون شبکه‌ خصوصی مجازی (Virtual Private Networks) و پروکسی‌ها. با اعمال این قانون آی اس پی‌ها باید سرویس‌های نام‌برده را بلاک کنند.

لئونید لوین (Leonid Levin)، رئیس کمیته پارلمانی اطلاعات و مخابرات روسیه به آژانس RIA Novosti گفت:

این قانون تنها دسترسی به اطلاعات منع شده قبلی را به طور رسمی ممنوع می‌کند و در واقع چیز جدیدی نیست.

فهرست سیاه سایت‌های ممنوع روسیه که در سال 2012 معرفی شد تنها شامل مواردی چون داروهای غیرمجاز و مطالب مربوط به خودکشی بوده است اما در سال 2013 این فهرست گسترده‌تر شده و تمامی موارد مربوط به افراط‌گرایی جناحی را هم به خود اختصاص می‌دهد؛ این تغییر دست دولت را باز گذاشته و حالا هر اقدامی در راستای تضعیف حکومت مورد بازخواست قرار می‌گیرد.

برای مثال در سال 2015 سایت‌های Reddit و ویکی‌پدیا به خاطر چند صفحه اطلاعات در رابطه با موارد دارویی فیلتر شدند. نیکولای کونونو (Nikolay Kononov)، سردبیر مجله کسب و کار دیجیتال در این رابطه می‌گوید:

این اقدام دولت در رابطه با فیلترینگ ویکی‌پدیا و Reddit بیشتر جنبه قدرت‌نمایی داشته و با این‌کار می‌خواستند نشان دهند که هر کاری که بخواهند می‌توانند انجام دهند.

روسیه تنها کشور منع کننده گشت و گذار نامحسوس در اینترنت نیست، ماه گذشته کشور چین هم استفاده از وی پی ان غیرمجاز (unauthorized VPN) را ممنوع کرده و به تازگی تمامی برنامه‌های مربوط به وی پی ان در اپ استور اپل برای چینی‌ها حذف شده است.