برترین دوربین های موبایل

2017 سال دوربین های دوگانه است، اما باکیفیت‌ترین‌ها همچنان معمولی هستند

در سال جاری، تعداد زیادی از پرچمداران و حتی محصولات میان‌رده به دوربین های دوگانه مجهز شده‌اند، اما برترین دوربین های موبایل هنوز دارای ساختاری عادی هستند.

استفاده از دوربین های دوگانه و طراحی بدون حاشیه دو روند بسیار محبوب طراحی گوشی هوشمند در سال 2017 هستند که کمپانی‌های بسیار زیادی به آن روی آورده‌اند. از بهار سال گذشته، رفته رفته بیشتر شاهد ظهور دستگاه‌های دارای دوربین متشکل از دو سنسور در کنار یکدیگر بودیم. در آن زمان، تنها گوشی‌سازهای معروفی که در پشت برخی از محصولاتشان دوربین دوگانه به چشم می‌خورد ال جی و هواوی بودند.

اگرچه به ظاهر در تمامی دستگاه‌های دارای دوربین دوگانه فقط دو سنسور در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، اما نحوه عملکرد آن‌‌ها کارخانه به کارخانه و مدل به مدل به یکدیگر متفاوت است. امکان اعمال افکت‌های ویژه همچون افکت بوکه، بزرگنمایی اپتیکال بدون کاهش کیفیت، امکان گرفتن تصاویر دارای زاویه باز بدون نیاز به عقب رفتن کاربر و گرفتن تصاویر سیاه و سفید دارای رزولوشن بسیار بالا از کاربردهای دوربین‌ های دوگانه هستند.

با این حال، مهمترین ویژگی یک دوربین کیفیت آن است. با یک بررسی ساده در بازار متوجه شدیم برترین دوربین های موبایل از نظر کیفیت در حال حاضر، همچنان دارای ساختاری عادی هستند. البته بعید نیست در آینده نزدیک شاهد افزایش کیفیت دوربین‌ های دوگانه باشیم، اما به نظر می‌رسد قرار دادن سنسور دوم و اضافه کردن ویژگی‌های خاص، در حال حاضر به قیمت کاهش کیفیت تمام می‌شود.

محبوب شمردن دوربین های دوگانه بی‌دلیل نیست. به عنوان نمونه می‌توان به اسنشال فون اشاره کرد که مدتی قبل توسط اندی رابین به عنوان خالق اندروید معرفی شد. دو ویژگی مهم این گوشی موبایل نیز داشتن طراحی بدون حاشیه و مجهز شدن به یک دوربین دوگانه محسوب می‌شوند. ایسوس زنفون 3 زوم، هواوی پی 10 و پی 10 پلاس، ال جی جی 6، ال جی وی 20، وان پلاس 5 و اوپو آر 11 سایر محصولات بسیار محبوبی هستند که در پنل پشتی آن‌ها، دوربین های دوگانه دیده می‌شود. موتورولا موتو زد 2 فورس و ایسوس زنفون 4 دو گوشی موبایل محبوب دیگری هستند که براساس شایعات، دارای این قابلیت بوده و به زودی معرفی می‌شوند.

دوربین های دوگانه

سامسونگ به عنوان پرفروش‌ترین برند بازار موبایل هنوز گوشی دارای دوربین دوگانه روانه بازار نکرده است، اما با توجه به انتشار نخستین نمونه تصاویر دوربین دوگانه سامسونگ در چند روز اخیر، می‌توان حدس زد به زودی یک محصول این‌چنینی به دست غول کره‌ای رونمایی خواهد شد. این گوشی موبایل به احتمال بسیار زیاد گلکسی نوت 8 خواهد بود.

رفته رفته در محصولات میان‌رده نیز شاهد به کار رفتن دو سنسور برای ایجاد دوربین اصلی هستیم. بهترین نمونه‌ موتورولا موتو جی 5 اس پلاس است که تنها یک روز از رونمایی آن می‌گذرد.

دوربین های دوگانه

استفاده از دوربین دوگانه، علاوه بر کمک به اضافه کردن قابلیت‌هایی جدید در بخش عکس برداری، بیشتر تبدیل به یک ترفند بازاریابی شده است. مشاهده دو دوربین در کنار یکدیگر در پنل پشتی، بسیار حرفه‌ای و جذاب به نظر می‌رسد. با این حال، امکانات افزوده شده به گوشی برای ثبت تصاویر متفاوت غیر قابل چشم‌پوشی هستند. کاربران مخصوصا بعد از دیدن نمونه تصاویر دوربین آیفون 7 پلاس بیش از پیش به خرید محصولات دارای دوربین دوگانه علاقه‌مند شدند.

عکس‌های باکیفیت به دوربین های دوگانه تعلق ندارند!

در کیفیت بالای برخی از دوربین های دوگانه همچون دوربین آیفون 7 پلاس هیچ شکی نیست، اما در بین سه مورد اول برترین دوربین های موبایل 2017 نام این مدل دیده نمی‌شود. به عقیده وب سایت تخصصی DxOMark، دوربین اچ تی سی یو 11 بهترین دوربین موبایل تا به امروز است. بعد از آن می‌توان به گوشی های گوگل پیکسل و گلکسی اس 8 اشاره کرد که باز هم دارای ساختاری عادی هستند.

دوربین های دوگانه

الگوریتم‌های پردازش تصویر متفاوتی که گوگل در محصولات سال 2016 خود به کار برده است، سبب شده پیکسل و پیکسل ایکس ال تبدیل به دوربین‌هایی بسیار باکیفیت شوند. در حالی که تصور می‌شد برای افزایش کیفیت عکس‌های ثبت شده فقط باید به صورت سخت افزاری فکر کرد، گوگل دید همه را تغییر داد. توانایی ثبت تصاویر بسیار زیبا در تاریک‌ترین محیط‌ها، از دیگر ویژگی‌های دوربین این دو گوشی موبایل است.

در چند سال اخیر، این نخستین باری است که یک آیفون در بین سه گوشی موبایل نخست قرار نمی‌گیرد. البته آیفون 7 پلاس محصول سال 2016 بوده و در مقایسه با دیگر رقبا قدیمی محسوب می‌شود، اما در هر صورت آن را به عنوان پرچمدار اپل می‌شناسیم.

دوربین های دوگانه

اپل برای اولین بار در ده سال گذشته، دوربین را اولویت اصلی برترین گوشی موبایل خود قرار داد، به طوری که روی هم رفته، 800 نفر برای توسعه دوربین آیفون 7 پلاس مشغول به کار بودند. اما دوربین برترین آیفون سال 2016 با وجود تمامی قابلیت‌های نوینش، از نظر کیفیت به میزان ناچیزی بهبود پیدا کرده است.

در عوض کاربران می‌توانند بدون کاهش کیفیت تا دو برابر بزرگنمایی اپتیکال داشته باشند و یا تصاویر پرتره حرفه‌ای بگیرند. به لطف وجود سنسور دوم، نرم افزار دوربین می‌تواند محیط پشت سوژه اصلی را محو کرده و همه تمرکز را بر روی خود سوژه قرار دهد. با اعمال افکت بوکه، یک عکس پرتره بسیار حرفه‌ای به دست می‌آید.

در نخستین روزهای عرضه آیفون 7 پلاس، کاربران قادر به استفاده از حالت عکاسی پرتره نبودند. بعد از اضافه شدن آن، یک سوال بسیار مهم توسط کاربران مطرح شد. از آنجایی که نرم افزار مورد نیاز برای مدیریت یک دوربین دوگانه کاملا متفاوت است، آیا اپل مجبور شده برای توسعه این نرم افزار موارد لازم برای افزایش کیفیت را فدا کند؟ پرچمدار اپل تنها یک نمونه است. با مشاهده سایر گوشی‌ های مجهز به دوربین دوگانه نیز به فدا شدن کیفیت به منظور اضافه شدن ویژگی‌های جدید پی‌می‌بریم.

مهمترین فاکتور برای ارزیابی یک دوربین کیفیت تصاویر ثبت شده است، همه همه چیز به آن ختم نمی‌شود و کاربران همچنین دوست دارند اعمال متفاوتی با دوربین دستگاه خود انجام دهند. به همین دلیل بیشتر گوشی‌سازان اکنون معتقدند کاهش ناچیز کیفیت، ارزش باز شدن دست کاربر برای عکاسی را خواهد داشت.

دوربین های دوگانه

خود را در حال عکاسی از یک منظره طبیعی تصور کنید. از نظر کیفیت، تصاویر به مراتب بهتری توسط اچ تی سی یو 11 و گوگل پیکسل ثبت خواهید کرد، اما وقتی قابلیت ثبت عکس‌ دارای زاویه باز دوربین ال جی جی 6 به میان می‌آید، بعید نیست آن را به داشتن کیفیتی بالاتر ترجیح دهید. به لطف این قابلیت می‌توان اشیای بسیار بیشتری را در چهارچوب عکس قرار داد. پس عکس شما از این منظره طبیعی، بسیار پربارتر خواهد شد.

تا چند سال آینده برترین دوربین های موبایل عادی همچنان عادی هستند

اگرچه گوشی‌سازان هرگز نمی‌توانند از کیفیت دوربین چشم‌پوشی کنند، اما به نظر می‌رسد رفته رفته اولویت‌های دیگری به جای آن پیدا می‌کنند. بهترین نمونه نسل بعدی آیفون است. کیت نرم افزاری واقعیت مجازی (ARKit) جدید آی او اس 11 به عنوان نسخه سال 2017 سیستم عامل موبایل اپل، سبب تحول نحوه استفاده از دوربین گوشی خواهد شد. پس اگرچه ممکن است کیفیت دوربین آیفون 8 پیشرفت زیادی نداشته باشد، اما یک انقلاب در این عرصه به وجود خواهد آورد.

به نظر می‌رسد کاربران نیز گستردگی نحوه استفاده از دوربین را به کیفیت آن ترجیح می‌دهند. البته، این کاهش کیفیت جزیی بوده و به معنی فدا شدن کامل شفافیت عکس‌ها نیست، اما در هر صورت پیش‌بینی می‌کنیم تا چند سال آینده، برترین دوربین های موبایل از نظر کیفیت تصاویر ثبت شده، همچنان دارای ساختاری عادی باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*