اتصال گوشی به شارژر

آیا اتصال گوشی به شارژر در طول شب کار ایمنی است؟

امنیت اتصال گوشی به شارژر برای زمانی طولانی همیشه برای کاربران سوال بوده است. آیا با قرار دادن گوشی در شارژ در کل شب سلامتی کاربر و دستگاه به خطر می‌افتند؟

کاربران حتی پیش از ظهور گوشی های هوشمند تصور می‌کردند نگه داشتن گوشی در حالت شارژ وقتی ظرفیت باتری به طور کامل پر شده، برای سلامتی کل دستگاه و مخصوصا خود باتری مضر است. مهمترین نمونه این کار، اتصال گوشی به شارژر پیش از خوابیدن است، چرا که بعد از بیدار شدن، با گذشت حدود 7 الی 8 ساعت دستگاه را از شارژر جدا می‌کنید.

اگرچه تعداد زیادی از کاربران بدون در نظر گرفتن عقیده مضر بودن این حرکت، گوشی خود را همیشه در طول شب شارژ می‌کنند، اما به عقیده تعداد قابل توجهی از کاربران، اتصال گوشی به شارژر برای مدت طولانی از ظرفیت و دوام آن می‌کاهد. اگرچه با در نظر گرفتن گوشی های موبایل قدیمی شاید بتوان این نگرانی‌ها را کمی توجیه کرد، اما در حال حاضر جای هیچ نگرانی وجود ندارد. یک گوشی هوشمند، دارای یک باتری هوشمند است که می‌تواند مراقب سلامتی خود باشد.

اتصال گوشی به شارژر

اتصال گوشی به شارژر در کل شب هیچ مشکلی ندارد!

به گفته صریح کایل وانس (Kyle Wiens) رییس iFixit، که همه کاربران آن را به عنوان شرکتی پیشرو در زمینه آموزش‌های سخت افزاری گوشی موبایل و همچنین انجام کالبدشکافی بر روی این محصولات می‌شناسند، اتصال گوشی به شارژر در طول شب (برای مدت زمانی طولانی و بعد از شارژ شدن کامل دستگاه) سبب کاهش ظرفیت، عمر و دوام باتری نمی‌شود. به گفته وی تنها چیزهایی که اهمیت دارند، تعداد چرخه‌های شارژ، نحوه استفاده از باتری و میزان بار و فشاری است که بر روی آن قرار می‌دهید.

اتصال گوشی به شارژر

تعداد سیکل‌های شارژ برابر تعداد دفعاتی است که یک باتری می‌تواند قبل از دست دادن دوام خود، به طور کامل شارژ و سپس تخلیه شود. به عنوان نمونه اگر از دستگاه تا رسیدن به ظرفیت 50 درصد استفاده کرده و سپس آن را به طور کامل شارژ کنید، نیمی از یک سیکل کامل باتری را طی کرده‌اید.

به گفته رییس شرکت iFixit باتری‌های متداولی که در گوشی های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای 400 چرخه شارژ هستند. پس با استفاده عادی از دستگاه، حتی با گذشت یک سال و نیم از زمان خرید آن، باز هم دوام باتری تقریبا همانند روزهای اول باقی خواهد ماند. تعداد قابل توجهی از کاربران، که معمولا فشار زیادی به دستگاه خود نمی‌آورند، حتی با گذشت دو سال نیز تفاوت محسوسی در دوام باتری گوشی هوشمند خود مشاهده نمی‌کنند.

اتصال گوشی به شارژر

این مدت برابر زمانی است که یک کاربر بعد از خرید گوشی جدید آن را نگه می‌دارد. به این ترتیب هیچ‌گاه نیاز به تعویض باتری نخواهید داشت. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم باتری تعداد بسیار زیادی از گوشی های موبایل امروزی توسط خود کاربر قابل تعویض نیستند.

پس، نگه داشتن گوشی در شارژ در طول شب حتی وقتی ظرفیت آن به طور کامل پر شده است، تاثیری بر روی تعداد دفعاتی که یک باتری می‌تواند بدون کاهش ظرفیت از صفر تا صد پر شده و سپس خالی شود نخواهد داشت. در مورد فرسایش تدریجی عمر باتری باید بدانید این قطعات نگهدارنده انرژی، به طور دائم در حالت فروپاشی هستند و هر لحظه از میزان دوام آن‌ها کاسته می‌شود، اما این تغییر کوچکتر از آن است که توسط کاربر حس شود. یک نماینده Anker به عنوان شرکتی فعال در حوزه لوازم جانبی، معتقد است اتصال گوشی به شارژر در طول شب تغیر قابل توجهی در این فرآیند فروپاشی به وجود نخواهد آورد.

اتصال گوشی به شارژر

گوشی های هوشمند به نوعی طراحی شده‌اند که از دریافت نیروی الکتریکی بیش از حد نیاز جلوگیری می‌کنند. هر دستگاه به صورت پیش‌فرض به یک چیپست خاص مجهز می‌شود که در زمان 100 درصد شدن ظرفیت باتری حین اتصال گوشی به شارژر ، از ادامه پیدا کردن فرآیند نیرورسانی جلوگیری می‌کند. پس در صورت خرید یک گوشی موبایل دارای برند محبوب و شناخته شده، مطمئا آن دستگاه نیز به چنین چیپستی مجهز شده است.

به گفته نماینده شرکت Anker، عقیده به کاهش دوام و ظرفیت باتری در صورت اتصال گوشی به شارژر برای مدت زمانی طولانی و همچنین در زمان شارژ کردن دستگاه به صورت نصفه و نیمه، از تجربه کار کردن با گوشی های موبایل قدیمی نشات می‌گیرد.

این متخصص عقیده دارد در گذشته و وقنی که دستگاه‌های همراه کاربران اعم از لپ تاپ و گوشی، حین نگه داشته شدن در شارژر برای زمانی طولانی، بین عدد 99 درصد تا 100 درصد جابه‌جا می‌شدند، عقیده به مضر بودن این حرکت به وجود آمد. اما این مشکل تنها از بروز یک ایراد در اندازه‌گیری ظرفیت باتری توسط نرم افزار دستگاه ریشه می‌گیرد و هیچ دلیل دیگری ندارد.

اتصال گوشی به شارژر

اگرچه اتصال گوشی به شارژر برای چندین ساعت متداولی، به صورت مستقیم برای باتری مشکلی به وجود نمی‌آورد، اما به خاطر افزایش دمای دستگاه در چنین حالتی، بعید نیست باتری و خود گوشی موبایل از دمای بالای آسیب ببینند. اپل در وب سایت خود به کاربران هشدار داده دوام باتری‌‎های لیتیومی که در گوشی های هوشمند امروزی به کار می‌روند، در صورت افزایش دما کاهش پیدا می‌‎کند.

یک مشکل بسیار متداول در میان کاربران، بالاتر نرفتن عدد نشان‌دهنده میزان شارژ باتری از یک عدد مشخص است. مشکل بزرگتر از این زمانی است که با وجود نرسیدن عدد نشان‌دهده ظرفیت باتری به صفر، دستگاه ناگهان خاموش می‌شود. این مشکل در بسیاری از مواقع به دلیل کالیبره نبودن باتری اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر، سیستم عامل در تشخیص درست ظرفیت باتری دچار مشکل شده و نمی‌تواند میزان انرژی باقی مانده آن را به طور صحیح درک کند.

برای حل این مشکل کافی است باتری را کاملا خالی کرده و اجازه دهید دستگاه خاموش شود. بعد از اتصال گوشی به شارژر، در همان حالت خاموش چند ساعت منتظر مانده و بلافاصله بعد از نمایش نوتیفیکیشن پر شدن ظرفیت باز هم دستگاه را از شارژر جدا نکنید. این کار را دو یا سه دفعه انجام دهید. اگر مشکلتان با این راهکار حل نشد، باید به فکر تعویض باتری گوشی خود باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. درسته که تمام دیوایس های جدید بعداز شارژ کامل ارتباط قطع میکنن ولی در نظر بگیریم که دیوایس دایما در حال استفده از باتری هست و این عمل تکرار میشه و باتری هم دایما در حال شارژ شدن هست که برای باتری ضرر داره، اگه دستگاه تنظیمی داشته باشه که مثلا تنظیم بشه بعد 99% دیگه شارژ نشه ، میشه دستگاه رو از شب تا صبح به شارژر وصلش کرد . ( باید در نظر داشته باشیم که عمر مفید موبایل با توجه به تنوع و تکنولوژی که هر ساله ارایه میشه بیشتر از 2 سال نیست و هر جور با باتریش رفتار کنیم مشکلی نیست ) .
    ;)))))))))))))) 🙂

  2. با سلام و خسته نباشید
    چندی پیش یه مقاله خوندم بر خلاف این مقاله بود دقیقا 180 درجه اختلاف . اخرش نفمیدم که کدوم روش از نظر علمی درسته . تجربه خودم این هست که نذارم باتری از 20 % پایین تر بره و از 90 % بالاتر . با این روش نه گوشیم داغ میکنه در زمان شارژ و نه افت داشته .
    نمیدونستم تو زمینه الکترونیک نظر متخصصین هم مانند علوم پزشکی دایم در حال تغییر هستش