ربات های کشنده

ربات های کشنده و قاتل باید متوقف شوند؛ درخواست جدی ایلان ماسک و بزرگان هوش مصنوعی

ربات های قاتل به دغدغه‌ای بزرگی برای محققان و توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی همچون ایلان ماسک تبدیل شده‌اند و آن‌ها شدیدا درخواست توقف توسعه ربات های کشنده را دارند.

رهبران جهان در حوزه‌های رباتیک و هوش مصنوعی همانند ایلان ماسک و مصطفی سلیمان از گوگل، نامه‌ای به منظور ارسال به سازمان ملل تنظیم کرده‌اند. درخواست این افراد، ممنوعیت سلاح های مرگبار خودکار است که آن‌ها را با نام ربات‌ های قاتل می‌شناسند.

درون این درخواست ذکر شده توسعه چنین تکنولوژی، به انقلاب سوم در جنگ ختم می‌شود که نتیجه آن اختراع باروت و سلاح‌های هسته‌ای خواهد بود. بر اساس گفته‌های یکی از امضاکنندگان، بعد از تکمیل توسعه ربات های کشنده ، درگیری‌های مسلحانه در مقیاس‌‌های به مراتب بزرگتری در مقایسه با قبل به وقوع خواهند پیوست. خطر دیگر، سرعت پیشروی بالای ربات های جنگجو است.

به عقیده این فرد، ربات های قاتل، سلاح‌های ترور و سلاح‌هایی ظالم و مستبد بوده و بعد از توسعه، برای نابودی جمعیت‌های بی‌گناه توسط تروریست‌ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

ربات های کشنده

این برای چندمین دفعه‌ای است که موضوع نگرانی از ربات های کشنده و قاتل مطرح می‌شود

این نامه توسط موسس‌های 116 شرکت فعال در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی که در 26 کشور دنیا مشغول به فعالیت هستند امضا و پیش از برگزاری کنفرانس بین‌المللی مشترک درباره هوش مصنوعی (IJCAI) در آخر هفته جاری، به صورت عمومی منتشر شد. قرار بود این اتفاق با آغاز گفتگوها پیرامون ممنوعیت ربات های کشنده در سازمان ملل همزمان شود. در سال 2015 نیز چنین درخواستی به سازمان ارسال شده بود، به همین دلیل 123 کشور عضو، به ادامه رایزنی‌های انجام شده در دو سال قبل رای مثبت دادند. گفتگوها در این سال به دلیل هزینه‌های پرداخت نشده توسط برخی از کشورهای عضو متوقف شدند.

به عقیده امضاکنندگان، توسعه ربات های جنگی خودکار که بدون دخالت انسان به کشت و کشتار دست می‌زنند، از نظر اخلاقی اشتباه بوده و استفاده از آن‌ها باید تحت کنوانسیون سلاح‌های متعارف خاص سال 1983 کنترل شود. این موافقت‌نامه سازمان ملل متحدد، نحوه استفاده از برخی سلاح‌ها همچون مین‌های زمینی، بمب‌های آتش‌زا و مخصوصا سلاح‌های شیمیایی را کنترل می‌کند.

ربات های کشنده

رایان گریپی (Ryan Gariepy) موسس شرکت Clearpath Robotics، عقیده دارد اقدام برای ممنوعیت و توقف توسعه ربات های کشنده و قاتل امری فوری است، چرا که آینده ترسیم شده برای این دسته از سلاح‌ها یک سناریوی فرضی نبوده و در صورت عدم جلوگیری از پیشرفت آن‌ها، اتفاق‌های تذکر داده شده حتما رخ خواهند داد. به همین دلیل باید هر چه سریعتر اقداماتی صورت بگیرد.

برخلاف آینده وحشتناک و مخاطره‌آمیز هوش مصنوعی که در فیلم‌های تخیلی امروزی به تصویر کشیده می‌شود، خطر ربات های کشنده یک تئوری و احتمال نیست، چرا که آن‌ها هم‌اکنون در مرحله توسعه قرار دارند و به محض تکمیل شدن، علیه مردم بی‌گناه مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

در حال حاضر کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا، چین، روسیه و رژیم صهیونیستی در حال توسعه سلاح های خودکار مرگبار هستند. حتی سیستم‌هایی نیز به مرحله نهایی توسعه رسیده و تولید شده‌اند.

ربات های کشنده

به عنوان نمونه می‌توان به برج‌های مرزی مستقل اشاره کرد که توسط شرکت Dodaam Systems واقع در کره جنوبی ساخته شده‌اند. این برج‌های کوچک به مسلسل‌هایی مجهز شده و قادرند بدون مداخله انسان، اهداف را تشخیص دهند و آتش خود را بر روی سر آن‌ها فرود بیاورند. این در حالی است که اپراتورها، که سلاح‌های کشنده و سنگین را کنترل می‌کنند، باید پیش از اقدام برای تیراندازی از مراجع بالاتر کسب اجازه کنند.

از طرفی دیگر با طرفداران ربات های کشنده مواجه هستیم که عقیده دارند این تکنولوژی، تلفات به بار آمده در میدان جنگ را کاهش می‌دهد و می‌تواند خیلی دقیقتر مردم عادی و بی‌گناه را از نظامیان تشخیص دهد. مخالفان در جواب این افراد اظهار کرده‌اند چنین نگرش‌هایی درباره ربات های قاتل، تنها به گسترش سریعتر آن‌ها ختم خواهد شد.

ربات های کشنده

متاسفانه در حال حاضر، هیچ یک از کشورها و شرکت‌هایی که از مدت‌ها قبل مشغول توسعه ربات های کشنده بوده‌اند، به خاطر اظهار نگرانی بزرگان دنیای هوش مصنوعی دست از کار نکشیده و حتی سرعت پیشرفت خود را نیز کاهش نداده‌اند. بر اساس گزارش وزارت دفاع آمریکا، سرمایه‌گذاری بر روی سلاح‌ های خودکار شدیدا افزایش پیدا کرده است. از آنجایی که آمریکا بزرگترین صادرکننده سلاح در دنیاست، بعید به نظر می‌رسد از خیر این سودآوری بگذرد!

ترس از هوش مصنوعی و خطراتی که می‌تواند در آینده برای جامعه بشری داشته باشد، موضوع جدیدی نیست. با این حال به نظر می‌رسد تبدیل شدن این سناریوها به واقعیت، خیلی زودتر از آن چیزی که تصور می‌کردیم رخ خواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خودمون کم خودمون رو میکشیم که اون وسط ربات قاتل هم بیاد
    اول باروت بعد سلاح شیمیایی بعدشم بمب هسته ای اومد حالا هم باید نگران ربات قاتل باشیم خودمون خودمون منقرض می کنیم ):