بررسی اولیه نوکیا 8

بررسی اولیه نوکیا 8 (Nokia 8) ؛ پرچمدار اندرویدی نوکیا وارد می‌شود

در این مطلب به بررسی اولیه نوکیا 8 (Nokia 8) خواهیم پرداخت. گوشی نوکیا 8 نخستین پرچم دار اندرویدی نوکیا در بازار پرهیاهوی موبایل است. اما آیا توان ایستادگی در برابر سایر رقبا را دارد؟

نوکیا در روزگاری نه چندان دور، به تنهایی بیش از پنجاه درصد بازار موبایل را در اختیار داشت و در آن یکه‌تازی می‌کرد. اما اصرار این شرکت به استفاده از سیستم عامل سیمبین بعد از متمایل شدن کل دنیا به پلتفرم اندروید و iOS سبب شد رفته رفته بازار را از دست بدهد، تا جایی که امروز سهم زیادی از بازار نداشته باشد.

اچ ام دی گلوبال در سال 2016 حق استفاده از برند نوکیا برای تولید گوشی موبایل را خریداری کرد و امید زنده شدن دوباره نام آن را در دل‌ها انداخت. از زمان فعالیت شرکت شاهد عرضه محصولات میان‌رده نوکیا 3، نوکیا 5 و نوکیا 6 و همچنین عرضه گوشی موبایل ساده نوکیا 3310 به عنوان نسخه جدید مدل اصلی بودیم. اما هیچ‌کدام برگ برنده این برند در بازار محسوب نمی‌شدند.

نوکیا 8 یکی دیگر از پرچمداران قدرت گرفته از اسنپدراگون 835 است که چندی پیش معرفی شد. در جریان نمایشگاه IFA 2017 موقعیتی مناسب پدید آمد تا با نگاه نزدیک، به بررسی اولیه نوکیا 8 پرداخته و ارزش خرید آن را ارزیابی کنیم.

طراحی

در طراحی نوکیا 8 از هیچ‌کدام یک از مفاهیم داغ روز همچون طراحی بدون حاشیه استفاده نشده است. نمایشگر آن پهن و یا کشیده نبوده و خبری از یک بدنه دارای ضخامت کم نیست. از نظر ظاهری، کاملا با یک گوشی موبایل کلاسیک رو به رو هستیم.

بررسی اولیه نوکیا 8

اچ ام دی گلوبال مسیر خود را طی کرده و به دنبال راهکارهای سایر شرکت‌ها نرفته است. پس در آن خبری از یک نمایشگر لبه به لبه دارای حاشیه‌های بسیار کم، نسبت ابعاد تصویر نمایشگر عجیب و غریب و یا بدنه‌ای کاملا تخت نیست.

در عوض با یک بدنه فلزی مواجه هستیم که در برخی از گزینه‌های رنگ، مات و پولیش بوده و از نگاه دور، کاربر را به یاد بدنه‌ای کاملا شیشه‌ای می‌اندازد. حداقل می‌توان گفت نگه داشتن نوکیا 8 در دست بسیار لذت‌بخش است.

بررسی اولیه نوکیا 8

در بررسی اولیه نوکیا 8 به عدم پشتیبانی آن از استانداردهای IP68 و یا IP67 پی بردیم. این گوشی موبایل تنها از استاندارد IP54 پشتیبانی می‌کند که سبب محافظت از آن در برابر قطره‌های جزیی آب خواهد شد. اما هرگز نمی‌توانید دستگاه را همراه با خود به طور کامل به درون آب ببرید.

نمایشگر

نوکیا 8 دارای یک نمایشگر 5.3 اینچی از نوع LCD با رزولوشن کیو اچ‌دی است. اگرچه ممکن است ابعاد تقریبا کوچک آن در مقایسه با سایر پرچمداران برخی کاربران را ناامید کند، اما تراکم پیکسلی فوق‌العاده 554 پی‌پی‌آی صفحه نمایش نوکیا 8 هر کاربر را به وجد می‌آورد. این نمایشگر توسط شیشه‌های گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود.

بررسی اولیه نوکیا 8

در پنل جلویی خبری از یک نمایشگر لبه به لبه و بدون حاشیه نیست، اما شیشه‌ گوریلا گلس آن به شیوه‌ای ماهرانه به صورت انحنادار کار شد‌ه‌ و ظاهر گوشی موبایل را از سادگی محض بیرون آورده است.

بررسی اولیه نوکیا 8

در بررسی اولیه نوکیا 8 به عملکرد فوق‌العاده نمایشگر آن زیر نور مستقیم آفتاب پی بردیم. در حالی که حتی قویترین پرچمداران نیز اغلب در این زمینه ناتوان هستند، با استفاده از نوکیا 8 می‌توانید زیر شدیدترین نور مستقیم آفتاب به راحتی محتواهای صفحه نمایش را مشاهده کنید.

رابط کاربری و قابلیت‌ها

بسیاری از گوشی‌سازان اندرویدی، بعد از دریافت اندروید خام از گوگل آن را به اندازه‌ای دست‌کاری کرده و قابلیت‌ها و مخصوصا ظاهرش را تغییر می‌دهند که شاید یک کاربر در ابتدا حین استفاده از آن سر در گم شود! این یک انتخاب شخصی است و برخی کاربران ترجیح می‌دهند رابط کاربری گوشی اندرویدی‌شان زرق و برق‌دار و مملو از ابزارهای مختلف باشد.

اما اگر به دنبال یک گوشی موبایل اندرویدی دارای رابط کاربری ساده و نزدیک به نسخه اورجینال اندروید هستید، نوکیا 8 گزینه‌ای مناسب برای شماست. هنوز نمی‌دانیم سادگی در طراحی و عدم دست‌کاری اندروید ترجیح اچ ام دی گلوبال بوده و یا برای آن وقت کافی صرف نکرده است، اما در هر صورت حین بررسی اولیه نوکیا 8 به کاربردی و قابل قبول بودن رابط کاربری آن پی بردیم. نوکیا 8 به صورت پیش‌فرض همراه با اندروید 7.1.1 نوقا عرضه می‌شود.

عملکرد سخت افزاری

بعد از سال‌های طولانی، سرانجام شاهد یک گوشی موبایل دارای برند نوکیا هستیم که می‌توان آن را از لحاظ مشخصات سخت افزاری و توان پردازشی در زمره پرچمداران قرار داد. شاید با در نظر گرفتن نوکیا 6 به عنوان بهترین محصول ارائه شده تا پیش از نوکیا 8 توسط اچ ام دی گلوبال، انتظار معرفی یک گوشی موبایل نه چندان قدرتمند را داشتید، اما بررسی اولیه نوکیا 8 نشان داد در مقایسه با محصولات پیشین جهشی ناگهانی رخ داده است.

بررسی اولیه نوکیا 8

استفاده از چیپست اسنپدراگون 835 و 4 گیگابایت حافظه رم یکی از مشخصه‌های ثابت در بین پرچمداران اندرویدی سال 2017 است. حتی در پرچمداران نیمه دوم سال که به تازگی و در جریان نمایشگاه IFA 2017 معرفی شده‌اند نیز این دو مشخصه را مشاهده می‌کنیم. تصویر زیر که به مقایسه پرچمداران کنونی بازار در بنچمارک گیک‌بنچ مربوط می‌شود، بسیار امیدوارکننده است.

بررسی اولیه نوکیا 8

وجود 64 گیگابایت حافظه داخلی به علاوه پشتیبانی از کارت حافظه جانبی سبب می‌شود نوکیا 8 علاوه بر توان پردازشی، از نظر حافظه نیز هم‌رده سایر پرچمداران قرار بگیرد.

دوربین

زمان تجهیز محصولات سری N نوکیا به دوربین‌های زایس را همه به خاطر داریم که چگونه با داشتن سنسورهایی با رزولوشن پایین، تصاویری بسیار باکیفیت ثبت می‌کردند. این دفعه اچ ام دی گلوبال دست به کار شده و با پیروی از سبک استفاده از دوربین دوگانه، اپتیک‌های آن را در همکاری با زایس ساخته است.

راهکار این شرکت همانند شرکت‌هایی همچون هواوی و دیگر گوشی‌سازان چینی است، به طوری که شاهد قرارگیری یک سنسور عادی در کنار یک سنسور سیاه و سفید هستیم. هر دو سنسور 13 مگاپیکسلی بوده و مورد اصلی به قابلیت تثبیت‌کنندگی تصویر مجهز شده است.

برخلاف سایر گوشی‌سازان که معمولا در دوربین سلفی از یک سنسور ضعیف استفاده می‌کنند، سنسور 13 مگاپیکسلی دوربین جلویی نوکیا 8، که گشودگی دریچه دیافراگم آن f/2.0 است، شباهت زیادی به سنسور رنگی دوربین پشتی دارد. در ادامه یک نمونه تصویر از سنسور رنگی دوربین اصلی را مشاهده می‌کنید.

بررسی اولیه نوکیا 8

در بررسی اولیه نوکیا 8 به یک حالت عکاسی با نام Bothie برخورد کردیم که به صورت همزمان از دوربین پشتی و جلویی تصاویری را ثبت کرده و با هم ادغام می‌کند که برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی مناسب است. کاربر حتی می‌تواند به صورت زنده و همزمان، محتواهایی را از دو دوربین پخش کند. به لطف وجود ردیفی شامل سه میکروفون می‌توان حین فیلم برداری، صداها را به صورت 360 درجه‌ای ضبط کرد.

نتیجه‌گیری از بررسی اولیه نوکیا 8

نوکیا 8 یک گوشی افتاده و فروتن است! احتمالا کاربران با دیدن ظاهر کلاسیک آن تصور می‌کنند از سایر پرچمداران ضعیف‌تر است، اما با کمی کار کردن با آن، ابتدا مجذوب کیفیت و شفافیت نمایشگر و در ادامه قدرت پردازشی دستگاه می‌شوند. اما قیمت 700 دلاری آن کمی تامل‌برانگیز است. باید منتظر ماند تا دید آیا کاربران کنونی، که بیش از نیمی از آن‌ها در گذشته کاربر نوکیا بوده‌اند، دوباره به آن رو خواهند کرد یا خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. به نظرم اگه استقبال بشه در اینده میتونه گوشیهای فوق العاده ای رو روانه بازار کنه

  2. خیر.استقبال نمیکنم

    نه اینکه گوشی های نوکیا بد باشن،
    منتظر نسخه جدید و بهترشم،که حداقل یه وجه تمایز داشته باشه با بقیه

    نوکیا در زمان گذشته چیزهایی توی گوشیاش داشت که هر کدومش الان واسه خودش امتیازه

    اولین صفحه نمایش امولد جهان رو داشت
    قابلیت آلویز آن مختص گوشهای نوکیا بود
    اولین گوشی با بدنه فلزی زیبا و مقاوم
    همچنین شما با خرید گوشیها گی نوکیا صاحب کلی بازی جذاب میشدید
    اولین گوشی لمسی و قوی جهان ساخت نوکیا بود
    اولین گوشی لمسی و قلم دار جهان متعلق به نوکیا بود
    دوربین ها هم که دیگه غوغا میکردن

    این نوکیایی بود که مودم عاشقش بودن

  3. گوشی فوق العاده ای … کیفیت نوکیا مثال زدنیه