گوشی اندرویدی بعدی شما

هفت قابلیتی که گوشی اندرویدی بعدی شما باید داشته باشد

هنگام خرید موبایل جدید چه مواردی مهم هستند؟ آیا تنها مشخصات فنی بهتر کافی‌ست؟ در ادامه، قابلیت‌هایی که گوشی اندرویدی بعدی شما باید داشته باشد را بررسی خواهیم کرد.

در گذشته خرید تلفن های هوشمند کار آسانی بود چرا که تفاوت میان دو نسل از گوشی ها به قدری محسوس بود که با خرید هر دستگاهی، می‌توانستید به‌روز شدن موبایل را احساس کنید. اما با پیشرفت تکنولوژی، تفاوت قدرت پردازشی میان نسل‌های مختلف کمتر از گذشته است. در حقیقت، خرید یک موبایل بد در هر بازه قیمتی امری دشوار خواهد بود.

با این حال، چند فاکتور مهم وجود دارد که بد نیست بیش از موارد دیگر به آنها توجه کنید.

ویژگی های مهم گوشی اندرویدی بعدی شما

یک پردازنده سریع

پردازنده نقطه شروع خوبی برای بررسی ویژگی‌های گوشی اندرویدی بعدی شما خواهد بود، حتی در شرایطی که شما دیگر همانند قبل در یک گوشی جدید به آن اهمیت ندهید. پردازنده تنها به تعداد هسته‌ها یا فرکانس آنها مربوط نمی‌شود، بلکه بخشی از یک سیستم روی چیپ یا SoC است. به همین جهت نوع چیپ به کار رفته در گوشی ها اهمیت بسیاری دارد.

به لطف فرارگیر بودن تراشه های کوالکام، تشریح نوع آنها و چیزی که بابت آن پول پرداخت می‌کنید، آسان خواهد بود.

هر پردازنده یک نام سه رقمی دارد: اولین رقم سری آن است؛ دومین رقم نسل آن را نشان می‌دهد (عدد بالاتر به معنی قدرت بیشتر است) و سومین رقم نیز بیان‌کننده تکرار آن نسل خواهد بود (به عنوان مثال، 836 نسخه بهینه‌شده 835 است). در حال حاضر چهار سری مختلف از چیپ‌های اسنپدراگون وجود دارد:

  • 800: قوی‌ترین سری که با هدف به کارگیری در پرچمداران یا گوشی های رده بالا طراحی شده‌اند. برای اجرای بازی های سنگین و ویدیوهای با نرخ فریم بالا اهمیت دارند.
  • 600: پردازنده‌هایی که قدرت‌بخش عمده گوشی های بازار بوده و برای محصولات میان رده طراحی شده‌اند. علاوه بر قدرت پردازشی بالا، مصرف باتری آنها مناسب بوده و حتی از ویژگی‌هایی همچون نمایشگر 2K یا ضبط ویدیو با وضوح 4K نیز پشتیبانی می‌کنند.
  • 400: پردازنده‌های رده پایین که از آنها در گوشی های میان رده یا رده پایین استفاده می‌شود. مدل‌های جدید از سیستم شارژ سریع Quick Charge 3.0 و ضبط ویدیوها با وضوح 1080p پشتیبانی می‌کنند.
  • 200: سری اقتصادی که مخصوص ارزان‌ترین تلفن های هوشمند هستند. از NFC، شبکه LTE و دوربین‌های 8 مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کنند.

این دسته‌بندی به شما در انتخاب نوع پردازنده گوشی جدیدتان کمک خواهد کرد. شاید بتوان گفت این چهار سری از پردازنده‌ها در گوشی هایی با قیمت‌های 600، 400، 200 و 100 دلار به کار گرفته می‌شوند. البته همیشه استثنا نیز وجود دارد. به عنوان مثال، وان پلاس 5 به تراشه اسنپدراگون 835 تجهیز شده و قدرت پردازشی بسیار بالایی دارد، اما با قیمت یک میان رده در اختیار کاربران قرار گرفته است.

چیپ‌های دیگر

به جز تراشه‌های کوالکام، گزینه‌های دیگری هم وجود دارد که از جمله قابل توجه‌ترین آنها می‌توان به پردازنده‌های اگزینوس سامسونگ اشاره کرد. تست‌های بنچارک که روی دو نسخه مختلف گلکسی S8 با پردازنده اسنپدراگون و اگزینوس انجام شده است، تفاوت ناچیز آنها را نشان می‌دهد.

گوشی اندرویدی بعدی شما

دیگر چیپ‌هایی که احتمالا با آنها مواجه خواهید شد، محصولات مدیاتک هستند که بیشتر برای گوشی های رده پایین و برندهای کمترشناخته‌شده طراحی شده‌اند.

حداقل 4 گیگابایت حافظه رم

میزان حافظه رم در گوشی های مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و امکان انتخاب از 1 گیگابایت در گوشی های ارزان‌قیمت تا 8 گیگابایت در پرچمداری همچون وان پلاس 5 وجود دارد.

اما گوشی اندرویدی بعدی شما به چه میزان رمی نیاز دارد؟ آیا همیشه بیشتر بودن به معنی بهتر بودن است؟

اندروید میزان حافظه رم را به خوبی مدیریت کرده و بسیاری از اپلیکیشن‌ها با کمترین استفاده از منابع گوشی اجرا می‌شوند.

نقش رم جایی پررنگ می‌شود که شما قصد استفاده از چندین اپلیکیشن مختلف به صورت هم‌زمان را داشته باشید. هر چه میزان رم بیشتر باشد، امکان اجرای اپلیکیشن های بیشتری در پس‌زمینه وجود خواهد داشت. در این صورت هنگام استفاده نیازی به بارگذاری تمام برنامه ها نبوده و سرعت دستگاه در اجرای آنها بیشتر خواهد شد.

گوشی اندرویدی بعدی شما

می‌توان گفت 1 گیگابایت برای کارهای روزمره غیر قابل استفاده است. 2 گیگابایت در گوشی های ارزان‌تر برای انجام کارها مناسب بوده و 3 گیگابایت به شما اطمینان می‌دهد اپلیکیشن هایی که اخیرا آنها را اجرا کرده‌اید، به منظور بارگذاری سریع، در حافظه ذخیره می‌شوند. 4 گیگابایت به یک استاندارد میان پرچمداران تبدیل شده و بسیاری از گوشی ها همچون گلکسی اس 8 و اسنشال فون با چنین حجم حافظه‌ای عرضه شده‌اند.

در رابطه با حافظه شش گیگابایتی گلکسی نوت 8 یا حافظه هشت گیگابایتی وان پلاس 5 چطور؟ آیا واقعا به این میزان حافظه نیاز است؟ اگرچه 6 گیگابایت برای کارهای امروزی بیشتر از نیاز کاربران خواهد بود، اما می‌توان آن را یک انتخاب آینده‌نگرانه در نظر گرفت.

در حال حاضر شما به 8 گیگابایت حافظه رم نیاز ندارید، اما این میزان می‌تواند سرعت بالای گوشی شما طی چندین سال آینده را تضمین کند.

حداقل 32 گیگابایت حافظه داخلی

هنگام انتخاب میزان حافظه داخلی، دو پرسش زیر مطرح می‌شود:

  1. آیا گوشی مورد نظر از کارت حافظه میکرو اس دی پشتیبانی می‌کند؟
  2. آیا از طرح اینترنت نامحدود استفاده می‌کنید؟

اگر پاسخ شما برای هر دو سوال مثبت است، احتمالا تلفنی با ظرفیت داخلی کمتر مناسب شما خواهد بود. کارت حافظه میکرو اس دی بسیار ارزان‌تر از حافظه داخلی بوده و با ظرفیت‌های مختلف در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. تفاوت میان نسخه 32 و 64 گیگابایتی موتو جی 5 پلاس چیزی در حدود 70 دلار است؛ در حالی که یک کارت حافظه 32 گیگابایتی در حدود 15 دلار قیمت داشته و خود دستگاه نیز تا حداکثر 128 گیگابایت را پشتیبانی می‌کند.

بر خلاف گذشته، سازگاری اندروید با کارت های حافظه بیشتر از قبل شده و کاربران به راحتی می‌توانند اپلیکیشن های جدید را روی آن نصب کنند.

گوشی اندرویدی بعدی شما

اگر شما از طرح‌های اینترنتی با ترافیک نامحدود استفاده می‌کنید، سرویس‌های ابری جایگزین مناسبی برای حافظه ذخیره‌سازی داخلی خواهند بود. اپلیکیشن‌های آنلاین همچون اسپاتیفای و نت فلیکس به شما اطمینان می‌دهند که نیازی به ذخیره اطلاعات در حافظه داخلی نخواهید داشت. Google Photos نیز با آپلود خودکار تصاویر و ویدیوهای شما، نسخه اصلی آنها را از گوشی حذف کرده و از پر شدن حافظه داخلی جلوگیری می‌کند.

با این حال همواره باید مراقب گوشی هایی که فاقد خشاب کارت حافظه بوده و ظرفیت داخلی پایینی دارند نیز باشید. با گسترش رسانه‌ها و استفاده کاربران از اینترنت، حافظه داخلی 32 گیگابایتی را می‌توان کمترین میزان مورد نیاز در نظر گرفت. حافظه 64 گیگابایتی ایده آل بوده و 128 گیگابایت نیز فوق‌العاده است.

یک نمایشگر زیبا

بدون شک مهم‌ترین ویژگی ظاهری هر تلفن هوشمندی نمایشگر آن است. اما حقیقت این است که این روزها بسیاری از گوشی های موبایل با نمایشگرهای زیبا و باکیفیت روانه بازار می‌شوند. به عنوان نمونه، حتی گوشی 99 دلاری موتو E4 نیز با نمایشگری اچ دی توسعه پیدا کرده است. با کمی افزایش در قیمت و پرداخت 150 دلار نیز می‌توان یک گوشی با نمایشگر 1080p خریداری کرد.

در اغلب پرچمداران، شما از صفحه نمایشی 2K (همانند گلکسی S8) و یا 4K (اکسپریا XZ پریمیوم) بهره‌مند خواهید شد.

گوشی اندرویدی بعدی شما

قطعا تفاوت‌هایی از نظر وضوح تصویر، شدت روشنایی، زاویه دید و بیشتر، میان نمایشگرهای مختلف وجود دارد. اما می‌توان گفت امروزه وضوح 720p در اختیار همگان قرار دارد.

در رابطه با تکنولوژی صفحه نمایش، می‌توانید از میان ال سی دی یا آمولد یکی را انتخاب کنید. تکنولوژی آمولد با نمایش عمیق‌تر رنگ مشکی و رنگ‌های غنی‌تر، مناسب سیستم های واقعیت مجازی بوده و عموما استفاده آن به پرچمداران محدود می‌شود. تکنولوژی ال سی دی نیز طی زمان توسعه پیدا کرده و امروزه در بسیاری از پرچمداران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما حالا و با کاهش تفاوت‌ها، موارد دیگری همچون حاشیه‌های صفحه نمایش مرز بین گوشی های ارزان‌تر و پرچمداران هستند.

در این صورت، با انجام یک مقایسه ساده میان نسبت صفحه به پنل جلویی گوشی های مختلف می‌توان به تفاوت آنها پی برد. این نسبت در گلکسی اس 8 در حدود 83.6 درصد بوده و در ال جی جی 6 به حدود 78 درصد می‌رسد. نسبت صفحه به پنل جلویی در گوگل پیکسل، 69 درصد و آیفون 7 با نسبت کمتر 65.6 درصد در اختیار کاربران قرار گرفته است.

گوشی اندرویدی بعدی شما

زمان زیادی طول نمی‌کشد تا از این تکولوژی در گوشی های هوشمند ارزان‌تر نیز استفاده شود. در حال حاضر برخی شرکت‌های چینی در محصولات خود از نمایشگرهایی با حاشیه کم استفاده می‌کنند. به همین جهت، در آینده شرکت‌های بزرگ نیز محصولات ارزان‌تر خود را با چنین نمایشگرهایی عرضه خواهند کرد. ال جی Q6 یکی از بهترین مثال‌ها در این زمینه است.

نمایشگر بدون حاشیه در گوشی اندرویدی بعدی شما تا چه اندازه اهمیت دارد؟

طول عمری مناسب باتری

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های گوشی اندرویدی بعدی شما ، باتری مناسب است. هرچند، شاید تصور کنید منظور از این تیتر، ظرفیت بیشتر باتری است.

البته این موضوع حالت کلی اهمیت بسیاری دارد. در حال حاضر، لنوو P2 در این زمینه حرف اول را زده و یک باتری بزرگ 5100 میلی‌آمپر ساعتی نیروی مورد نیاز آن را تامین می‌کند. در این صورت با یک بار شارژ، دستگاه تا سه روز در خدمت شما خواهد بود.

اما صرفا ظرفیت بالاتر باتری مهم نبوده و مصرف آن نیز اهمیت بسیاری دارد. این روزها پرچمداران با یک باتری حداقلی 3300 میلی‌آمپر ساعتی عرضه می‌شوند.

ولی این تنها یک راهنما بوده و فاکتورهای بسیاری هستند که مصرف باتری و بهره‌وری آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. میزان بهره‌وری پردازنده، بهینه بودن سیستم نرم افزاری و موارد بسیار دیگر، از جمله فاکتورهایی هستند که طول عمر باتری را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

یک دوربین باکیفیت

دوربین از جمله مهم‌ترین موارد در خرید گوشی اندرویدی بعدی شما محسوب می‌شود. اگرچه مشخصات فنی اهمیت زیادی دارند، اما می‌توانید دقت آن (مگاپیکسل) را کنار گذاشته و فاکتورهای زیر را نظر بگیرید:

  • گشودگی دریچه دیافراگم: این فاکتور، میزان نوری که وارد لنز می‌شود را کنترل می‌کند. عدد کوچکتر (همچون f/1.6 در ال جی V30) همیشه بهتر است چرا که کیفیت عکاسی در نور کم را بهبود می‌بخشد.
  • اندازه سنسور: این موضوع روی جمع‌آوری میزان نور و اندازه پیکسل‌ها و به صورت کلی، کیفیت عکس در تمام حالت‌ها تاثیرگذار است. اندازه سنسور همیشه مشخص نیست، اما سنسور بزرگ‌تر همواره بهتر است.

این روزها بسیاری از پرچمداران به دوربین دوگانه مجهز شده و معمولا از دو لنز تله فوتو و عریض در آنها استفاده می‌شود. این مورد به شما اجازه زوم بهتر و بازی کردن با افکت‌های عمق تصاویر را می‌دهد. هواوی مسیری متفاوت را در پیش گفته و در گوشی P10، از دو دوربین، یکی رنگی و دیگری مونوکروم، به منظور ثبت تصاویر تمیزتر استفاده کرده است.

گوشی اندرویدی بعدی شما

البته ما نمی‌گوییم که دوربین دوگانه همواره بهتر است؛ در حال حاضر برخی از گوشی های همچون اچ تی سی یو 11 و گوگل پیکسل فاقد این سیستم بوده، اما تصاویر را با بالاترین کیفیت ممکن ثبت می‌کنند.

اتصالات مناسب و موارد دیگر

همان‌طور که از عنوان نیز مشخص است، گوشی اندرویدی بعدی شما بهتر است ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • یو اس بی نوع C: قوی‌تر، راحت‌تر و آینده نگرانه‌تر نسبت به استاندارد قدیمی میکرو یو اس بی است. از آن در گوشی هایی که فاقد جک 3.5 میلی‌تری صدا هستند برای اتصال هدفون نیز می‌توان استفاده کرد.
  • جک هدفون: زمانی که گوشی شما فاقد جک 3.5 میلی‌متری صدا باشد، راهی جز استفاده از دانگل‌ها یا خرید یک هدست بلوتوثی نخواهید داشت.
  • سنسور اثر انگشت: این سنسورها که امروزه حتی در برخی از گوشی های ارزان‌قیمت نیز تعبیه می‌شوند، اهمیت بسیار بالایی در تضمین امنیت دستگاه دارند.
  • NFC: برای انجام پرداخت‌های موبایلی مورد نیاز خواهد بود.
  • مقاومت در برابر آب: احتمالا هیچ‌گاه شما قصد بردن گوشی خود در آب را نخواهید داشت، اما امروزه بسیاری از پرچمداران و حتی برخی گوشی های ارزان‌تر با مقاومت در برابر آب و گرد و غبار عرضه می‌شوند.

تمام تلفن های هوشمند موجود در بازار از نظر کیفیت، طراحی، قدرت و سرعت بهتر از گذشته شده‌اند. به همین جهت، احتمالا در هر رنج قیمتی مشکلی پیش روی شما وجود نخواهد داشت.

اما آیا گوشی اندرویدی بعدی شما به ویژگی‌های بیشتری نیاز دارد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*