جذاب ترین ساعت ها

جذاب ترین ساعت ها و گوشی های معرفی شده در تاریخ نمایشگاه ایفا (IFA)

در طول تاریخ برگذاری نمایشگاه ایفا (IFA) ساعت ها و گوشی های بسیاری معرفی شده اند. در این مطلب نگاهی داریم به جذاب ترین ساعت ها و گوشی های معرفی شده در نمایشگاه ایفا.

نمایشگاه ایفا 2017 (IFA 2017) حدودا یک هفته پیش به پایان رسید و گجت‌نیوز توانست پوشش جامعی از آن را تقدیم شما کاربران محترم کند. در جریان برگزاری این رویداد بزرگ گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند متعددی به همراه گجت‌های دیگر معرفی شدند و چشم‌ها را به خود خیره کردند. اما آیا ایفا 2017 به اندازه سال‌های پیش (یا حتی بیشتر از آن‌ها) جذاب بود؟ برای گرفتن جواب این سوال بگذارید جذاب ترین ساعت ها و گوشی های معرفی شده در تاریخ این رویداد را با هم مرور کنیم.

نمایشگاه ایفا 2012 (IFA 2012)

به جرئت می‌توان گفت که ایفا در سال‌های پیش محفل گوشی‌های گلکسی نوت سامسونگ بود. در رویداد سال 2012، سامسونگ (Samsung) ضمن معرفی گجتی به نام Galaxy Camera که از سیستم‌عامل اندروید پشتیبانی می‌کرد، به طور رسمی از گوشی هوشمند گلکسی نوت 2 پرده‌برداری کرد. از آن طرف، کمپانی سونی (Sony) پرچمدار اکسپریا تی (Xperia T) را معرفی کرد و در کنار آن گوشی ضد آبی به نام اکسپریا وی (Xperia V) را در برابر چشمان بینندگان قرار داد. دوربین سونی (که با نام NEX-5R شناخته می‌شود) در همین سال معرفی شد و گرچه از اندروید پشتیبانی نمی‌کرد، اما گزینه‌های اتصال فراوانی را برای به اشتراک‌گذاری تصاویرش با دیگر اسمارت‌ فون‌ها به کاربر ارائه می‌داد.

از طرفی دیگر ال جی رونمایی از پرچمدارش را به بعدا موکول کرد و به جای آن در ایفا 2012 از میان‌رده‌ای به نام آپتیموس ال 9 (Optimus L9) پرده برداشت. اچ تی سی هم از چنین قاعده‌ای پیروی کرد و بدون معرفی هیچ پرچمداری، اقدام به معرفی دیزایر ایکس نمود. معرفی جذاب ترین ساعت ها در این سال رخ نداد تا منتظر سال بعد باشیم.

در این ایفا چندین تبلت هم معرفی شدند که از میان آن‌ها می‌توان به تبلت‌های قابل‌تبدیل جذاب اشاره کرد که چون مطرح کردن آن از حوصله این موضوع خارج است، اطلاعاتی را در این باره ذکر نمی‌کنیم.

نمایشگاه ایفا 2013 (IFA 2013)

ایفا 2013 هم محفل رونمایی از جذاب ترین ساعت ها و گوشی ها بود. سامسونگ درست طبق برنامه از پیش تعیین شده، از گوشی گلکسی نوت 3 رونمایی کرد و در کنار آن رسما از آغاز خط تولید گجت‌های پوشیدنی خبر داد که اولین آن‌ها Galaxy Gear با پشتیبانی از تایزن بود. سونی اما بیکار ننشست و با معرفی نسل دوم گوشی‌های سری زد (Z) به مقابله با سامسونگ رفت. گوشی اکسپریا زد وان (Xperia Z1) و دوربین‌های QX10 و QC100 محصولات معرفی شده سونی در ایفای این سال بودند. این غول ژاپنی در کنار محصولات یاد شده، از یک ساعت هوشمند اختصاصی رونمایی کرد. برخلاف سامسونگ، خط تولید گجت‌های پوشیدنی سونی چندان طولانی نبود و به علت بازدید کم، زیاد دوام نیاورد.

ایسر در این سال وارد عرصه گوشی‌های هوشمند رده‌بالا شد و از گوشی لیکویید اس 2 با توانایی ضبط ویدیوهای 4K رونمایی کرد. گرچه این دوربین توانایی نمایش 24 فریم بر ثانیه را داشت، اما از بسیاری از گوشی‌های هم‌رده‌اش باکیفیت‌تر بود. در همین سال ال جی تبلت جی‌پد 8.3 رونمایی کرد و کمپانی‌های ایسوس و آلکاتل هم چنین اقدامی را پیش گرفتند.

نمایشگاه ایفا 2014 (IFA 2014)

ساعت‌ها روز به روز و سال به سال در حال گذر هستند و 2013 محفل محصول دیگری از نوت‌های سامسونگ با قلم S Pen است؛ یعنی گلکسی نوت 4. در همین سال سامسونگ پا به عرصه‌ گوشی‌های لبه خمیده گذاشت و از گلکسی نوت اج رونمایی کرد.

در ایفا 2013 سونی از دو گوشی دیگر در سری اکسپریا زد رونمایی کرد؛ اکسپریا زد تری (Xperia Z3) و اکسپریا زد تری کامپکت (Xperia Z3 Compact).

کمپانی موتورلا (از زیرشاخه‌های گوگل) از نسل دوم گوشی‌های موتو ایکس (Moto X) رونمایی کرد که این گوشی در زمان خودش توانست سر و صدای زیادی به پا کند و قابلیت‌هایش در دل کاربران بسیاری نشست. از طرفی دیگر کمپانی هواوی (Huawei) هم از گوشی‌های سری میت (Mate) به عنوان پرچمدارش رونمایی کرد. در همین سال، این کمپانی چینی یک ماه پس از ایفا، گوشی میت 10 (Mate 10) را به بازار عرضه کرد.

نوکیا با معرفی گوشی 830 (Nokia 839) اعلام کرد که این گوشی از کوچک‌ترین ماژول تثبیت‌کننده تصویر اپتیکال (تا آن زمان) استفاده می‌کند و این در حالی بود که 830 یک گوشی میان‌رده به حساب می‌آمد. در همین سال بود که HTC با گوشی دیزایر 820 پا به عرصه رقابت گوشی‌های میان‌رده گذاشت.

در ایفا 2013 معرفی جذاب ترین ساعت ها ادامه پیدا کرد و ساعت‌های هوشمند نمایش قدرتمندتر و پربارتری نسبت به سال پیش داشتند و شاهد معرفی موتو 360، ال جی جی واچ آر، سونی اسمارت‌واچ 3، ایسوس زن‌واچ و سامسونگ گیر اس بودیم.

سامسونگ هم بیکار ننشست و از هدست‌های گیر وی آر (Gear VR) رونمایی کرد که این هدست توانست بخش مهمی از بازار هدست‌های واقعیت مجازی را به دست بگیرد. موتورلا علاوه بر نسل دوم گوشی موتو ایکس، از ایرفونی بلوتوثی و بسیار زیبا به نام Hint رونمایی کرد. در همین سال شاهد معرفی ایرفون‌های بیشتری هم بودیم.

نمایشگاه ایفا 2015 (IFA 2015)

در همین سال بود که سامسونگ برای اولین بار رویداد اختصاصی به منظور رونمایی از گوشی‌های نوت برگزار کرد و سنت دوساله‌اش برای نیاوردن نوت‌ها به ایفا را تا سال 2017 هم رعایت کرد. اما جای خالی گوشی‌های نوت در ایفا 2015 توسط سونی به خوبی پر شد و این کمپانی از اولین گوشی دنیا با نمایشگر 4K رونمایی کرد و خیلی‌ها را هیجان‌زده کرد؛ این محصول چیزی نبود جز اکسپریا زد 5 پریمیوم (Xperia Z5 Premium). رونمایی از دومین گوشی 4K سونی (ایکس زد پریمیوم) در نمایشگاه ام دبلیو سی (MWC) همین سال رخ داد.

گوشی‌های دیگر خانواده ایکس زد، یعنی ایکس زد 5 و ایکس زد 5 کامپکت نیز در همین سال رونمایی شدند و سونی اعلام کرد که این دو اسمارت فون از هر لحاظ بهتر از گوشی‌های سری زد تری هستند (در این گوشی‌ها از تراشه اسنپدارگون 810 رونمایی کرد).

هواوی با معرفی میت اس (Mate S) اعلام کرد که گوشی جدید سری میت از پنل امولد بهره می‌برد. در همین سال بود که هواوی به نبرد جذاب ترین ساعت های هوشمند پا گذاشت و از هواوی واچ (Huawei Watch) پرده‌بردای کرد. از طرفی دیگر موتورلا هم از نسل دوم موتو 360 رونمایی نمود. چندین گجت عالی دیگر نیز در سال 2015 معرفی شدند، اما عرصه معرفی گجت‌های جدید در این سال، همچون سال گذشته داغ و پر تب و تاب نبود. معرفی جذاب ترین ساعت ها در سال بعد هم ادامه پیدا کرد.

نمایشگاه ایفا 2016 (IFA 2016)

بعد از این‌که سونی اعلام کرد دیگر گوشی سری اکسپریا زد نمی‌سازد، این کمپانی رسما گوشی‌های ایکس زد را معرفی کرد و از گوشی اکسپریا ایکس کامپکت هم رونمایی کرد. چون گوشی‌های جدید سونی نه ضدآب بودند و نه از فیلم‌برداری 4K پشتیبانی می‌کردند، نتوانستند رضایت عمومی را به دنبال داشته باشند و همه را متعجب کنند. البته سونی بعدها با معرفی اکسپریا ایکس زد 1 کامپکت انتظارها را برآورده کرد.

هواوی با گفتن جمله «دیگر ساخت گوشی‌های سری میت بس است» همه را متعجب کرد و به جای آن از گوشی‌های میان‌رده اما زیبای نوا (Nova) و نوا پلاس (Nova Plus) پرده‌برداری نمود. در آن زمان هواوی گفت که در ابتدا این گوشی‌ها قرار بوده با نام تجاری نکسوس (Nexus) عرضه شوند.

کمپانی زد تی ای (ZTE) در این سال رقیبی برای ایکس کامپکت سونی معرفی کرد؛ گوشی آکسون مینی. میان‌رده موتورلا به نام موتو زد پلی (Moto Z Play) با قابلیت پشتیبانی از MotoMod رونمایی شد. در ایفا 2016 هم جذاب ترین ساعت ها و گوشی های هوشمند معرفی شدند و چشم‌ها را به خود دوختند. گجت‌هایی مثل ساعت سامسونگ گیر اس 3 و اس 3 کلاسیک به همراه ایسوس زن واچ 3 از محصولات معرفی شده این سال بودند.

نمایشگاه ایفا 2017 (IFA 2017)

اگر هفته گذشته به هر دلیلی نتوانستید اخبار ایفا 2017 را از گجت‌نیوز پیگیری کنید، حتما سری به این مقاله بزنید و با بهترین گجت‌های رویداد امسال هم آشنا شوید. اما به طور خلاصه باید بگوییم که سونی پرچمدارهایش را به ایفا 2017 آورد. سامسونگ از این عرصه در ایفای امسال کنار کشید و به جای آن ال جی با معرفی وی 30 نگاه‌ها را به خود جلب کرد.

دیدگاه‌های خود را در مورد نمایشگاه سالانه ایفا و خصوصا ایفا 2017 با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*