zspace فناوري انقلابي در صنعت نمايش 3 بعدي

استارت آپ کالیفرنیایی Infinite Z به تازگی یک نمایشگر سه بعدی تعاملی (interactive ) را معرفی کرده که می تواند حرکات دست و چشم کاربر را تعقیب کرده و به آنها امکان دستکاری کردن اشیا مجازی به شکل سه بعدی را به روشی کاملا نوآورانه بدهد. این سیستم نمایشی که zSpace نام دارد می تواند سطحی جدید از رئالیسم را به شبیه سازی های واقعیت مجازی و حتی حیطه بازی های کامپیوتری بیاورد.

شکی نیست که نمایشگر های سه بعدی سطحی جدید از تعامل و حس غوطه ور شدن در محتوا را برای ما به ارمغان آورده اند که مشابه آن در فناوری نمایش دو بعدی وجود ندارد ولی هنوز چه روی یک تلویزیون کوچک چه روی پرده های بزرگ، توهم عمق تصویر به طور کامل قانع کننده نیستند. یکی از دلایل این امر آن است که نمایشگر های سه بعدی سنتی، تنها می توانند "اختلاف منظر دو چشمی" را شبیه سازی کنند، یعنی تفاوت اندکی را که بین دید دو چشم انسان وجود دارد. اما آنها قادر به شبیه سازی "اختلاف منظر حرکتی" نیستند؛ اختلاف منظر حرکتی مربوط به زمانی است که ما به خاطر جا به جایی سر مان نسبت به یک شیء، منظره های مختلفی از آن را مشاهده می کنیم.

استارت آپ Infinite Z این مشکل را نیز بر طرف کرده به این شکل که نشانگرهای مادون قرمز (infrared) را در عینک های همراه نمایشگر قرار داده. این نشانگرها امکان تشخیص موقعیت سر و چشم فرد مشاهده گر را فراهم می کنند و به این شکل تصویر سه بعدی را متناسب با آن تنظیم می نمایند، آن هم به صورت آنی و بدون تأخیر. نتیجه این است که وقتی این عینک را به چشم بزنید، تجربه ای بسیار ملموس تر از عینک های سه بعدی معمولی را خواهید داشت.

{photo}91/10/10/zspace_3d_display{/photo}

ولی این تمام ماجرا نیست: به غیر از آگاهی سیستم نسبت به موقعیت چشم فرد مشاهده گر، نمایشگر می تواند موقعیت یک قلم استایلوس را هم تشخیص دهد که از آن برای کار با اشیا مجازی به شکل سه بعدی و بسیار ملموس استفاده می شود.

فناوری دیگری که کمپانی آن را "هولوگرافی مجازی سه بعدی" نامیده، می تواند در بخش طراحی سه بعدی کامپیوتری و تولید (CAD/CAM) انقلابی به پا کند زیرا با استفاده از آن بازسازی مجازی نمونه های اولیه و تغییر جزئیات آنها به سادگی امکان پذیر خواهد بود.

با قیمت 3995 دلار، این تکنولوژی هنوز تا تبدیل شدن به خط اصلی بازار فاصله دارد ولی توسعه دهندگانی که می خواهند نرم افزارهای سازگار با این نمایشگر را تولید کنند می توانند با قیمت 1500 دلار یک نمونه از آن را دریافت کنند.

آیا این سیستم سه بعدی جدید می تواند به استاندارد طلایی حوزه واقعیت افزوده و بازی های کامپیوتری تبدیل شود و یا حتی در طراحی رابط کاربری خلاقانه تر برای سیستم عامل ها به کار رود؟ خواهیم دید.


منبع : en.gadgetnews

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*