سیاره نهم منظومه خورشیدی

سیاره نهم منظومه شمسی وجود دارد؛ یافته‌های جدید ناسا سیاره 9 را تایید می‌کند!

درباره وجود یا عدم وجود سیاره نهم منظومه شمسی (سیارهٔ ۹ (Planet Nine)) بحث‌های زیادی وجود دارد. اما طبق شواهد و یافته‌های جدید ناسا، نهمین سیاره منظومه شمسی واقعا وجود دارد.

بر اساس جدیدترین گفته ناسا، سیاره نهم منظومه شمسی وجود داشته و اخترشناسان کنجکاوانه به دنبال آن هستند. در واقع طبق یافته‌های جدید، تصور منظومه شمسی ما بدون در نظر گرفتن این جهان کشف نشده بسیار دشوار است.

طبق نظریه‌ها، این سیاره فرضی حدود ده برابر از کره زمین بزرگتر بوده و در تاریکی کامل، بیرون از منظومه شمسی به سر می‌برد. فاصله آن به حدی زیاد است که پیش‌بینی می‌شود حتی بیست برابر در مقایسه با نپتون از خورشید دورتر باشد. اگرچه هنوز به صورت رسمی وجود سیاره نهم منظومه شمسی تایید نشده و دانشمندان همچنان به دنبال مشاهده مستقیم آن هستند، اما اخترشناسان اخیرا به چندین ویژگی عجیب و غریب پیرامون منظومه شمسی پی برده‌اند که تنها با حضور نهمین سیاره در آن تشریح می‌شوند.

به گفته کانستنتین بتیجن (Konstantin Batygin)، یک متخصص فیزیک نجومی در موسسه فناوری کالیفرنیا در پاسادنا، پنج خط مختلف از شواهد دیداری وجود دارند که به وجود نهمین سیاره منظومه شمسی ما اشاره می‌کنند. اگر این توضیحات را حذف کرده و تصور کنید سیاره نهم وجود ندارد، مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آیند که حل کردن آن‌ها به راحتی ممکن نیست. به عقیده این منجم، با رد فرضیه وجود سیاره نهم منظومه شمسی ، ناگهان با پنج معمای مختلف رو به رو خواهید شد و باید برای تشریح آن‌ها، 5 تئوری جدید مطرح کنید.

سیاره نهم منظومه خورشیدی

بتیجن در سال 2016 به همراه یکی از همکارانش، یک مطالعه در مورد مدار بیضوی شش شی شناخته شده در کمربند کویپر انجام داد. این یک منطقه دوردست و مملو از اجسام یخی است که از سیاره نپتون تا فضای بین ستاره‌ای ادامه پیدا می‌کند. بر اساس پیش‌بینی‌ها، حداقل 35 هزار جهان یخ‌زده با قطری بیش از 100 کیلومتر در این منطقه وجود دارند.

بر اساس یافته‌های آن‌ها، تمامی این اشیای موجود در کمربند کویپر دارای مدار بیضوی هستند که دقیقا به یک سمت اشاره می‌کنند. مدار آن‌ها، در مقایسه با صفحه‌ای که هشت سیاره شناخته شده منظومه شمسی در آن به دور خورشید گردش می‌کنند، حدود 30 درجه به سمت پایین خم شده است.

با استفاده از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری و ایجاد منظومه شمسی همراه با نهمین سیاره، بتیجن و همکارش نشان دادند حتی ممکن است اشیای بیشتری با زاویه مداری بسیار زیاد 90 درجه وجود داشته باشند. به گفته آن‌ها، حداقل پنج مورد از اشیای مورد نظر حتما با این پارامترها همخوانی دارند. دانشمندان در ادامه یافته‌های جدیدی به دست آوردند که احتمال وجود سیاره نهم منظومه شمسی را قوی‌تر می‌کنند.

سیاره نهم منظومه خورشیدی

به کمک الیزبات بیلی (Elizabeth Bailey)، یک متخصص فیزیک نجومی و دانشمند و محقق علم نجوم، بتیجن و همکارش نشان دادند تاثیرات ناشی از وجود سیاره نهم ممکن است سبب کج شدن مدار سیاره‌های منظومه‌های ما شده باشد. به این ترتیب دلیل انحنای 6 درجه‌ای منطقه‌ شامل هشت سیاره اصلی گردش‌کننده به دور خورشید در مقایسه با خط استوای خورشید بهتر مشخص می‌شود.

وجود سیاره نهم منظومه شمسی بر اساس نحوه رفتار این سیستم توجیه می‌شود

به عقیده آن‌ها طی گذر زمان، سیاره نهم سبب تکان خوردن و یا جلو رفتن صفحه شامل کل منظومه شمسی خواهد شد. محققان در نهایت چگونگی تشریح علت بالعکس بودن مدار اشیای درون کمربند کویپر در مقایسه با هر چیز دیگر در منظومه شمسی توسط سیاره نهم را به تصویر کشیدند. بتیجن معتقد است هیچ مدل دیگری نمی‌تواند رفتار عجیب این مدارهای دارای شیب زیاد را توجیه کند. اکنون منجمان تصمیم گرفته‌اند با استفاده از تلسکوپ سوبارو در هاوایی آمریکا، تلاش برای مشاهده مستقیم سیاره نهم منظومه شمسی را آغاز کنند. آن‌ها در ادامه درباره نحوه پیدایش این سیاره مرموز تحقیق خواهند کرد.

بیشتر سیاره‌هایی که تاکنون در اطراف سایر ستاره‌های کهکشان راه شیری رویت شده‌اند، توسط ستاره‌شناسان سوپر زمین نام گرفته‌‌اند؛ آن‌ها جهان‌هایی صخره‌ای و بسیار بزرگتر از کره زمین هستند، اما اغلب اندازه‌ای کوچکتر از نپتون دارند. با این حال، هنوز چنین سیاره‌ای در منظومه خودمان یافت نشده است. نهمین سیاره منظومه شمسی در صورت وجود، تبدیل به همان سوپر زمینی خواهد شد که ستاره‌شناسان به دنبالش هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. عجب خبر هیجان انگیزی ممنونم از سرعت العمل شما برای این خبر داغ
    منتظر اخبار تکمیلی و جدید هستیم