طرح رجیستری موبایل

جزئیات پیاده سازی طرح رجیستری موبایل به طور کامل تشریح شد

مسئولان جزئیات پیاده‌سازی طرح رجیستری موبایل را به طور کامل تشریح کردند. این طرح ملی ظرف 4 ماه آینده کامل می‌شود و برای مردم نیز هزینه‌ای نخواهد داشت.

حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در یک مصاحبه تلویزیونی، جزئیات اجرای طرح ثبت و شناسه دار کردن گوشی های تلفن همراه یا همان طرح رجیستری را تشریح کرد. به گفته فلاح جوشقانی در این طرح، گوشی های موبایل مشترکان بر اساس شماره سریال گوشی و شماره سریال سیمکارت در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت می‌شود و به محض روشن شدن در شبکه تلفن همراه، این شماره سریال‌ها با پلتفرم شبکه مخابراتی کشور مطابقت داده می‌شود و در صورت تایید، امکان استفاده از آن در شبکه مخابراتی کشور به وجود خواهد آمد.

طرح رجیستری موبایل

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه گفت:

در صورتی که شماره سریال گوشی و شماره سیمکارت با اطلاعات سامانه وزارت صنعت مطابقت نداشته باشد به مشترک هشدار داده می‌شود که در یک بازه زمانی تعیین شده، گوشی را در سامانه ثبت کند. در غیر این صورت پس از اتمام بازه زمانی در نظر گرفته شده، گوشی غیر مجاز شناخته شده و امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت. سامانه ثبت اطلاعات گوشی به سامانه گمرک کشور متصل است. در این فرایند کد IMEI گوشی که از مبادی قانونی وارد کشور شده در سامانه مذکور مطابقت داده می‌شود و پس از آن، وزارت ارتباطات می‌تواند گوشی را شناسایی و فعال‌سازی کرده و امکان سرویس‌دهی آن را فراهم کند.

رئیس رگولاتوری خاطرنشان کرد پلتفرم فنی این پروژه نهایی شده و آماده اجرای مرحله نخست رجیسنری است. مردم باید بدانند گوشی‌هایی که اکنون در دستشان بوده و فعال شده است ارتباطی به این طرح نخواهد داشت و تنها گوشی‌هایی در این سامانه مطابقت داده می‌شوند که برای اولین بار روشن شوند. در این زمینه قرار است در گام اول علاوه بر اطلاع‌رسانی به مردم و جلوگیری از ورود چند برند خاص که هیچگونه خدمات‌رسانی به مردم ندارند، حفره‌های شبکه نیز شناسایی شوند و به هیچ عنوان گوشی‌هایی که در دست مردم است در این طرح شرکت داده نخواهند شد.

طرح رجیستری ظرف مدت 4 ماه اجرا می‌شود

فلاح جوشقانی تاکید کرد این گوشی‌ها از هر مبدایی که وارد کشور شده باشند در شبکه مخابراتی کشور مجاز شناخته می‌شوند و مردم نباید نگران این موضوع باشند. اما پس از اجرای طرح رجیستری موبایل ، هرگونه ثبت گوشی در سامانه مخابراتی کشور به داشتن سریال مشخص نیاز دارد. همچنین حمیدرضا دهقانی، مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا از اجرای کامل طرح رجیستری موبایل ظرف مدت 4 ماه خبر داد و گفت برای آن که بازار دچار تشنج نشود و مشکلی برای واردکنندگان پیش نیاید در فاز اول قرار نیست طرح را برای تمامی برندها در نظر بگیریم. به همین دلیل در کمیته راهبری به این نتیجه رسیدیم که با توجه به کنش بازار واکنش نشان دهیم و آن را مدیریت کنیم. در همین رابطه، گمرک نیز قول داده که تمامی اطلاعات گوشی های ثبت شده در سامانه گمرک را در اختیار سیستم وزارت ارتباطات قرار دهد.

طرح رجیستری موبایل

علی میرنژاد، مدیر کل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت نیز در این برنامه تلویزیونی به اقداماتی که از سوی وزارت صنعت برای اجرای طرح رجیستری موبایل انجام شده اشاره کرد و افزود:

هرگونه گوشی که وارد کشور شود باید در سامانه  تجارت خارجی و سامانه تجارت داخلی وزارت صنعت ثبت شود و پس از تایید توسط سازمان حمایت از مصرف کننده، امکان ثبت سفارش آن برای واردکننده وجود خواهد داشت. در غیر این صورت، این گوشی در سامانه وزارت صنعت قابل شناسایی نخواهد بود و امکان مطابقت با شماره موبایل و شناسه گوشی وجود ندارد.

وی اضافه کرد که تاکنون بیش از 1.5 میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه به صورت رسمی در سامانه گمرک ثبت شده و 287 مدل کد شناسایی برای گوشی موبایل در این سامانه به ثبت رسیده است. میرنژاد همچنین افزود اجرای این طرح به طور کامل به واردکنندگان رسمی موبایل آموزش داده شده و در همین حال، مذاکره با دو برند خارجی تولیدکننده گوشی موبایل برای راه‌اندازی خط تولید موبایل در کشورمان آغاز شده است و آن‌ها نیز آمادگی خود را برای اجرای این طرح اعلام کرده‌اند.

طرح رجیستری موبایل هزینه‌ای برای مردم نخواهد داشت

در پایان مسئولان تاکید کردند که در اجرای طرح رجیستری موبایل ، به هیچ عنوان پولی از مردم گرفته نمی‌شود و این طرح هیچ هزینه‌ای برای مشتریان در پی نخواهد داشت. لازم به ذکر است که طرح رجیستری موبایل از 28 مهرماه آغاز می‌شود و فاز اول آن تنها مانیتورینگ است. در این فاز، اجرای رجیستری از یک سری مدل محدود شروع خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. شاهین پوله گمرکشو باید بده

  2. به شناسایی بیشتر مردم و عدم هماهنگی در مالیات مربوطه

  3. لطفا توضیح بدید مسافرانی که از خارج کشور وارد ایران میشن یا کسی گوشی از خارج کشور خریده چطور میتونه بعد اجرای ریجیستری از موبایلش استفاده کنه ؟