7 باور غلط در مورد رهایی از شر پشه ها

این 7 باور غلط در مورد رهایی از شر پشه ها را فراموش کنید

از گذشته تا به امروز باورهای غلط و بی اساس زیادی پیرامون نحوه مقابله در برابر پشه ها بین مردم وجود داشته است. در این مقاله می‌خواهیم پیرامون این باورهای نادرست و غلط صحبت کرده و دلایل علمی مربوط به آنها را بررسی کنیم.

پشه ها فقط افراد خوشمزه را هدف قرار می‌دهند! احتمالا این جمله را بارها در زندگی خود از افراد مختلف شنیده‌اید. با این حال برخلاف این باور غلط، باید بگوییم که غذایی که افراد مصرف می‌کنند هیچ تاثیری جذب یا دفع این موجودات ریز ندارد. برخی‌ها هم با خرید شمع‌های خاصی از گیاهان مختلف سعی می‌کنند پشه‌ها را از خانه خود دور کنند، اما این هم باور غلطی است.

جهت تکذیب تمامی این باورهای شایع و نادرست، سایت Sciencealert مصاحبه‌ای با آقای استن کوپ، رئیس موسسه آمریکایی کنترل پشه ها ترتیب داده است. از بهترین مواد و اجسام دافع این موجودات گرفته تا دلیل اینکه چرا پشه ها افراد را گاز می‌گیرند در این مصاحبه مطرح شده است. اگر از آن دسته افرادی هستید که پشه‌ها خیلی به شما علاقه دارند، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

7 باور غلط در مورد رهایی از شر پشه ها

1- رژیم غذایی شما عامل تاثیرگذار در جذب پشه ها است

مردم معمولا جهت رهایی از شر این موجودات ریز و آزاردهنده سعی می‌کنند مواد غذایی حاوی سیر یا ویتامین B مصرف کنند. علاوه بر این در کشورها و فرهنگ‌های مختلف نیز برای دور کردن پشه ها، مواد غذایی خاصی به افراد پیشنهاد می‌شود. اما آقای کوپ معتقد است که هیچ مدرک علمی مبنی بر این موضوع در دست نیست.

اما چه عوامل و فاکتورهایی پشه را به سمت شما می‌کشانند؟ به گفته آقای کوپ مواردی نظیر میزان کربن دی اکسیدی که منتشر می‌کنید یا سرعت متابولیسم شما تاثیر زیادی بر روی این موضوع دارند.

2- شمع‌های سیترونلا از شما در برابر پشه ها محافظت می‌کنند

به گفته آقای کوپ هیچ مدرک علمی مبنی بر تاثیر شمع‌های گیاه سیترونلا بر روی پشه‌ها وجود ندارد و این باور شایع در بین مردم نیز نادرست است. شاید رایحه خاص این شمع‌ها بتوانند پشه را از بدن شما دور کنند، اما به محض وزش کوچک‌ترین باد و از بین رفتن این بو، باز هم پشه ها به سراغتان می‌آیند. حتی ممکن است رایحه شمع سیترونلا یا سایر گیاهان شما را نیز اذیت کند و با مشکلاتی روبرو شوید.

3- گیاهان دور کننده پشه‌ها یک عامل موثر دیگر هستند!

حشرات و به خصوص پشه ها علاقه زیادی به محیط سرد، تاریک و مرطوب دارند. افرادی که در خانه گل و گیاه زیادی قرار می‌دهند، در واقع فضا را برای این موجودات ریز و فرصت طلب بیشتر خواهند کرد. از طرفی این گیاهان به هیچ وجه اثر دافعه علیه پشه ها ندارند.

با این حال برخی گیاهان شامل روعن‌های خاصی هستند که حشرات را از خود دور می‌کنند، اما بدین منظور باید آنها را شکسته یا بسوزانید تا اثر دافعه آنها فعال شود. بنابراین به این باور غلط در زمینه دور کردن پشه ها نیز توجهی نداشته باشید.

4- چراغ‌های نورانی در کنترل کردن پشه ها تاثیرگذار هستند

چراغ‌های نورانی و الکتریکی یا همان Bug zapper مخصوصا برای کشتن حشرات مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ این محصولات با نور خود حشرات را جذب کرده و با قدرت الکتریکی آنها را از بین می‌برند. اکثر خریداران نیز این محصول را برای رهایی از شر پشه‌های خانه خود تهیه می‌کنند. با این حال اکثر موجوداتی که در دام این محصولات الکتریکی می‌افتند، حشرات دیگری نظیر زنبور و مگس‌ها هستند.

در دو پژوهش کنترل شده توسط کارشناسان دانشگاه Notre Dame، پشه ها تنها 4.1 و 6.4 درصد از کل حشراتی که توسط این محصولات در یک فصل کشته شده بودند را تشکیل می‌دادند. بنابراین تاثیر این چراغ‌های قاتل بیشتر بر روی سایر حشرات بزرگتر است.

پس از اتمام این دو پژوهش دانشگاه مربوطه، میزان پشه های کشته شده در حیاط مورد نظر، قبل و بعد از آزمایش، تغییر چندانی نکرده بود.

5- دستمال‌های مرطوب از شما در برابر گاز پشه ها محافظت می‌کنند

برخی افراد گاهی اوقات جهت محافظت از خود در برابر حمله این حشرات موذی، دستمال‌های مرطوب را در جیب، کلاه یا حتی بر روی پوست خود قرار می‌دهند. اما آیا این کار هیچ پشتوانه علمی و ثابت‌شده‌ای دارد؟

آقای دکتر کوپ در این زمینه اعلام کرد که برخی تحقیقات و پژوهش‌ها از تاثیر مثبت دستمال‌های مرطوب بر روی حشرات دو بال (Gnats) و دور کردن آنها خبر داده‌اند، با این حال پشه ها از این قاعده مستثنی هستند. این تاثیر شیمیایی خاص مورد توجه پشه ها قرار نمی‌گیرد و آنها با چنین روشی دور نخواهند شد.

6- اسپری‌های حشره کش  در دور کردن پشه ها موثر هستند

با اینکه برخی از این محصولات تاثیر خوب و مثبتی در دور کردن پشه ها دارند، اما این را فراموش نکنید که باید مواد اولیه مناسب و پیشنهاد شده توسط سازمان CDC در آنها قرار داشته باشد. چهار ماده معرفی شده توسط CDC عبارتند از DEET (که بیشتر برای محیط‌های بیرونی مناسب است)، Picaridin (که با نام‌های دیگری نظیر KBR 3023، ‌Bayrepel و icaridin نیز شناخته می‌شود)، IR3535 و همچنین روغن لیمو اوکالیپتوس (OLE). جهت خرید این محصولات، لیست مواد تشکیل‌دهنده آنها را جهت قرار داشتن این چهار ماده مورد بررسی قرار دهید.

7- پشه‌‌ها فقط هنگام شب شما را نیش می‌زنند

شاید یکی از شایع‌ترین باورهای عمومی مربوط به این حشرات کوچک همین موضوع باشد. اکثر افراد فکر می‌کنند زمان فعالیت پشه ها فقط هنگام شب است و در روشنایی روز مورد هدف این موجودات قرار نمی‌گیرند. با این حال جالب است بدانید که برخی از گونه‌های خاص پشه نظیر پشه آسیایی (Asian tiger mosquito) که بدنی زرد و سیاه دارد، بیشتر در طول روز افراد را نیش می‌زنند.

این پشه‌ها معمولا بسیار مرموز و بی سر و صدا هستند و زانو یا مچ پا را گاز می‌گیرند و به همین دلیل افراد کمتر متوجه آنها می‌شوند. شنیدن صدای این پشه ها نیز تقریبا غیرممکن است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. یوزارسیف از مرودشت(تخت جمشید)

    خب باید چیکار کنیم تا برا مدت طولانی از شر انواع پشه ها خلاص بشیم.راه حل بدید لطفا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  2. هیچ راهی نداره . نیش میزنه … در هر شرایطی . حتی با زدن حشره کُش

  3. این پشه ها نماد غربی است و باید ورود این محصولات غربی گرفته بشه

  4. این پشه ها رو با چی نابود کنیم خدایی

  5. توی این گرما و پشه ها اطلاعات خوبی بود

  6. من هیچکدوم از این باورا رو هی نداشتم و نمیدونستم اصا همچین تصوراتی هم هست