گلکسی اس 9

بررسی اولیه گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس سامسونگ

در بررسی اولیه سامسونگ گلکسی اس 9 (Samsung Galaxy S9) و گلکسی اس 9 پلاس (+Samsung Galaxy S9)، نگاهی نزدیک‌تر و عمیق‌تر به ویژگی‌های این پرچمداران جدید خواهیم داشت.

همان‌طور که وعده داده شده بود، کنگره جهانی موبایل بارسلون میزبان گوشی های جدید سامسونگ بود. این تلفن های هوشمند با زبان طراحی بدون حاشیه ساخته شده و از جدیدترین سخت افزار موجود استفاده می‌کنند. به علاوه، کره‌ای‌ها تلاش کرده‌اند تا با تجهیز گوشی های خود به آخرین فناوری های موجود، به جنگ سایر بزرگان دنیای گوشی های هوشمند بروند. در بررسی اولیه سامسونگ گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس، نگاهی ویژه به ابعاد مختلف این محصولات جدید داریم.

گلکسی اس 9

طراحی

امسال خبری از جهش در طراحی محصولات سامسونگ نیست و پرچمداران 2018 این شرکت به تقلید از محصولات قبلی، باز هم با نمایشگرهای بدون حاشیه Infinity Display پیش روی همگان قرار گرفته‌اند. در واقع، از نظر شکل ظاهری تفاوت چندانی با میان گوشی ها و نسل قبلی آن وجود ندارد و همین موضوع را می‌توان وجه اشتراک سری گلکسی S9 با گلکسی S8 در نظر گرفت؛ با این تفاوت که حالا شیب حاشیه‌های کناری کمی کاهش پیدا کرده و گوشه‌های دستگاه نیز کمی تیزتر شده است. البته سازندگان در این زمینه زیاده‌روی نکرده‌اند و طراحی این گوشی ها هم‌چنان با گلسی نوت 8 فاصله دارد. با این حال، از آنجایی که گوشی های خانواده گلکسی اس 8 هنوز هم از جمله زیباترین محصولات موجود در بازار هستند، اقتباس از طراحی آنها حرکتی هوشمندانه از سوی سامسونگ است.

گلکسی اس 9

سامسونگ با معرفی این گوشی ها بر شایعات بسیاری که تجهیز این گوشی به سیستمی مشابه Face ID آیفون ایکس خبر داشتند، پایان داد. هرچند، سازندگان با استفاده از سنسور بهتر برای اسکنر عنبیه چشم، سیستم تشخیص چهره را با ایمنی بالاتر نسبت به قبل توسعه داده‌اند. بر خلاف برخی از گوشی های جدید نیز خبری از حسگر اثر انگشت روی صفحه نیست و این سنسور روی قاب پشتی تعبیه شده است. هرچند، اینجا یک تفاوت اساسی را با نسل قبلی می‌توان پیدا کرد و آن، محل تعبیه این حسگر است. پیش‌تر کاربران نسبت به محل قرارگیری سنسور اثر انگشت، شکایت‌های بسیاری داشتند چرا که در بسیاری از موارد برای باز کردن قفل دستگاه، به اشتباه لنز دوربین را لمس می‌کردند. ولی حالا سازندگان با انتقال این حسگر به زیر دوربین، به درخواست طرفداران احترام گذاشته‌اند.

پیش‌تر نیز نمونه این طراحی را در مدل 2018 گوشی های سری گلکسی A8 دیده بودیم. با این حال، این تصمیم به معنی تولید گلکسی نوت 9 با همین طراحی نیست و گزینه‌های مختلفی همچون سیستم تشخیص چهره و اسکنر روی صفحه روی میز کره‌ای‌ها است.

گلکسی اس 9

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جدید پرچمدار سامسونگ، استفاده از اسپیکرهای استریو است. اگرچه در بررسی اولیه گلکسی اس 9 نمی‌توان عملکرد آن را مورد قضاوت قرار داد، ولی سازندگان دو بلندگوی قدرتمند این گوشی ها که توسط AKG تنظیم شده‌اند را از ویژگی‌های خاص محصولات خود می‌دانند. روی فریم آلومینیومی دستگاه باز هم می‌توان کلید مخصوص بیکسبی را پیدا کرد. سامسونگ با اضافه کردن قابلیت‌های متعدد و بسیار کاربردی همچون ترجمه زنده، توجهی ویژه به دستیار دیجیتالی خود داشته است. بخش پایینی هم میزبان پورت یو اس بی نوع C است. در نهایت، به واسطه استاندارد IP68، آب و گرد و غبار به گوشی گران‌قیمت شما نفوذ نخواهد کرد.

صفحه نمایش

سامسونگ علاوه بر حفظ طراحی کلی، از نمایشگرهایی سوپر آمولد با ابعاد یکسان با نسل قبلی بهره برده است. گلکسی S9 به نمایشگری 5.8 اینچی و گلکسی +S9 به نمایشگری 6.2 اینچی تجهیز شده و محتوا در نسبت 18.5:9 نمایش داده خواهد شد. به لطف وضوح بالای 1440×2960 هم تراکم پیکسلی در این گوشی های هوشمند، به ترتیب به 570 و 529 پیکسل در هر اینچ می‌رسد.

گلکسی اس 9

پوشش محافظ گوریلا گلس 5 مسئولیت محافظت از نمایشگر در برابر عناصر بیرونی را دارد؛ در این صورت صفحه گوشی در برابر خط و خش مقاومت کامل خواهد داشت. البته علی‌رغم استفاده از این پوشش، هم‌چنان هم پنل‌های این دو گوشی از جنس شیشه بوده و در برابر ضربه‌های محکم‌، شکننده هستند. در این صورت باید بیشتر از تبلیغات سازندگان، مراقب گوشی خود باشید.

نمایشگر این تلفن های هوشمند با قابلیت‌های جذاب نسل قبل همچون HDR10 و صفحه نمایش همیشه روشن به دست کاربران می‌رسند تا گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 چیزی از رقبا کم نداشته باشند.

باید منتظر ماند و دید که همانند پرچمداران سال‌های قبل، باز هم عنوان بهترین صفحه نمایش موبایل به گلکسی S9 می‌رسد یا نه.

گلکسی اس 9

سخت افزار

تراشه‌های اسنپدراگون 845 و اگزینوس 9810 با پردازنده هشت هسته‌ای، مسئولیت مدیریت اطلاعات در پرچمداران سامسونگ را بر عهده دارند. به لطف پشتیبانی این دو تراشه از فناوری از LTE Cat. 18، در حالت تئوری، حالا دست‌یابی به حداکثر سرعت دانلود 1.2 گیگابیت بر ثانیه امکان‌پذیر است. از آنجایی که هر دو این چیپ‌ها با نسل دوم از فناوری ساخت 10 نانومتری تولید شده‌اند، در بررسی اولیه گلکسی اس 9 نمی‌توان در رابطه با اختلاف قدرت آنها اظهار نظر کرد. با این حال، سازندگان مدعی افزایش 30 درصدی قدرت پردازشی و 30 درصد مصرف بهینه‌تر نسبت به گذشته‌اند. به این موارد باید وجود اندروید 8.0 اوریو را نیز اضافه کرد چرا که سامسونگ ضمن استفاده از آخرین نسخه از سیستم عامل گوگل، سیستم نرم افزاری دستگاه را برای عملکرد روان‌تر، بهینه کرده است.

نسخه پایه گلکسی اس 9 با 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی ارائه می‌شود و در صورتی که مایل به پرداخت پول بیشتر برای داشتن فضای داخلی بالاتر باشید، می‌توانید دو نسخه دیگر با حافظه 128 یا 256 گیگابایتی را نیز تهیه کنید. متاسفانه برای این گوشی خبری از نسخه‌های قوی‌تر نیست و برای بهره‌مندی از قدرت بالاتر، باید گلکسی اس 9 پلاس را با 6 گیگابایت رم انتخاب کنید. نسخه پلاس با حافظه داخلی 65، 128 و 256 گیگابایتی به فروش می‌رسد.

گلکسی اس 9

بعد از عرضه دو گوشی گلکسی A8 و +A8 با باتری‌های 3 هزار و 3500 میلی‌آمپر ساعتی، برخی افراد از احتمال استفاده از یک باتری بزرگ‌تر در پرچمداران سری گلکسی S خبر دادند. ولی به فعلا خبری از افزایش ظرفیت نبوده و این تلفن های هوشمند همانند سری گلکسی S8، باز هم با دو باتری 3 هزار و 3 هزار و 500 میلی‌آمپر ساعتی عرضه خواهند شد. به واسطه شارژر بی سیم Qi جدید سامسونگ هم می‌توان این اسمارت فون های گران‌قیمت را به صورت وایرلس شارژ کرد.

اما یکی از مواردی که بسیاری از افراد در انتظار آن بودند، هوش مصنوعی و توانایی دستگاه در خلق ایموجی‌های سه‌بعدی با قابلیتی موسوم به “AR Emoji” است. اسمارت فون های جدید سامسونگ با اسکن صورت کاربران، استیکرها و فایل‌های متحرک را تولید کرده و کاربران می‌توانند از آنها در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. این قابلیت جدید که انیموجی اپل و آیفون ایکس را هدف قرار گرفته، به مراتب پیشرفته‌تر بوده و به جای شخصیت‌های مختلف، مستقیما از صورت انسان استفاده می‌کند.

دوربین گلکسی اس 9

گلکسی اس 9

بزرگ‌ترین پیشرفت محصولات جدید سامسونگ در مقایسه با نسل قبلی، دوربین این تلفن های هوشمند است. گلکسی اس 9 در بخش پشتی به یک سنسور 12 مگاپیکسلی همراه با لرزشگیر اپتیکال تجهیز شده و سازندگان همانند گوشی تاشو W2018 از دیافراگم متغیر F1.5/2.4 برای آن استفاده کرده‌اند. در این صورت کاربران می‌توانند تصاویر را در شرایط مختلف با دقت بالاتری ثبت کنند. دیافراگم بازتر به خصوص در محیط‌های تاریک‌تر، با دریافت نور بیشتر، کارایی دوربین را افزایش خواهد داد. با کنار گذاشتن W2018، این نخستین باری است که از چنین دوربینی برای گوشی های موبایل استفاده می‌شود. از دیگر ویژگی‌های قابل توجه دوربین اصلی می‌توان به فوکوس خودکار تشخیص فاز و فناوری Dual Pixel اشاره کرد.

گلکسی اس 9 پلاس از آن جهت که برای نخستین در میان محصولات سری گلکسی S سامسونگ از دوربین دوگانه بهره می‌برد، بیش از پیش در کانون توجه قرار دارد. مدت‌هاست که سازندگان مختلف از سیستم دوربین دوگانه استفاده می‌کنند و این روزها حتی محصولات ارزان‌تر هم با چنین دوربین‌هایی به فروش می‌رسند. ولی حالا گلکسی اس 9 پلاس، دومین گوشی سامسونگ با دوربین دوگانه پشتی بوده و این ویژگی تنها مخصوص نسخه بزرگ‌تر پرچمدار این کمپانی کره‌ای است. در این سیستم علاوه بر سنسور 12 مگاپیکسلی اصلی، از یک سنسور 12 مگاپیکسلی دیگر با گشودگی دریچه دیافراگم F/2.4 و لرزشگیر اپتیکال استفاده شده است که به ثبت دقیق‌تر و پایدارتر جزئیات، کمک بسزایی می‌کند. همچنین به لطف دوربین دوگانه این گوشی، حالا استفاده از زوم اپتیکال دو مرحله‌ای نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

گلکسی اس 9

یکی از قابلیت‌هایی که از مدت‌ها پیش کاربران در انتظار آن بودند، توانایی ضبط ویدیوها با نرخ بسیار بالای 960 فریم بر ثانیه است. نخستین بار پرچمداران سونی با این سیستم در اختیار کاربران قرار گرفته بودند. ولی حالا گوشی های خانواده گلکسی اس 9 به لطف قابلیت “Super Slow-mo” قادر به ضبط چنین ویدیوهایی هستند.

دوربین جلویی نیز به سنسوری 8 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم F/1.6، فوکوس خودکار و اچ دی آر خودکار تجهیز شده و قادر به ضبط ویدیوهای 2K است. همانند نسل قبلی، دوربین سلفی گلکسی اس 9 می‌تواند لحظات شیرین شما را با کیفیتی بسیار بالا ثبت کند.

گلکسی اس 9

به زودی پیش‌فروش گوشی های جدید سامسونگ در پنج رنگ مختلف آغاز شد. آیا برای خرید گوشی های هزار دلاری سامسونگ آماده هستید؟