مقایسه سونی اکسپریا ایکس زد 2

مقایسه سونی اکسپریا ایکس زد 2 با آیفون 10 اپل

سونی اکسپریا ایکس زد 2 (Sony Xperia XZ2) به عنوان جدیدترین پرچمدار سونی معرفی شد. در این مطلب قصد داریم به مقایسه سونی اکسپریا ایکس زد 2 با آیفون 10 به عنوان پرچمدار اپل بپردازیم. این رقابت با توجه به تغییر در طراحی سونی اکسپریا XZ2 جذابیت بیشتری پیدا می‌کند.

گوشی سونی اکسپریا ایکس زد 2 در جریان نمایشگاه MWC 2018 معرفی شد. این محصول این مرتبه با سینه‌ای سپر در میان دیگر مدل‌های پرچمدار قرار می‌گیرد، چرا که دیگر از نظر طراحی نسبت به آن‌ها ضعیف نیست. اگرچه قیمت آن همچون سایر مدل‌ها بالا خواهد بود، اما نسبت به آیفون ایکس هزار دلاری همچنان ارزان‌تر محسوب می‌شود.

از آنجایی که آیفون‌های سال 2018 حدود شش ماه دیگر رونمایی خواهند شد، باید پرچمداران اندرویدی جدید را با گوشی های آیفون سال گذشته مقایسه کنیم. در این مطلب به مقایسه سونی اکسپریا ایکس زد 2 با آیفون ایکس خواهیم پرداخت.

طراحی

مقایسه سونی اکسپریا ایکس زد 2

برای سال‌های طولانی، گوشی های سونی شبیه به یکدیگر ساخته می‌شدند. همه آن‌ها دارای ظاهری مکعب مستطیلی بوده و دوربین، در گوشه سمت راست و بالای پنل پشتی قرار می‌گرفت. اما سرانجام در سال 2018 زمان تغییر فرا رسید. پنل پشتی اکسپریا ایکس زد 2 دارای یک شیشه منحنی بوده و توسط شیشه‌های گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود. فریم دستگاه فلزی در نظر گرفته شده است.

در این مقایسه سونی اکسپریا ایکس زد 2 از مدل نقره‌ای آن استفاده شده است، اما سه گزینه رنگ دیگر نیز وجود دارد. با توجه به شیشه‌ای بودن پنل پشتی، استفاده از نسخه‌های دارای رنگ بدنه روشن مناسبتر به نظر می‌رسد، چرا که برخلاف نسخه‌های تیره، لکه‌های انگشت بر روی آن دیده نخواهد شد. اگر بخواهیم بعد از مقایسه سونی اکسپریا ایکس زد 2 آن را به یک گوشی (از نظر ظاهری) تشبیه کنیم، باید اچ تی سی یو 11 را نام ببریم.

مقایسه سونی اکسپریا ایکس زد 2

اما آیفون 10 نیز از برخی جنبه‌ها با آن یکسان است. به عنوان نمونه در پرچمدار اپل نیز شاهد استفاده از فریم فلزی در کنار پنل پشتی شیشه‌ای هستیم. اما برخلاف اکسپریا ایکس زد 2 که میانه‌های آن کمی ضخیم‌تر از لبه‌ها هستند، این گوشی به طور یک دست تخت است. سبک طراحی گوشی جدید سونی سبب شده نگه داشتن آن در دست راحت‌تر باشد. اما یکی از مزایای آیفون 10 کوچکتر بودن آن است، به طوری که راحت‌تر در جیب قرار می‌گیرد!

با مقایسه سونی اکسپریا ایکس زد 2 و آیفون ایکس به یک تشابه مهم دیگر میان آن‌ها پی می‌بریم؛ هر دو گوشی فاقد جک صوتی 3.5 میلی‌متری هستند. به صورت عادی تنها مجبور به استفاده از هدفون‌ها و ایربادهای بی‌سیم هستید، اما در صورت اصرار به استفاده از هدفون‌های سیمی، باید از یک کابل مبدل کوچک استفاده کنید.

مقایسه سونی اکسپریا ایکس زد 2

ویژگی مربوط به بدنه مشابه دیگر دو گوشی، مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار است. اکسپریا ایکس زد 2 در این زمینه کمی بهتر از آیفون 10 عمل کرده است، چرا که استاندارد مقاومتی رعایت شده در آن‌ها به ترتیب IP68 و IP67 است. پس گوشی سونی را می‌توان به عمق بیشتری درون آب فرو برد.

موتور ویبره جدید

موتور ویبره جدید اکسپریا ایکس زد 2

اکسپریا ایکس زد 2 همانند سایر گوشی های هوشمند جدید دارای چندین ترفند سخت افزاری ریز و درشت است که به عنوان یکی از آن‌ها می‌توان به موتور ویبره “Dynamic Vibration System” اشاره کرد. مزیت آن شبیه کردن گوشی به یک دسته بازی حین اجرای بازی‌های موبایل است. سایر ویژگی‌های آن را در زمان گوش دادن به موسیقی و یا تماشای ویدیو احساس خواهید کرد.

موتور ویبره جدید دارای سه سطح قدرت مختلف بوده و حتی می‌توان آن را به طور کامل غیر فعال کرد. نحوه لرزش گوشی در زمان گوش دادن به موسیقی بسیار جذاب بوده و تجربه متفاوتی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

اگرچه موتور ویبره Taptic Engine اپل چندان جدید نیست، اما از نظر اعمال روزانه همچون لرزش حین دریافت نوتیفیکیشن، با دقت بیشتری عمل می‌کند. با این حال فاقد ترفندهای لرزشی است که در اکسپریا ایکس زد 2 وجود دارد.

نمایشگر

مقایسه سونی اکسپریا ایکس زد 2

با مقایسه سونی اکسپریا ایکس زد 2 و دیگر گوشی های این شرکت به کاهش بسیار زیاد حاشیه‌های اطراف نمایشگر آن پی‌ می‌بریم که مدیون استفاده از نسبت ابعاد تصویر 18:9 است. این در حالی است که شرکت‌های دیگر، از حدود یک الی دو سال پیش به طراحی بدون حاشیه (کامل) روی آورده‌اند.

سونی نشان داده قصد پا به پا شدن با دیگر گوشی‌سازان را نداشته و در برخی زمینه‌ها پشت سر آن‌ها حرکت می‌کند. به عنوان نمونه، در حالی که سایر گوشی‌سازان بزرگ در پرچمداران خود از پنل‌های OLED برای نمایشگر استفاده می‌کنند، در اکسپریا ایکس زد 2 شاهد استفاده از پنل IPS LCD هستیم. رزولوشن این نمایشگر 5.7 اینچی، 2160 در 1080 پیکسل (فول‌ اچ‌دی پلاس) است. این وضوح تصویر در مقایسه با نمایشگر اکسپریا ایکس زد پریمیوم دارای رزولوشن 4K به نصف کاهش یافته است. در مقابل آن، آیفون ایکس دارای نمایشگر 5.8 اینچی از نوع OLED و مجهز به رزولوشن 2436 در 1125 پیکسل قرار دارد.

مقایسه سونی اکسپریا ایکس زد 2

تکنولوژی OLED به کار رفته در صفحه نمایش آیفون ایکس، رنگ‌های مشکی را تیره‌تر نمایش داده و در کنار داشتن کنتراست بیشتر، زنده‌تر به نظر می‌رسد. اگرچه ممکن است استفاده از پنل IPS LCD یک نقطه ضعف به نظر برسد، اما نمایشگر اکسپریا ایکس زد 2 در واقعیت کیفیت بسیار خوبی دارد. مزیت این نوع نمایشگر در مقایسه با OLED، عدم پدید آمدن مشکل سوختگی پیکسل‌ها است.

سونی یکی از اولین شرکت‌هایی بود که پشتیبانی از HDR در تصاویر و همچنین ویدیوها را به گوشی های خود افزود. با استفاده از اکسپریا ایکس زد 2 نه تنها می‌توان ویدیوهای HDR ضبط کرد، بلکه به لطف پشتیبانی از آن در نمایشگر دستگاه، امکان مشاهده این دسته از ویدیوها نیز وجود دارد. پس می‌توانید محتواهای HDR را در سرویس‌هایی همچون یوتیوب به راحتی تماشا کنید. سونی مدعی توانایی تبدیل بسیاری از ویدیوهای SDR به HDR به صورت نرم افزاری است، به همین دلیل دوست داریم هر چه زودتر، عملکرد این ویژگی را در عمل مشاهده کنیم.

دوربین

مقایسه سونی اکسپریا ایکس زد 2 و آیفون ایکس

عدم ارائه یک گوشی مجهز به دوربین دوگانه، مورد دیگری است که سونی را از سایر شرکت‌ها عقب انداخته است. حتی در نخستین پرچمدار سال 2018 این شرکت خبری از چنین دوربینی نیست. علت اصلی محبوبیت این نوع دوربین، امکان عکاسی پرتره است. با توجه به همین موضوع گوگل در گوشی های پیکسل جدید، امکان عکاسی پرتره را به صورت نرم افزاری با وجود داشتن یک سنسور فراهم کرده است. اما در دوربین اکسپریا ایکس زد 2 همچنان حالت عکاسی پرتره وجود ندارد.

حداکثر رزولوشن دوربین 19 مگاپیکسل است، اما همیشه قادر به استفاده از این رزولوشن نخواهید بود، چرا که ممکن است در ابعاد عکس تاثیر منفی بگذارد. سونی پرچمداران و میان‌رده‌های خود را به دوربین‌های دارای وضوح تصویر بالا (19 و یا 23 مگاپیکسل) مجهز می‌کند، در حالی که سایر پرچمداران بازار موبایل همچون آیفون 10، اغلب دارای دوربین‌های اصلی 12 مگاپیکسلی هستند.

مقایسه سونی اکسپریا ایکس زد 2

مزیت دیگر دوربین آیفون ایکس، داشتن یک سنسور تله فوتو است که اصلی‌ترین کاربردهای آن عکاسی پرتره و بزرگنمایی اپتیکال بدون کاهش کیفیت (تا دو برابر) محسوب می‌شوند. اگرچه امکان فیلم برداری 4K در هر دو گوشی فراهم شده، اما فقط دوربین اکسپریا ایکس زد 2 می‌تواند به صورت HDR (در کنار 4K) فیلم برداری کند.

در مقایسه سونی اکسپریا ایکس زد 2 با دیگر گوشی ها، قابلیت‌های دوربین آن جلب توجه می‌کند

سونی برای نخستین مرتبه در دوربین اکسپریا ایکس زد پریمیوم امکان فیلم برداری سوپراسلوموشن را فراهم کرد و اکنون شاهد این قابلیت در پرچمدار سال 2018 آن هستیم. این دسته از ویدیوها، با نرخ بالای 960 فریم بر ثانیه ضبط می‌شوند. تفاوت مهم این قابلیت با نمونه آن در اکسپریا ایکس زد پریمیوم امکان فیلم برداری با نرخ 960 فریم در رزولوشن فول اچ‌دی است، در حالی که این قابلیت در پرچمدار قبلی سونی به علاوه گلکسی اس 9، در رزولوشن اچ‌دی امکان‌پذیر است. اگرچه آیفون ایکس فاقد قابلیت فیلم برداری سوپراسلوموشن است، اما همچنان از نظر نرخ فریمی، از تمامی گوشی های هوشمند بهتر عمل می‌کند، چرا که قادر به فیلم برداری اچ‌دی با نرخ 240 فریم بر ثانیه است. کیفیت تصاویر ثبت شده، مهمترین فاکتور حین انتخاب یک دوربین به شمار می‌آید، به همین دلیل در گالری زیر چند تصویر ثبت شده به وسیله هر دو گوشی را قرار داده‌ایم. بهترین روش مقایسه سونی اکسپریا ایکس زد 2 و آیفون 10 از نظر دوربین همین عکس‌ها هستند.

قیمت، زمان عرضه و نتیجه‌گیری

گفته می‌شود قیمت اکسپریا ایکس زد 2، همچون گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس و همچنین پیکسل 2، بالای 800 دلار خواهد بود. حتی در صورت قبول این موضوع، با مقایسه سونی اکسپریا ایکس زد 2 و آیفون ایکس هزار دلاری به تفاوت فاحش میان قیمت آن‌ها پی می‌بریم. پس روی هم رفته، پرچمدار جدید سونی گوشی اقتصاد‌ی‌تری است.

از طرفی دیگر، آیفون 10 هم‌اکنون برای خرید در دسترس است، اما متاسفانه اکسپریا ایکس زد 2 درست همانند اکسپریا ایکس زد پریمیوم در سال گذشته، با اختلاف زمانی بسیار بالا بعد از رونمایی عرضه می‌شود، به طوری که باید در نیمه دوم سال 2018 منتظر آن باشیم.

سونی اکسپریا ایکس زد 2 از نظر طراحی و نمایشگر پا به پای آیفون ایکس حرکت کرده و به عقیده بسیاری، حتی در زمینه طراحی بهتر از این گوشی عمل می‌کند. به لطف استفاده از اسنپدراگون 845 و جدیدترین نسخه اندروید، عملکرد دستگاه فوق‌العاده روان و بدون نقص است، به همین دلیل هر دو از نظر سخت افزاری در بالاترین حد ممکن قرار داشته و با مقایسه سونی اکسپریا ایکس زد 2 و آیفون 10 از نظر سخت افزاری، در هیچ کدام نقطعه ضعفی پیدا نمی‌کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

27 دیدگاه

  1. سونی گفت ک این دوربین دوم هایی ک دارین میبینین فقط یه سوراخ اضافن پشت گوشی خودش داره روی دوربین دوم با چیپ اختصاصی کار میکنه ک عکسایی با ایزوی 51200میگیرن ینی شبو میکنه روز سونی یه کاریو وقتی انجام میده ک کامل تستش کنه نه مث هواوی ۱۱ تا سوراخ بذاره پشت گوشی

  2. داری شر میگی اسکی از آیفون کار هواوی و سامسونگه ک جفتشون آشغال سازن نه سونی ک اصالتشو همه میدونن.یه موردش همین طراحی گوشی هاش الان همه گوشی ها مث هم شده طراحیشون مارکشون نباشه نمیتونی تشخیص بدی چی ا چیه ولی سونی ا دور زار میزنه همه چیزش آیفونو با سونی مقایسه نکن ک در حد سونی سونی نیس

  3. سونی فقط دوربینش خوبه
    ایفون کلا افتضاحه

  4. آیفون باهاش زمین تا آسمون بود

  5. سعید خان یعنی الان که شما اپل دستت و خریدی : حمال اپل هستی ؟؟؟!

    • منچیزی واسه اپل نمیسازم که ? من خریدارشم که تو کشور های پیشرفته میشه ارباب

      • اگر منظورت از کشورهای پیشرفته : جهان اول هست ، در این کشور ها شما میشی خریدار و مصرف کننده نه ارباب ( user & customer ) چی مصرف میکنی که در عالم هپروت سیر میکنی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ گاهی وقت ها فکر میکنم یه بچه دبستانی هستی و کلا داری شوخی میکنی و وقت میگذرونی یا کارت خندوندن مردم که اگه دومی هست خدا خیرت بده ، دمت گرم

  6. اصلا براچی گوشی هایی ک همش اسکی از آیفونه رو با هم مقایسه میکنین؟؟؟؟؟؟
    جدا عجیبه
    الان هرچی گوشی تو بازار وجود بدون شک کپی از آیفونه
    حسگر اثر انگشت خالقش اپل
    فیس آیدی خالقش اپل
    دوربین دوگانه خالقش اپل
    تمام صفحه بودن خالقش اپل
    امکانات دوربین مثل اسلومنشن و ایموجی خالقش اپل
    بابا شماهایی ک طرفدار سیستم عامل اندروید و سامسونگ و سونی و هووایی و هزارتا مدل دیگه هستین همچیتون اسکیه از سر تا ته اسکین
    فکر نکنین دارن شاهکار میکنن این گوشیا فقط دارن اسکیایی ک از آیفون رفتنا تر و تمیزش میکنن

    • خدا شفات بده
      موندم با این پیشرفت تکنولوژی و آیتی هنوزم همچین غارنشین هایی با همچین سطح از اطلاعاتی هستن یا نه
      الهی آمین

    • شرفه تو هم با امثاله لیلا قابله قیاس نیست درود

      • امثال درسته نه امثاله :/
        نقش نما با ه آخر تنها نشون دادن نمیشه آقای با شرف
        تو هم یه غار نشین مث دوستت…

        • من مثل تو داهاتی نیستم فارسیم قوی باشه انگلیسیم قوی تره

          • مرسی روحمو شاد کردی
            من مث تو تازه از غار در نیومدم که به اقشار روستا نشین توهین کنم
            ولی از طرز صحبت کردنت معلوم شد انگلیسیم چیزی حالیت نیست!
            تو بیا راه رفتن عادیو (صحبت فارسی)یاد بگیر، رقص (انگلیسی حرف زدن) پیشکش!
            چقدر استدلالت در حد خردسالان بود! واقعا طرز فکرت اینه یا داری ادا درمیاری!؟

      • جالب تر اینجاست گفتی درود! یعنی تیریپ وطن پرستی و عشق به میهن و زبونش فارسی رو داری، اما به کسایی که فارسی بلدن گفتی دهاتی!؟
        واقعا معلوم شد علاوه بر غارنشینی، شعورم نداری
        به هرچی ایرانی و فارسی زبانه گفتی دهاتی! چون خیلیا تو ایران هستن که اصلا انگلیسی بلد نیستن! پس اونا دهاتین!؟
        چرا به این آدمای بی ادب و دور از شعور اجازه کامنت گذاشتن میدین؟!

    • یادت رفت بگی که عامل فروش گوشی 100 دلاری به ده برابر قیمت اپل هست

  7. ایکس زد 2 گوشی بهتره

  8. چیزی که بیان است چه حاجت به بیان است
    حتی دوربینش هم اشغاله

  9. یه سوال دیگه از کاربران
    به نظرتون دوربین دوگانه ظاهر گوشی رو خراب نمیکنه ؟
    به نظرم ایفون سون خیلی خوش ظاهر تر از X بود

  10. “عدم ارائه یک گوشی مجهز به دوربین دوگانه، مورد دیگری است که سونی را از سایر شرکت‌ها عقب انداخته است.”
    به نظرتون سونی که یه جا خونده بودم تقریبا نصف دوربینای موبایل رو نولید میکنه یه دوربینی میزاره که بشه ازش انتقاد کرد ؟

  11. به نظر میرسه xz2 از نظر عکس برداری، عکس های بهتری انداخته.