حقایق، داستان‌ها و افسانه‌های شهر گمشده آتلانتیس (Atlantis)

حقایق، داستان‌ها و افسانه‌های موجود از شهر گمشده آتلانتیس (Atlantis)

شهر گمشده آتلانتیس (Atlantis) قرن‌هاست که به عنوان آرمان‌شهری مملو از گنجینه‌های مادی و غیرمادی شناخته می‌شود، اما بشر چه چیزهایی در مورد این جزیره اسرارآمیز می‌داند؟

ایده وجود جزیره‌ای شگفت‌انگیز که در آن دانش و ثروتی بی‌نهایت ارزشمند وجود دارد و به عنوان تنها آرمان‌شهر روی زمین شناخته می‌شود،‌ برای مدت‌هاست که توجه علاقه‌مندان به داستان‌های علمی تخیلی و بخش بزرگی از جوامع را به خود جلب کرده است؛ تا به امروز هم کتاب‌ها، فیلم‌ها،‌ وب سایت‌ها و مجلات زیادی به موضوع این جزیره که با نام شهر گمشده آتلانتیس شناخته می‌شود، اختصاص داده ‌شده‌اند و ترکیبی از واقعیت‌ها و تصورات ذهن خیال‌پرداز نویسندگان و تولیدکنندگان محتوی را به مخاطبان ارائه داده‌اند.

حقایق، داستان‌ها و افسانه‌های شهر گمشده آتلانتیس (Atlantis)

با این حال ما در مورد شهر آتلانتیس چه میدانیم و آیا واقعا ممکن است که جزیره‌ای اسرارآمیز با مشخصات جادویی ذکرشده برای آن،‌ وجود خارجی داشته باشد؟ در ادامه به بررسی اطلاعات موجود از شهر گمشده آتلانتیس خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

منشا اطلاعات موجود از شهر گمشده آتلانتیس

برخلاف بسیاری از اسطوره‌ها و افسانه‌های موجود، ما دقیقا می‌دانیم که اولین داستان‌ها در مورد آتلانتیس در چه زمان و توسط چه کسی نقل شد؛ در سال 330 قبل از میلاد، فیلسوف بزرگ افلاطون بود که در دو مورد از نوشته‌هایش صحبت‌هایی را در مورد این جیزه مطرح کرد.

‌برخلاف باور کنونی علاقه‌مندان در مورد این آرمان‌شهر، قصد افلاطون از صحبت در مورد آتلانتیس تصویر کردن این منطقه به عنوان یک آرمان‌شهر واقعی نبود؛ یکی از متخصصان باستان شناسی به نام کن فدر (Ken Feder) در کتاب “Encyclopedia of Dubious Archaeology” نوشته است که این فیلسوف برجسته با معرفی شهر گمشده آتلانتیس قصد داشت تا تمدنی را نشان دهد که از لحاظ نظامی،‌ اقتصادی و تکنولوژیکی به پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی دست یافته‌اند، اما به دلیل همین پیشرفت‌ها دچار تباهی شده‌اند.

حقایق، داستان‌ها و افسانه‌های شهر گمشده آتلانتیس (Atlantis)

مجسمه‌ای از افلاطون

به بیان دیگر، افلاطون قصد داشت تا با نقل از شهر گمشده آتلانتیس، رقیب این منطقه یعنی آتن را موردتوجه قرار دهد و داستان اخلاقی موردنظرش در مورد ارزش خردورزی و توجه به عقل و دانش در کنار پیشرفت‌های مادی را به شیوه‌ای بهتر بیان کند؛ به این ترتیب اگر واقعا جزیره‌ای مدفون در زیر آب با نام آتلانتیس وجود داشته باشد که مردمانی در آن زندگی می‌کنند، باید توجه داشته باشیم که این تمدن به هیچ وجه قصد ندارد تا با جوامع دیگر دوستی برقرار کند.

تنها یکی از دلایل مطرح‌شده در مورد خیالی بودن شهر آتلانتیس و تلاش افلاطون برای جذاب‌تر کردن نوشته‌هایش این است که در میان تعداد بی‌شماری متون یونانی که از هزاران سال پیش به جا مانده،‌ به جز این فیلسوف بزرگ کس دیگری در مورد جزیره اسرارآمیز آتلانتیس ننوشته است؛ عملا هیچ سندی وجود ندارد که نویسنده‌ای به صورت هر چند گذرا، قبل از افلاطون در مورد چنین منطقه‌ای صحبت کرده باشد.

محقق دیگری به نام مارک آدامز (Mark Adams) در یکی از کتاب‌هایش در مورد آتلانتیس نوشته است که یکی از دلایل همه‌گیر شدن داستان این جزیره، انتشار کتابی از یک نماینده کنگره آمریکایی به نام ایگناتیوس دانلی (Ignatius Donnelly)‌ بود که به عنوان تاریخدانی آماتور هم شناخته می‌شد.

حقایق، داستان‌ها و افسانه‌های شهر گمشده آتلانتیس (Atlantis)

نقشه‌ای خیالی از شهر گمشده آتلانتیس که به سال 1669 برمی‌گردد و این جزیره را در مرکز اقیانوس اطلس نشان داده است.

در کتاب “The Antediluevian World” که به سال 1882 مربوط است،‌ دانلی ادعا کرد که تمامی پیشرفت‌های بشریت و تمدن‌های موجود را می‌توان به شهر گمشده آتلانتیس در نوشته‌های افلاطون ربط داد؛ این شخص در کتابش علاوه بر صحبت در مورد آنچه که افلاطون نوشته بود، مطالب مختلفی را از خودش به موضوع اضافه کرد و عملا آتلانتیس را از آنچه که بود، اسرارآمیزتر و شگفت‌انگیزتر معرفی کرد.

جالب است بدانیم که دانلی در زمان خود یک نسخه از کتابش را برای چارلز داروین، از برجسته‌ترین دانشمندان جهان فرستاد، اما داروین با وجود علاقه به داستان، اظهار کرد که نوشته‌های دانلی را با دیده شک فراوان مطالعه کرده است. تحقیقات گسترده آدامز هم در مورد دانلی به نتیجه مشابهی رسید و مشخص شد که صحبت‌های این مرد بی‌پایه و اساس بوده‌اند.

با این وجود نویسندگان و افراد سرشناس دیگر به اندازه آدامز واقع‌گرا نبودند و برخی با انتشار داستان‌های مختلف و به اصطلاح جنجالی‌تر کردن افسانه شهر گمشده آتلانتیس، به همه‌گیر شدن ایده وجود این منطقه اسرارآمیز کمک کردند.

تلاش برای یافتن شهر گمشده آتلانتیس

با وجود ریشه داشتن داستان آتلانتیس در افسانه‌ها، در طول قرن‌های گذشته افراد زیادی در تلاش برای پیدا کردن این آرمان‌شهر وقت و انرژی زیادی صرف کرده‌اند و هر کدام بر اساس شواهدی که به نظرشان منطقی بودند،‌ مناطقی مانند قطب جنوب، اقیانوس اطلس،‌ آلمان،‌ بولیوی،‌ ترکیه، کارائیب و مکان‌های دیگر را محل قرارگیری شهر گمشده آتلانتیس اعلام کرده‌اند.

با این وجود خود افلاطون به دقت منطقه قرارگیری این شهر افسانه که ابعادی بزرگ‌تر از لیبی و کل آسیا دارد را مشخص کرده و گفته است که آتلانتیس فراتر از «ستون‌های هرکول»، در اقیانوس اطلس قرار دارد؛ عبارت ستون‌های هرکول به تنگه جبل‌الطارق، در دهانه مدیترانه گفته می‌شود. البته منطقه‌ای با مشخصات خیالی و غیر خیالی توصیف‌شده برای آتلانتیس تاکنون در اقیانوس اطلس پیدا نشده است.

با این وجود تنها راهی که بتوان صحبت‌های افلاطون در مورد آتلانتیس را واقعی تصور کرد این است که ارزش و پیام اخلاقی داستان این فیلسوف بزرگ را نادیده بگیریم و فکر کنیم که افلاطون قصد داشت با اشاره به آتلانتیس،‌ به گونه‌ای دیگران را از وجود آرمان‌شهری گمشده و اسرارآمیز باخبر کند و صحبت‌های او در مورد محل قرارگیری جزیره هم نمی‌تواند قابل استناد باشد؛ به این ترتیب، احتمال قرار گیری شهر گمشده آتلانتیس در هر منطقه و گوشه‌ای از کره زمین وجود دارد!

یکی دیگر از نشانه‌های تخیلی بودن آتلانتیس این است که با وجود پیشرفت‌های چشم‌گیری اقیانوس‌ شناسی و نقشه‌برداری‌های مناطق زیر آب، تاکنون هیچ اثری از این جزیره مرموز کشف نشده و در عین حال که بخش‌هایی از کف اقیانوس‌ها هنوز ناشناخته‌اند، باور این موضوع عملا غیرممکن است که به کمک تجهیزات موجود، شهری در زیر آب به وسعت لیبی و آسیا هنوز کشف نشده باشد.

حقایق، داستان‌ها و افسانه‌های شهر گمشده آتلانتیس (Atlantis)

به علاوه، بر اساس مفاهیم زمین شناسی و اطلاعات موجود در مورد صفحات تکتونیکی زمین هم وجود چنین شهری غیرممکن است؛ با دور شدن قاره‌های از یکدیگر در طول سال‌ها، کفه اقیانوس‌ها گسترده‌تر شده و همانطور که فدر می‌گوید، هیچ منطقه‌ی وسیعی وجود نداشته که در مکان توصیف‌شده توسط افلاطون، به زیر آب رفته باشد؛ بنابراین، باستان شناسی و زمین شناسی در کنار یکدیگر واقعی بودن آتلانتیس را زیر سوال می‌برند.

دانلی در زمان خود از نظریه‌هایش در مورد جزیره اسرارآمیز افلاطون مطمئن بود و حتی پیش‌بینی می‌کرد که روزی تمامی موزه‌ها از اشیا باستانی شگفت‌انگیز مربوط به آتلانتیس پر خواهند شد؛ با این حال بیش از 130 سال از این صحبت‌ها گذشته و هنوز خبری از کشف این منطقه نیست. افسانه‌های آتلانتیس در داستان‌ها علمی تخیلی مختلف زنده مانده‌اند و ایده وجود آرمان‌شهری گم‌شده در زیر آب‌ها هنوز بسیاری از ما علاقه‌مندان را به هیجان می‌آورد. با این حال، همانطور که اشاره شد حقایق به ما نشان می‌دهند که شهر گمشده آتلانتیس هرگز گم نشده بود و همیشه در مکان اولیه‌اش، یعنی کتاب‌های افلاطون قرار داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

44 دیدگاه

  1. یعنی اگه ایران گم بشه چه حالی میده اونوقت هیچکی نمیاد پیداش کنه میگن همون ناشناخته بمونه بهتره

  2. من کاسپین حامد زاده باستان شناس و پژوهش گر هستم
    شما بدبخت ها که هیچی نمی دونید چرا زر میزنید برمودا داستانش فرق داره
    آتلانتیس بر اساس واقیعت
    روزی ی دختر رو پسر تو اتلانتیس عاشق هم میشن وقتی بچه دار میشن پوسایدون خدای دریا ها عاشق بپه میشه و به آتلانتیسی ها ۱۰۰۰۰مردم و ۳۰۰۰لشکر قدرتمند میده و تکنولوژی بینهایتی که در ان زمان ربات و خودرو و زیردریای میده و به پادشاه آتلانتیس نیزه سه شاخی از جنس نیزه خود میدهد اما اتلان تیسی ها به قدرت خود مقرور میشن و تصمیم میگیرند یونان را تصرف کنند اما زئوس خدای خدایان به آتشفشان دستور فوران و به دریا دستور سونامی و آسمان دستو آزرخش میدهد و آتلانتیس در یک روز غرق میشود

  3. سلام . با توجه به اینکه آثاری به جا مونده که میگه در زمان های قدیم تکنولوژی وجود داشته که امروزه از کشف رموز اون عاجزن و اینکه ممکنه که برخورد ورقه های زمینی و فرو رانش یکی از ورقه به زیر دیگری باشه ممکنه آتلانتیس هم وجود داشته باشه حالا چون میزان درک انسان نسبت به موضوع محدوده قرار نیست تکذیبش کنیم
    به نظرم این دنیا فوق العاااااده بزرگ وپر از عجایبیه که حتی به ذهن انسان خطور نمیکنه و هرچه قدر این جهان بزرگه ذهن بشر هم کوچیکه . یک روز 27 قسمت علم با ظهور امام زمان کامل میشه و انسان به رمز تمام مرموزات جهان پی میبره

  4. تو کتاب سیلماریلیون جی آر آر تالکین نوشته شده که انسان های باستانی تونستند بی نهایت قدرتمند و خردمند شن و شهری بی همتا بسازن عمری طولانی داشتن ولی چون می خواستن نامیرا شن تصمیم گرفتن که به سمت شهر نامیریان برن در حالیکه منع شده بودن از این کار.برای همین خدایان تصمیم می گیرن راه ورود انسان ها به سرزمین نامیرایان رو برای همیشه ببندن درنتیجه حفره ای عظیم ایجاد می کنن که آب دریا و شهر باشکوه انسان هارو می بلعه و همه بجز تعداد اندکی از انسان ها کشته میشن.

  5. طبق گفته های افلاطون آتلانتیس 12 هزار سال پیش از میلاد مسیح بوده یعنی 15 هزار سال پیش.پس نتیجه میگیریم قبل حضرت آدم و حوا انسان های پیشرفته وجود داشتند.علت اینکه آتلانتیس کشف نشده به خاطر این هست که هم زیر آب رفته هم بر اثر فعالیت های آتشفشانی پوشیده شده واسه همین امکان کشف خیلی کم است

  6. منم فک میکنم آتلانتیس زیر مثلث برموداست
    چون همه چیو تو خودش میکشه کسی نتوسته به اونجا بره چون هرکی توش کشیده شده برنگشته که بفهمیم چه چیزی باعث این اتفاق میشه

  7. منم فک میکنم آتلانتیس زیر مثلث برموداست که چون همه چیزو تو خودش میکشه هیچ کس نتونسته از اون جا جون سالم به در ببره تا ما فهمیم چه چیزی باعث این اتفاق میشه

  8. داداشا هر موقع راز بدبختی ایرانو پیدا کردین این جزیزه چی هس همین اتلانتیس رو پیدا میکنین

  9. واقعا ک تب برمودا همون اتلانتیس هس تازه میگن جد و اباد ما اونجا بودن چون تونجا اریایی بودن و ماهم هصتیم تازه میگن زرتشت هم تو یکی از کداب هاش گفته ک همسرش اهل اتلانتیس بوده و اگ این راز بر ملا بشع همه ایرانی ها میتونن ادنجا زندگی کنن **

  10. توجه داشته باشید که انسان ها تنها تونستن پنج درصد اقیانوس ها رو کشف کنند پس ایا احتمال نداره که تو 95 درصد دیگه یه شهر غرق شده وجود داشته باشه؟

  11. داداچ یعنی شما کل اقیانوس ها ودریاهارو پشت سر گذاشتی و حتی تا عمیق ترین قسمتشونم رفتی ولی فقط اون قسمتی که برمودا بوده رو نرفتی….⁦:-\⁩
    تو اصلا میدونی برمودا کجاس؟؟اصلا میدونی مایل چیه؟عزیزم چرا میای الکی نظر میدی….وکل عمرتو صرف همچین چیزی میکنی؟⁦:-\⁩⁦:-\⁩⁦:-\⁩⁦:-\⁩

  12. داداچ یعنی شما کل اقیانوس ها ودریاهارو پشت سر گذاشتی و حتی تا عمیق ترین قسمتشونم رفتی ولی فقط اون قسمتی که برمودا بوده رو نرفتی….⁦:-\⁩
    تو اصلا میدونی برمودا کجاس؟؟اصلا میدونی مایل چیه؟عزیزم چرا میای الکی نظر میدی….وکل عمرتو صرف همچین چیزی میکنی؟⁦:-\⁩⁦:-\⁩⁦:-\⁩⁦:-\⁩

  13. اسلام من یک باستان شناسم به دنباله این حرفتان کتابهای خیلی از دانشمندان خارجی رو نسبت به این جریان جزیره اتلانتیس خونده ام درسته همچین چیزی موجود هست بعد از اتفاقاتی که در انجا افتاد طی سفر یک کشتی اروپایی از ان منطقه که هنوزم ان منطقه آتلانتیس وجود داشت در هنگام عبور با یک چیزی برخورد میکن طبق اکتشافات در انجا دنبال جواهراتی بودن که ان داخل یک قصری بوده بعد پیدا کردن نصفه کلید ان وارد میشوند بعد از بلند کردن جواهرات کل ان مکان به زیر دریا میرود و مثلث برخودار همان آتلانتیس هست و این مسئله واقعیت دارد و افلاطون درست گفته است!!!

  14. بعضی ها چنان جوری میگین که آتلانتیس تو مثلث برموداس که انگار خودشون رفتن اونجا و با جا های دیدنیش سلفی گرفتن…😎😟

  15. از نظر من که هنوز کسی نتونسته شهر گمشده آتلانتیس پیدا کنه و نظر دومم اینه که شاید تو مثلث برمودا باشه

  16. از نظر من که هنوز کسی نتونسته شهر گمشده آتلانتیسپیدا کنه و نظر دومم اینه که شاید تو مثلث برمودا باشه

  17. اتلانتیس تو مثلث برموداست من کل عمرمو صرف پیدا کرن جزیره کردم و تنهاجایی ک دنبالش نرفتم برمودا بوده ک حتی نتونستم تا ۱۰۰ مایلی اونجا برم امید وارم دنبالش نرین ولی وجود داره من اونجا قطعاتی پیدا کردم ک شاید باورتون نشه

    • به نظر من این شهرممکنه همون مثلث برموداباشه به نظرمن شاید خیلیا اونجا هستن ک هرکی میره اونجارو میکشن سمت خودشون ازکجامعلوم شاید خیلی غیرممکناممکن شه!!

  18. فلسفه هایی که در آلمان بود که میگفتن نژاد آریایی در آتلانتیس زندگی میکرده و یکی از دلایل اینکه ما نازی ها به نژاد برتر اعتقاد داریم اینه

  19. من اگه اون زمان بودم یه چک میزدم زیره گوش افلاطون .. آتلانتیس ماتلانتیس یادش میرفت که این همه دانشنمندو الاف نکنه………… ولی اتلانتیس دقیقآ زیره برموداست

  20. هر چیزی ممکن اصلا شاید تو مثلث برمودا باشه آتلانتیس
    بالخره فقط خدا میدونه این راسته یا دروغ

  21. به نظر من همچین چیزی ممکن وجود داشته باشه هر چیزی که از ذهن بشر عبور کنه وجودش ممکنه
    درباره راز مجسمه ابولهول که شنیدید حداقل تا روزی که مجسمه باز بشه میشه به این داستان اعکقاد داشت که ممکن وجود داشته باشه

  22. افلاطون چت باز بوده به احتمال زیاد از چتی زیادی تو رویاهاش یه همچین جای بوده بعده این که چتی از سرش میپره فکر میکنه واقعا اون شهر گم شده مگ گوشی ک گم شه.مردیکه نعشع باز چی تو سر ملت انداخته

  23. نظرتان جالب بود.
    دلیلی ندارد چیزی که خارج از درک و امکانات شما است وجود نداشته یا نداشته باشد.
    به نظر بنده با این همه پیشرفت، بشریت هنوز هیچ پیشرفتی از هیچ لحاظی نکرده…

  24. ای کاش این ایران هم گم میشد :-/ حال میداد باور کن

  25. یاد داستان های کودکی افتادم تو همشون یه گنجی وسط آتلانتیس گم شده بود

    • فیلم Journey 2: The Mysterious Island 2012 که یکی از شخصیت های اصلیش دواین جانسون (راک) در مورد همین آتلانتیسه فک کنم توی فیلم وارد یه جزیره اسرار امیز میشن که یه شهر خیلی قشنگ توشه بعدش یه اتفاقی میفته و همش میره زیر آب

  26. بنظر من این شهر واقعیه و ما هنوز پیداش نکردیم

  27. آنتلانتیس یه افسانه س و واقعیت داشتنش غیر ممکنه

  28. منم بچه بودم تو خیال پردازیام یه جزیره اندازه استرالیا ساخته بودم که از نظر تکنولوژی از کله دنیا ۱۰۰ سال جلوتر بود و من هم رییس جمهورش بودم دلیل نمیسه که الان شما دنباله جزیره من بگردید

  29. اینا تجسمی از بهشته

  30. فوق العاده بود خسته نباشید
    ما بیشتر تو فیلما و بازیا از این شهر شنیدیم و به قولی بیشتر داستانه برای ما تا حقیقت