لکسوس یو ایکس

لکسوس یو ایکس با طراحی برجسته و پلتفرم جدید در نمایشگاه ژنو نمایش داده شد

لکسوس یو ایکس (Lexus UX) در نمایشگاه خودرو ژنو 2018 رونمایی شد. لکسوس UX جدیدترین سری از کراس اوور هیبریدی آسیایی‌هاست که با امکانات متعدد، بدون شک توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند.

نمایشگاه خودرو ژنو میزبان اتومبیل های فوق‌العاده جذابی است که می‌تواند نبوغ سازندگان در طراحی را به تصور بکشد. اگرچه نسخه نهایی لکسوس یو ایکس به اندازه کانسپت آن که در نمایشگاه خودرو پاریس 2016 نمایش داده شده بود پرزرق‌وبرق نیست، ولی ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن، نوید خودرویی متفاوت و درخور را می‌دهد.

ترکیب جلو پنجره اسپیندل بزرگ (شاید بیش از حد بزرگ؟) و البته باابهت با طراحی شارپ بدنه، جلوه‌ای خاص به محصول جدید لکسوس می‌بخشد. چراغ‌های عقب عریض که در سراسر بخش عقبی همراه با فقط 120 لامپ LED دیده می‌شوند، از کانسپتی که پیش‌تر در مورد آن صحبت کردیم به این خودرو رسیده تا “UX” چهره‌ای متمایز داشته باشد. چرخ‌های آلیاژی 17 و 18 اینچی پیش رو به صورت اختصاصی برای این کراس اوور طراحی شده تا ضمن بهتر شدن جریان هوا در تونل باد، این موضوع به طراحی برجسته‌تر خودرو نیز کمک کند.

ویژگی‌های این خودروی جدید به طراحی زیبا محدود نبوده و لکسوس مفتخر است اعلام کند UX با شعاع چرخش 34 فوت (10.3 متر)، نخستین اتومبیل این شرکت بر پایه پلتفرم جدید GA-C است. طراحی و پی‌بندی جدید سبب شده تا لکسوس UX کمترین میزان مرکز ثقل را داشته باشد؛ موضوعی که به عملکرد بهتر آن در جاده‌های پر پیچ و تاب کمک بسزایی خواهد کرد. در رابطه ابعاد خودرو نیز UX با طول 177 اینچ (تقریبا 4.5 متر) و فاصله چرخ 103.9 اینچ (2.63 متر) ساخته شده است.

بخش داخلی به اندازه طراحی مجذوب‌مننده این خودرو، برجسته نیست؛ ولی با توجه به رقبای بسیاری که در این سگمنت وجود دارد، خاص به نظر می‌رسد. لکسوس می‌گوید برای طراحی این قسمت از فرهنگ و سنت ژاپن الهام گرفته است که این موضوع را با پیدا کردن رد پای “sashiko”، نوعی تکنیک لحاف‌زودی مرسوم ژاپنی که از آن برای دوخت لباس مخصوص هنرهای رزمی استفاده می‌شود، می‌‌توان تایید کرد.

اگرچه کابین داخلی خودرو میزبان تکنیک‌های سنتی است، ولی با در نظر گرفتن لامپ‌های LED درخشان تعبیه‌شده روی دریچه‌های هوا می‌توان تکیه لکسوس به فناوری های روز و تلاش برای نوآوری را نیز مشاهده کرد.

محصول جدید لکسوس قرار است در چندین مدل مختلف در اختیار کاربران قرار گیرد.

UX 200 ضمن بهره‌مندی از بازده حرارتی تقریبا 40 درصد، به یک موتور بنزینی 2.0 لیتری و چهار سیلندر با توان تولید 168 اسب بخار تجهیز خواهد شد و این قدرت، از طریق جعبه‌دنده متغیر پیوسته (CVT) منتقل می‌شود.

آن دسته از افرادی که می‌خواهند از مدل بهتر UX 250h استفاده کنند، از نیروی محرکه هیبرید با مجموع قدرت 176 اسب بخار و همین‌طور سیستم انتقال قدرت AWD به واسطه سوار کردن یک موتور الکتریکی در بخش عقبی برخوردار خواهند شد. هر زمان که کامپیوترها و سنسورهای خودرو متوجه از دست دادن چسبندگی روی محور عقبی شوند، 80 درصد از مجموع قدرت به صورت خودکار میان چرخ‌های عقبی وقتی که با سرعت حداکثر 40 مایل بر ساعت (70 کیلومتر بر ساعت) در حال حرکت باشد، توزیع می‌شود.

مدل F Sport علاوه بر داشتن ظاهری تهاجمی‌تر و امکانات داخلی بیشتر، با تغییراتی در سخت افزار و بخش فنی همراه شده است. تنظیم سیستم تعلیق سفارشی و یا بهره‌مندی از سیستم تعلیق متغیر تطبیقی لکسوس (Adaptive Variable Suspension) برای عملکرد بهتر خودرو هنگام تغییر جهت، از جمله این موارد هستند.

به دنبال معرفی UX در ژنو، تولید انبوه از پاییز آغاز خواهد شد. همچنین اتومبیل جدید لکسوس از دسامبر سال جاری (اواخر زمستان) در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

گالری تصاویر لکسوس یو ایکس