اتومبیل خودران اوبر

اتومبیل خودران اوبر جان یک عابر پیاده را گرفت

اتومبیل خودران اوبر جان خانم 49 ساله‌ای را که در شهر تمپی ایالت آریزونا آمریکا مشغول رد شدن از خیابان بود گرفت. آیا این موضوع سبب تجدید نظر درباره فواید و مضرات اتومبیل های خودران خواهد شد؟

اتومبیل خودران اوبر که همانند همیشه مشغول چرخ‌زنی در خیابان‌ها بود، جان یک خانم را در حالی که گرفت که با وجود حرکت اتوماتیک آن بر اساس سیستم‌های پیشرفته، یک راننده نیز پشت فرمان قرار داشت. یعنی راننده می‌توانست در صورت تشخیص سریع، از بروز حادثه جلوگیری کند، اما متاسفانه اتومبیل با سرعت حدود 65 کیلومتر بر ساعت به این عابر پیاده برخورد کرد. این خانم به خاطر شدت جراحت‌‌های وارد شده جان خود را از دست داد.

حادثه تلخ اتومبیل خودران اوبر

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، در تاریخ اتومبیل‌های خودران این نخستین مرتبه‌ای است که چنین وسیله‌ای جان یک عابر پیاده را در محل‌های عبور و مرور عمومی می‌گیرد. مقامات محلی و همچنین اوبر مشغول بررسی ابعاد حادثه هستند، حادثه‌ای که توجه کل دنیا و صنعت اتومبیل‌سازی را به خود جلب کرده و آن‌ها را درباره مزایا و معایب اتومبیل‌های خودران به شک انداخته است.

اتومبیل خودران اوبر

از مدت‌ها قبل محققان عقیده دارند اتومبیل‌های خودران در مقایسه با زمانی که انسان‌ها فرمان خودرو را بر عهده دارند، ایمنی بسیار بیشتری فراهم می‌کنند. اگرچه اتومبیل خودران اوبر به تازگی با سرعتی بالا به یک فرد برخورد کرده و جان اون را گرفته است، اما بعید می‌دانیم این اتفاق نظر محققان را تغییر بدهد.

به گفته پیتر هنکاک (Peter Hancock)، استاد روانشناسی و مهندسی عمران در دانشگاه مرکزی فلوریدا، حدود 90 درصد تصادفات رانندگی به نوعی به خاطر خطاهای رانندگان رخ می‌دهند. از بین بردن این میزان بسیار زیاد خطای انسانی سبب می‌شود طی دو سال، جان نزدیک به 58 هزار نفر حفظ شود.

اتومبیل خودران اوبر

سالیانه 6 هزار عابر پیاده در آمریکا جان خود را به خاطر تصادف با اتومبیل از دست می‌دهند

ترافیک اتومبیل‌ها، در رتبه پنجم اصلی‌ترین دلایل مرگ انسان‌ها بر روی کره زمین قرار دارد. ایالات متحده آمریکا یکی از کشورهایی است که از نظر ایمنی در این زمینه وضعیت خوبی نداشته و آمار مرگ و میرها در آن به خاطر بروز سوانح رانندگی بسیار بالا است. بر اساس گزارشی که اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی آمریکا به تازگی منتشر کرده است، تنها در سال 2016، 37 هزار و چهارصد و شصت و یک نفر به خاطر بروز تصادف‌های رانندگی جان خود را در این کشور از دست دادند. از بین این تعداد، 5 هزار و نهصد و هشتاد و هفت نفر جزو عابران پیاده بوده‌اند.

با یک محاسبه ساده مشخص می‌شود در سرتاسر آمریکا، به طور متوسط روزانه 16 عابر پیاده جان خود را به خاطر برخورد با اتومبیل‌ها از دست می‌دهند. میزان تلفات عابران پیاده در سال 2016 در مقایسه با یک سال قبلتر از آن 9 درصد افزایش داشته است. از سال 1990 تاکنون، این بیشترین تعداد عابران پیاده کشته شده به شمار می‌آید.

اتومبیل خودران اوبر

متاسفانه روال افزایشی تعداد عابران پیاده کشته در اثر برخورد با خودروها اتفاق جدیدی نیست. بین سال‌های 2009 تا 2016، این نرخ شکل افزایشی داشته است، به طوری که در سال 2016 در مقایسه با 2009، نزدیک به 2 هزار مورد تلفات بیشتری ثبت شد. بر اساس گفته‌های GHSA، از جمله فاکتورهای تاثیرگذار در این موضوع شرایط اقتصادی، قیمت سوخت، افزایش تعداد خودروها و افزایش میزان استفاده از گوشی های هوشمند حین رانندگی بوده است.

به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت برخورد اتومبیل خودران اوبر با یک عابر پیاده، سبب تلاش برخی سازمان‌ها برای جلوگیری از رشد صنعت اتومبیل‌های خودران شود، چرا که یکی از اصلی‌ترین دلایل تلاش‌ها به منظور توسعه این دسته از اتومبیل‌ها، کاهش میزان تلفات ناشی از تصادفات رانندگی است، هر چند آن‌ها نیز خطرات مخصوص به خود را دارند. آموزش دادن به اتومبیل‌های خودران به منظور واکنش نشان دادن به رفتارهای غیر قابل پیش‌بینی انسان‌ها، بزرگترین چالش پیش روی این تکنولوژی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. خیلی تکنولوژی نوپایی هست، حالا حالاها کار داره

  2. این اتوموبیل ها رو ساختن تا حوادشو کمتر کنن نمیشه که کلا حادثه ای پیش نیاد بابا دیگه اینقدرم نباید سخت گیر بود

  3. ادعای مهندسیشونم میاد ههه

  4. این همه خودروی با سر نشین جان این همه آدمو میگیره هیچکی صداش در نمیاد

  5. متأسفانه در قاموس رانندگی و کلانتر از آن شهرسازی، پیادۀ بینوا نه تنها حقّ تقدم ندارد بلکه اصلاً ناپدید/نادیده تلقی میشود؛ چون تصمیم‌سازان، سواره‌اند و از قدیم گفته‌اند: سواره از پیاده خبر ندارد.