پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا به فضا، دیرتر صورت می‌گیرد

پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا دیرتر از موعد صورت می‌گیرد

ناسا به تازگی اعلام کرده است که پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb Space Telescope)، جایگزین قدرتمند تلسکوپ شگفت‌انگیز هابل، با تاخیر مواجه شده است.

تعداد زیادی از دانشمندان سراسر جهان و علاقه‌مندان به دانش ستاره شناسی و دنیای خارج از جو زمین مدت‌هاست که منتظر پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb Space Telescope) به خارج از اتمسفر سیاره و شروع به کار این وسیله فوق پیشرفته در فضا هستند.

این تلسکوپ که متعلق به آژانس فضایی ناسا (NASA) بوده، جایگزینی برای تلسکوپ هابل است و محققان انتظار دارند که درست مانند این دستگاه شگفت‌انگیز که بسیاری از اکتشافات مهم فضایی را ممکن کرد،‌ تلسکوپ جیمز وب هم دانشمندان را در جابه‌جایی مرزهای علم یاری کند.

پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب یک سال به تعویق افتاد

با این حال ناسا رسما اعلام کرده که برخلاف برآوردهای قبلی برای شروع به کار تلسکوپ فضایی جیمز وب در فاصله زمانی ماه‌های مارس و ژوئن 2018، فازهای آزمایشی نهایی و فرآیندهای آماده‌سازی این تلسکوپ بیشتر از حد انتظار زمان برده‌اند و به همین دلیل، شروع به کار دستگاه به ماه می 2020 موکول شده است.

کارشناسان قصد دارند تا تلسکوپ جیمز وب را به یک رصدخانه فضایی تمام‌عیار تبدیل کنند و به همین دلیل، تجهیزات لازم برای تبدیل شدن وسیله به نوعی فضاپیما، به امکانات رصد فضایی اضافه شده‌اند؛ جالب است بدانیم که افزودن یک سپر خورشیدی به بزرگی زمین تنیس که توسط کمپانی نورثراپ گرامن (Northrop Grumman) طراحی شده، یکی از دلایلی‌ست که جیمز وب حدودا 100 برابر از تلسکوپ هابل قدرتمندتر است.

پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا به فضا، دیرتر صورت می‌گیرد

یکی از مدیران ناسا به نام رابرت لایتفوت (Robert Lightfoot) در مورد تاخیر پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌گوید که تجهیزات فضاپیمایی رصدخانه تکمیل شده‌اند، اما وجود برخی مشکلات جزئی باعث شده تا زمان موردنیاز تکمیل پروژه یک سال به عقب بیفتند و به این ترتیب اطمینان کامل از به ثمر رسیدن تلاش‌ها حاصل شود.

گفته شده که سخت‌افزار بخش رصد تلسکوپ و قسمت فضاپیمایی آن به صورت جداگانه، تکمیل شده‌اند، اما هماهنگ کردن این دو قسمت با یکدیگر و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی و موانع تکنولوژیکی به زمان بیشتری نیاز دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. تلسکوپ فضایی نساخته بودیم که اونم ساخته شد

  2. ابر شاهکار جهان هست
    ببیند انسانهای شریف چه کار که نمیکنن