نابودی ناگهانی جهان آنقدرها هم دور از ذهن نیست!

نابودی ناگهانی جهان آنقدرها هم دور از ذهن نیست!

نابودی ناگهانی جهان به واسطه بلعیده شدن دنیای ما در حبابی از انرژی منفی که به ذرات بنیادی بوزون هیگز یا همان ذرات خدا مربوط می‌شود، موضوع جنجالی تحقیق جدید دانشمندان است.

اختر فیزیکدانان به تازگی مقاله‌ای را به چاپ رسانده‌اند که در آن احتمال نابودی ناگهانی جهان توسط ذره‌ای بنیادی که به هر آنچه می‌بینیم جرم داده، مطرح شده است. این ذره، بوزون هیگز (Higgins Boson)‌ یا ذره خدا نامیده شده و از زمان اثبات تجربی وجود آن در سال 2012، بعد از 5 دهه تحقیق و پژوهش در زمینه فیزیک تئوری، توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه هاروارد هم نشان می‌دهد که ممکن است فرآیندی توسط بوزون هیگز در گوشه‌ای از کیهان آغاز شده باشد که با فروپاشی خود ذره،‌ میدانی قدرتمند و در حال گسترش از انرژی منفی به وجود آمده است؛ گفته شده که این میدان می‌تواند مانند حبابی از انرژی هر آنچه در جهان وجود دارد را ببلعد و به حیات ما در بخشی فوق‌العاده جزئی از کهکشان راه شیری پایان دهد.

مقاله جدید در مورد نابودی ناگهانی جهان

به طور کلی جالب است بدانیم که مسئله پایان دنیا موضوعی آشنا و بررسی‌ شده در دانش فیزیک بوده و نظریه‌های مختلفی در مورد آن مطرح شده است؛ به عنوان مثال بر طبق نظریه مدل استاندارد (The Standard Model) در فیزیک ذرات بنیادی که به عنوان تئوری جامعی برای توصیف تمامی نیروها و ذرات شناخته‌شده در جهان، در نظر گرفته می‌شود، همانطور که دنیا در رویداد بیگ بنگ با همان مهبانگ شروعی داشته،‌ پایانی هم برای آن وجود دارد.

به بیان دقیق‌تر، از آنجایی که مفهوم انرژی تاریک (dark energy) شتاب انبساط اجرام موجود در کیهان را دائما زیادتر می‌کند، محققان می‌گویند که در آینده مواد سازنده جهان به میزان فوق‌العاده زیادی از یکدیگر دور شده و چرخه‌ی زندگی آخرین ستاره‌ها هم به پایان می‌رسد؛ با خاموش شدن این اجرام نورانی،‌ چیزی جز تاریکی و خلا بی‌انتها و تاریک باقی نخواهد ماند.

نابودی ناگهانی جهان آنقدرها هم دور از ذهن نیست!

مدلی از تمامی اجزا قابل رویت در کیهان

با این تفاسیر، پژوهش جدید محققان هاروارد سناریو دیگری را ارائه می‌دهد که در آن یک بوزون هیگز ویرانگر باعث نابودی ناگهانی جهان در انفجاری سریع، غیرقابل پیش‌بینی و دراماتیک می‌شود.

کشف اخیر از طریق بررسی جرم ذرات و آثار متقابل این ذرات با یکدیگر ممکن شد؛ دانشمندان می‌دانند که بوزون هیگز 125 گیگاالکتروولت جرم دارد، اما اینطور که به نظر می‌رسد،‌ جرم محاسبه‌شده ممکن است برای همیشه ثابت نماند. از آنجایی هم که ذره کوانتومی موردنظر به تمامی مواد شناخته‌شده جرم می‌دهد،‌ چنین اتفاقی احتمالا تمامی شرایط مساعد برای پرورش حیات در دنیای ما را مختل می‌کند و با ایجاد حباب در حال انبساطی از انرژی منفی، کل کیهان را وارد مرحله جدید، ناشناخته و خطرناکی خواهد کرد.

نابودی ناگهانی جهان آنقدرها هم دور از ذهن نیست!

عصرهای مختلف سپری‌شده از آغاز جهان تا این لحظه

به طور کلی، احتمال رفتار موجی ‌تمامی ذرات زیر اتمی از جمله بوزون هیگز، مدت‌هاست که از طرف دانشمندان مطرح شده است و به همین خاطر می‌توان گفته که امکان تعیین موقعیت و ویژگی‌های ثابت برای این اجزا فوق‌العاده ریز تشکیل‌دهنده دنیا وجود ندارد.

از طرف دیگر ما انسان‌ها توانایی این را نداریم که تمامی نقاط کیهان را رصد کنیم و به دلیل محدودیت‌های فوق‌العاده زیاد و گوناگون، اگر پروسه نابودی ناگهانی جهان با فروپاشی بوزون هیگز در گوشه‌ای از دنیا اتفاق افتاده باشد، حباب ایجادشده توسط آن که دیواره‌هایش با سرعت نور پیش می‌روند، برای ما قابل رویت نیست و به همین دلیل، احتمال بروز رویداد غیرقابل پیش‌بینی پایان جهان صفر نیست.

همانطور که اندرز آندرئاسن (Anders Andreassen) سرپرست تحقیق چاپ‌شده اظهار کرده است، تصور گسترش حجم فوق‌العاده زیادی از انرژی تاریک در کیهان بسیار نگران‌کننده بوده و به نظر می‌رسد ذره بنیادی تشکیل‌دهنده دنیا می‌تواند پیش از انبساط تدریجی و زمان‌بر پیش‌بینی‌شده در نظریه مدل استاندارد، به همه‌چیز پایان دهد.

نتایج پژوهش اخیر در ژورنال “Physical Review” به چاپ رسیده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. سلام
    هیچگونه جای نگرانی نیست. شاگردان مسیح از او پرسیدند که لحظه پایان کی فرا میرسد ؟ پاسخ او این بود که فقط پدر آسمانی ( یعنی خداوند ) از آن اطلاع دارد. پیامبر اسلام هم دقیقا روی این جواب تاکید نموده که غیر از الله کسی از آن شب و روز آگاه نخواهد بود. خیالتان راحت باشد که کیهان بطور کلی ۹۰ میلیارد سال عمر خواهد که روی هم رفته ۴۵ میلیارد سال انبساط و ۴۵ میلیارد سال انقباض. از این ابد طولانی هنوز ۱۴ میلیارد سال ناقابل سپری شده است. ذرات هیگز چیزی نیستند غیر از ذراتی کوچکتر از ذرات اشعه گاما. که باوجود ریز بودن هنوز در حیطه طیف ماکسول یعنی نور معمولی مرئی و نامرئی قرار دارند. cph مخفف عبارت زیر به زبان انگلیسی می باشد : Creative particles of Higgs
    که به زبان فارسی به معنای ذرات خلاقه هیگز می باشد. هیگز با فرمول معروف انشتاین آشنائی کامل داشته است که انرژی و جرم هم ارز می باشند. لذا پژوهش و جستجوی او دست یابی به ریشه و اصالت جرم نبوده است بلکه یافتن و یا کشف یک مکانیزم که از طریق آن بتوان به تقلید از طبیعت اولیه ( مه بانگ ) گراویتون ها را به ذرات انرژی و جرم تبدیل نمود. در این زمینه، امروز مفاهیم ذره ، مکانیزم و میدان هیگز بر سر زبان فیزیک دانان مدل استاندارد ذرات بنیادی است. طوریکه میتوانیم مطمعننا بدانیم گراویتون های هیگز به دو دلیل قاطع گراویتون های ماقبل مه بانگ نیستند که خالق اصلی یا ریشه و علت انرژی و جرم می باشند و آنهم نه به این شکل که در بیرون از میدان ایستاده باشند و به نیستی امر کنند که به انرژی و جرم تبدیل شود بلکه خود آنها ( حدود ۵ در صد ) متراکم شده و به پلاسمای نور اولیه تبدیل شده اند که امروز تحت عنوان تکینگی یا تجرد فیزیکی اولیه در بین کیهان شناسان معروف است. دلیل دوم اینکه ابعاد چهار گانه مکان- زمان نسبی به خودی خود قادر به حرکت و انقباض و انبساط نبوده تا با چهار بعد همزاد متضاد خود در ارتباط قرار نگرفته باشند. این چهار بعد همزاد نه در افکار و اندیشه هیگز وجود داشته و نه در افکار و اندیشه پیروان او. این مختصات در حکمت و دین مورد توجه بوده اند اما حکیمان دینی توانائی کاربرد عینی از آن را در بخش الهیات طبیعی نداشته اند. خوانندگانی که با محتوای کلام مفسران و حکیمان دینی ( به خصوص اندیشمندان دین اسلام ) آشنائی دارند، حتما با مفاهیم بیمکانی و بیزمانی آشنائی دارند که این مفاهیم از صفات خداوند می باشند. متاسفانه تا کنون ( تا عصر من و تو ) این مقولات در قالب مفهوم باقی مانده اند. در صورتیکه بطور عینی و واقعی با چهار بعد متعارفی مکان-زمان در فعالیت متقابل به سر می برند و نظریه پردازان ریسمان و ام و حلقه در ناکجا آباد به دنبال یافتن ابعاد و متغییر های پنهانی به دنبال آنها سرگردانند. اندازه و قدر و مقدار این چهار بعد تازه کشف شده با اندازه و قدر و مقدار ابعاد مکان-زمان به طور کامل هم ارز و همسان می باشند، اما خود این ابعاد چهار گانه دارای ماهیت متقابل با ابعاد مکان-زمان می باشند. این ابعاد ( یا بطور خانوادگی و یا انفرادی ) که هم برسند و ارد عمل کنش و واکنش و فعل و انفعال به همدیگر میشوند، در این عمل هردوی آنها به اشعه تبدیل نمی شوند ( مثل ذره و ضد ذره ) بلکه به همدیگر تبدیل می شوند و آنهم با یک سرعت و فرکانس سرسام آور، که نوع آن توسط انسان در هیچ آزمایشگاه و شتاب دهنده ای غیر قابل کپی کردن است.
    این بسامد یا فرکانس برابر است با معکوس زمان پلانک : ۱۰ بتوان ۴۳ بار در ثانیه. حال می توانید از طریق فرمول هم ارزی انرژی- فرکانس پلانک انرژی این نوسان کننده گان بنیادی را محاسبه نمایید و آنرا با انرژی ذرات هیگز مقایسه کنید و فرق بین زمین و آسمان را با چشمان خود مشاهده نمایید. بنابر این ذرات هیگز همان طور که در بالا اشاره شد، نه از نوع گراویتون های بنیادی بوده و نه از نوع خالق ذرات انرژی و جرم معمولی بلکه ذراتی کوچکتر از ذرات اشعه و یا پرتو نور گاما. گراویتون های بنیادی از سه روش ترکیبی مختلف با هم وارد کنش و واکنش می شوند که در همین سایت ارزشمند در صفحه مربوط به خلقت و آفرینش از طریق مه بانگ آنرا بیان داشتم. در اینجا اشاره ای کوتاه : این ترکیبات از طریق ساختن سه ماتریس قابل به تصویر کشیدند که یکی مربع ۲×۲ و دومی مربع ۴×۴ و سومی مربع ۸×۸ .
    ماتریس اول فقط ابعاد طول و عرض را تصویر سازی میکند که نمایش گر سطح جهان یا گنبد و سقف ساکن و ثابت نیوتون بوده و بعد عمق و زمان و بیزمانی را دارا نمی باشد. و ماتریس دوم هر ۸ بعد را بطور دسته جمعی به شکل ۲ چهار گان مختلف و ماتریس سوم ۸ ابعاد را جدا از چهار چوب خانوادگی و به شکل افراد بُعدی مستقل به نمایش می گذارد. این تصویر نظریه های معروف تار و ریسمان و اِم و حلقه را در هم ادغام نموده و نوین ترین جهان بینی علمی را به خوانندگان گرامی ایرانی تقدیم می دارد.
    علت و عامل و ریشه گرانش و یا جاذبه مکانیکی، موجی و کوانتمی و یا ذره ای مادی نبوده بلکه مفاهیم غیر مادی دو گانه از قبیل : بالا – پایین ،
    راس- قاعده ، قله- پایه ، ارتفاع- دامنه می باشند و مه بانگ بر اثر کَف و جنب و جوش کوانتمی ( نظریه هاوکینگ ) صورت نگرفته بلکه بر اثر ریزش از ارتفاع و راس و قله به دامنه و قاعده و پایه و آنهم طبق اصل و قانون سقوط آزاد با سرعت شتابدار و آنهم به همراه سرعت چرخشی به دور قله در حال کاهش. زیرا تکینگی اولیه علاوه بر تراکم، چگالی، داغی جهنمی و سنگینی غیر قابل وصف دارای حرکت چرخشی سر سام آور دور محور ناچیز خود در همه جهات بوده است و بر اساس اصل و قانون بقاء حرکت، چرخش امروزی کهکشان ها دور سیاه چال مرکزی ریشه در آن چرخش دورانی اولیه بوده است. این نشست و بر خواست کیهانی را در چهارچوب ساکن نیوتونی چیزی نیست غیر از یکی از بازی های خداوند که میتوان آنرا بازی بازی های فیزیکی آن جبار و قدار سماوی دانست. آفتاب مهتاب ، ریسمان بافی، طناب بازی، بالا پایین ، دور زدن دور خود، کلاهگذاری و برداری، شعبده بازی، جیب بری ، سیاه بازی ، میدان داری و سینه سپر کردن و معجزه بازی از اعمال آن بزرگوار آسمانی می باشند که بعد خلقت گویا همه را خاتمه داده است به استثنای پدیده معجزه. گاه گداری به دلایلی که هنوز برای علم تجربی و غیر تجربی روشن نگردیده، این جا و آنجا معجز اتی صورت میدهد که برای قرنها اثرات آن در مقابل دید گان بشر پنهان باقی می مانند.
    ممکن است، احتمال آن صفر نیست که فردا که از خواب بیدار شدیم دیگه عالمی وجود نداشته باشد، البته مشروط بر اینکه خود ما هم غیب نشده باشیم که نتوانیم امر بیداری را دو بار تجربه کنیم. اما همان ۹۰ سال ( میلیارد سال ) ناقابل بالا احتمالش حدود ۹۹،۹۹۹ درصد خواهد بود و امشب با خیال راحت می توانیم سر مبارک خودرا روی بالش یا متکا قرار دهیم و امید داشته باشیم که روئیا های خوش و شیرین داشته باشیم و فردا صبح زود با آخ و داخ از رختخواب پیاده شویم و به دنبال کسب قوت و غذا به سان مور ان بی آزار دانه کش در خم کوچه پس کوچه ها به سمت ایستگاه تراموای شهری یا ایستگاه تاکسی راه بیفتیم.

  2. من نمیخام اینجوری بمیرم😐
    دوست دارم با هیجان بمیرم مثلا ادم فضاییا بیان حمله کنن نه اینکه یهویی بمیرم😑😐

  3. ضمن تشکر از مقالات خیلی خوب علمی که منتشر میکنید چند تا نکته را عرض میکنم : 1-مدل استاندارد ذرات را تمام مراکز علمی جهان قبول ندارند این مدل بیشتر در کشور های اروپایی طرفدار دارد و اکثر مجامع علمی آمریکایی شمالی مطابق این مدل تحقیق نمی کنند یا حداقل به طور تمام و کمال آن را قبول ندارند شتابدهنده سرن در اروپا برای تحقیق و کشف ذره هیگز ساخته شد در حالی که ده ها شتابدهنده بزرگ در آمریکا هیچ کدام روی این ذره تحقیق نکرده اند و اگر هم تحقیقی بوده افشا نشده 2- در مدل استاندارد پیش بینی شده که تعداد ذرات بنیادی 63 عدد هست در حالی که عده زیادی از دانشمندان اعتقاد به بی نهایت بودن تعداد ذرات بنیادی دارند 3- همانطور که در تعداد اجرام فضایی و ابعاد مختلف فضا نمی توان انتها و ابتدایی در نظر گرفت و به نوعی باید گفت ابعاد فضا بی نهایت است در تعداد ذرات بنیادی نیز نمی توان دانش بشر را محدود به تعداد خاصی ذره کرد. 4- اگر ابتدا و انتهایی برای جهان در نظر بگیریم باید فرمول یا نظریه کاملا مشخصی برای چیزی که پشت این ابتدا و انتها قرار دارد ارائه دهیم 5- متاسفانه تمام دانش موجود در مورد ذرات زیر اتمی بر اثر ، اثری که روی مواد دیگر داشتند به وجود آمده مثلا وقتی ذره در شتابدهنده به ذرات ریزتر تبدیل میشود ( واپاشی ) دانشمندان با استفاده از اثری که این ذره روی مواد حساس ( مثل گرافیت) میگذارد آن را شناسایی میکنند و تا حالا کسی این ذرات را با چشم مسلح ندیده یعنی ما تصویری خیالی بر اثر واکنشی که این ذره روی یک فیلم داشته از ذرات داریم آن هم در زمان های خیلی کوتاه و ده ها میلیون برابر کوچکتر از یک ثانیه البته نمیخوام بگم ذرات بنیادی خیالی هستن فقط میخوام بگم تصویر واضحی از ذرات نداریم همه چی با فرمول های پیچیده و تصاویر کامپیوتری ثابت شده من خودم به بی نهایت بودن تعداد ذرات بنیادی اعتقاد دارم .

  4. بخوایم ساده بگیم مثل خاموش شدن تلویزیون میمونه! واقعا وحشتناکه

  5. این جهان انتها نداره؟؟/

  6. بله کاملا درست و حساب شده!!! سپاسگذارم گجت نیوز
    🙂