زنبورهای رباتیک کاوش سازمان ناسا در مریخ را ساده‌تر می‌کنند!

زنبورهای رباتیک ناسا به مریخ می‌روند!

اخیرا سازمان فضایی ناسا (NASA) اقدامات لازم برای توسعه زنبورهای رباتیک پیشرفته‌ای را انجام داده که قابلیت جمع‌آوری داده از سطح سیاره شگفت‌انگیز مریخ را خواهند داشت!

ساخت ربات‌های مختلف با تقلید از موجودات واقعی مانند عنکبوت، خفاش و یا حیوانات دیگر مدتی است که به صورت گسترده موردتوجه دانشمندان بوده و در همین رابطه به تازگی اعلام شده که سازمان فضایی آمریکا، ناسا (NASA)،‌ قصد دارد تا بخشی از وظیفه کاوش سیاره مریخ را به نوعی از زنبورهای رباتیک واگذار کند. در بررسی این موضوع با ما همراه باشید.

زنبورهای رباتیک در مریخ

به طور دقیق‌تر گفته شده که از سوی ناسا، یک پروژه تحقیقاتی برای بررسی دقیق نقش ربات های زنبوری در جمع‌آوری اطلاعات در شرایط سخت سیاره سرخ آغاز شده است؛ اما با وجود اینکه بر روی زمین چنین ربات‌هایی برای کارهای مختلف توسعه داده شده‌اند و وظایفی از زیر نظر گرفتن زمین‌های کشاورزی تا اقدامات جاسوسی به آن‌ها محول شده، آیا می‌توان از تعداد زیادی زنبور رباتیک بر روی مریخ استفاده کرد؟

همانطور که محققانی از ژاپن و دانشگاه آلاباما که بر روی پروژه کار می‌کنند، اعلام کرده‌اند، شرایط محیطی دشوار چهارمین سیاره زمین برای این نوع تجهیزات آنقدرها هم کشنده نیست و می‌توان زنبورهای رباتیک را به گونه‌ای ساخت که در اتمسفر مریخ به راحتی جابه‌جا شوند؛ جالب است بدانیم که جو سیاره همسایه ما 100 برابر از زمین رقیق‌تر است و به همین خاطر شرایط جابه‌جایی برای ربات های پرنده در مریخ ویژگی‌های خاص خود را دارد.

زنبورهای رباتیک کاوش سازمان ناسا در مریخ را ساده‌تر می‌کنند!

در طرح‌های اولیه دانشمندان قصد دارند که این گروه ربات زنبوری را از طریق یک کاوشگر سطحی به محل موردنظر در مریخ برسانند و سپس با آزاد کردن ربات‌های کوچک و حفظ ارتباط با آن‌ها، کار جمع‌آوری داده را انجام دهند.

برای این تجهیزات که نام “Marsbees” یا همان زنبورهای مریخی به آن‌ها اختصاص داده شده، مجموعه از سنسورها در نظر گرفته خواهد شد و همانند سیستم ارتباطی کنونی کاوشگرهای مریخ، از طریق اتصال بی‌سیم با مرکز کنترل خود در ارتباط خواهند بود. از طرف دیگر، تصاویر هوایی و اطلاعات کسب‌شده توسط این زنبورها از آسمان سیاره، بسیار کاربردی خواهد بود.

زنبورهای رباتیک کاوش سازمان ناسا در مریخ را ساده‌تر می‌کنند!

البته تمامی این صحبت‌ها و ایده‌ها شگفت‌انگیز هنوز در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارند، اما با برنده شدن تیم سازنده زنبورهای رباتیک در میان طرح‌های موردبررسی ناسا و اهدای مبلغ 125 هزار دلار برای تحقیق بیشتر در این رابطه‌، انتظار می‌رود که به زودی خبرهای داغ‌تری در مورد حشرات رباتیک مریخی بشنویم.

در مراحل بعدی دانشمندان باید با سرمایه ناسا مدل اولیه‌ای از طرح خود بسازند و با در نظر گرفتن تمامی جوانب و فاکتورهای دخیل در سالم ماندن یک وسیله پرنده رباتیک در اتمسفر مریخ، ایده خود را به ثمر برسانند. با این حال طرف ژاپنی تیم تحقیقاتی در حال حاضر یک نمونه اولیه به نام “Micro-Air Vehicle” از ایده موردنظر را معرفی کرده که بر اساس ادعای سازندگان، یکی از معدود ربات‌هایی است که توانایی پرواز به روش بال زدن را دارد.

زنبورهای رباتیک کاوش سازمان ناسا در مریخ را ساده‌تر می‌کنند!

در طول سال‌های آینده این مدل اولیه در محفظه‌های خلا مختلف که اتمسفر رقیق مریخ را شبیه‌سازی می‌کنند، مورد آزمایش قرار خواهد گرفت و دانشمندان سعی خواهند کرد که قدم به قدم و به تدریج، طرح خود را برای کار بر روی سیاره سرخ آماده کنند.

جالب است بدانیم که 24 طرح دیگر از طرف ناسا انتخاب شده‌اند که مشابه زنبورهای رباتیک مریخ، سرمایه مشخصی برای توسعه ایده‌های شگفت‌انگیز آن‌ها در نظر گرفته شده است؛ البته متخصصان این آژانس فضایی اعلام کرده‌اند که بیشتر طرح‌های شبیه به Marsbees حدودا به یک دهه کار تحقیقاتی نیاز دارند تا برای استفاده در ماموریت‌های ناسا آماده شوند، اما حمایت‌های گوناگون برای نتیجه دادن ایده‌ها متوقف نخواهد شد.

در فاز دوم برنامه‌ریزی‌شده توسط ناسا، این 25 طرح پس از گذشت زمانی مشخص مجددا موردبررسی قرار خواهند گرفت و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری به طرح‌های منتخب اختصاص داده می‌شود؛ به این ترتیب بهترین محققان و ایده‌ها برای شکل دادن به آینده و جابه‌جایی مرزهای علم و تکنولوژی به مراحل بعدی خواهند رفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. مگه گل هست رو مریخ که برن عسل درست کنن
    خخخخخ

  2. ناسا هم همه کار میکنه بعد نمیگه چی شده چی میشه عین جریان یوفو هایی که پنهان کرد

  3. اینجوری سریع تر پیش میرن

  4. ایول براووووو ناسا
    بیگ لایییییییییییییییییییک
    🙂