همه چیز در مورد بازار خودرو ایران

همه چیز در مورد بازار خودرو ایران ؛ تحریم مشتریان برای کاهش قیمت و رکود سنگین!

این روزها در بازار خودرو ایران چه می‌گذرد؟ مشتریان همچنان بازار خودروهای داخلی و وارداتی را تحریم کرده و منتظر کاهش قیمت هستند. آیا این اتفاق عملی است، یا شاهد افزایش قیمت دوباره محصولات خواهیم بود؟

همواره ابتدای هر سال جدید، تعداد مشتریان متقاضی خودرو در کشورمان کاهش پیدا می‌کند و اگر قدرت خریدی وجود داشته باشد، رفته رفته از اردیبهشت ماه است که شاهد حضور آن‌ها در بازار و آغاز خرید و فروش هستیم. اما وقتی به پای صحبت نمایشگاه‌داران می‌نشینیم، از حدس و گمانه زنی‌شان برای ادامه پیدا کردن این رکود در ماه‌های دیگر سال صحبت می‌کنند که از وضع اقتصادی بد موجود نشات گرفته است.

از طرفی دیگر، با بررسی شاخص‌هایی که تاثیر بسزایی بر هزینه تولید دارند باید افزایش قیمت خودروها در سال جاری را قطعی بدانیم. بنابراین برخی از مشتریانی که تصمیم به خرید خودرو دارند طی هفته‌های پیش رو و تا پیش از افزایش قیمت محصولات اقدام به خریداری خودرو مورد نظر خود می‌کنند. حال این که آیا توان خرید محصولات کنونی نیز وجود دارد یا خیر، بحثی متفاوت است.

بازار خودرو ایران با رکورد سال 96 را به پایان رساند

قیمت جدید خودروها در سال 97 که اواخر خرداد ماه توسط شورای رقابت اعلام می‌شود، به احتمال خیلی زیادی با افزایش قیمت همراه خواهد بود. از آنجایی که طیف گسترده‌ای از قطعات چرخه تولید خودروهای داخلی از خارج از مرزهای کشور تهیه می‌شود، ما قطعا همگام با افزایش نرخ ارز شاهد افزایش قیمت نهایی خودروها نیز خواهیم بود. اما نکته‌ای که حائز اهمیت است، حتی در واپسین روزهای سال 96 که هر ساله در این مدت شاهد رشد خرید و فروش اتومبیل ها هستیم نیز مشتریان پا به بازار نگذاشتند. این درحالیست که بسیاری از مردم می‌دانستند که قیمت خودرو در سال 97 افزایش پیدا می‌کند.

سرگذشت بازار خودروهای خارجی

بازار خودروهای وارداتی نیز این روزها به هیچ عنوان خوب نیست و میزان معاملات در آن به کمترین سطح خود رسیده است. وضعیت این بازار در تابستان سال گذشته به شرایط نسبتا مناسبی رسیده بود، اما با بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو از سوی دولت،‌ شاهد افزایش قیمت چندین میلیونی در هر محصول بودیم که باعث عقب کشیدن مشتریان و صرف نظر از خرید شد. این سایت به جهت آنچه که دولت «کنترل بر ورود خودرو به کشور و کاهش خروج ارز» می‌نامد به مدت 6 ماه بسته باقی‌ماند. همین بهانه‌ی خوبی بود تا شرکت‌های وارد کننده، قیمت محصولاتی که پیش از بسته شدن سایت ثبت سفارش در این سایت ثبت کرده بودند را به یکباره افزایش دهند و باعث برهم خوردن بازار خودروهای خارجی کشور شوند.

همه چیز در مورد بازار خودرو ایران

در همین حین، بازار خودرو ایران با موج سنگین افزایش نرخ ارز نیز روبرو شد تا همه چیز دست به دست هم دهد و قیمت خودروهای خارجی با افزایش سرسام آور بعضا تا 100 میلیون تومانی همراه شود. دی ماه گذشته بود که دولت سرانجام اقدام به بازگشایی سایت ثبت سفارش کرد،‌ اما حالا دیگر شرایط و قوانین جدیدی را وضع کرده بود که همین قضیه شوک بزرگ بعدی را به بدنه‌ی این بازار وارد کرد.

این‌ها تمام دلایلی هستند که باعث افزایش قیمت خودروهای نو و کارکرده وارداتی در کشور شدند تا شاید خرید یک خودرو وارداتی حتی در ذهن بسیاری از مشتریان نیز جایی نداشته باشد. حالا باید منتظر شوک دیگری، این بار از سو دیوان عدالت اداری باشیم. طبق مصوبه دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو قوانین جدید واردات خودرو، تعرفه‌ها باید طبق روال گذشته انجام شود. البته فعلا وزارت صنعت هنوز حاضر به اجرای این مصوبه نشده است و تعرفه واردات خودرو همچنان با قوانین جدید خودش در حال پیگیری است، اما همین حکم باعث رکود سنگین بازار شده تا مشتریان همچنان منتظر تصمیمات جدید قابل اتخاذ و به طبع آن کاهش قیمت باشند.

ما همچنان انتظار داریم تحریم بازار خودرو ایران حداقل تا اعلام حکم قطعی دیوان عالی اداری که تا 3 الی 4 ماه دیگر انجام می‌شود، توسط مشتریان ادامه پیدا کند. آیا این حکم به اجرا در می‌آید و شاهد کاهش قیمت خودروهای وارداتی به قیمت‌های قبلی خواهیم بود یا خیر؟! این پرسشی است که حتی کارشناسان خبره حوزه صنعت نیز نمی‌توانند با قطعیت به آن پاسخ دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. ما که منطقه آزاد اروند هستیم اجازه ترخیص خودرو رو از گمرک نمیدن. در واقع پلیس راهور پلاک نمیده و صد البته هیچ قانونی هم برای اینکه چرا پلاک نمیدن تصویب نشده. پول خلق الله توی گمرک روی هواست….

  2. ایران داره به بدبختی خودش نزدیک میشه

  3. کاهش قیمت ؟؟>؟ دلار شده 5700

  4. چه خبره؟! قیمت لگن چرا از خون‌بهای آدمیزاد بیشتره؟! نخرید تا ادب شوند