بررسی تعرفه واردات خودرو توسط مجلس

بررسی تعرفه واردات خودرو توسط مجلس؛ خودروهای خارجی ارزان می‌شوند؟

بهرام پارسایی، عضو هیات رییسه کمیسیون اصل 90 مجلس عنوان کرده است که هفته اول اردیبهشت ماه مجلس تکلیف تعرفه واردات خودرو را روشن خواهد کرد. وی همچنین عنوان کرده است که در طرح پیشنهادی مجلس، کاهش قیمت خودروهای خارجی نیز ‌پیش‌بینی شده است.

تعرفه واردات خودرو این روزها نقل صحبت‌های مشتریان خودروهای وارداتی است. در حالی که دیوان عدالت اداری کاهش تعرفه‌ها و بازگشت آن‌ها به گذشته را مستلزم بهبود شرایط فعلی بازار می‌داند، اما دولت هنوز هیچ اقدامی در این مورد نکرده و نقطه نظرات در این مورد متناقض است. در همین اوصاف، یک عضو هیات رییسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی عنوان کرده است که مجلس در هفته اول اردیبهشت ماه به بررسی تعرفه واردات خودرو و ساماندهی بازار خودرو کشور خواهد پرداخت.

تعرفه واردات خودرو کاهش می‌یابد

بهرام پارسایی، عضو هیات رییسه کمیسیون اصل 90 مجلس در این مورد چنین گفته است:

طرح تعیین تعرفه واردات خودرو و ساماندهی بازار قبل از عید نوروز در اختیار هیات رییسه قرار گرفته است، اما از انجایی که طرح‌های دیگری در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس قرار دارد، ما ناچاریم در هفته نخست ماه اردیبهشت به این مسئله بپردازیم.

با توجه به اجرای مصوبه هیات وزیران مبنی بر افزایش تعرفه، هم اکنون شاهد افزایش 10 الی 600 درصدی در تعرفه‌ها بودیم. این درحالیست که هیچ دلیلی بابت افزایش تعرفه واردات خودرو وجود ندارد و این طرح باید همانند طرح سال گذشته اجرایی شود.

به گفته‌ی پارسایی، قیمت گذاری خودروهای داخلی هیچ قاعده خاصی نداشته و نظارتی هم بر آن انجام نمی‌شود، اما در این طرح نظارت بیشتری لحاظ شده است و انتظار می‌رود که انجام گیرد. همچنین از آنجایی که هیچ خودرو هیبریدی تولید داخلی وجود ندارد، باید تعرفه واردات خودروهای هیبریدی نیز صفر درصد باشد. وی در ادامه می‌گوید:

به واسطه این طرح، عوارض واردات خودرو در کشور سالانه 5 الی 10 درصد کاهش پیدا خواهد کرد تا حداکثر به 20 درصد، همانند گران‌ترین کشور جهان برسد. از دیگر بخش‌های پیش‌بینی شده در این طرح نیز خارج کردن خودروهایی فاقد استانداردهای اولیه از چرخه تولید و جلوگیری از شماره گذاری آن‌ها تا پایان سال 97 است.

در این طرح فراهم کردن بستر انتقال فناوری ساخت خودرو به داخل کشور نیز پیش‌بینی شده است. به جز تعرفه واردات خودرو ، عوارض دیگر نیز موجب گرانی خودرو می‌شوند که همین قضیه باعث دور شدن هرچه بیشتر اقشار مختلف مردم از خودروهای وارداتی و ناتوانی در تجربه رانندگی با خودروهای ایمن دنیا است که به گفته‌ی نماینده مردم شیراز در مجلس، به واسطه‌ی این طرح جلوی آن گرفته خواهد شد.

پارسایی همچنین از ایمنی پایین خودروهای داخلی گلایه می‌کند و عنوان می‌کند که خودروسازان داخلی نیز در تلفات و صدمات جاده‌ای مسافران نوروزی مقصر بوده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. به نظر نمیرسد دو غول خودروساز کشور اجازه تصویب این طرح را بدهند، همانند خیلی از طرح های این چنینی احتمالا به زودی از اکثریت در مجلس خواهد افتاد و به فراموشی سپرده خواهد شد.