پخش زنده پرتاب تلسکوپ تس ناسا توسط موشک اسپیس ایکس را از کجا تماشا کنیم؟

تماشای پخش زنده پرتاب تلسکوپ تس ناسا توسط موشک اسپیس ایکس

کمپانی معروف اسپیس ایکس قرار است که در ساعات اولیه 28 فروردین قدرتمندترین تلسکوپ حال حاضر ناسا به نام تلسکوپ تس را به فضا پرتاب کند؛ اما دیدن پخش زنده این اتفاق شگفت‌انگیز چگونه ممکن است؟

پیش از هر چیز باید بگوییم که سازمان فضایی آمریکا،‌ ناسا (NASA)،‌ قصد دارد که در 16 آوریل، ساعت 18:32 به وقت ساحل شرقی آمریکا، یا ساعت 3:02 روز 28 فروردین به وقت ایران قدرتمندترین تلسکوپی را که تا به امروز ساخته است به فضا بفرستد.

این تلسکوپ شگفت‌انگیز که «ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران» یا به اختصار تس (TESS) نام دارد، با هدف کشف سیاره‌های فراخورشدیی اطراف زمین و کاوش اجرام آسمانی که پتانسیل میزبانی حیات فرازمینی را دارند،‌ ساخته شده است.

با این تفاسیر نکته جالب‌توجه این اتفاق که به هیجان و اهمیت موضوع می‌افزاید، استفاده از موشک فالکون 9 کمپانی اسپیس ایکس، متعلق به ایلان ماسک معروف است که قرار شده تلسکوپ تس را از سکوی پرتاب کیپ کاناورال (Cape Canaveral) فلوریدای آمریکا، به مدار از پیش تعیین شده برای آن در خارج از جو زمین برساند.

پخش زنده پرتاب تلسکوپ تس ناسا توسط موشک اسپیس ایکس را از کجا تماشا کنیم؟

طرحی از تلسکوپ فضایی تس

همانطور که از اتفاقات چند سال اخیر دنیای اکتشافات هوافضا و به خصوص دستاوردهای شرکت اسپیس ایکس انتظار می‌رود،‌ رویداد پرتاب تلسکوپ تس هم به صورت زنده پوشش داده خواهد شد و برای علاقه‌مندان این امکان فراهم شده که یکی از مهم‌ترین اتفاقات ستاره شناسی و فضایی چند هفته و یا حتی چند ماه اخیر را به صورت مستقیم ببیند.

تماشای استریم لایو پرتاب تلسکوپ تس توسط راکت فالکون 9 از دو طریق امکان‌پذیر است که در ادامه هر دو روش را معرفی خواهیم کرد.

استریم زنده ارسال تلسکوپ تس به فضا

روش اول از طریق کانال رسمی شرکت اسپیس ایکس در وب سایت یوتیوب است که در این لینک ویدیو زنده مربوط به پرتاب اخیر را پخش می‌کند؛ گفته شده که حدودا 30 دقیقه قبل از پرتاب، استریم زنده اسپیس ایکس شروع می‌شود.

البته از از طرف اسپیس ایکس اعلام شده که در صورت بروز هر نوع مشکل و ایراد فنی، ماموریت یک روز بعد در ساعت 2:43 انجام می‌شود.

راه دوم هم از طریق لینک مربوط به خود ناسا است که از اینجا قابل دسترس بوده و حدودا از نیم ساعت قبل از شروع فرآیند پرتاب، تصاویر مربوط به کیپ کاناورال را استریم می‌کند.