ممنوعیت فروش محصولات اپل

احتمال ممنوعیت فروش محصولات اپل در چین!

احتمال ممنوعیت فروش محصولات اپل در چین با افزایش منازعات میان دولت آمریکا و کمپانی‌های چینی هواوی و زد تی ای قوت گرفت. اما این تصمیم چه پیامدهایی برای اپل و موقعیت آن در بزرگ‌ترین بازار موبایل دنیا خواهد داشت؟

مجادله فعلی بین دولت آمریکا و کمپانی چینی هواوی می‌تواند حتی از وضعیت کنونی نیز پیچیده‌تر شود چرا که گزارش‌های اخیر از احتمال دخالت مستقیم دولت چین خبر می‌دهند.

اخیرا دولت آمریکا، فروش محصولات دو شرکت چینی هواوی و زد تی ای را در این کشور ممنوع و با تدابیری دقیق، اطمینان پیدا کرده است که هیچ‌کدام از محصولات یا سخت افزار این دو شرکت توسط کمپانی‌های آمریکایی استفاده نمی‌شوند. به علاوه، ZTE به مدت هفت سال نمی‌تواند از محصولات آمریکایی‌ها استفاده کند و این یعنی در محصولات آینده این شرکت شاهد به‌کارگیری سیستم عامل اندروید و یا چیپست‌های کوالکام نخواهیم بود.

دولت چین تا به امروز در این رابطه سکوت کرده بود، ولی به نظر می‌رسد همه‌چیز قرار است تغییر کند. پیش از بررسی ورود دولت، ابتدا نگاهی به عملکرد بزرگ‌ترین کمپانی آمریکایی در چین یعنی اپل خواهیم داشت.

عملکرد اپل در چین

در کنفرانس درآمدهای اخیر اپل در ماه فوریه، مدیر ارشد اجرایی این شرکت یعنی تیم کوک اعلام کرد تا اولین سه ماهه مالی دسامبر، درآمد شرکت در کشور چین بالا بوده است. گوشی های آیفون بخشی کلیدی از این درآمد بوده‌اند و فروش آیپدها، مک ها و ساعت های هوشمند نیز طی همین دوره به آرامی افزایش پیدا کرده است. کوک همچنین اعلام کرد که اطلاعات شرکت نشان می‌دهد در میان شهرهای ثروتمندتر چینی، پنج گوشی هوشمندی که بیشترین فروش را طی سه ماهه پایانی سال گذشته داشتند، همانند بازار آمریکا، گوشی های آیفون بوده‌اند.

سال گذشته، درآمد اپل در منطقه چین بزرگ (که شامل چین، تایوان، هنگ کنگ و ماکائو می‌شود) به 46 میلیارد دلار رسید که این میزان تقریبا نصف درآمد کسب و کار آن در آمریکا بوده و 19 درصد از مجموع فروش اپل در سال 2017 را تشکیل می‌دهد. مطابق با اطلاعات “Counterpoint”، سهم اپل از بازار تلفن های هوشمند چین 11 درصد است، در حالی که گوشی های هواوی 19 درصد از سهم بازار را تشکیل می‌دهند. کوک اضافه کرد: «زمانی که من به ارقام فروش در این مناطق نگاه می‌کنم، احساس می‌کنم ما عملکرد بسیار خوبی در بازار چین داریم.»

ممنوعیت فروش محصولات اپل

مطابق با گزارش‌هایی که منابع مختلف در حال انتشار آن هستند، احتمالا دولت چین به خاطر «امنیت ملی»، گزینه ممنوعیت فروش همه محصولات اپل در این کشور را در نظر خواهد گرفت.

اگر واقعا تصمیم ممنوعیت فروش محصولات اپل در چین به خاطر اقدام دولت آمریکا نهایی شود، این موضوع پیامدهای زیادی برای عملکرد اپل و کسب و کار آن در بازار آسیا خواهد داشت.

پیامدهای ممنوعیت فروش محصولات اپل

این مجادله سبب از دست رفتن ناگهانی 19 درصد از درآمد اپل و بیرون رفتن آن از بزرگ‌ترین بازار مصرف‌کنندگان دنیا می‌شود. ارزش سهام اپل در بازار نیز به شکل قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد و حتی ممکن است مدیران مجبور به تعدیل 10 تا 20 درصد از نیروهای خود شوند. در این صورت، 27 هزار نفر از کارمندان اپل اخراج خواهند شد.

باید این موضوع را هم در نظر گرفت که گستردگی فعالیت هیچ‌کدام از شرکت‌های چینی در بازار آمریکا به اندازه حضور اپل در چین نیست.

چهار سال پیش، چین سازما‌ن‌های دولتی را بابت موضوع امنیت ملی از خرید محصولات اپل منع کرده بود. در نتیجه، گسترش این ممنوعیت به دیگر گروه‌ها کار دشواری برای دولت نخواهد بود.

ممنوعیت فروش محصولات اپل

آیا هواوی نفعی می‌برد؟

بدون شک چین بزرگ‌ترین بازار تلفن های هوشمند در جهان بوده و با خروج اپل، هواوی می‌تواند بخش قابل توجهی از درآمد 46 میلیارد دلاری آن را به دست آورد چرا که گوشی های رده بالای سری P و همین‌طور سری Mate این شرکت، کاملا با آیفون های گران‌قیمت اپل (آیفون 7، آیفون 8 و آیفون ایکس) قابل رقابت هستند.

سال گذشته، کسب و کار مصرف‌کنندگان هواوی (که شامل کسب و کار اسمارت فون ها هم می‌شود) درآمدی تقریبا 38 میلیارد دلاری داشت و عرضه گوشی های هوشمند این شرکت با افزایش 43.6 درصدی در مقایسه با سال قبل، به 153 میلیون دستگاه رسید. با ممنوعیت فروش محصولات اپل ، هواوی به سرعت به بزرگ‌ترین سازنده گوشی های هوشمند در جهان تبدیل خواهد شد.

البته کمپانی‌های دیگری همچون سامسونگ، شیائومی، وان پلاس، اوپو، میزو و ویوو در حال رصد وضعیت کنونی بوده و با آغاز ممنوع شدن فروش محصولات اهالی کوپرتینو، رقابتی سخت را برای بازار 46 میلیارد دلاری اپل با هواوی آغاز خواهند کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

15 دیدگاه

  1. برا چینیا نمیشه شاخ شونه کشید

  2. چه بدبختی شده این اونو ممنوع میکنه اون اینو ممنوع میکنه

  3. اپل تو چین زیادم طرفدار نداره فک کنم

  4. افایون برید ببینید چه سو استفاده هایی از امریکا میکرده چین … داره تو امریکا جاسوسی اطلاعاتی تکنولوژی میکنه
    فن اوری سرقت میکنه
    برا همینم امریکا هواوی و زد تی ای رو ممنوع کرد تو ایرانم حتی استفاده از هواوی خطرناکه
    میتونن اطلاعات گوشیتو بگیرن
    تو ایرانم حتی استفاده از هواوی خطرناکه
    میتونن اطلاعات گوشیتو بگیرن
    چون دست ایران و چین تو یه کاسس خبرشو هم دارم

  5. در نهایت اپل هم مجبور می شود خط تولید و سایر دفترها و سرویس های خود در چین را به کشورهای دیگر مثل هند و ویتنام و تایوان و فیلیپین و……منتقل کند و موجب بیکاری هزاران کارگر و کارمند چینی می شود……

  6. آشغال ترین کشور در جهان همین چین هستش! لعنتى ها با این جنس هاى بنجل بى کیفیت شون دنیا رو به گند کشیندن!!!

  7. برگ برنده در دست آمریکاست ؛ اندروید
    امروزه دیگه ساختن یه سیستم عامل جدید برای موبایل که موفق هم بشه غیر ممکنه
    الان هم اندروید و هم ios بیش از یک میلیارد اپلیکیشن دارن و هیچ سیستم عامل دیگه ای نمیتونه باهاش رقابت کنه
    از طرف دیگه نباید فراموش کرد که ماکروسافت که ویندوز رو داره هم آمریکایی هست و اگر آمریکا بخواد رو قضیه ویندوز هم مانور بده کار برا چین بسیار دشوار میشه
    کوالکام هم میتونه فشار بیاره ولی نه زیاد
    درسته اپل سود زیادی رو از دست میده اما همه میدونیم اگه هوآوی اندروید رو از دست بده عملا هیچکس بجز خود چینی ها ( اونم نه همشون ) محصولاتش رو نمیخرن حالا هر چقدرم میخواد قیمت رو بیاره پایین.
    تازه هوآوی یه رقیب واسه اپل ( و سامسونگ ) محسوب میشه و مسلما اپل قسمتی از بازار حال حاضر هوآوی رو تصاحب میکنه.
    چین راهی جز تسلیم شدن نداره

    • واقعا این امریکا قدرتی داره دقیقا هواوی راحی جز تسلیم شدن نداره فروشش توی دنیا خیلی میاد پایین تر البته به نفع سام و ال جی شد که توی بازار امریکا مانور بیشتری توی فروش بدن و خود اپل

    • [برگ برنده در دست آمریکاست ؛ اندروید]
      [امروزه دیگه ساختن یه سیستم عامل جدید برای موبایل که موفق هم بشه غیر ممکنه]
      [ الان هم اندروید و هم ios بیش از یک میلیارد اپلیکیشن دارن و هیچ سیستم عامل دیگه ای نمیتونه باهاش رقابت کنه]

      حرف های نادرست!

      محبوبیت و پیشرفت سیستم عامل Android به خاطر Open Source بودن آن هست که خود اندروید نیز، نسخه ضعیف شده لینوکس (که Open Source هست) هستش

      [ از طرف دیگه نباید فراموش کرد که ماکروسافت که ویندوز رو داره هم آمریکایی هست و اگر آمریکا بخواد رو قضیه ویندوز هم مانور بده کار برا چین بسیار دشوار میشه]

      الان امریکا ایران رو تحریم کرده و ما مسترکارت و پی پال نمی تونیم داشته باشیم! ویندوز نداریم!

      این جنگ تجاری، یک بازی 3 سر باخت برای امریکاست

      کشورهای پاکستان، مصر، ترکیه همشون در 2 سال اخیر به روسیه و چین نزدیک شدند

      بیشتر فکر کنیم بهتره

      با سپاس

      • [محبوبیت و پیشرفت سیستم عامل Android به خاطر Open Source بودن آن هست ]
        پس میشه بفرمایی چرا الان تایزن سامسونگ که open source هم هست موفقیت و محبوبیت دو سیستم عامل دیگه رو نداره ؟؟
        چرا شرکت های دیگه از تایزن استفاده نمیکنن؟؟
        من اگر گوشی با سیستم عامل تایزن نمیگیرم به این دلیل هست که اپلیکیشن های قدیمی براش منتشر نشده و بسیاری دیگر هم منتشر نخواهند شد
        [الان امریکا ایران رو تحریم کرده و ما مسترکارت و پی پال نمی تونیم داشته باشیم! ویندوز نداریم!]
        طبق قانون بین المللی کپی رایت حقوق ویندوز متعلق به شرکت ماکروسافت هست ملل مختلف از جمله چین این توافق نامه رو امضا کردن ولی ایران نه !!
        ایران همچین قانونی رو نپذیرفته و به همین دلیل استفاده از نسخه کرک شده ویندوز که در خارج جرم محسوب میشه در ایران کاملا مجازه. چین نمیتونه مثل ایران از ویندوز استفاده کنه چون تعهد داده و اگر به این تعهد عمل نکنه باید عواقبش رو بپذیره.
        [ این جنگ تجاری، یک بازی 3 سر باخت برای امریکاست ]
        قطعا آمریکا ضرر میکنه منتها برای اینکه جلوی ضرر بزرگتری رو بگیره. آمریکا اقتصاد رو به چین ببازه همه چیز رو باخته
        [ کشورهای پاکستان، مصر، ترکیه همشون در 2 سال اخیر به روسیه و چین نزدیک شدند]
        امیدوارم کشور های تاثیر گذارتری معرفی کنید.
        [بیشتر فکر کنیم بهتره]
        بنده نادان ترینم ، از تفکر نیز عاجزم
        از علم خودت مرا بیاموز
        با سپاس

        • نرم‌افزارهای متن‌باز باید دارای ۱۰ تعریف زیر باشند:

          ۱. توزیع مجدد آزاد

          نرم‌افزار باید بدون نیاز به حق امتیاز یا هر گونه پرداختی برای فروش، امکان توزیع به صورت آزاد را داشته باشد.

          ۲. کد منبع

          کد نرم‌افزار باید شامل نرم‌افزار باشد و اجازه توزیع کد نرم‌افزار داده بشود (برای مثال از یک صفحه وب قابل دانلود باشد).

          ۳. کار مشتق‌شده

          اعمال تغییرات و کارهای بعدی روی نرم‌افزار امکان‌پذیر باشد و این نرم‌افزار جدید را بتوان تحت همان شرایط نرم‌افزار اولیه و اصلی تکثیر کرد.

          ۴. نگهداری تمامیت کد منبع نویسنده اصلی نرم‌افزار

          مجوز نرم‌افزار ممکن است اجازه تغییر در اصل متن برنامه را به کاربران ندهد و تنها اجازهٔ افزودن وصله‌های نرم‌افزاری و کامپایل مجدد برنامه را بدهد. در این شرایط توسعه دهندگان تنها می‌توانند توزیع‌هایی به کمک وصله‌های نرم‌افزاری خود ایجاد نمایند. مجوز نرم‌افزاری می‌باید صراحتاً ایجاد توزیع تازه با تغییر مجدد در کد اصلی را محدود نماید. نرم‌افزار توزیع شده تحت این مجوز می‌باید حتمن نام نسخه‌ای تازه را داشته باشد.

          ۵. بین افراد و گروه‌ها تبعیضی گذاشته نشود

          اجازه‌نامه نباید بین افراد یا گروه‌ها تبعیضی بگذارد.

          ۶. هیچ تبعیضی در نوع استفاده از نرم‌افزار وجود نداشته باشد

          هیچ گونه تبعیض و تمایزی بین هر فعالیتی که در راستای نرم‌افزار انجام می‌گیرد، وجود نداشته باشد. برای مثال نرم‌افزاری نباید بین استفادهٔ تجاری یا تحقیقاتی تبعیض قائل شود.

          ۷. توزیع اجازه‌نامه

          مجوز باید به هرکسی که یک کپی از نرم‌افزار را دریافت می‌کند نیز اختصاص یابد، بدون این‌که آن‌ها نیاز به توافق و هماهنگی با اجازه‌نامهٔ دیگری داشته باشند.

          ۸. اجازه‌نامه نباید مخصوص یک محصول باشد

          حقوق داده شده در مجوز یک نرم‌افزار نباید وابسته به این باشد که بخشی از بسته بزرگتری است. در صورتی که نرم‌افزار از محصول دریافت شده نیز جدا شود، باید همان حقوق را در استفاده، توزیع و ویرایش، به دریافت کننده نرم‌افزار را اعطا کند. تمام کسانی که آن نرم‌افزار را، که قبلاً به عنوان بخشی از محصول بزرگتری بوده است، دریافت یا توزیع مجدد می‌کنند باید تمامی حقوق را مانند محصول اصلی داشته باشند.

          ۹. اجازه‌نامه نباید نرم‌افزارهای دیگر را محدود کند

          شرایط تعریف شده در مجوز نباید توزیع نرم‌افزار را درکنار نرم‌افزارها با مجوزهای دیگر محدود کند. برای نمونه نمی‌تواند تعیین کند که تمامی نرم‌افزارهای ارائه شده در لوح فشرده ارائه شده باید متن باز باشند.

          ۱۰. اجازه‌نامه باید از نظر تکنولوژی بی‌طرف باشد

          اجازه‌نامه نباید مختص یک تکنولوژی خاص باشد.

          دوست گران قدر

          طبق بند 5 و 6 برگ برنده در دست کیست؟ شما می فرمایید دست امریکاست

          مسئله اینجا منطق هست
          “برگ برنده در دست آمریکاست ؛ اندروید” و “امروزه دیگه ساختن یه سیستم عامل جدید برای موبایل که موفق هم بشه غیر ممکنه”، حرف های منطقی نیستند (100% اشتباه هستند)

          ————————————–

          طی منازعه جدید، امریکا، چین را به نقض کپی رایت متهم کرده. همچنین بزرگترین ناقض کپی رایت کشور چین هست

          با سپاس