نیل دگراس تایسون: لازم نیست که در مورد نجات سیاره زمین نگران باشیم!

نیل دگراس تایسون: لازم نیست که در مورد نجات سیاره زمین نگران باشیم!

با گذر از روز جهانی زمین که به عنوان سالگردی برای یادآوری اهمیت مراقبت از سیاره ما شناخته می‌شود، اختر فیزیکدان برجسته،‌ نیل دگراس تایسون گفته که نیازی به نگرانی در مورد نجات سیاره زمین وجود ندارد!

هرسال در روز 22 آوریل بسیاری از مردم سراسر جهان یک روز را که با نام روز زمین شناخته می‌شود،‌ به سیاره محل زندگی خود اختصاص می‌دهند و در کنار آگاهی‌رسانی و اقدامات مختلف برای بهبود وضعیت محیط زیست، در قالب کارهای کوچک و بزرگ، به سهم خود برای نجات سیاره زمین از خطرات زیست محیطی تلاش می‌کنند.

حدودا 50 سال است که این کمپین فرهنگی اجتماعی در جهان جریان دارد و همین چند روز پیش هم تازه‌ترین رویداد روز زمین در کشورهای مختلف موردتوجه قرار گرفت؛ با این حال اختر فیزیکدان معروف و برجسته،‌ نیل دگراس تایسون (Neil DeGrasse Tyson) که به عنوان یک شخصیت علمی شناخته‌شده مورد احترام بوده، صحبت‌‌های جالب توجهی را در مورد نجات زمین مطرح کرده است.

صحبت‌های تایسون در مورد نجات سیاره زمین

این دانشمند معروف گرفته است که نیازی به نگرانی در مورد نجات سیاره زمین وجود ندارد و وقایع تاریخی مختلف نشان داده‌اند که جرم آسمانی که بر روی آن زندگی می‌کنیم، از برخورد شهاب سنگ‌های بزرگ و بسیاری مشکلات دیگر جان سالم به درمی‌برد.

با این حال منظور اصلی تایسون این نیست که اتفاقاتی مانند روز زمین باید نادیده گرفته شوند و یا کسی برای جلوگیری از تخریب منابع سیاره تلاش نکند؛ موضوع اصل موردبحث این فیزیکدان در خطر بودن نسل بشر و شکل حیاتی است که بر روی زمین جریان دارد و با اینکه تایسون همانند بسیاری از دانشمندان برجسته برای آگاهی‌رسانی در مورد تغییرات خطرناک صورت گرفته در سیاره توسط انسان‌ها، شدیدا تلاش می‌کند، او اطمینان دارد که زمین از هر بلایی که ما بر سر آن بیاوریم،‌ جان سالم به درمی‌برد!

نیل دگراس تایسون: لازم نیست که در مورد نجات سیاره زمین نگران باشیم!

تایسون پیش از این هم در حمایت از اطلاعات علمی مربوط به پدیده گرمایش زمین و سایر مشکلات زیست محیطی اقدامات مهمی را انجام داده، اما اینطور که به نظر می‌رسد صحبت‌های اخیر او در جواب پیام‌های نسبتا گمراه‌کننده‌ای است که توسط طرفداران روز زمین منتشر می‌شوند و بر لزوم نجات سیاره تاکید می‌کنند.

البته پیش از این هم تایسون در حساب توییتری‌اش که بیش از 12 میلیون فالوور دارد، صحبت‌های جنجالی مانند اظهارنظر اخیر را مطرح کرده و در کنار به کار بستن شوخ‌طبعی خاص خود، به کمک چشم‌انداز کیهانی‌اش، اتفاقات مختلف و مشکلات روزمره را از دیدی کلی‌تر موردبررسی قرار داده است.

چنین نقطه‌نظری برای نگاه به سیاره آبی ما و تمدن بشری به عنوان جزئی کوچک از کیهان سال‌هاست که در متحد کردن اعضای جوامع مختلف در روز زمین تاثیرگذار بوده و یکی از مثال‌های استفاده از این نوع چشم‌انداز که در زمان خود کمپین نجات سیاره زمین را پرشورتر کرد، به انتشار عکس معروف تیله آبی (The Blue Marble) در دهه هفتاد برمی‌گردد.

نیل دگراس تایسون: لازم نیست که در مورد نجات سیاره زمین نگران باشیم!

عکس تیله آبی

این عکس که زمین را در یک قاب کلی نمایش می‌دهد، در زمان انتشار که هنوز رویداد روز زمین در مراحل ابتدایی بود‌، یک‌بار دیگر به جهانیان یادآوری کرد که با وجود اختلافات قومی، ملی، مذهبی و نژادی موجود، تمامی انسان‌ها بر روی یک سیاره زندگی می‌کنند و نگهداری از این جرم آسمانی شگفت‌انگیز و حیات موجود در آن از همه چیز مهم‌تر است.

با این تفاسیر، عده‌ای با تایید حرف‌های تایسون که سیاره 4.5 میلیارد ساله ما از اتفاقات فوق‌العاده مخرب گذشته جان سالم به در برده و اینکه حتی در صورت از بین رفتن نسل بشر به دلیل مشکلاتی مانند گرمایش جهانی، زمین تا آینده‌ای بسیار دور به حیات خود ادامه می‌دهد، اظهار کرده‌اند که استفاده از شعارهایی مانند نجات سیاره زمین تاثیر بیشتری بر روی مخاطبان می‌گذارد و نیازی نیست که در مورداستفاده از کلمات بیش از حد حساس شویم.