هشتمین آزمایش فنی موشک نیو شپرد کمپانی جف بزوس با موفقیت انجام شد

هشتمین آزمایش فنی موشک نیو شپرد کمپانی جف بزوس با موفقیت انجام شد

به تازگی خبر رسیده که در جدیدترین آزمایش فنی موشک نیو شپرد (New Shepard) کمپانی بلو اوریجین که به جف بزوس، ثروتمندترین مرد دنیا تعلق دارد، با موفقیت کامل انجام شده و پس از پرتاب به سلامت بر روی مکان تعیین‌شده فرود آمده است.

در روز گذشته کمپانی هوافضای خصوصی بلو اوریجین (Blue Origin) تازه‌ترین آزمایش فنی موشک نیو شپرد (New Shepard) خود را انجام داد؛‌ این شرکت که توسط میلیاردر و کارآفرین معروف،‌ جف بزوس تاسیس شده، مدت‌هاست که بر روی تجاری کردن سفر به فضا و عملی کردن ایده توریسم فضایی متمرکز دارد و راکت نیو شپرد بلو اوریجین هم به عنوان پرچمدار محصولات این شرکت در نظر گرفته می‌شود.

آزمایش فنی موشک نیو شپرد

گفته شده که تست اخیر هشتمین مورد از سری آزمایش‌های مربوط به این موشک است و نیو شپرد پس از پرتاب از سکوی مورد نظر، شکست دیوار صوتی و رسیدن به سرعت شگفت‌انگیز 3.5 هزار کیلومتر بر ساعت، مجددا به سمت محل پرتاب باز گشته و به سلامت بر زمین نشسته است.

هشتمین آزمایش فنی موشک نیو شپرد کمپانی جف بزوس با موفقیت انجام شد

نکته جالب‌توجه این است که در آزمایش فنی اخیر، موشک نیو شپرد برای دومین بار بود که مورد استفاده قرار می‌گرفت و به همین دلیل، به نظر می‌رسد که شرکت معروف اسپیس ایکس در زمینه ساخت موشک‌های بازیافتی و به‌کارگیری مجدد تجهیزاتی هوافضا رقیب پیدا کرده است.

بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌های بلو اوریجین تا به امروز به صورت مخفیانه انجام شده و علاقه‌مندان تنها می‌دانند که شرکت جف بزوس برای سال‌ها در صحراهای تگزاس بر روی ایده راکت نیو شپرد کار کرده و اخبار منتشرشده هم نتیجه تلاش‌های طولانی مدت دانشمندان و مهندسان پروژه را منعکس می‌کند.

هشتمین آزمایش فنی موشک نیو شپرد کمپانی جف بزوس با موفقیت انجام شد

تصویر مانکن اسکایواکر در تازه‌ترین آزمایش فنی موشک نیو شپرد

در برخی از آزمایش‌های پیشین هم یک آدمک به نام مانکن اسکایواکر (Mannequin Skywalker) در داخل کپسول موشک قرار داده شده بود و این مرتبه هم کارشناسان بلو اوریجین آدمک را سوار موشک کردند؛ گفته شده که راکت نیو شپرد کپسول مورد نظر را به ارتفاع برده و پس از مرحله‌ای مشخص، این بخش از راکت جدا شده و با چتر نجات به زمین برگشته است. قسمت بوستر موشک هم در این حین بر روی سکوی تعبیه‌شده فرود آمده است.

دسترسی عموم مردم به فضا

کمپانی بلو اوریجین علاوه بر راکت نیو شپرد موشک دیگری را به نام نیو گلن (New Glenn) در دست ساخت دارد که از پرچمدار راکت‌های شرکت قوی‌تر بوده و همانند نیو شپرد با تمرکز بر روی قابلیت استفاده مجدد در حال توسعه است.

همانطور که در وب سایت بلو اوریجین اشاره شده هدف اصلی از کار بر روی ایده راکت‌های بازیافتی که شرکت اسپیس ایکس برای اولین آن را عملی کرد، کاهش هزینه سفر به فضا بوده و این امکان که بتوان موشکی را پس از پرتاب، مجددا استفاده کرد و دیگر نیازی به ساخت قطعات جدید نباشد، در توسعه سفرهای فضایی بسیار مهم است.

هشتمین آزمایش فنی موشک نیو شپرد کمپانی جف بزوس با موفقیت انجام شد

تصویر یکی از مصاحبه‌های اخیر جف بزوس در مورد کمپانی بلو اوریجین؛ بزوس گفته که مهم‌ترین پروژه او به این شرکت مربوط می‌شود.

از سال‌ها پیش صحبت‌ها در مورد گردشگری فضایی و فراهم کردن امکان سفر به خارج از جو زمین برای مردم عادی، مطرح شده و شرکت‌های زیادی در این زمینه فعالیت داشته‌اند. از طرف دیگر هرچه هزینه ارسال تجهیزات به خارج از جو زمین و جمع‌آوری اطلاعات از فضای اطراف سیاره کاهش یابد، اکتشافات علمی وابسته به مسائل هوا فضا راحت‌تر می‌شود و فناوری و دانش این حوزه بیشتر توسعه می‌یابد.

جدیدترین آزمایش فنی موشک نیو شپرد هم در کنار موفقیت‌های پیاپی کمپانی اسپیس ایکس، در راستای این هدف‌ها انجام شده و انتظار می‌رود که با فعالیت‌های مداوم این دو شرکت و کمپانی‌های مشابه،‌ در آینده نزدیک دسترسی به فضا برای همه فراهم شود.

بزوس در یکی از مصاحبه‌های جدیدش گفته که مهم‌ترین کار فعلی او تمرکز بر روی فعالیت‌های بلو اوریجین است و در اواخر سال جاری و یا ابتدای سال 2019، مراحل بعدی آزمایش‌ها انجام خواهد شد و راکت‌ها پروازهای سرنشین‌دار انجام خواهند داد.

جف بزوس که مدیر عامل کمپانی آمازون بوده و در حال حاضر ثروتمندترین مرد جهان است‌، اظهار کرده که گسترش قلمرو بشریت در منظومه شمسی و فراهم کردن امکان زندگی در فضای اطراف زمین یکی از رویاهای اوست و شرکت بلو اوریجین هم به سهم خود برای به حقیقت پیوستن این رویا تلاش خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. اصلا ایران فک کنم هوا فضا نداره؟؟