آپدیت جدید ویندوز 10

10 مورد از ویژگی های آپدیت جدید ویندوز 10 (به روزرسانی اردیبهشت)

آپدیت جدید ویندوز 10 چند روز پیش برای دسکتاپ و تبلت منتشر شد. همانند آخرین به روزرسانی ویندوز 10 که چندی پیش عرضه شده بود، در آپدیت ماه آوریل ویندوز 10 نیز ویژگی های کوچک و بزرگ زیادی به آخرین سیستم عامل مایکروسافت تا امروز اضافه شده است.

آپدیت جدید ویندوز 10 سی‌ام آوریل (دهم اردیبهشت) منتشر شد. این جزو به روزرسانی های مهم سیستم عامل از زمان عرضه آن بوده و بعد از دریافت، تغییرات ریز و درشتی را در سیستم عامل مشاهده خواهید کرد. آپدیت جدید ویندوز 10 به طور چشمگیری این پلتفرم را تغییر داده است.

در آپدیت جدید ویندوز 10 تنها یک تغییر مهم دیده می‌شود که آن هم مربوط به ویژگی تایم لاین (Timeline) است. به لطف آن می‌توان اعمالی را که در یک دستگاه‌ دارای ویندوز 10 ناتمام رها کرده‌اید، در یک سیستم دیگر دارای همین سیستم عامل ادامه بدهید.

امکانات آپدیت جدید ویندوز 10

اتصال سریع بلوتوث، آسودگی در اشتراک‌گذاری و قابلیت ساکت کردن تب‌ها در مرورگر مایکروسافت اج از جمله قابلیت‌های به‌ روزرسانی جدید هستند. مایکروسافت در آپدیت جدید ویندوز 10 تلاش کرده سیستم Fluent Design را بهبود ببخشد، سیستمی که چند ماه پیش همراه با آپدیت بسیار مهم Fall Creators منتشر شده بود.

در زمان قرار داشتن در منوی استارت و یا نوتیفیکیشن سنتر، با بردن ماوس بر روی آیتم‌ها، افکت‌های جدیدی را بعد از دریافت آپدیت مشاهده خواهید کرد. به تسکبار، یک افکت محوکنندگی جدید اضافه شده است.

Timeline

اصلی‌ترین تغییر مهم در به روزرسانی جدید تایم لاین بوده و جایگزین دکمه Task View همیشگی شده است، دکمه‌ای که اپلیکیشن‌های اجرا شده بر روی سیستم را نشان می‌دهد. در تایم لاین نه تنها اپلیکیشن‌های اجرا شده در حال حاضر، بلکه تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام شده طی 30 روز گذشته را مشاهده خواهید کرد.

این موارد، بین چندین دستگاه مجهر به ویندوز 10 شما همگام‌سازی می‌شوند. پس اگر در اداره درون لپ تاپ خود مشغول کار بر روی یک سند متنی بوده‌اید، می‌توانید کار را در منزل و بر روی سیستم دارای همین سیستم عامل ادامه بدهید.

آپدیت جدید ویندوز 10

می‌توان تایم لاین را با مایکروسافت اج برای اندروید یا آی او اس ترکیب کرد و به این ترتیب به تاریخچه مرورگر گوشی هوشمند خود بر روی کامپیوتر دسترسی داشت. با توجه به این ویژگی آپدیت جدید ویندوز 10 ، مرورگر موبایل مایکروسافت اج برای اندروید و آی او اس نیز اخیرا به روزرسانی شده است.

اگر درباره حریم خصوصی به خاطر نگهداری اسناد، اپلیکیشن‌ها و فعالیت‌ها در Task View نگران هستید، مایکروسافت همگام‌سازی دستگاه‌ها را به صورت پیش‌فرض غیر فعال کرده است. همچنین بعدها نیز می‌توان همگام‌سازی فعالیت‌ها را به صورت جداگانه غیر فعال کرد.

Dictation

ویندوز، ابزارهایی مختلف به منظور صدور دستور از سال‌ها قبل داشته است، اما مایکروسافت دسترسی به ابزارهای این چنینی درون ویندوز 10 را از همیشه آسان‌تر کرده است.

آپدیت جدید ویندوز 10

بعد از دریافت آپدیت جدید ویندوز 10 به وسیله فشردن کلیدهای ترکیبی Key + H خواهید توانست آن‌ها را اجرا کرده و سپس به هر اپلیکیشنی دستورات مورد نیاز را ارسال کنید. اگر به سیستم خود یک میکروفون وصل کرده باشید خواهید توانست به وسیله فرمان‌های صوتی، دستوراتی را برای برنامه‌ها صادر کنید.

Microsoft Edge

مایکروسافت اج سبب شد نظر کاربران نسبت به مرورگر پیش‌فرض ویندوز تغییر پیدا کند، چرا که پیشتر کمتر کسی از مرورگر پیش‌فرض ویندوز یعنی IE استفاده می‌کرد. گوگل چندی پیش قابلیت ساکت کردن تب‌ها را به کروم اضافه کرد و اکنون نوبت به مایکروسافت رسید تا ویژگی مشابهی را به مرورگر خود بیفزاید. به وسیله این قابلیت خواهید توانست از شر وب سایت‌های پرسر و صدا راحت شوید. پخش ناگهانی صدا در زمان مرور صفحات وب، یکی از آزاردهنده‌ترین تجربه‌ها است!

مایکروسافت اج

در آپدیت جدید ویندوز 10 عملکرد و ظاهر مایکروسافت اج نیز دستخوش تغییر و تحول قرار گرفته است. اگرچه این مرورگر هنوز تا رسیدن به پای موزیلا فایرفاکس و گوگل کروم راه زیادی دارد، اما بعد از دریافت آپدیت جدید ویندوز 10 بیشتر از گذشته نسبت به تبدیل کردن آن به مرورگر پیش‌فرض سیستم ترغیب خواهید شد.

پشتیبانی از PWA یا وب اپلیکیشن‌های پیشرفته از دیگر قابلیت‌های جدید مایکروسافت اج محسوب می‌شود. اپلیکیشن‌های PWA برنامه‌هایی مبتنی بر وب هستند، اما پشتیبانی کاملی از گوگل، اپل و اکنون مایکروسافت از طریق سیستم عامل‌های دسکتاپ و موبایل دارند.

Blurry Apps

مقیاس‌پذیری اپلیکیشن‌ها، همیشه درون سیستم عامل‌های مایکروسافت دردسرآمیز بوده است، اما این مشکل در آپدیت جدید ویندوز 10 به میزان قابل توجهی رفع شده است. بعد از دریافت به‌ روزرسانی، سیستم عامل در صورت وجود محوشدگی درون اپلیکیشن‌ها به خاطر تغییرات مانیتور، این موضوع را تشخیص داده و بعد از انجام محاسبات، مقیاس‌بندی را تصحیح می‌کند.

آپدیت جدید ویندوز 10

Audio Preferences

مایکروسافت به وسیله آپدیت جدید ویندوز 10 ویژگی‌های صوتی زیادی را نیز به این سیستم عامل اضافه کرده است. اکنون می‌توان به ازای هر اپلیکیشن، یک دستگاه‌ به عنوان خروجی و یا ورودی صدا تعیین کرد. به عنوان نمونه می‌توان کاری کرد صدای اپلیکیشن Spotify از اسپیکرهای متصل به سیستم کامپیوتری بیرون بیاید، اما صدای تب‌های مرورگر از طریق هدست شنیده شود.

Bluetooth Pairing

در به روزرسانی جدید، روشی ساده به منظور سرعت‌دهی به اتصال دستگاه‌های بلوتوثی به سیستم کامپیوتری و یا تبلت ویندوزی اضافه شده است. از این به بعد در صورت وجود دستگاهی به منظور اتصال به آن طریق بلوتوث، خیلی سریع یک نوتیفیکیشن نمایش داده خواهد شد، به جای این که مجبور باشید به صفحه تنظیمات مخصوص بلوتوث رفته و سپس به دنبال دستگاه مورد نظر بگردید.

آپدیت جدید ویندوز 10

مایکروسافت به منظور اطمینان از کارکرد صحیح این قابلیت و افزایش دقت و سرعت آن در آینده، در حال مذاکره با سایر شرکت‌ها است تا دستگاه‌های بلوتوثی‌شان مبتنی بر ویژگی جدید توسعه پیدا کنند.

Windows Defender

پیام‌های گاه و بی‌گاه آنتی ویروس مایکروسافت، برخی مواقع کاربران را خسته کرده و آن‌ها را مجبور به توقف کامل فعالیت این برنامه می‌کنند! به عنوان نمونه این برنامه به طور پیاپی به کاربر اسکن شدن سیستم و عدم وجود مشکل را یادآوری می‌کند.

بعد از دریافت آپدیت جدید ویندوز 10 می‌توان نوتیفیکیشن‌های آنتی ویروس Windows Defender را مدیریت کرد تا تنها در صورت رخ دادن برخی اتفاقات مورد نظر، نوتیفیکشن نمایش داده شود.

Nearby Sharing

اشتراک‌گذاری نزدیک به کاربران اجازه می‌دهد به سادگی وب سایت‌ها، تصاویر و یا اسناد را با سایر دستگاه‌های دارای سیستم عامل ویندوز 10 که در همان اطراف قرار دارند به اشتراک بگذارند. این قابلیت با استفاده از اتصال بلوتوث کار کرده و ویژگی مشابهی با AirDrop را فراهم می‌کند.

آپدیت جدید ویندوز 10

می‌توان در صورت نیاز به دریافت فایل از هم‌کلاسی یا همکار خود، به جای درخواست ارسال آن از طریق ایمیل، خیلی راحت فایل‌های مورد نظر را بین لپ تاپ‌‌ها و تبلت‌های ویندوز 10 جابه‌جا کرد. این قابلیت به صورت پیش‌فرض غیر فعال بوده و از نظر امنیتی قابل کنترل است، به این معنی که می‌توان مشخص کرد جابه‌جایی اطلاعات تنها با برخی دستگاه‌ها و یا همه دستگاه‌های دارای ویندوز 10 موجود در اطراف صورت بگیرد. می‌توان تعدادی مخاطب مشخص را به سیستم عامل معرفی کرد تا نقل و انتقال سریع فایل تنها با آن‌ها امکان‌پذیر باشد.

Focus Assist

مایکروسافت به وسیله آپدیت جدید ویندوز 10 حالت بدون مزاحم این سیستم را تغییر داده است. این ویژگی پیشتر Quiet Hours (ساعت‌های آرام) نام داشت، اما اکنون Focus Assist (دستیار تمرکز) نام داشته و به شیوه‌ای هوشمندانه، در زمان مشغول بودن کاربر از نمایش نوتیفیکیشن‌ها جلوگیری می‌کند. به عنوان نمونه این ویژگی اکنون در زمان نمایش یک سند از طریق پروژکتور و یا اجرای بازی ویدیویی، به صورت خودکار نوتیفیکیشن‌ها را بدون صدا می‌کند.

به لطف امکان سفارشی‌سازی Focus Assist می‌توان به برخی اپلیکیشن‌ها اجازه داد حتی در زمان اجرای بازی و یا انجام دیگر کارهای مهم، نوتیفیکیشن‌های خود را نمایش بدهند. به عنوان نمونه می‌توان به پیام رسان‌ها اشاره کرد که بعید نیست درونشان منتظر دریافت پیام‌های مهمی باشید.

Xbox Game Bar

شرکت از طریق به‌ روزرسانی جدید، چندین تغییر جدید باب میل گیمرها نیز به ویندوز 10 اضافه کرده است. به عنوان نمونه می‌توان عملکرد گرافیکی را به ازای هر بازی به صورت منحصربه‌فرد سفارشی‌سازی کرد. پس فقط حین اجرای بازی‌های سنگین، سیستم از حداکثر توان خود استفاده می‌کند و در بقیه موارد بر روی حالت ذخیره نیرو باقی می‌ماند.

آپدیت جدید ویندوز 10

بعد از دریافت آپدیت جدید ویندوز 10 این ویژگی در اپلیکیشن تنظیمات و بخش “Graphics Settings” در دسترس خواهد بود. مایکروسافت اکنون طراحی نوار بازی ایکس باکس را نیز تغییر داده و یم پوسته سیاه و همچنین مشکی به آن اضافه کرده است.