فضاپیمای اینسایت با موفقیت به سمت مریخ پرتاب شد+ویدیو

جدیدترین کاوشگر مریخی سازمان فضایی ناسا، فضاپیمای اینسایت (InSight)، دیروز (6 می) سوار بر موشک قدرتمند اطلس 5 به سمت سیاره سرخ پرتاب شد تا پس از چند ماه حرکت و شروع ماموریت در سیاره همسایه، اطلاعات ارزشمندی را از مریخ به زمین مخابره کند.

یکی از تازه‌ترین پروژه‌های کاوش فضایی ناسا، به کاوشگر اینسایت (InSight) مربوط می‌شود که در عمل یک ربات فوق پیشرفته برای جمع‌آوری اطلاعات از سطح مریخ است. این فضاپیما که مدتی است توجه زیادی را به خود جلب کرده، در ساعت 15:35 به وقت ایران، در 15 اردیبهشت به فضا فرستاده شد. گفته شده که این ماموریت پرتاب موفقت آمیز بوده و تا این لحظه تمامی اتفاقات طبق برنامه پیش رفته است.

ماموریت فضاپیمای اینسایت

پروژه‌ای که کاوشگر اینسایت نقش اصلی را در آن ایفا می‌کند،‌ یک ماموریت 2 ساله برای ثبت داده از لایه‌های زیرین سیاره سرخ است که پس از اینکه کاوشگر آن مسافت 485 میلیون کیلومتری بین زمین و مریخ را طی کرد، شروع خواهد شد.

اینسایت از نوع کاوشگرهای ثابت است که بدون جابه‌جایی در مریخ، تجهیزات پیشرفته خود را در عمق تقریبی 5 متر سطح فرو کرده و علاوه بر مشخص کردن اطلاعاتی مانند میزان حرارت لایه‌های زیرین، به دنبال پدیده‌ای با نام مریخ لرزه هم می‌گردد و دانش محققان در مورد جابه‌جایی صفحات پوسته مریخ را گسترده‌تر خواهد کرد.

پرواز این کاوشگر 814 میلیون دلاری در ابتدا برای سال 2016 برنامه ریزی شده بود، اما بروز برخی مشکلات باعث شد تا این اتفاق تا ماه می 2018 به تعویق بیفتد. با این تفاسیر در پروژه اینسایت بسیاری از کارها برای اولین بار است که در تاریخ تحقیقات فضایی انجام می‌شوند؛ به عنوان مثال تا امروز هیچ لرزه‌نگار و مغناطیس‌سنجی به مریخ ارسال نشده است و طرف دیگر، سیستم حفاری در سطح مریخ هم که پس از رسیدن فضاپیمای اینسایت به سیاره سرخ شروع به کار می‌کند،‌ در نوع خود منحصر به فرد است.

همچنین، این اولین باری است که دو ماهواره مکعبی برای راحت‌تر کردن شرایط فرود اینسایت بر روی سیاره میزبانش و اثبات این موضوع که تجهیزات کوچک توانایی انجام کاوش در اعماق فضا را دارند، همراه با کاوشگر جدید ناسا به فضا ارسال می‌شوند.

فضاپیمای اینسایت با موفقیت به سمت مریخ پرتاب شد+ویدیو

نمایی خیالی از فضاپیمای اینسایت در مسیر حرکت به مریخ

پرتاب فضاپیمای اینسایت به فضا توسط یک موشک اطلس 5 انجام شد و سکوی پرتاب هم در پایگاه نیرو هوایی وندنبرگ کالیفرنیا قرار داشت. آسمان در زمان ماموریت پرتاب ابری بود و حدودا 93 دقیقه بعد از جدا شدن موشک از زمین، اعلام شد که قسمت نگهدارنده کاوشگر از موشک جدا شده و در مسیر حرکت به مریخ قرار گرفته است.

گفته شده که سفر اینسایت به سیاره همسایه، حدودا 6.5 ماه زمان می‌برد و در تاریخ 26 نوامبر آینده که اواسط زمستان مریخی است، این ربات پیشرفته به نیمکره شمالی سیاره سرخ می‌رسد. ویدیویی که در ادامه می‌بینیم مربوط به پرتاب فضاپیمای اینسایت به سمت کره مریخ است: