پیام رسان سروش

اختلال در پیام رسان سروش ؛ بهانه‌جویی مدیر سروش و پاسخ وزیر ارتباطات

پیام رسان سروش از چند روز پیش دچار اختلال جدی و قطعی‌های مکرر شده است. مدیران این پیام رسان داخلی که تبلیغاتی زیادی هم کرده بودند، تقصیر را به گردن دولت و اپراتورها انداخته‌اند، اما این موضوع با واکنش کارشناسان، کاربران و مسئولان از جمله وزیر ارتباطات مواجه شد.

پیام رسان سروش که در ماه‌های اخیر و به خصوص پس از فیلتر شدن تلگرام حسابی برای جذب کاربر تبلیغ کرده بود، حالا با مشکلات جدی مواجه شده است. این پیام رسان داخلی که ادعا می‌کرد می‌تواند بیش از 20 میلیون کاربر را میزبانی کند، از چند روز پیش با اختلال و قطعی مواجه شده و تقریبا از کار افتاده است. مدیر پیام رسان سروش در یکی دو روز اخیر توییت‌هایی را منتشر کرده که در آن‌ها به نوعی توپ را به زمین وزارت ارتباطات و اپراتورها انداخته، ولی اپراتورهای موبایل و وزیر ارتباطات، این گفته‌های مدیر سروش را بهانه‌جویی می‌دانند.

انتقاد مدیر سروش از دولت و اپراتورها

سید صالحی، مدیرعامل سروش در حساب کاربری توییتر خود نوشت اختلال دو روز گذشته سروش به دلیل مشکلات زیرساخت ارتباطی کشور و اپراتورهاست و دولت حداقل‌های زیرساختی را به ما نمی‌دهد. بسیاری از کاربران در کامنت‌ها به این توییت بهانه‌جویانه مدیر پیام رسان سروش واکنش نشان دادند و نوشتند پس از این همه تبلیغ گسترده دولت و صدا و سیما برای سروش و فیلترینگ تلگرام، آن‌ها دیگر انتظار چه نوع حمایتی را دارند؟

محمدرضا فرنقی زاد، سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به ادعای مدیرعامل سروش گفت این ادعا بیشتر شبیه بهانه‌جویی است و در زیرساخت‌های ارتباطی کشور هیچ مشکلی وجود ندارد وگرنه سایر پیام رسان‌ها و سایت‌های داخلی هم دچار اختلال می‌شدند. مدیرفنی یکی از اپراتورهای تلفن همراه هم می‌گوید آن‌ها بهانه‌جویی می‌کنند، چون اگر فرض بگیریم اپراتورها 60 گیگابایت از ظرفیت پهنای باند خود را به پیام رسان های داخلی اختصاص داده باشند، تنها حدود 37 گیگابایت آن توسط تمامی پیام رسان های داخلی اشغال شده و حدود نیمی از این ظرفیت خالی است.

کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات بر این باورند که پیام رسان های داخلی، نه از نظر سخت افزاری و نه نرم افزاری، قدرت میزبانی تعداد زیادی از کاربران را ندارند و مسئولان تلاش می‌کنند تا آن‌ها به زور با پیام رسان‌های بزرگ دنیا رقابت کنند. نتیجه این سیاست چیزی جز شکست نیست و پروژه‌های ناموفقی مانند ایمیل ملی، جستجوگر یوز و امثال آن نیز این بار در قامت پیام رسان‌ها تکرار می‌شوند.

پیام رسان سروش چه تعداد کاربر دارد؟

مدیران پیام رسان سروش ادعا می‌کنند که تعداد کاربرانشان از مرز 10 میلیون نفر گذشته است. این در حالی است که جعفرزاده ایمن آبادی، نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس، گزارشی رسمی از وزارت ارتباطات را قرائت کرد که طبق آن تعداد کاربران تمام پیام رسان های داخلی 8 میلیون و 200 هزار نفر است. به نظر می‌رسد مدیران سروش به جای شمارش تعداد کاربران فعال خود، میزان دانلود اپلیکیشن سروش را شمارش کرده‌اند. در این شیوه شمارش، تعداد ریزش کاربران و هم‌پوشانی دانلود افرادی که سروش را به هر دلیلی چند بار دانلود می‌کنند در نظر گرفته نشده و به این ترتیب آمار دقیقی از تعداد کاربران ارائه نمی‌شود.

کارشناسان از میزان بازدید پیام‌ها در پیام رسان سروش تخمین می‌زنند که این اپلیکشن حداکثر 3 میلیون نفر کاربر داشته باشد. با این حساب نه تنها سروش جوابگوی 20 میلیون کاربر نیست، بلکه با همین تعداد کاربر نیز با اختلال گسترده‌ای مواجه شده و حتی یکی از کانال‌های پربازدید در پیامی از کاربران خود بابت توصیه به استفاده از سروش عذرخواهی کرد.

پیام رسان سروش

سیدصالحی، مدیرعامل سروش پس از این اتفاقات دوباره توییتی را منتشر کرد و نوشت منظورش از کمبود امکانات، پهنای باند نیست. اختصاص فضا در LCT و مرکز امام، اختصاص نود CDN در اپراتورها، حذف ترجیح ترافیک بین‌الملل، سرویس رایانش و ذخیره ابری و همچنین اختصاص کانال مستقیم پیامک، موارد زیرساختی حیاتی است که اکنون در اختیار سروش نیست.

سرانجام شخص وزیر ارتباطات نیز به ادعاهای مدیر پیام رسان سروش واکنش نشان داد و به ارائه توضیحاتی در این رابطه پرداخت. محمد جواد آذری جهرمی در مورد شائبه قطع خدمات زیرساختی به پیام رسان سروش اظهار کرد:

هم‌اکنون تنها یک پیام رسان در کشور نداریم و 5 پیام رسان بومی در حال فعالیت هستند که یکی از آن‌ها مرتبا به جای این که مساله را در جلسات فنی حل کند، بحث را به عملیات روانی می‌کشاند که به نظر می‌رسد این کار نه به سود آن‌ها و نه به سود کشور خواهد بود.

آذری جهرمی در ادامه افزود همکاران ما در وزارت ارتباطات و اپراتورها بنا را بر همکاری کامل با پیام رسان های بومی گذاشته‌اند و این مصوبه را به عنوان یک تکلیف ملی پیگیری می‌کنند، اما مدلی که این پیام رسان داخلی در حال پیگیری مطالبات خود است خیلی مرسوم نبوده و ذهنیت منفی ایجاد می‌کند و تاثیر منفی می‌گذارد. اگر مشکلی وجود دارد باید منطقا با استدلال و استناد به زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات منتقل شود. هم‌اکنون 4 پیام رسان دیگر به خوبی کار می‌کنند و تنها یک پیام رسان که ادعایی داشته و امروز به ادعایش نرسیده شروع به پروپاگاندا کردن می‌کند. انداختن مسئولیت به گردن دیگران منطقی نیست. آن‌ها باید بدانند که وزارت ارتباطات حمایت‌کننده است و مشکل را پیگیری می‌کند، اما این مدل اعلام مشکل شائبه مسائل دیگری را به ذهن می‌رساند.